Azi a intrat in vigoare o lege care teoretic ar trebui sa ne scape din sclavia celor doi ani de contract in care ne zbatem, fiecare, la operatorul de cablu/internet sau telefonie. Initiativa i-a apartinut celebrului senator Iulian Urban, iar rezultatul i-a exaltat pe multi abonati, care s-au grabit pe forumuri sa se bucure precum Geoana in noaptea alegerilor. Pe mine noua prevedere ma lasa confuza, si ma face inca o data sa ma intreb de ce naiba nu sunt in stare parlamentarii astia sa dea si ei o lege clara si simpla, pe care s-o inteleaga tot poporul, nu numai blondele lor, si care sa nu lase loc la interpretari.Avem asadar o lege – 161/2010 – care a intrat in vigoare pe 22 iulie si care spune ca taxa de reziliere a unui contract e considerata abuziva, de natura sa restranga drepturile de consumator, prin urmare devine ilegala. Aceasta lege modifica articolul 84 dintr-o alta lege – 296/2004, privind Codul consumului – si o alta lege – 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre consumatori si comercianti.
Toate bune si frumoase, pana cand citesti urmatorul articol:
„Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale”.
Daca articolul asta s-ar fi oprit inainte de propozitia bolduita totul ar fi fost clar. Zic eu. Or adaugand aceasta prevedere se intelege ca totusi drepturile lui Orange, de exemplu, la o justa despagubire din partea mea, care vreau sa reziliez contractul cu ei, nu vor fi afectate. Pai Orange va spune ca are dreptul – conform contractului pe doi ani incheiat cu mine – sa primeasca o despagubire egala cu valoarea abonamentului pe care eu i l-am promis timp de 24 de luni. Nu? Ca altfel se simte pagubit. Deci ce am facut? Nimic.
Apoi noua lege mai zice:
„restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
— comerciantul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
— comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
— comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale”.
Bun, in contractul meu cu Orange scrie ca daca vreau sa reziliez abonamentul inainte de cele 24 de luni trebuie sa achit 20 de euro o taxa de penalizare (deci suma fixa), plus contravaloarea abonamentului pana la expirarea perioadei contractuale convenita initial. Legea ma scapa doar de taxa de 20 de euro sau si de valoarea abonamentului pana la implinirea celor 24 de luni?
Pentru ca daca ma intrebati pe mine as considera mai abuziv – daca abuziv are grade de comparatie – faptul ca Orange ma pune sa-i achit inca zece luni de abonament, desi e clar ca nu voi mai beneficia de acel serviciu, de vreme ce il reziliez. Adica mai corect mi s-ar parea sa platesc taxa de 20 de euro decat 10 euro+ TVA x 10 luni, un abonament pentru un serviciu pe care nu-l primesc.
Apoi, ce se intampla daca eu ii notific pe cei de la Orange ca gata, in conformitate cu noua lege reziliez contractul, iar ei imi spun da, dar trebuie sa ne platiti abonamentul, cum spuneam mai sus? Senatorul Iulian Urban zice ca am dreptul sa-i reclam la OPC sau sa-i dau in judecata. Adica ne intoarcem de unde am plecat. Aveam aceleasi drepturi si pana acum. I-am si reclamat la OPC. Asa cum ati vazut voi un raspuns, asa am vazut si eu. Adica OPC m-a ignorat cu sictir, atitudine pe care o au cu multi, fapt ce-i indreptateste pe operatori sa se comporte cu clientii cum le vine mai bine.
Ca sa-i dau in judecata – pe bune domnu senator – presupunand ca as avea si banii necesari sa ma judec cu Orange, ce sanse ar fi sa se intample sa castig inainte de cele zece luni cat mai am de platit?
“Nu va poate obliga nimeni sa deveniti prizonier contractual in baza unor clauze abuzive. Trebuie si puteti sa-i dati in judecata pentru ca instanta sa constate faptul ca aceste clauze sunt abuzive si puteti sa obtineti inclusiv daune in instanta de judecata”, a declarat senatorul Urban.
Faptul ca pana acum toti operatorii de telefonie/internet/cablu din tara asta au incheiat astfel de contracte fara sa li se intample nimic, desi incalcau clar drepturile consumatorilor, demonstreaza ca in Romania te obliga sa devii sclavul comerciantilor insasi institutiile statului care nu-si fac datoria. OPC ar fi putut demult sa faca ceva in sensul asta, asa cum au reusit sa le impuna bancilor niste reguli, ce mare greutate ar fi fost s-o faca si cu Orange si Vodafone sau Zapp, UPC, RCS, ca doar nu sunt mai tari ca niste banci.
Daca cititi de curiozitate cele peste o suta de comentarii postate pe site-ul avocatnet.ro veti vedea ca absolut toti abonatii la ceva in tara asta se simt abuzati de firmele prestatoare de servicii. Ori suntem o natie de cusurgii, ori toate firmele de telefonie/internet/cablu au aceeasi politica: minte-l ca sa-ti devina client si după aia bate-ti joc de el, ca oricum n-are alternativa.
Cand sa inchei acest post am primit un raspuns de la firma de consultanta a senatorului Urban, in legatura cu chestiunea. Iata ce zice:
„Acea clauza nu se poate interpreta in sensul ca acei bani, facturile pe lunile ramase pana la implinirea termenului de 1/2 an(i) reprezinta o \”JUSTA DESPAGUBIRE\”. Tot clauza abuziva este.
