Ce face Patriarhia cu banii nostri

Biserica pastreaza banii primiti de la buget pentru salariile preotilor si le da astora chitante cum ca si-au platit abonamente la Trinitas sau cota de lumanari

In tara in care toate categoriile de bugetari se revolta ca li se taie salariile era normal sa ajunga si preotii la disperarea asta. Cum spune popa Moldoveanu din satul Maxenu, judetul Buzau, „am si eu banci, am si eu copii, e greu!”. Adica si preotul e om, chiar daca e intermediarul lui Dumnezeu, si asta nu-l scuteste de ratele la banca. Parintele acuza – in ziarul Adevarul – ca nu si-a mai primit de doua luni salariul amarat de 900 de lei. Iar satenii, evlaviosi, ii stau aproape, si se revolta la unison cu indrumatorul lor spiritual. Ca doar i-au construit biserica, si acum statul nu-i da salariu ca sa le tina slujba in ea. Numai ca statul da, saracul, partea lui, dar buba e in alta parte, si cu siguranta ca si preotul stie unde s-au oprit banii lui de salariu, dar inca n-are curajul sa spuna tot.

Intr-o discutie pe care am avut-o recent cu un parlamentar PD-L am aflat si ce face Biserica Ortodoxa Romana cu banii primiti de la stat pentru plata salariilor preotilor. Parlamentarul respectiv era suparat pe mine ca tot scriu impotriva finantarii publice a bisericii, si a incercat astfel sa ma convinga ca sunt nedreapta cu preotii:

„Nu-i mai blamati, doamna, pe preoti, ca sunt amarati, au niste salarii de mizerie. O sa va spun ceva, dar nu stiti de la mine. Pai stiti ce ajunge la preoti, din banii alocati de la buget pentru salariile lor? Ajung niste chitante, doamna, nu bani efectiv. Niste chitante, hartii. Ca daca salariile ar fi fost platite direct de stat ar fi fost bine, dar banii intra in conturile Patriarhiei, care ar trebui sa-i distribuie in teritoriu. Dar ii opreste pentru diversele dari pe care toate bisericile trebuie sa le faca: abonamente la Trinitas sau alte obligatii pe care le are orice biserica fata de organizatia superioara ierarhic. Asa ca preotii primesc chitante, iar banii raman in conturile Patriarhiei!”, mi-a explicat parlamentarul PD-L.

Nu e singurul politician care stie care e circuitul banilor intre bugetul de stat si conturile bisericii. Presedintele Consiliului general al Capitalei, Calin Murg (tot PD-L), mi-a povestit anul trecut -pentru campania despre finantarea cultelor pe care am publicat-o in EVZ si o puteti citi aici – ceva similar despre biserica de pe bulevardul Titulescu, afectata de santierul de la Pasajul Basarab. Murg mi-a spus atunci ca preotul bisericii respective a venit la primarie ca sa ceara ajutor financiar, pentru ca din cauza santierului nu mai avea suficiente nunti si botezuri ca sa-si acopere cheltuielile bisericesti. „Am aflat atunci ca biserica trebuia sa plateasca abonamente la trustul de presa al Patriarhiei si diverse cote obligatorii la lumanari si alte obiecte de cult. Am mers la Arhiepiscopia Bucuresti ca sa discutam cu superiorii preotului, sa-l scuteasca pe perioada santierului de aceste obligatii. Si arhiepiscopul ce credeti ca ne-a spus? Ca asa cum primaria are un buget pe care si-l respecta, asa are si biserica, si nu pot sa scuteasca pe nimeni de dari, ca-si dezechilibreaza bugetul. Asa ca ne-a indicat sa ajutam noi biserica respectiva, ca primarie”.

Sigur, politicienii de care va spun nu au o mare putere de decizie sau influenta, dar fac parte dintr-un partid care, de cand e la putere, a pompat in biserica cele mai mari sume de bani din ultimul secol, probabil. Faptul ca oamenii astia nu se intreaba, ce face, totusi, Patriarhia cu banii primiti de la stat, dar prefera sa le planga de mila preotilor care nu-si primesc salariile, e pentru mine un semn de intrebare daca ei sunt doar ipocriti sau chiar fraieri.

Oricum, daca mai era nevoie de inca o dovada asupra faptului ca Biserica Ortodoxa Romana functioneaza ca o corporatie fara scrupule, cititi articolul din Adevarul, ca sa vedeti ca preotul respectiv a fost concediat fara drept de apel, atunci cand si-a cerut dreptul salarial. Un lux pe care Boc, de exemplu, nu si-l permite in legatura cu subalternii sai care ies din rand. Poate ar trebui sa-l puna cineva pe preafericitul Daniel in fruntea guvernului Romaniei, ca e clar ca la afaceri si organizare se pricepe mai bine.

