S-ar părea că luna viitoare bucureștenii vor fi chemați la referendum, ca să-și dea cu părerea cu privire la soarta Capitalei: să fie condusă de un singur om sau de șapte ca acum? PDL-ul vrea ca sectoarele să fie administrate de niște primari desemnați de consiliul general al Capitalei, și nu aleși direct de popor, iar puterea de a decide dezvoltarea unitară a orașului să-i aparțină aceluia care câștigă fotoliul de primar general. PNL, PSD și PC, adică USL, vor menținerea actualei forme de organizare. Miza ambelor tabere nu e binele cetățeanului, cum desigur își imaginează toată lumea, ci bugetul celui mai bogat pol de dezvoltare al României.
De aceea, dacă tot e să alegem, între două rele, măcar să fim în cunoștință de cauză și s-o alegem pe cea mai mică.
Eu sunt pentru varianta centralizată. Pentru că scriu despre primărie de pe vremea când era condusă de Crin Halaicu, și pentru că știu ce labă tristă a fost mult lăudata descentralizare făcută în 2004 de guvernul Năstase, ca să-i ia plăcinta de la gură primarului dizident Traian Băsescu. Pe vremea aia toți primarii de sector erau PSD și le stătea la toți în gât rânjetul sardonic al lui Băsescu, care-i trimitea la ascuțit creioane.
Timpul a demonstrat că o metropolă nu poate fi condusă pe bucăți, ci are nevoie de o dezvoltare unitară, ba chiar ar trebui integrată într-o zonă mai largă (adică să ocupe și Ilfovul cel puțin), date fiind tendințele expansive din ultimele decenii. În plus, oricât de uniți în interese mafiote ar fi politicienii care s-au perindat pe la primării, n-au fost niciodată suficient de uniți încât să trateze orașul ca un tot, și nu ca pe o pizza, din care fiecare și-a tras câte o felie. De aceea poate că e bine să lăsăm populismele la o parte și să dăm o dată orașul pe mâna unui singur om, a unui singur partid, ca să nu mai aibă apoi scuza că n-a putut să facă din cauza opozanților.
Ce vrea Elena Udrea
Principalele avantaje ale proiectului PDL ar fi:
– eficientizarea cheltuirii banului public, prin unificarea bugetelor de sector într-unul consolidat al Capitalei, și
– reducerea aparatului de conducere a orașului. În loc de un primar general+un consiliu general+6 primari de sector+6consilii de sector ar urma să fie un primar general+un consiliu general mai mare (dublu față de acum, ca număr de consilieri). Sectoarele ar fi administrate de câte un primar ales dintre consilierii generali, care ar executa ordinele trasate de la Capitală, de primarul general sau de consiliu.
Pentru întregirea tabloului reformator este necesar, însă, ca în același timp cu noua lege a Capitalei să se modifice și legea finanțelor publice locale, legea urbanismului și a construcțiilor.
Cum se împart banii
În acest moment, detaliile concrete privind constituirea bugetului și cheltuirea lui sunt o necunoscută chiar și pentru susținătorii proiectului PDL. Primarul sectorului 2, Neculai Onțanu, aspirant declarat la scaunul de primar general, admitea azi, cinstit, că habar n-are cum ar urma să fie împărțiți banii în noua structură. Totuși, populist cum îl știm, el nu se declara nici împotriva referendumului. Pe motiv că: „știți, noi am vrea ca legea să fie după chipul și asemănarea noastră, a celor care-l conducem…!” Adică cum e chipul ăsta? îl întreb pe Onțanu. „Adică bine și frumos”, îmi răspunde rânjind. Dar, continuă el, „mai există și cetățenii care trebuie întrebați!”.
Peste drum de Intercontinental, unde Elena Udrea a susținut azi proiectul PDL care-i poartă pe nedrept numele, era un cort al PNL în care se strângeau semnături pentru organizarea referendumului. Pe cort scria mare „Apără Bucureștiul de Elena Udrea”.
Principalul adversar al legii Udrea este primarul sectorului 1, Andrei Chiliman. El este beneficiarul celui mai mare buget dintre toate cele șase sectoare, și e firesc să nu vrea să renunțe la acest avantaj. La cortul lui Chiliman nimeni nu are un răspuns convingător pentru un cetățean al sectorului 5, de exemplu. Poate pentru că nu există un astfel de răspuns. Varianta Chiliman, cum că un sector arată după cât de gospodar e primarul, e o aberație. E ușor să te dai gospodar cu un buget de peste un miliard de ron, în fața unui Vanghelie, de exemplu, care abia adună de la „enoriașii” lui vreo 350 de milioane de ron.
