Cine a construit socialismul

NICOLAE CEAUSESCU - ELENA CEAUSESCU - INAUGURARE - METROU UNIREA-PIPERA

De mai bine de un an de zile ma screm sa fac un serial despre oamenii care au construit metroul. Lenea personala, diversele chestiuni obiective care au avut legatura cu job-ul meu  in ultimul an, dar si subiectul destul de greu de documentat, toate au facut ca mult asteptatul  serial despre metrou sa apara abia de maine, si sa se intinda pe toata saptamana asta, cand metroul sarbatoreste 30 de ani de cand Ceausescu i-a inaugurat primul tronson. Pentru colegii mei care au auzit de acest serial de cand eram noi mici, nu pot decat sa intaresc: pe bune, chiar l-am scris si chiar apare! 🙂 Pentru ceilalti, cu riscul de a va parea lipsita de modestie, va recomand sa-l urmariti, pentru ca nici nu stiti ce pierdeti 😉

Ce m-a fascinat pe mine la acest subiect a fost modul in care au gandit si continua s-o faca oamenii aia care au muncit cu mainile si capetele lor la facerea acestui sistem de transport (revolutionar pentru Romania de atunci, dar si in zilele noastre). Majoritatea au lucrat pe cam toate santierele patriei, de la Canal, la podurile de la Cernavoda, Casa Poporului sau tot felul de cai ferate. Cam tot ce se lasa in paragina de 20 de ani incoace, ca sa vorbim pe intelesul celor care neaga tot ce s-a facut in vremea lui Ceausescu.

Fie ca il blameaza pe Ceausescu, fie ca il regreta, oamenii astia despre care scriu in acest serial au numitorul comun care noua ne lipseste azi: dorinta de a fauri, de a lasa ceva in urma, sacrificul mai presus de ei insisi. I-am cunoscut pe oamenii astia si m-am minunat cum de nu au nimic special vizibil. Cum de nu sunt albastri, verzi, aurii, ceva care sa-i deosebeasca de noi ceilalti. Sunt oameni obisnuiti, majoritatea batrani, si spun ca nu simt nimic cand merg cu metroul, poate asa, o mica zvacnire de orgoliu ca „uite ma, la asta am lucrat si eu!”. Pentru ca, probabil, pe vremea cand munceau cu amenintarea termenelor draconice impuse de Ceausescu deasupra capetelor, oamenii astia nu realizau ca faceau ceva fantastic. Sau poate imi pare mie fantastic acum, cand in timpul pe care-l traiesc eu nu se face mai nimic. Eu nu fac nimic care sa dainuie, sa vorbeasca despre mine, dupa ce eu nu voi mai fi. Oamenii aia si-au sacrificat vietile personale, au trait mai mult pe santiere decat in familii, au experimentat pe viu acele scenarii pe care azi le mai vedem in filmele cu comunisti redifuzate nostalgic de televiziunile capitaliste. Oamenii astia sunt „tovarasii care au construit metroul” si, as zice eu, oamenii care au construit de fapt socialismul, asa cum au crezut ei ca e bine, nu cum ni l-au inoculat lectiile de materialism dialectic de la scoala.

Etichete: , , , , , ,

No comments yet.

Lasă un comentariu

Anunță-mă prin email când apar comentarii noi.
Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

Cum am fost jefuiți în Valparaiso

20180312_112948

Tâlhăriți de bagaje în piața centrală a celui mai vechi port sud-american, Valparaiso, orașul chilian de patrimoniu UNESCO.

Biblioteca națională s-a deschis, dar nu funcționează

Biblioteca Națională Samsung

Biblioteca te păcălește că-ți face legitimație online, dar nu ți-o face decât la sediu, îți zice pe site că are anumite cărți, dar în depozit ele nu există, și nu împrumută cărți acasă. Niciodată. Avem un sediu ultracentral și modern de 100 de milioane de euro, doar ca suport pentru o reclamă Samsung deocamdată.

O masă cinstită la cea mai umană închisoare din lume

curte

Halden este cea mai nouă închisoare din Norvegia, a costat 250 de milioane de dolari și le oferă deținuților condiții de viață ca în libertate

Cât ne costă să „stârpim” prostituția și cât am câștiga dacă am legaliza-o

ashley

Statul a cheltuit un milion de lei și doi ani de anchete ca să descopere că prostituția se face și prin mica publicitate. Printre „proxeneți” – o femeie de serviciu care cumpăra prezervative la un salon de masaj, o studentă care-i organiza agenda unei fete, un ziar de mică publicitate…

Nu sunt dezamăgit de România, pentru că nu m-am lăsat amăgit

Camil Petrescu fiul

Camil Petrescu fiul, despre cum se vede România de peste ocean și din mijlocul Bucureștiului. De ce a plecat acum 43 de ani, de ce s-a întors azi și de ce ar mai pleca o dată, dacă ar avea iar 22 de ani. Despre salamul cu soia de New York.

De ce a fost mai bine în iarna lui 54

București în iarna din 1954

Pe vremea aia oamenii știau să-și facă provizii pentru iarnă, să se scoată singuri din rahatul alb și reușeau să îndeplinească și planul în uzină. Acum avem televiziuni de știri al căror unic rol educativ e ăla de a perpetua mentalitatea asistată a cetățeanului care în curând va aștepta să fie șters și la cur de către autoritățile incompetente.