Evenimentul zilei, 27 Aprilie 2006
articol de Dollores Benezic și Teodora Trandafir
Primele autobuze Mercedes vor circula pe liniile centrale începând din iunie. Bucureștenii care n-au avut ocazia vreodată să pună piciorul într-un Mercedes își vor vedea visul cu ochii în vara asta, când regia de transport locală va lansa în circulație, pe liniile centrale, primele autobuze.
Exemplarul prototip a fost pozat ieri din toate unghiurile: e accesibil persoanelor cu handicap locomotor, are sistem de anunțare vocală a stațiilor, are motor Diesel Euro 3, e complet computerizat, are podeaua joasă și, elementul de culoare, „îngenunchează” în fața călătorilor, în stații, pentru ca urcarea să le fie mai ușoară.
Primăria Capitalei a încheiat recent un contract de aproape 100 de milioane de euro cu firma germana EVOBUS pentru achiziția a 500 de autobuze Mercedes. 400 dintre ele vor ajunge la București în loturi de câte 15, începând din iunie până în decembrie 2006. Restul de 100 vor veni până în iunie 2007.
Mecanicii, înlocuiți de electroniști
Minunea noilor autobuze se va râsfrânge și asupra personalului regiei de transport, care va trebui să se recalifice.
Nu vor putea fi reparate cu mecanicii noștri, pentru că autobuzele sunt complet computerizate și diagnosticarea oricărei defecțiuni se face cu un laptop. Iar înlocuirea cipurilor sau a modulelor defecte se face cu penseta”, a spus directorul RATB, Gheorghe Aron, încântat de noile achiziții.
Fabricantul german asigură o garanție de trei ani, timp în care ne va școli și personalul autohton. Durata de viață normală a unui autobuz este de opt ani. Aron spune că, la final, cele 500 de autobuze vor reprezenta jumătate din parcul auto al regiei, care n-a mai vâzut un autobuz nou de la achiziția ultimelor DAF-uri olandeze, în perioada 1995-2000.
Nostalgii de RATB-ist
Cei mai vechi șoferi de la RATB nu au uitat însă celebrele mașini articulate sau autobuzele „ecologice” care le-au urmat. Aurel Tipel are 58 de ani și lucrează ca șofer pe mijloacele de transport în comun din 1971. Pe atunci, șoferii aveau probleme mari cu ambreiajul și frâna.
Degeaba frânam, că mașina tot mai mergea puțin până se oprea”, își amintește bărbatul, care se bucură că va conduce o mașină modernă.
El povestește că a prins și perioada autobuzelor cu remorcă, când frânele dădeau și mai mult de furcă. „Iarna cel putin, pe gheață, remorca o lua într-o parte, iar fața în cealaltă”, își amintește Tipel. Uneori însă mașinile nu porneau deloc când era prea frig. „Atunci ne băgam sub mașină cu o făclie, ca să încingem motorul. În cabină, aveam un calorifer în partea stângă și era atât de fierbinte încât mă ardea, dar în același timp piciorul drept era înghețat”, își amintește șoferul. Din acele timpuri i-a rămas o singură nostalgie: era mai tânăr și putea să facă ce trebuia.
130 de ani de la tramvaiul cu cai
Elegantele autobuze Mercedes patrund in Bucuresti la exact 100 de ani de la introducerea unui alt mijloc de transport, considerat la vremea lui modern si revolutionar: tramvaiul cu aburi. Peste 130 de ani au trecut de la primele mijloace de transport in comun aparute in Bucuresti: tramvaiele trase de cai. Anul trecut, singurul depou la care se retrageau tramvaiele trase de cai, cel de pe Stefan cel Mare, a fost desfiintat si transformat in galerie comerciala.
Tramvaiele cu cai, inventate de americani si introduse prima data la New York, au ajuns in Romania mai intai la Timisoara, apoi la Bucuresti. Ele au aparut ca o necesitate in conditiile in care muncitorii de la fabricile deschise la marginea oraselor nu-si permiteau sa se deplaseze de acasa la munca, in fiecare zi, cu trasura. Asa s-a nascut transportul in comun si primele societati municipale de transport de calatori.
Si vizitiii dădeau în gropi în urmă cu un secol
Cronicile din presa de la 1900 arata ca, in ciuda evolutiei mijloacelor de transport, problemele de circulatie au ramas aceleasi si azi. Tramvaiele cu cai nu veneau in statii in 15 sau 30 de minute, intervalele stabilite de primarie, iar vizitiii dadeau vina pe gropi, pe zapada si pe agresivitatea calatorilor.
Sosirea tramvaiului in statie era anuntata de vizitiu cu o goarna, in ciuda faptului ca si caii erau dotati cu clopotei la gat, iar rotile tramvaiului scartaiau ingrozitor pe sine. Ca sa opreasca, domnii faceau semne cu bastonul. La sfarsitul secolului al XIX-lea, popularitatea tramvaiului cu cai a inceput sa scada, pe masura ce orasele se electrificau si transportul electric isi dovedea avantajele.
Bucurestiul a experimentat si el, in rand cu marile orase europene, toate tipurile de transport, de la cel cu cai, la cel cu aburi, electric si, in cele din urma, cu benzina.
Pe vremea lui Ceausescu, modernizarea transportului in comun a fost incununata de introducerea metroului. In ultimii 15 ani de democratie, orasul a ramas in urma mult la capitolul transporturi, dar acum printre proiectele futuriste ale primarului Videanu se numara si un tren suspendat…
N-am mai luat autobuzul din 1988, cand am venit in Bucuresti si n-aveam masina. Aș recomanda tuturor bucurestenilor ca, in urmatorii ani, sa foloseasca RATB-ul”, Adriean Videanu,primarul general al Capitalei.
Trackbacks/Pingbacks
[…] de succes pentru că are cale proprie de rulare și nu poate fi încălecată de mașini. Videanu a cumpărat 1000 de autobuze Mercedes, (teoretic dotate deja cu GPS) și a implementat sistemul de management al traficului, […]