De ce suntem proștii Europei la volan

De ce suntem proștii Europei la volan
Școala de șoferi în România costă maximum 200 de euro. În Germania sau Belgia costă 1.200 de euro. Rezultatul pregătirii șoferilor se vede ulterior în trafic.

G uvernul va face verificări la firma de transport implicată în accidentul din Muntenegru, în care au murit până acum 19 români. Asta se întâmplă după fiecare tragedie din asta rutieră, fie că s-a produs în România sau în afara ei. Cu siguranță nici guvernul nu crede că va găsi la firma din București ceva care să justifice accidentul auto din Muntenegru, dar asta cu controlul dă bine la populație. Să fim fermi, să facem o comisie care să arate că am luat măsuri.

Desigur, e posibil să găsească niscai nereguli financiare, ca la orice firmă deh, dar asta nu ne va spune nici dacă șoferul în cauză a condus bine sau prost, nici dacă acolo a fost doar un ghinion care a produs atâția morți. Până când vom afla cauza exactă a accidentului, ne dăm cu părerea, iar părerea generală tinde să fie, ca de fiecare dată, în defavoarea șoferului. Pentru că România are cei mai mulți șoferi „meseriași” pe cap de locuitor și pentru că e la coada clasamentului UE în ce privește reducerea numărului morților de pe șosele.

Iar această stare de fapt e rezultatul a 20 de ani în care școlile de șoferi au făcut instrucție superficială, poliția a dat carnete de conducere pe șpăgi, apoi a stat cu radarele în tufișuri ca să-i prindă pe vitezomani. Nimeni nu învață să conducă preventiv, ci ofensiv, nimeni nu respectă regulile de circulație, pentru că orice se poate rezolva cu bani, nimeni nu plătește pentru accidentele produse, chiar dacă se lasă cu morți și răniți.

Desigur, nu e bine să generalizăm, or fi câțiva ghinioniști și prin închisori din cauza unor accidente auto, și adevărul e că accidente se pot întâmpla chiar și atunci când conduci corect. Dar realitatea pe care o știe orice șofer care a luat carnetul în ultimele decenii e că toți suntem rezultatul unei școli superficiale de șoferie și a unor examene luate arbitrar. Iar odată scăpați din aceste două filtre sparte, în trafic ne comportăm fix ca în viața de zi cu zi, nu avem niciun minim respect pentru ceilalți sau pentru reguli, faptul că încă nu ni s-a întâmplat nimic grav în trafic ține doar de noroc. Practic orice prost poate avea un carnet de conducere a unei mașini, iar asta echivalează cu vânzarea la liber a armelor letale. Scapă cine poate.

Școala e ieftină…

Îmi spunea ieri o prietenă care trăiește în Belgia, că fiica ei a venit în România ca să facă școala de șoferi, pentru că aici costă nici 200 de euro, în timp ce acolo costă 1250 de euro. La fel costă în Germania, din câte înțeleg, și probabil în alte țări din vest. Știu, o să vă grăbiți să spuneți că prețul la noi e raportat la salariul minim, ceea ce e un populism. Carnetul de conducător auto nu se numără totuși printre drepturile fundamentale ale omului. Cine își permite să-și cumpere o mașină ar trebui să-și permită și un cost ridicat al instruirii, cu condiția, firește, ca banii ăștia să reflecte calitatea instruirii.

Or la noi, câți bani dai, atâta știi, nu? Când am făcut eu școala de șoferi, în 2008, am mers la un instructor recomandat de niște colege. I se dusese vestea că e „cumsecade”. Realitatea a fost că după ce am făcut școala cu el, și am picat prima dată examenul teoretic, am mai luat un număr de ore aproape echivalent cu toată școala la un loc cu alt instructor, cu care am învățat ce nu mi se spusese în timpul școlii.

În primul rând școlile noastre nu fac teorie. Deloc. Mie instructorul mi-a indicat – pe post de teorie – să fac testele alea acasă până le învăț pe de rost. Eu, ca o loază, am zis să învăț temeinic, așa că m-am apucat să citesc legislația. După ce am picat am făcut testele de câteva ori, le-am învățat fără să le înțeleg sensul, și am reușit să iau punctajul maxim la următoarele două testări (da, am luat carnetul din a treia încercare). Mă transformasem într-un robot, iar acum, după  patru ani de condus, dacă mă pui să dau din nou testarea teoretică, probabil că nu aș mai lua-o, pentru că mi-au ieșit din minte testele așa cum mi-au intrat.

Apoi, pregătirea practică e și ea o spoială, atâta vreme cât în București de exemplu nu apuci să treci de treapta a doua de viteză dacă toată ora de curs stai blocat în trafic. Eu una nu am pus mâna niciodată pe frâna de mână, în timpul școlii de șoferi. Instructorul îmi spusese că el nu o folosește, deci nu e nevoie să mă învețe ce-i cu ea. Iar pornirea din rampă, pentru prima dată, am încercat-o într-un poligon dezafectat (că școala de șoferi nu avea așa ceva) sub supravegherea stupefiată a fostului meu prieten, care nu pricepea ce dracu am învățat la școala pe care deja o terminasem.

… rezultatele sunt scumpe

Tot prietena din Belgia îmi spunea că fiica, abia intrată pe mâinile unui instructor, i-a spus că dacă nu va da șpagă la polițist nu va lua examenul. Că e un fapt știut. Am încercat să-i explic prietenei că asta e o legendă urbană, dar nu te pui cu fiica și impetuozitatea-i tinerească de a lua examenul din prima. Iar realitatea e că de multe ori depinzi de capriciile unui polițist  la examen, și nu neapărat de ce știi tu să faci. Dacă știi. Privind în urmă la ce știam când am luat eu examenul, dacă aș fi fost polițist nu mi l-aș fi dat, și probabil cei mai mulți dintre absolvenții de școli auto din România nu ar merita să ia carnetul.