Iar în final, cetățeni ai Capitalei sunt și ăia din sectorul 1, care nu plătesc salubrizarea sau li se reabilitează gratis blocurile, și ăia din Rahova, care merg printre gunoaie pe stradă și îl văd pe Vanghelie doar în campania electorală. Nu e meritul lui Chiliman că nordul s-a dezvoltat mai rapid și toate marile investiții s-au înghesuit acolo, încă dinainte de 89, astfel încât acum de acolo vin și cele mai mari venituri din impozite.
Iar argumentul că primarul de sector e mai aproape de cetățean, e o abureală și mai mare. De ani de zile se ajunge în audiență la primarul de sector mai greu ca la Casa Albă. Și președintele SUA nu e ales de cetățenii Capitalei…
Când politica e ironică precum soarta 😉
Ca să vă faceți o idee despre cât e politica de curvă și soarta de ironică, trebuie spus două lucruri:
– că în 2004, când Năstase i-o trăgea lui Băsescu luându-i atribuțiile, PNL-ul era în Alianța DA și înfiera la unison cu PDL-ul ilegalitățile mafiotului Năstase. Acum liberalul Chiliman și PNL-ul luptă împotriva PDL tocmai pentru păstrarea ilegalităților făcute de Năstase și PSD.
– tot atunci, în 2004, principalul artizan și beneficiar al împărțirii banilor pe sectoare a fost primarul PSD al sectorului 1, Vasile Gherasim, acum parlamentar PDL, și totodată autorul real al proiectului de reformare a Capitalei. Gherasim a făcut o lege ca să se revină la forma de administrare dinainte, admițând că paranteza asta de două mandate pierdute s-a dovedit un eșec. El a acceptat să-și împrumute proiectul Elenei Udrea, pentru că ea are mai multă putere să-l impună. Și o face convingător, trebuie să recunosc. Am ascultat-o azi vorbind liber, fără cusur, convinsă de ceea ce spune și reușind să le stoarcă zâmbete de admirație celor câțiva bărbați din coaliția de guvernământ, care o priveau inițial încruntați de peste drum de prezidiu.
Cred că Chiliman și adepții referendumului pierd timpul degeaba. Vom arunca o grămadă de bani pe organizarea unui referendum la care mulți vor vota cu proiectul Udrea. De ce? Păi uitați-vă azi cât de mulți sunt de acord cu Parlamentul unicameral. Și nu e același lucru. Apoi, indiferent ce ar zice până la urmă poporul la referendum, legea își va urma cursul prin Parlament. Unde Elena Udrea susține că are suficientă majoritatea ca să treacă. De aceea se și grăbește ea ca s-o facă acum: „Dacă nu profităm acum de votul acestei majorități, care nu știm cât va mai fi, nu se mai întâmplă niciodată. Nimeni nu e veșnic și niciodată nu știi dacă apuci să termini un proiect sau nu!”. Mie mi se pare realistă pretenția ei, mai ales că vine de la cineva care nu știu dacă are neapărat dorința să ajungă primăreasa Capitalei, dar oricum s-ar putea să nu conteze. Pentru că acum cel mai bine cotat dintre viitorii candidați este, paradoxal, Oprescu. Care nu face de când a fost ales decât să continue ceea ce au început Băsescu și Videanu. Deci cîștigă capital electoral pe seama PDL, care îi mai face și o lege ce i se va potrivi mănușă pentru al doilea mandat. Atunci să te vedem, Oprică, dacă chiar ești în stare să faci ceva propriu, că toate panglicile pe care le vei tăia de acum până la anul nu le-ai întins tu, ci ăia dinaintea ta.
Dacă aveți timp și chef puteți citi proiectul PDL de reformare a Capitalei:
Pana mai e ministresa turismului aratati-i filmuletul acesta (http://thoughts-o-matic.blogspot.com/2011/04/olanda-sau-ce-pot-face-oamenii-cu-idei.html) poate o inspira in arta creatiei si ne face si noua o plimbare hibrida la Constanta.
N-ar fi o idee rea 🙂