Etichete: ,

13 comentarii la “Ce face Patriarhia cu banii nostri” Subscribe

  1. Mekone 21/09/2010 at 00:26 #

    Dollo, am urmarit cat s-a putut ce scrii despre Biserica Ortodoxa. Tot asteptam sa ajungi la un punct pe care l-ai atins si sper, cu flerul tau, sa spui mai mult la un moment dat.

    Adica, in general, eu vad o prapastie intre preotii de tara si ierarhia calugareasca de oras (Patriarhia despre care amintesti), ierarhie care pune biruri in cel mai pur stil fanariot pe preotii de tara … De aceea n-ar trebui pusi in aceeasi oala.

    Una e un preot de tara care are familie, si deci responsabilitati, si alta e un staret de manastire care a depus vot de castitate si saracie, dar primeste salariu lunar SIGUR, nu ca preotul din articol, care e cateristit pentru asta.

    Nu toată ”BOR functioneaza ca o corporatie fara scrupule”, poati gasi preoti normali care care nu sunt corporatisti. Dar în nici un caz în mănăstiri cu reclama și mai greu in orase, din experienta mea.

    • Dollo 21/09/2010 at 01:35 #

      Exista si la tara preoti si preoti. Nici ei n-ar trebui pusi in aceeasi oala, a preotilor de tara. Tocmai m-am intors de la bunica din sat, unde cea mai instarita casa – domeniu de fapt, ci cu firma de pompe funebre incorporata – este cea a preotului. Ala nu va face, cu siguranta, proteste cu enoriasii, pentru ca nu si-a primit salariul de doua luni. Asta din articolul Adevarul, cred ca este unul dintre cei care n-au stiu nici sa jupoaie credinciosii ca sa plateasca darile mai sus, nici sa-si faca firma. Deci, e unul care se simte din ce in ce mai singur in oala aia cu preoti integri la care cred ca ne gandim noi. Nu stiu nici eu ce urmeaza sa mai scriu, pentru ca pe masura ce aflu, ma intreb daca se poate si mai rau. Si cred ca se poate, doar ca nu vom sti ce e in interior decat atunci cand vor vrea ei sa se stie.

  2. Dumnezero 21/09/2010 at 02:12 #

    De la nivelul preotului, imi pare a fi vorba de un MLM (Multi Level Marketing), gen AmWay. Preotii de jos platesc o taxa de participare in sistem, in timp ce ei castiga doar din vanzari la oamenii de rand, dar si din aceste castiguri se duc banii in sus.

    Oarecum am niste simpatie pentru acesti oameni, dar se intinde doar la naivitatea economica. Preotii si-au ales "cariera". Puteau sa lucreze in economia reala, ca oricine altcineva, dar ei au ales sa fie iresponsabili si sa se distreze cu prietenul imaginar. Sa suporte consecintele sau sa se reprofileze.

    Daca banii de salar nici macar nu ajung la preot, eu zic ca e si mai important sa fie eliminate aceste salarii.

    Ca fapt divers, este scarboasa ipocrizia popilor care in loc sa urmeze modelul personajului lor mitic preferat, Isus, incearca sa traiasca ca restul populatiei, cautand bunastare si confort sau cum spun ei …. "materialism". Preotii seriosi ar trebui sa traiasca in saracie absoluta, in regim semi-nomadic si doar in grupuri de masculi. Au exemplu in cartea pe care o venereaza.

  3. Niki 21/09/2010 at 13:17 #

    Uite inca 3 milioane de la nashu mare:

    http://www.gov.ro/declaratii-de-presa-sustinute-d

    • Dollo 21/09/2010 at 15:02 #

      He, he, dar ce multe destinatii au cele trei milioane amarate: „De asemenea, peste 3 milioane de lei vor merge din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului la SGG, pentru Secretariatul de stat pentru culte, pentru restaurarea şi conservarea unor biserici-monumente istorice, pentru întreţinerea şi funcţionarea unităţilor de cult cu venituri mici sau fără venituri, pentru achiziţionarea de imobile necesare desfăşurării activităţilor de asistenţă socială şi medicală susţinute de biserici”.

  4. XYZ 21/09/2010 at 19:01 #

    Imi vine sa vomit de scarba… BORasc….

  5. dojo 21/09/2010 at 22:14 #

    Bre, ii simplu: nu dam bani cersetorilor ca ii strica pe bautura, nu dam bani BOR ca ii sparge aiurea. Si scapam de 2 probleme majore 😀

    PS: ma doare "nici acolo" ca popii nu sunt platiti. Nasol. Sa deschida gura si sa rastoarne ce e de rasturnat in BOR. Sau sa incetam o data sa sustinem structura asta cvasi-mafiota.

