Valideșăn ză card, pliz!

Doamna de la chioșcul RATB mi-a explicat cu convingere că „biletele, gata, și-au trăit traiul, s-au scos!” așa că mi-a dat un card. Cu mine i-a fost ușor, că știam de ceva vreme că se vor scoate biletele de hârtie, dar domnul din spatele meu a reacționat de parcă atunci afla că s-a instaurat prohibiția la bere și el nu apucase să-și facă provizii: „cum, nu mai sunt bileteee!!?”

Am intrat și eu azi în rândul posesorilor de „portofel electronic”. Doamna de la chioșcul RATB de la Sfântul Gheorghe mi-a explicat cu convingere că „biletele, gata, și-au trăit traiul, s-au scos!” așa că mi-a dat un card. Cu mine i-a fost ușor, că știam de ceva vreme că se vor scoate biletele de hârtie, dar domnul din spatele meu a reacționat de parcă atunci afla că s-a instaurat prohibiția la bere și el nu apucase să-și facă provizii: „cum, nu mai sunt bileteee!!?”

Acuma, dincolo de afacerea care probabil că stă în spatele achiziției de cartoane de plastic, în loc de fâșii de hârtie (apropos, nu i-au mai făcut nimic directorului de la RATB că l-au prins că luase credit de la ăia cu care încheiase contractul pentru tramvaiele Siemens, nu?), mie mi se pare că modalitatea asta de a plăti călătoria e mai bună. Să vă explic:

– eu circul rar cu RATB, și de multe ori am preferat mersul pe jos pentru că n-am găsit un chioșc de bilete deschis;

– cardul îți permite să pui bani pe el și prin plată online (în curând înțeleg că se va putea și prin sms), deci nu mai depinzi de orarul chioșcurilor de bilete;

– odată încărcat cu bani poate fi folosit și pe RATB și la metrou.

– nu prea merge să păcălești sistemul, cum făceau unii cu biletele pe care le taxau doar un pic, cât să nu se vadă și a doua oară 😀 Cardul trebuie validat, adică de câte ori te urci în mașină îl arăți la validator până face ăla „piu” și-ți apare pe ecran că ți-a luat banul. Dacă nu îl validezi se cheamă că ești blatist.

Prin urmare, eu zic că e de bine. Sigur, e o afacere UTI, și asta, ca multe altele de prin țărișoară, pe care până la urmă primăria a plătit o pălărie de bani, și care încă nu funcționează la întreaga capacitate. Dar e încă un pas înainte.

A, și nici nu mi-a cerut datele când mi-a dat cardul, doar l-a încărcat cu suma cerută de mine și gata. Deci aviz paranoicilor care zic că vrea RATB-ul să le monitorizeze orice mișcare, când îi pune să valideze cardul în tramvai. „Vrea regia să aibă datele mele, să știe unde merg zi de zi, unde sunt ceas de ceas!” Vax! Nu știe, domnule, nici dracu, unde și de ce mergi cu RATB-ul. Mai degrabă ești monitorizat cu GPS-ul, cu telefonul mobil, cu iPad-ul etc.

Și, după ce am luat cardul, m-am urcat într-un tramvai, apoi în autobuzul 101. Am mers vreo zece stații cu el, de la Diham, până la Obor. Autobuzul era plin, dar în afară de piuitul de la validarea cardului meu și încă vreo două-trei n-am mai auzit niciunul, în niciuna dintre stații. Credeți că aveau toți abonament? 😀 Nu, erau blatiști!

Cu ocazia asta mi-am amintit de o întâmplare amuzantă, dacă n-ar fi fost tristă, de prin 2008. Despre care am scris aici. Dacă nu citiți asta, nu o să înțelegeți titlul de azi 🙂

Etichete: , , ,

19 comentarii la “Valideșăn ză card, pliz!” Subscribe

  1. Escu 29/04/2011 at 00:24 #

    baaai… imi vine sa le sparg sandramaua…am patit-o si eu de curand. chiar le-au scos de tot ?

    • Dollo 29/04/2011 at 06:13 #

      De ce sa le spargi sandramaua?

  2. dojo 29/04/2011 at 01:34 #

    Eu vad aici cat e de misto. Am un MetroCard pe care bag bani de la chiosc (la metro doar, nu sunt chioscuri in statiile de autobuz) sau din automat. Culmea, la 10 dolari sau mai mult primesc si un mic „bonus”. O calatorie e 2 dolari 25 de centi. Daca nu ai card, poti plati cu bani (monede exacte). Nu e indicat, ca pe card ai un transfer gratuit. Deci, iau busul din Queens si bag cardul. Imi ia 2 dolari, 25. Intru la metro si merge pe aceeasi plata. O plimbare deci ma costa 4 dolari 50 si nu e plimbare chiar scurta. In metrou, atat timp cat nu ies din vagauna, le schimb cum imi trebuie.

    Avantaje? Nu se face blat, ca nu poti. ori bagi cartela, ori dai banii la intrarea in autobuz (la metrou nu se poate intra cu cash, deci ai card obligatoriu). E elegant si civilizat. Il incarci cand ai nevoie, ai cititoare la statiile de metrou sa vezi cati bani mai ai etc.

