Cum s-a „optat” pentru ora de religie

Cum s-a „optat” pentru ora de religie
Curtea Constituțională îți dă, dar nu-ți bagă și-n traistă. Motive pentru care peste 90% dintre părinți au făcut cereri ca să-și înscrie copiii la ora de religie.

M arius are 7 ani și a fost singurul elev din clasa I care nu a dus în ziua stabilită cererea pentru ora de religie semnată de părinți. Făcuse religie în anul pregătitor, dar zice că se plictisea la ora aia, iar când tata l-a întrebat dacă mai vrea oră de religie din clasa I a zis, clar, că nu. Așa de hotărât a fost că nu mai vrea încât în ziua când toți copiii au pus cererile semnate pe catedra profesoarei de religie, Marius a început să plângă că nu a dus și el cererea nesemnată, „așa ca să știe doamna că nu vreau ora de religie”. Părinții îi explicaseră că nu mai e nevoie de cerere dacă nu vrea să facă ora.

Doamna l-a întrebat de ce plânge, apoi de ce nu vrea să facă ora de religie?

- Pentru că Dumnezeu nu există! i-a răspuns Marius, care știa asta de la tată.

- Și doamna ce ți-a zis? l-am întrebat eu.

- Păi a început să-mi spună că de ce, că eu sunt cel mai bun elev din clasă, și că să rămân la oră… și am zis bine, fie, of!

- Dar tu cum de ești așa sigur că Dumnezeu nu există?

- Mi-a spus tata, răspunde prompt Marius, care a aflat din aceeași sursă despre Big Bang, originea universului și Stephen Hawking. E decis să-i spună asta de fiecare dată și profesoarei de religie, dacă tot l-a păcălit să participe la ora ei, deși el nu voia.

-Am impresia că o să-i cam strice ora doamnei cu răspunsurile astea, e de părere mama lui Marius, care îi recomandă copilului să fie mai reținut la ore cu convingerile lui.

- Dar de ce?, întreabă copilul.

- Pentru că doamna crede că Dumnezeu există…

- Dar nu existăăăă, insistă Marius s-o lumineze și pe doamna.

- Este încă neclar, zice mama, nu există dovezi de nicio parte, încă se dezbate, unii zic că există, alții că nu.

- Păi și când ne oprim odată?! exclamă copilul exasperat.

- Poate descoperi tu adevărul când te faci mare, că tot nu ești decis ce vrei să te faci, îl îndemn eu pe Marius, care deocamdată e pasionat de matematică.

- Eee, păi dacă a descoperit deja unul mai bun, ce să mai fac eu? Stephen Hawking a descoperit… of! Copilul se satură de dezbatere și ne părăsește în favoarea unui film după o poveste de frații Grimm.

Marius învață într-o școală din sectorul 3, ca și sora lui, Maria, care e în clasa a 5-a. La fată în clasă situația a fost invers. Numai 5 elevi au vrut să facă religia, din 30, și cu toate astea ceva s-a întâmplat până la data limită de depunere a cererilor, că în final taberele s-au inversat.

Mama copiilor povestește câteva din isprăvile profesoarei de religie (alta decât cea de la clasa lui Marius, școala are trei profesori de religie). Printre ele că le-a spus copiilor la una dintre ore că yoga este o chestie satanistă. Spre deosebire de profesoara de religie din clasele 1-4, asta de clasa a 5-a pare mai determinată să le salveze sufletele ăstora mici. Nu se știe dacă din cauza învățăturilor ei sau din alt motiv, părinții a 25 de copii din clasă au vrut ca odraslele lor să facă altceva o oră pe săptămână, începând din clasa a 5-a. La ședința cu părinții l-au întrebat toți pe director care este alternativa, ce le propune școala să facă în ora aceea copiii care nu vor religie?

Directorul a spus că nu există alternativă, pentru că „e complicat” – posturile sunt blocate, dacă ar concedia un profesor de religie, prin absurd, nu ar putea să angajeze alt profesor în loc etc – nici orele de religie nu pot fi puse primele sau ultimele, așa cum au cerut părinții, pentru că „e complicat”, nici o oră în plus de limbă străină nu s-a putut, iar în final nici măcar la bibliotecă nu pot sta copiii care nu vor la religie, pentru că biblioteca e dezafectată, școala neavând angajată nicio bibliotecară.

Bomboana de pe coliva situației de la clasa a 5-a a fost faptul că directorul, care e și profesor, le promite părinților, alături de profesorii de religie, că dacă nu vor face probleme și vor depune toți pârdalnicele de cereri, copiii vor primi note mari. Și nu numai la religie. Iar notele mari din școala generală se socotesc în dreptul copiilor la admiterea la liceu, dar și în dreptul profesorilor, la evaluările anuale. La fel se socotește și contează procentul de cereri depuse pentru ora de religie. O mână o spală pe alta și ambele spală obrazul.