    • Dollo 22/09/2010 at 01:09 #

      He, he, pai cum sa-l rastoarne, daca abia-l pusera in scaun pe preafericit? 🙂 Apoi ca sa incetam sa-i mai finantam trebuie sa deschidem si noi astilalti gura, si sa-i rasturnam pe astia care impart banii din impozitele noastre. Cam multi de rasturnat, se pare. Cum zicea Beranger, un cititor, mai bine dam niste capete in gura si rezolvam problema!

  6. Gilbert 22/09/2010 at 11:42 #

    Vrabia mălai visează şi preafericitul bani la visterie…

    Capetele în gură trebuiau împărţite mai demult (chiar mai înainte de împărţeala banilor), adică înainte de a se ajunge în situaţia asta. Acum nu mai riscă nimeni să strice "fluxul tehnologic", că e patentat…

  7. doctor 25/09/2010 at 11:10 #

    eu traiesc la paris de 8 ani…si am intalnit acolo nepotul unui fost metropolit al moldovei care traia din ce furase bunicu …fara sa munceasca…si tatal lui traise o viata la paris fara sa munceasca tot din agoniseala lui taicasu

  8. Octav 10/04/2012 at 19:37 #

    Multumim pentru acest articol. Cred in Dumnezeu dar mi-este lehamite de biserica si de preoti … acesti jepcari ordinari „ai Domnului” … Nu cred ca sufletul cuiva nu pleaca spre cer daca preotul nu primeste 1000 de roni …

  9. Stalin 24/10/2012 at 14:23 #

    Biserica a ajuns o afacere, iar oamenii nu mai sunt in stare sa faca diferenta intre credinta si biserica.
    Problema adevarata insa nu e ca reprezentantii bisericii – ca institutie – sunt asa cum sunt, ci multimea care se imbulzeste la puparea moastelor X sau a celor care il cred pe preot ca fiind sfant si cotizeaza si cotizeaza si cotizeaza pana popa le asigura locul in Rai. E tampeala generala a societatii care nu se va sfarsi niciodata (din pacate)!
    Asa cum spuneau unii dintr-o industrie muzicala (nu conteaza care) suntem reprezentantii „tarii pupatorilor de moaste”. Tot ei spuneau: „tara moare de foame si ei ridica troite si catedrale” sau „decat sa-mi dau banii in patriarhie, prefer sa-i dau unui azil sau unei case de copii”.
    Voi ce ziceti?

    Toate cele bune!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bune de citit: 20-26 septembrie | Dojo Blog - 03/10/2010

    […] Ce face Patriarhia cu banii noştri – cu riscul de a petrece eternitatea în smoală, Dollo spune din nou lucrurilor pe nume într-un articol “anti-BOR”, numai bun de printat […]

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Ziua 7: Facerea de bine e ca recensământul fără CNP

Cuvantul recenzorului de la blocul meu

Azi am recenzat prin telefon o persoană care se afla la coadă la moaștele sfântului x. CNP-ul încă era facultativ.

Mergând pe sârmă

domnul i

Împrumutam bicicleta și mergeam noaptea în parc la Icoanei. Îmi era rușine altfel, pe zi, să nu râdă lumea de mine, că sunt ditamai bărbatul și cad de pe bicicletă. Că am căzut de câteva ori, dar de aia am și ales Grădina Icoanei, că are aleile de nisip și pământ, nu mă răneam prea tare când cădeam. În trei nopți am învățat.

Vinales, seva eco-bio a Cubei

vinales20

Dar ce căutași, maică, taman în Cuba? l-am întrebat noi pe albanez. Și el nu pricepea ce-l întrebăm, dar râdea la noi. Noroc că nevastă-sa mai scăpa câteva cuvinte englezești și până la urmă ne-a arătat stâlpii casei, a bătut cu mâna în ei și am priceput că albanil nu era albanez, ci zidar.

Bolivia: cocaleros, cholitas, sărăcie și frumusețe cât cuprinde

20180320_141433

Frunze de coca amare și politică dulce, socialistă. Bolivia și oamenii ei.

Slăbiciunile unei femei puternice

katharine-graham

„Personal history”, de Kay Graham, cândva cea mai puternică femeie din America, la cârma Washington Post: despre jurnalism, politică, feminitate și neîncredere. O carte despre cum era America great în secolul trecut.

Doctorul cu 2000 de pacienţi şi 350 de oi

doctorul

Medicul Emil Crişan a făcut medicina de drag, dar a moştenit şi dragostea de animale de la strămoşii săi, aşa că azi îşi împarte priceperea între oameni şi animale.