    • Dollo 29/04/2011 at 06:14 #

      Urcatul pe la sofer si plata obligatorie cred ca ar fi si la noi solutia, din pacate banii pe mana soferului nu s-au dovedit o solutie buna in anii trecuti, la noi 🙁

      • dojo 30/04/2011 at 05:47 #

        Pai nu-s in mana lui, scuze de omisiune. Langa el este un automat care numara monedele pana ai 2,25 dolari si mai are o fanta in care bagi cardul, adca folosesti cardul. Soferul doar se holbeaza la tine ;D

  3. Diana 29/04/2011 at 02:16 #

    Așa pățesc și eu… când văd că sunt singura care pontează biletul într-un tramvai plin… 😆

    Ce mă enervează e că la un chioșc îți spune că încă mai merg biletele, până se termină, la altul că trebuie să treci musai… și e coada lungă de oameni să le explice exact și cum e… cu cardul definitiv, ăla cu 2-10 călătorii, ce plătești cât plătești la fiecare…

    • Dollo 29/04/2011 at 15:34 #

      Bilete se mai gasesc la unele chioscuri, dar am senzatia ca ei vor sa descurajeze cumpararea, ca sa le elimine mai repede.

  4. Gilbert 29/04/2011 at 02:19 #

    Blatul e un sport national al romanilor. Cu sau fara bilete, cu sau fara carduri, mereu vor exista „sportivi”. Multi.

    • Dollo 29/04/2011 at 06:14 #

      Aia e problema, ca sunt multi. Ca blatisti sunt oriunde pe lume. Procentul face diferenta la noi

  5. Béranger 29/04/2011 at 03:43 #

    Băi, nu e aşa. Nu e bine. Nu fiţi tâmpiţi, nu tot ce-i high-tech şi complicat e musai mai bun. Nu în 2011.

    În 2011, în New York City poţi plăti la şoferul autobuzului, cu fise (monede), băgând banii într-o cutie.

    În 2011, în Bucureşti, s-a suit scroafa în copac.

    Nu discut acum de corupţie, ş.a.m.d. Mai bine băgau dracului automate care să elibereze bilete în autobuz (cu monede, cu bancnote, cu cartelă, cum se poate), decât căcatul ăsta.

    La nivelul populaţiei, impactul va fi terifiant. Cretinilor, România are o populaţie de octogenari, băăăăăăăăăăăăăăi! (New York-ul nu are, şi cu toate acestea…)

    • Dollo 29/04/2011 at 06:22 #

      Populatia aia pensionara are gratuitate in Bucuresti, ca asa a votat consiliul general de vreo zece ani. Deci nu se mai incurca nimeni cu cardul dupa 65 de ani. Nici controlorii nu-i intreaba de sanatate.
      Restul, daca ar vrea sa plateasca pentru ce primesc, ar putea sa foloseasca cardul, nu e asa o mare hight-tech-areală. Daca toti au telefon mobil, si au sigur, pot sa tasteze un numar, sa raspunda la el (asta stie sa faca si mama), inseamna ca se vor descurca sa si apropie cardul de validator si sa citeasca pe ecran ca i-au luat banii de pe el. Sau sa-si faca abonament si nu mai au treaba cu validatul.
      Sigur ca un automat ar face mult mai bine, dar s-ar putea pune problema ca nici la automat nu stii sa umbli (unii nu se pricep). Automatul ar fi fost bun, de exemplu, si in parcari, ca sa nu mai plateasca primaria niste tanti care sa incaseze. Cu banii la sofer e mai greu. In Bucuresti a fost intr-o vreme, prin anii 90, si n-a fost tocmai bine. Nici soferii nu dadeau pe afara de cinste. Dar problema la noi nu e cum platesti, ci mentalitatea care nu te lasa sa platesti un leu ca sa ajungi unde ai treaba. Preferi sa nu platesti, pentru ca se poate. Si asta in conditiile in care oricum biletul ala e subventionat, ca daca ar trebui platit pretul real al calatoriei as mai intelege ca n-are lumea bani…

  6. ady 29/04/2011 at 13:11 #

    eu am card de vreo…………..2-3 ani, aproape de cand s-au bagat. la un moment dat aveam abonamente si ratb si metrou, acu’ am numa’ de metrou, ca circul rar cu ratb-ul. n-aveam nicio taina. sa vezi ce distractiv e la metrou, daca ai o geanta cu buzunar exterior mic, tii cardul in buzunar si doar plimbi geanta (cu zona buzunarului) pe langa validator. sau daca ai smecherie d-aia cu elastic pt cardul de acces la birou, il tii si p-asta tot acolo. pot sa pun pe el abonamente de toate felurile (inclusiv d-alea fractionate), calatorii separate, calatorii pt liniile expres, de toate.
    spune-mi totusi si mie cum incarc on-line, pt suma pt calatorii tot de la chiosc o incarc. si desi pun o suma mai mare decat cea necesara pt calatoriile imediate m-am trezit seara, pe la cate o margine de bucuresti, nu mai aveam calatorii si chioscurile le mancase bau-bau. am facut blatul fara sa vreau. ca bani de taxi de la autostrada A1 pana in mihalache n-aveam, daca voiam sa fiu super-extra-mega corecta. si nici sa blochez o suma mai mare (10 calatorii, sa zicem) pe cardul asta n-am chef. ca poate fi o luna in care sa ma sui de doua ori in ratb.

