Cine a construit socialismul

NICOLAE CEAUSESCU - ELENA CEAUSESCU - INAUGURARE - METROU UNIREA-PIPERA

De mai bine de un an de zile ma screm sa fac un serial despre oamenii care au construit metroul. Lenea personala, diversele chestiuni obiective care au avut legatura cu job-ul meu  in ultimul an, dar si subiectul destul de greu de documentat, toate au facut ca mult asteptatul  serial despre metrou sa apara abia de maine, si sa se intinda pe toata saptamana asta, cand metroul sarbatoreste 30 de ani de cand Ceausescu i-a inaugurat primul tronson. Pentru colegii mei care au auzit de acest serial de cand eram noi mici, nu pot decat sa intaresc: pe bune, chiar l-am scris si chiar apare! 🙂 Pentru ceilalti, cu riscul de a va parea lipsita de modestie, va recomand sa-l urmariti, pentru ca nici nu stiti ce pierdeti 😉

Ce m-a fascinat pe mine la acest subiect a fost modul in care au gandit si continua s-o faca oamenii aia care au muncit cu mainile si capetele lor la facerea acestui sistem de transport (revolutionar pentru Romania de atunci, dar si in zilele noastre). Majoritatea au lucrat pe cam toate santierele patriei, de la Canal, la podurile de la Cernavoda, Casa Poporului sau tot felul de cai ferate. Cam tot ce se lasa in paragina de 20 de ani incoace, ca sa vorbim pe intelesul celor care neaga tot ce s-a facut in vremea lui Ceausescu.

Fie ca il blameaza pe Ceausescu, fie ca il regreta, oamenii astia despre care scriu in acest serial au numitorul comun care noua ne lipseste azi: dorinta de a fauri, de a lasa ceva in urma, sacrificul mai presus de ei insisi. I-am cunoscut pe oamenii astia si m-am minunat cum de nu au nimic special vizibil. Cum de nu sunt albastri, verzi, aurii, ceva care sa-i deosebeasca de noi ceilalti. Sunt oameni obisnuiti, majoritatea batrani, si spun ca nu simt nimic cand merg cu metroul, poate asa, o mica zvacnire de orgoliu ca „uite ma, la asta am lucrat si eu!”. Pentru ca, probabil, pe vremea cand munceau cu amenintarea termenelor draconice impuse de Ceausescu deasupra capetelor, oamenii astia nu realizau ca faceau ceva fantastic. Sau poate imi pare mie fantastic acum, cand in timpul pe care-l traiesc eu nu se face mai nimic. Eu nu fac nimic care sa dainuie, sa vorbeasca despre mine, dupa ce eu nu voi mai fi. Oamenii aia si-au sacrificat vietile personale, au trait mai mult pe santiere decat in familii, au experimentat pe viu acele scenarii pe care azi le mai vedem in filmele cu comunisti redifuzate nostalgic de televiziunile capitaliste. Oamenii astia sunt „tovarasii care au construit metroul” si, as zice eu, oamenii care au construit de fapt socialismul, asa cum au crezut ei ca e bine, nu cum ni l-au inoculat lectiile de materialism dialectic de la scoala.

Etichete: , , , , , ,

No comments yet.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Secretul Rozaliei din Criţ: “Ne-a ferit Dumnezeu de emigrare aicea, că avem mult de lucru”

Minunata ciorba ardeleneasca a adunat Europa la aceasi masa

Cu timpul oamenii au constatat că activităţi pe care noi le considerăm plictisitoare, pentru că le facem zi de zi, pot fi vândute foarte bine străinilor, care nu le-au văzut niciodată

Cum a distrus Oprescu o investiție de 14 milioane de euro, deturnând 5 milioane

oprescu_telegondola

Pentru o datorie de 5 milioane de euro a RATB către Metrorex, Primăria Capitalei preferă să arunce la coș o investiție de 14 milioane de euro, parte a unui proiect mai amplu, de 35 de milioane de euro, făcut din credite externe.

De ce nu s-a surpat Bucureștiul când „ne-a făcut Ceaușescu” metroul

metrou5

Pentru că pe vremea aia s-au folosit mulți mineri cu târnăcoape, care au săpat cu grijă tuneluri, pentru că specialiștii de atunci și-au făcut doctoratele pe bune la metrou, nu plagiindu-i pe alții, și chiar și atunci au existat tasări de teren.

Când Manhattanu era un soi de Ferentari…

Martha-Cooper-Kids

… iar Martha Cooper, prima femeie fotograf de la New York Post. Azi e septuagenară, dar se aleargă cu poliția și grafferii prin Brazilia ca la tinerețe. Și vine la București în 13-15 octombrie la Make a Point

Minune, în decembrie în sectorul 3 au răsărit părăluțele

flori-negoita

În triunghiurile decupate în gazonul din sectorul 3 astă vară, s-au ofilit begoniile și au răsărit părăluțele. O afacere horticolă de 49 de euro/mp fără TVA.

Dubița albă din Vitan, monumentul neputinței poliției și Primăriei sectorului 3

Celebra dubiță abandonată în fața Poștei Vitan

O dubiță zace de câteva luni încurcând traficul din Vitan. Poliția locală știe, dar nu are platformă de ridicat, Poliția rutieră o filmează și-l amendează pe proprietar, Primăria Capitalei zice să apelăm la țiganii care fură fier vechi, să fure și mașina abandonată.