Directorul a ieșit victorios din încercarea asta: a reușit să raporteze la centru procentul de peste 90% cereri depuse la religie, îi are la mână pe părinți care sunt direct interesați de notele mari ale copiilor și în final nu a trebuit să-și pună prea mult mintea la contribuție ca să schimbe ceva, dimpotrivă, a reușit să salveze cele trei catedre de religie ale școlii.

Consolarea părinților e că spre deosebire de fratele ei, Maria nu pare deloc preocupată de Dumnezeu și nici nu pune mare preț pe ce se întâmplă la ora aia. Evident cu excepția notelor de 10 care-i motivează și pe colegii ei. La 13-14 ani, principalele ei preocupări țin de cosmetică, de haine, de muzică, mai nou de atletism și …de sex. Mama copiilor povestește că mai mulți părinți din clasă au sperat că alternativa la ora de religie va fi o oră petrecută cu un psiholog sau cu cineva care să le vorbească copiilor despre lucrurile de care sunt ei interesați și pe care le caută cu asiduitate pe Internet. Unde le și găsesc într-o formă sau alta. Școala, însă, nu e interesată să le satisfacă curiozitățile copiilor, ci pe cât posibil nevoile de trai ale profesorilor.

La rugămintea mea Maria ne recită cu greu o poezie-rugăciune pe care i-a pus profa de religie s-o memoreze, dar este evident că nu pricepe mare lucru din ea. Limbajul e arhaic, cuvintele nu-i spun nimic, deși vorbesc despre „păcatele lumii moderne”. Finalul este ceva întru „mântuirea mea, păcătosul”. O întrebăm pe Maria dacă ea se consideră păcătoasă. Răspunde fără să clipească că da, doamna le-a spus că sunt păcătoși pentru că fac gălăgie la ore.

Curtea Constituțională îți dă, dar nu-ți bagă și-n traistă. Cadrul legal se dovedește uneori incapabil să lupte cu sistemul. Acum părinții se întreabă dacă de la anul vor mai putea schimba ceva. Adică cum a rămas, se depun cereri anual sau rămân astea valabile până ies copiii bacalaureați? Răspunsul stă la parlamentari, care trebuie să schimbe legea educației astfel încât să nu mai contravină prevederilor constituționale. La modul cum s-au derulat lucrurile cu „optarea” pentru ora de religie, însă, pare că nici nu mai e nevoie de vreo lege a educației. Sistemul și-a dezvoltat singur mecanisme de apărare și autoconservare, încât orice tendință de modificare nu face decât să complice inutil lucrurile, fără să reușească să le schimbe. Cei câțiva copii care făceau până acum cereri ca să fie scoși de la ora de religie – și pentru care școala nu găsea alternative, pe motiv că erau prea puțini, deci îi obligau să stea în fundul clasei în timpul orei de religie fără să participe la curs – copiii ăștia au rămas în aceeași postură, practic. Singurul lucru care s-a schimbat este faptul că nu mai depun ei cereri ca să se retragă, ci ceilalți, ca să participe.

 

Puteți prelua maximum 500 de caractere din acest articol dacă precizați sursa și dacă inserați link către articol. Pentru mai mult vă rog să accesați butonul de like-uri în euro, amplasat imediat pe coloana din dreapta. Vă mulțumesc. 

Citeste si:

Etichete: , , , , , , , , ,

60 comentarii la “Cum s-a „optat” pentru ora de religie” Subscribe

  1. Gray 16/03/2015 at 15:23 #

    Eu nu zic ca Religia sa fie scoasa ca materie, ci din contra sa ramana in programa…singurul lucru care as vrea sa se schimbe, esta ca la ora de religie sa nu se invete numai despre Crestinism. (Din punctul meu de vedere asta este indoctrinare).As vrea ca la ora de Religie sa se invete despre toate religiile, un fel de …Istoria religiilor.Mi se pare idiotic sa zici ca Musulmanii sunt teroristi; Crestinii sunt adevaratii credinciosi,… etc , pe pamant suntem 7 miliarde de oameni avand diferite religii. Nu credeti ca daca ar exista posibilitatea de a invata cate ceva despre fiecare religie in parte, am am putea intelege putin mai bine lumea in care traim. Cine stie poate peste 100 de ani eradicam foametea si razboiul!?! DECI RELIGIE =NU > ISTORIA RELIGIILOR =DA

    • Nautilus 16/03/2015 at 16:18 #

      În anii ’90, când au apărut orele de religie, chiar aşa se şi întâmpla: a venit un preot trimis de Patriarhie, care a explicat nişte chestiuni din istoria religiilor.