Tot o legendă a devenit și diferența dintre șoferii de șes și ăia de munte de la noi. Ăștia care au făcut școala pe serpentine fac mișto de noi ăștia de la câmpie, care nu știm să adaptăm viteza sau stilul de condus la curbele periculoase sau la diversele condiții meteo. Și e și asta o realitate. Tot fostul prieten, să-i dea Dumnezeu sănătate, m-a învățat tot ce știu acum, în anii în care am condus alături de el pe drumurile patriei. E evident că nu poți să înveți toate astea în cele două-trei luni de școală, de aia poate că ar fi bine ca să se introducă și la noi un sistem mai elaborat de obținere a permiselor auto. Școlile să fie obligate să aibă poligon, săli de pregătire teoretică, cursurile să dureze mai mult, iar după un număr de luni de pregătire să ai posibilitatea să ieși și din oraș ca să iei pulsul traficului național, să nu ai voie să circuli singur în primul an după ce ai luat permisul și tot așa.

Sunt destule state care au astfel de sisteme mult mai draconice de pregătire și verificare a viitorilor șoferi, iar asta se vede în traficul lor. Ne place să comentăm când ieșim din țară că traficul la unii și la alții e mult mai civilizat decât la noi, dar când e să dăm 1200 de euro ca să învățăm să conducem nemțește, de exemplu, preferăm să dăm 200 de euro ca să ne descurcăm românește. Pierdem din vedere că acest „scăpat mai ieftin” ne va costa mai scump cândva. Așa cum se vede că deja ne costă pe toți în România, această liberalizare a dreptului de a conduce o mașină.

Așa că, de asta zic, guvernul mai bine ar lăsa la o parte populismele și s-ar apuca să caute cauzele acestei stări de lucruri mai la rădăcină. Acolo unde pornește totul, în viața fiecărui șofer, de la prima oră la care învață care e ambreiajul, care-i frâna și care-i accelerația. Și până la momentul în care li se pune în mână cartonașul ăla de plastic care le dă dreptul să omoare din greșeală alți oameni. Și de ce nu, în cazul în care se constată că mai mulți elevi ai unei școli au făcut accidente, instructorul să-și piardă dreptul de a mai instrui și alți șoferi proști. Dacă vor plăti cu funcția câțiva instructori sau polițiști, pentru greșelile făcute de elevii care le-au trecut prin mâini, poate că altfel ar sta lucrurile în traficul românesc, cu credeți?

* câutând o ilustrație pentru postarea asta am dat peste acest filmuleț haios. Dacă n-ar fi de plâns câteodată …

** iar ilustrația e de la Zoso, după cum se vede.

Citeste si:

Etichete: , , , , , , , ,

62 comentarii la “De ce suntem proștii Europei la volan” Subscribe

  1. Marius 03/04/2015 at 22:36 #

    La Cluj nu am dat nici o spaga la politist pentru permis. Am platit 1250 lei (fara bon fiscal) pentru A si B. La o scoala de soferi din oras costa 800 lei cat B (sub 200 euro).

    • Marius 03/04/2015 at 22:37 #

      1250 am platit la instructor, acum vad ca poate nu se intelege bine.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De ce a fost doliu național pentru cei din Muntenegru? | dorinlazăr.ro - 27/06/2013

    [...] ce am avut doliu național pentru un șofer nesăbuit? Ce va însemna asta? Va însemna că data viitoare vom fi mai atenți cum dăm carnetul de șofer, sau ceva de genul? Va schimba ceva în ființa națională, acel ceva ce îmi va permite și mie să-mi iau inima în [...]

Lasă un comentariu

Anunta-ma prin email cand apar comentarii noi.  Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

Discuție cu o viitoare ziarizdă/piarizdă. Trizdă!

Pentru cine zicea că presa e plină de ingineri, făcuți ziariști de ocazie, am un mesaj încurajator: vine tare din urmă generația copy/paste. Hold your breath!

Sărăcia se învață în familie și e ocrotită de stat

În Deltă oamenii se zbat ca peștii pe uscat: nu au de lucru, dar fac copii ca să trăiască din alocații. Copiii lor le vor călca pe urme. Needucați, necalificați, vor fi următoarele generații de votanți cu sacoșa.

Eu sunt lucrător sexual, legea e o curvă

Interviu în 3 episoade cu „Profesoara”, una dintre cele mai vechi prostituate din București. Azi, începuturile – „Epoca de aur”, când comunismul tolera prostituția, marca era mai tare ca dolarul iar clientul era domn.

Maidanezul antrenat să fie Saint Bernard

Codruț a fost cules de pe străzile din Craiova, în 2004, și a devenit azi unicul maidanez cu atestat de câine de căutare și salvare din dărâmături. O performanță la care ajung maximum 10% din câinii de rasă la nivel internațional.

Ziua 2: Dragă, eu unde dorm? că mă întreabă recenzorul….

Dacă vă calcă recenzorul oferiți-i, vă rog eu, un pahar cu apă. Nici nu știți ce nevoie are!

Cum stăm cu moralitatea, noi ăștia educați în comunism

Dacă e adevărat că predarea religiei în școli are rol de moralizare a maselor, atunci noi decrețeii, pionierii, șomii patriei, de unde am învățat onoarea și moralitatea?