    • Dollo 29/04/2011 at 15:32 #

      Uite scrie aici cum se incarca online sau la ATM

      • ady 29/04/2011 at 15:47 #

        daca atm-ul ala de bcr de langa mine permite chestia asta (mie asa mi se pare, din lista), diseara sunt acolo si va dau de veste.

  7. Andrei 29/04/2011 at 15:16 #

    Ok, buna idee cardul, dar pentru ce de-ai locului. Ce fac turistii sau cei intrecere in bucuresti pentru cateva zile, si ei isi fac card? am fost doar in 3 orase ale europei, nu vorbesc de toate, si aveau ambele variante. Nu mi se pare o idee buna ca au scos biletele. Automatele de bilete si reincarcare abonamente in schimb ar fi fost o idee mult mai buna.

    • Dollo 29/04/2011 at 15:31 #

      Cred ca si turistul poate lua un card din asta, incarcat cu fix atatia bani cati vrei sa cheltui. Turistului cred ca ii e egal daca ia card sau bilet. Ba in capitalele alea europene eu stiu ca daca iti iei o cartela magnetica pe mai multe zile e mai avantajos decat sa cumperi o calatorie-doua. În cazul nostru, cardul are avantajul, totusi, ca poate fi valabil si la metrou si la RATB. Pana la urma e o chestie de obisnuinta, nu stiu de ce se face atata caz, daca vrei doar doua bilete,il incarci cu pretul a doua bilete…

  8. mircea 30/04/2011 at 03:35 #

    Azi am vazut o reclama in metrou ca exista o optiune de a-ti incarca cardul automat cind suma de bani ramasa e mica. Adica daca mai ai putini bani isi trage singur din contul tau. Si nu te doare capul.
    De New York vorbesc…
    Si celui care zicea ca „sportivi” sint in toata lumea la facut blatul in autobuz, or fi, nu zic nu. Dar in New York sau Atlanta asta pare sport extrem.

    • Dollo 30/04/2011 at 21:48 #

      He, he, pai aici nu cred ca ar exista romani care sa accepte sa li se traga bani direct din cont pentru plata transportului in comun. Mai bine blatul, deh 😉

  9. Oana B. 05/05/2011 at 18:55 #

    Nu s-au scos de tot, mai gasesti, depinde cat de amabila e RATB-ista de la chiosc. 🙂 E bine cu portofelul asta. Da’ esti la inceput cu el. Sa te vad cand o sa-ti ia bani de doua ori pentru o calatorie. 😉

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Îmi pasă de turci, dar de noi mi se rupe

proteste-turcia

Mai știe cineva azi de ce au ieșit revoltații noștri la Universitate în iarna lui 2012? Merge sănătatea mai bine? Țara e mai bine guvernată? Au ieșit din foame cetățenii ăia însetați de demnitate?

Parcul meu IOR

Parcul IOR

Mi-a fost alături 40 de ani, m-a crescut și relaxat. Acum e rândul meu să-l apăr de șmecheri. Dacă sunteți din sectorul 3, veniți mâine la Titan ca să ne păstrăm parcul.

De ce țin oamenii cu PSD

flyere

Deoarece în multe județe e cel mai mare angajator. Pe banii noștri, baronii PSD patronează instituții de stat supradimensionate cu angajați fictivi care muncesc în realitate pentru partid. Înțelegeți de ce se oftică Dragnea că el e singurul fraier judecat pentru o astfel de faptă pe care o practică cu succes toți colegii lui în continuare?

Peru: buricul incașilor, capcana turiștilor

machupicchu12

Ca să vizitezi Machu Picchu – casa de vacanță a lui Pachacuti, omorât de spanioli cu varicelă, descoperită 500 de ani mai târziu de un american – trebuie să bagi 140 de dolari în pușculița din Bermude a vreunui politician peruan, pe cel mai scump bilet de tren din lume.

Cum s-a făcut de am aflat povestea Amitei Bhose

AmitaBhose_Vaideeni1980

Fascinanta istorie a unei indience care s-a îndrăgostit de România citindu-l pe Eminescu, a lăsat familie și avere în urmă și a venit să trăiască în comunismul fără apă caldă și curent în căminele din Regie.

„Căpșunarii” care construiesc metroul din Drumul Taberei

Faur, Gheorghe și Vișovan în fața scutului cu care vor săpa tunelul de metrou

Au plecat de 10-20 de ani din țară, s-au specializat în săpat tuneluri în Spania sau Italia, și acum vin ca specialiști „străini”. Vestea proastă e că vor să plece înapoi. Sunt dezamăgiți că România nu a ajuns Europa din urmă cât timp ei au fost plecați.