      Dar pe atunci nu exista necesitatea ingineriei sociale, fiindcă lumea funcţiona altfel, fără regim rău-vegan, fără autism produs de vaccinuri şi fără acte cu cip. (Până şi Vladimir Putin în 1999 era un tip foarte deschis şi liberal, măcar în aparenţă, care spunea că “un regim comunist e o fundătură , departe de drumul civilizaţiei”.)

  2. marian geapana 16/03/2015 at 19:55 #

    E trist ca secta ortodoxa a pus stapanire pe sufletele nepregatite sa infrunte viata asa cum este ea si spera sa le ajute o divinitate foarte bine ascunsa, atat de ascunsa incat de-a lungul istoriei ei inca nu a vazut-o absolut nimeni. Clerul sectant ortodox in cardasie criminala cu autoritatile statului vor sa domine poporul prin forta spirituala, infometare, violenta si in special prin manipulare. Statul criminal, in lipsa de programe de guvernare, aplica metoda indobitocirii populatiei si recurge la televiziunile sustinute financiar de partide si grupari politice si de secta ortodoxa plina de arivisti, popi scosi pe banda rulanta mult mai multi decat necesarul bor si asta in timp ce poporul este scos in masa in somaj, iar un sfert din populatie este plecat peste hotare in cautarea unui loc de munca

    • neortodox de ortodox 17/03/2015 at 02:03 #

      nenea marian lasa-o un pic cu secta ortodoxa e evident ca tu faci parte dintr-o secta.mi se rupe si de ortodocsi pentru 90% din cler sunt popi nu preoti flamanzi dupa avere care iau covrigul din mana unui sarac si isi construiesc palate ca tiganii…dar nu o mai arde cu secta…lasa-o asa…da sunt ortodox si da mi-e rusine cu acest cler corupt si avid dupa bani si putere.Si da e adevarat ca este incomensurabil de multa mizerie dar atentie in cler,in cei ce s-au autointitulat conducatori ai Bisericii.Preferi cumva sa cred ca nush ce secta ca sunt deja mantuit indiferent de ce fapte fac?ar insemna sa fumez mult prea mult…se vede clar atitudinea sectara ca despre asta e vorba nu-i asa? hai sa fim obiectivi si sa spunem NU religiei in scoli pentru ca fiecare alege sa creada sau nu si atat.

  3. mihai 17/03/2015 at 10:10 #

    “o divinitate foarte bine ascunsa, atat de ascunsa incat de-a lungul istoriei ei inca nu a vazut-o absolut nimeni.”

    Nu sunt tocmai de acord. In istorie exista multi indivizi care pretind ca au avut contact cu aceasta divinitate. Problema noastra este ca acest presupus contact a fost, cel putin de la iluminism incoace, doar interior/spiritual, fara dovezi materiale, in timp ce inainte de iluminism nu poti avea incredere in dovezile materiale.

    • geo 20/03/2015 at 11:28 #

      si atunci de ce mai este nevoie de icoane?
      nu cumva BOR falsifica credinta fabricand idoli?!
      acum nu mai este nevoie de pilde pictate pe pereti ca pe timpul slujbelor in slavona!

    • ada marinescu 22/03/2015 at 19:04 #

      Dar minte ai?O vezi?Daca n-o vezi,nu exista,nu?Daca o vedeai,nu scriai ineptiile astea!Insusi Fiul lui Dumnezeu a venit pe pamant din lumea de dincolo si unii nu vor sa creada,nici daca ar sta in fata lor nu ar crede.Nu ne obliga nimeni sa credem,dar raspundem pentru ceea ce facem si credem inaintea lui Dumnezeu.

      • mihai 23/03/2015 at 11:33 #

        Cu cine te certi, ada marinescu? Ca ai raspuns la mesajul meu, in care eu combateam asertiunea lui marian geapana de mai sus, care sustinea ca nimeni n-a vazut divinitatea.

  4. nae 17/03/2015 at 10:39 #

    Ora de religie trebuie să aibă un caracter formator.Ea nu poate fi înlocuită cu istoria religiilor,aşa cum limba romănă nu poate fi înlocuită cu o istorie a limbilor vorbite.

    • Motanul 17/03/2015 at 16:03 #

      Formator a ce? Daca ca alternativa la ora de religie s-ar oferi ore de comunicare, dezbatere logica, creatie artistica, reguli de comportament in societate, lectii de circulatie sau prim ajutor, oare cati parinti si-ar mai tine copii la orele de religie.

    • Aaa 18/03/2015 at 23:06 #

      Formator!?! Cred ca nu stii ce inseamna acest cuvant :)) sau vrei sa spui ca trebuie sa invatam copii din scoala primara si generala meseria de popa sau ce? Hai ca esti amuzant!