Nu este, lipseste caracterul de \”JUST\”. Ei nu pot dovedi cum, prin neplata acelor bani, se aduce un prejudiciu lor – deoarece nu au ridicat o antena in plus pentru dumneavoastra.
Ba dimpotriva, se elibereaza un numar, se consuma mai putin curent electric in transmitatoarele lor electronice, se mai elibereaza niste spatiu pe computerele care se ocupau de contul/numarul dumneavoastra. Deci, este chiar util pentru ei, pot sa lase personalul mai devreme acasa.
Desigur, asta este interpretarea mea. A lor difera, evident.
Solutia, desi nu vreti sa va spun, este sa faceti plangeri scrise la ANPC si ANCOM, scris, motivat. Aceste institutii trebuie implicate activ in aceasta problema. Si ele trebuie sa isi asume raspunderea, sa isi faca datoria, sa isi faca treaba pentru care au fost create”.
Prin urmare, ce facem, fratilor in sclavie, mergem peste Orange/Vodafone/Cosmote/Zapp/UPC/RCS/ANPC/ANCOM/Parlament si care or mai fi? Sau nu putem noi sa reziliem cat pot ei sa ne pacaleasca?
Cred că ultima variantă este cea corectă.
Părerea mea este aceea că legile din România sunt făcute pentru aburirea poporului, dar în esenţă acesta nu are nimic de câştigat de pe urma lor. Vorba aceea: "Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimic…"
"Justa despagubire" trebuia sa fie lasata, pentru ca atunci cand iei un produs la pret promotional (de ex un telefon nou), ai pret mai mic tocmai in virtutea unei anumite perioade contractuale. La asta cred eu ca se refera partea aceea a articolului cu pricina.
In ce priveste plata abonamentului ramas fara ca in prealabil sa fi beneficiat de o promotie (sau in cazul "promotiilor" perpetue, cum e la Romtelecom), atunci justetea unei despagubiri atat de mari este discutabila. Totusi, parerea mea e ca intotdeauna cand un contract este denuntat inainte de termen se pune problema unei despaguiri, pentru ca prejudiciul este evident din insasi incalcarea contractului. Termenul contractual este legea partilor, asa ca incalcarea lui, desi permisa, aduce un prejudiciu celeilalte parti. Doar cuantumul prejudiciului este in discutie, si poate fi zero (de ex daca mai ai 2 luni de abonament).
In ce priveste datul in judecata, cred ca distinsul avocat de care zici ori nu a fost clar, ori s-a inselat. Mecanismul e in felul urmator: tu, in calitate de consumator, notifici furnizorul ca reziliezi contractul. Pentru a opera rezilierea nu e nevoie de acordul lor, si nici de altceva. In mod normal, dupa acest moment facturarea trebuie sa inceteze, exceptand pentru perioada deja prestata. Daca se pune problema unei despagubiri, iti factureaza despagubirea. Daca tu nu platesti (sau contesti in scris suma de plata), ei te dau te tine in judecata, nu invers. Chiar nu vad de ce sa ii dai tu pe ei in judecata, poate doar daca vrei tu sa le ceri ceva in plus (ceva pe care, desigur, trebuie sa il dovedesti). Postura de parat e avantajoasa, pentru ca doar reclamantul trebuie sa isi dovedeasca pretentiile. Ca parat te poti apara destul de usor aratand ca a operat rezilierea, asa ca ei mai pot doar demonstra cuantumul prejudiciului suferit. Daca il dovedesc, atunci instanta te va obliga sa il platesti.
OK, Andreea, eu o sa-i notific. Deocamdata raspunsul celor de la Orange e ca „nu stim cum vom aplica legea, se discuta la departamentul juridic”. Dupa cati am vazut ca se plang de serviciile astora deja am o viziune apocaliptica a chestiunii, mii de oameni inarmati cu contractele, batand furiosi in geamurile firmelor, strigand „vrem rezilieree, vrem reziliereee!”. Aproape ca ma gandesc sa le dedic astora de la Orange o postare plina de compasiune… 🙂
oare de ce televiziunile tac in aceasta chestiune ca doar au super atoatestiutori in orice, am cautat dupa intrarea in vigoare a legii prin jurnalele de stiri, peste tot dau numai de Madalina,D-zeu s-o ierte,oare DE CE?
Relu, eu cred ca nici atoatestiutorii dn tv, nici avocatii din companiile vizate nu prea stiu cum sa intoarca legea acum. Cei de la Orange, pe care i-am interpelat deja, spun ca `departamentul juridic cerceteaza chestiunea`. Probabil cauta portite legale.
te-am gasit din intamplare si mi-a placut ceea ce zici
Multumesc 🙂
aceeasi problema o intimpin si eu cu romtelecom care stie toata lumea ca un agent de-al lor te contacteaza te prind in trafic sau ai alte probleme te tin la telefon propuneri etc.ca sa te scapi de ei citeodata ca si mine de altfel am fost de acord cu modificare si prelungire de contract.nu mi se pare corect sa fie prelungit un contract verbal fara o semnatura de a ta.problema este altfel eu vreau sa imi faca promotia care o au acuma tot pachetul ca de la ei am internet si telefon.acum vream si televiziune.raspunsul lor este ca nu poate decit daca imi modifica la telefon si internet dar optare pentru plata mai multa.daca doresc asa si pe urma sa imi iau pachetul simplu de televiziune care il doresc.asa ajung la peste 100 de lei.pina la urma ce este de facut in tara asta cu legile astea.sint de peste 15 ani consumator al lor si nu poate sau nu vor sa imi faca aceasta oferta cu toate ca ramin client al lor.legile noastre sunt unicate.