  5. Motanul 17/03/2015 at 11:07 #

    Revenind la discutia cu America, de la un comentariu anterior. Daca vrei saracie, rasism, violenta, le gasesti pe Bible belt mai mult decat in alte state SUA. Si apropo, Missouri(Ferguson) face parte din Bible belt.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Belt

  6. Degeaba 18/03/2015 at 23:00 #

    Articol prost documentat .. și total irelevant.

  7. Aaa 18/03/2015 at 23:11 #

    Atat timp cat media anuala va conta in admiterea de la liceu, iar copiilor li se vor promite note mari la ora de religie, peste 90% dintre elevi voi dori sa participe… Trist

  8. Felicia 19/03/2015 at 17:36 #

    Doamne miluieste! Dar de ce ati dori in loc o ora de limbi straine? Poate profesorii de limbi(printre care si eu) nu va doresc copiii super plictisiti si mofturosi la ore. Daca tot se poate invata de pe inernet, nu vi-i primim, oameni buni. Am ajuns si noi sa ne selectam clientii. Doar Dumnezeu prin ora de religie se mai miluieste de sufletele copiilor, ca la biserica nu ii prea duceti. Peace and respect!

    • lola 20/03/2015 at 21:58 #

      Dar va puteti selecta clientii prin note! Lasati-I corigenti, repetenti si veti avea in clasa copiii pe care-I meritati. Iar mantuirea n-o face nimeni la scoala. Si nici n-o neaga -pe ea, mantuirea-cei ce se opun unei “materii” de studiu bizare. Sji daca tot e atat de benefica, am cateva intrebari: cum se face, ca avand atata religie la activ adolescentele devin mame de la 12 ani sau pracica avortul ca pe tratamentul la dentist; de ce, dupa teze, teste, examene ii auzim tot pe aceiasi adolescenti injurand de dumnezei si sfinti; de ce in loc de piosenie si morala traim vremuri in care copiii se lovesc si chiar ucid la scoala; de ce invatarea cuvantului domnului vine la pachet cu deprinderea mitei, a minciunii si a falselor valori? Sunt doar cateva intrebari doamna profesor. Mai am si despre vidul de modele, despre inconsecventa, despre slaba pregatire a profesorilor, despre slaba dotare a scolilor, despre posturi pe pile, despre blazare si incompetenta, mai am! Si peste toate astea, mot avem ora de religie!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cum s-a „optat” pentru ora de religie | România curată - 16/03/2015

    […] sursa: dollo.ro […]

  2. Memoria zidurilor și a oamenilor | România curată - 28/07/2016

    […] de când 90% dintre părinți și-au înscris copiii la ora de religie, cu încurajarea profesorimii dornice să-și păstreze slujbele plătite mizer, am înțeles că e cam inutil să faci orice contra vântului. Faptul că în cele […]

Lasă un comentariu

Anunta-ma prin email cand apar comentarii noi.  Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

De ce nu s-a surpat Bucureștiul când „ne-a făcut Ceaușescu” metroul

Pentru că pe vremea aia s-au folosit mulți mineri cu târnăcoape, care au săpat cu grijă tuneluri, pentru că specialiștii de atunci și-au făcut doctoratele pe bune la metrou, nu plagiindu-i pe alții, și chiar și atunci au existat tasări de teren.

Pe barba mea, poliția face ce vrea

În era datelor biometrice, în care computerul face recunoașteri faciale chiar și sub burka, poliția română îi refuză unui bucureștean înnoirea permisului de conducere pentru că nu vrea să-și radă barba

Ziua 7: Facerea de bine e ca recensământul fără CNP

Azi am recenzat prin telefon o persoană care se afla la coadă la moaștele sfântului x. CNP-ul încă era facultativ.

Românul s-a născut poet, de aia e mai lent

Când o lucrare unică intră pe mâinile unor muncitori români termenele contractuale devin opționale. Totul în România durează mai mult, zice spaniolul șef de șantier. Dar la final iese o operă brâncușiană, zice inginerul român

Ce caută englezii în Grecia

În timp ce milioane de estici se dau peste cap să emigreze în vest ca să facă bani, englezi, germani sau canadieni vin în Grecia ca să trăiască decent, în căutarea unui stil de viață care nu le mai e accesibil în propriile țări.

De ce a fost mai bine în iarna lui 54

Pe vremea aia oamenii știau să-și facă provizii pentru iarnă, să se scoată singuri din rahatul alb și reușeau să îndeplinească și planul în uzină. Acum avem televiziuni de știri al căror unic rol educativ e ăla de a perpetua mentalitatea asistată a cetățeanului care în curând va aștepta să fie șters și la cur de către autoritățile incompetente.