Sfârșitul lumii a scumpit acatistele

La biserică în general acatistele sunt însoțite de o sumă de bani lăsată la latitudinea credinciosului. Fiecare lipește de biletul religios un bilet bancar care poate fi de la 1-2 lei în sus. Cum la biserica din cartier de la mama au ajuns să slujească trei popi în același timp, toate tarifele practicate acolo au sărit în aer, pentru că „prada” trebuie împărțită la trei. Un acatist costă minim 10 lei.

Ieri am petrecut sfârșitul lumii la mama. A fost ziua ei de nume, și dacă tot era să se sfârșească omenirea, cum putea să se întâmple mai bine la noi în familie dacă nu cu masa plină? 🙂 N-au fost chestii elaborate, doar un meniu de primăvară, despre care v-am mai povestit și anul trecut pe vremea asta: mici cu cartofi noi.

Ca după orice masă copioasă, se cuvenea și o discuție pioasă. Așa am ajuns la indignarea mamei vis a vis de scumpirile apocaliptice operate de cei trei popi de la biserica ei, în mercurialul iertării păcatelor.

Iată cum s-au petrecut lucrurile:

Fata care stă la mama (viitoarea asistentă medicală despre care vă povestisem aici, că nu știe să deschidă alt site în afară de Google), a avansat de la statutul de căutătoare de loc de muncă, la cel de potențială viitoare noră, aflată la cuțite cu soacra. Cum soacra nu le are nici măcar cu Google, ci mai degrabă cu „farmecele”, blestemele și alte ritualuri practicate de soacre pentru îndepărtat femeile rele de băieții lor buni, viitoarea noastră asistentă s-a văzut nevoită să lupte și ea pe frontul ăsta, cu armele „magiei albe”. Adică cu ale bisericii. Așa că, înainte de Apocalipsă, a mers la biserica de lângă bloc să plătească un acatist, în care a zis „de bine” de soacră-sa. Numai că, dacă n-ai job în ziua de azi e cam greu să tratezi și cu biserica, pentru că și mântuirea costă, nu e gratis, iar facerea de bine la dușmani și mai și. Prin urmare, fata a aflat cu stupoare că nu-i ajung banii ca să plătească „rugăciunea pentru soacră” la biserica respectivă, care-i cerea minim 10 lei/una bucată acatist.

Dacă n-ar fi fost mama să-mi explice situația aș fi zis că ăsta e prețul corect al delegării popii ca să zică ce vrei tu în altar. Dar cică nu e așa. La orice altă biserică (sau la majoritatea) acatistele sunt însoțite de o sumă de bani lăsată la latitudinea credinciosului. Pe sănătosul principiu comunist „de la fiecare după puteri, fiecăruia după nevoi”. Adică fiecare lipește de biletul religios un bilet bancar care poate fi de la 1-2 lei în sus.

Cum la biserica din cartier de la mama au ajuns să slujească trei popi, toate tarifele practicate acolo au sărit în aer, pentru că „prada” trebuie împărțită la trei. Mama se teme că în curând nu va mai putea să meargă acolo nici măcar cu colivă, pentru că se va pune o taxă minimă și pe aia.

Îmbucurător este faptul că până la urmă viitoarea asistentă medicală nu s-a lăsat descurajată de tariful maximal practicat de biserica de proximitate și a mers la una mai departe, unde a rezolvat totuși nevoia cu numai 5 lei.

O să vă țin la curent dacă i-a fost de folos procedura, dar până atunci, în caz că vă veți grăbi s-o condamnați pe biata fată, aflați că face parte dintr-un grup majoritar de cetățeni ai Capitalei.

Să aruncăm o privire pe un sondaj făcut de Facultatea de Științe Politice București, cu privire la banii adunați de bisericile din Capitală în ultimul an. An de criză.

„Datele privind sumele date la biserică (indiferent de religia împărtăşită) arătă, prin comparaţie cu rezultatele din anul anterior o creştere pentru toate variantele de răspuns valide. Astfel procentul celor care declară că au dat la biserică sume mai mici sau egale cu 50 Ron creşte de la 25% în 2010 la 33% în 2011, procentul celor care au dat între 51-100 ron creşte de la 5 la10%, se triplează procentul celor care declară că au dat între 100-500 ron, de la 3% la 9%, iar cei care declară că au dat mai mult de 500 ron cresc de la 1 la 2%. Menţionăm totodată că procentul celor care declară că nu au oferit nimic a crescut de la 3% la 12%. Toate aceste creşteri procentuale vin pe fondul creşterii disponibilităţii populaţiei de a aborda acest subiect, procentul celor care nu răspund la această întrebare fiind în scădere, de la 67% în 2010, la 34% în 2011” – „Cartografierea socială a Bucureștiului”, Facultatea de Științe Politice, Catedra de Sociologie-2011.

Și da, ați ghicit, cea mai mare parte a banilor se adună la negru. Bani negri pentru magie albă.

Etichete: , ,

2 comentarii la “Sfârșitul lumii a scumpit acatistele” Subscribe

  1. spufi 25/05/2011 at 11:19 #

    pai si sa nu dai cu basca-n ei de credinciosi?

  2. adrian 08/07/2011 at 23:51 #

    va rog sa ma credeti ca generalizati cazuri particulare, stiu biserici unde parintii nu primesc nici un fel de bani… ganditi-va bine ca sar putea sa gresiti daca scrieti ce ati scris.biserica nu e chiar asa cum ati descriso…

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

De ce țin oamenii cu PSD

flyere

Deoarece în multe județe e cel mai mare angajator. Pe banii noștri, baronii PSD patronează instituții de stat supradimensionate cu angajați fictivi care muncesc în realitate pentru partid. Înțelegeți de ce se oftică Dragnea că el e singurul fraier judecat pentru o astfel de faptă pe care o practică cu succes toți colegii lui în continuare?

Ce zice FMI de finanțarea găurii negre „biserica”, de la buget?

prefericitul Daniel arata calea

Biserica Ortodoxă Română nu vrea concurență pe piața lumânărilor și a locurilor de veci, dar vrea bani de la buget pentru salarii și catedrale. Oare FMI știe?

Românul s-a născut poet, de aia e mai lent

casca

Când o lucrare unică intră pe mâinile unor muncitori români termenele contractuale devin opționale. Totul în România durează mai mult, zice spaniolul șef de șantier. Dar la final iese o operă brâncușiană, zice inginerul român

Moartea iedului, mănânc și trăiesc

cioban-ied

Ciobanul mi-a zis să nu mă uit, că la ei femeile pleacă de acasă când se taie mieii. Am decis să nu-l ascult. Credeam că o să fiu mai tare ca Labiș și n-o să mai pot mânca după asta.

Slăbiciunile unei femei puternice

katharine-graham

„Personal history”, de Kay Graham, cândva cea mai puternică femeie din America, la cârma Washington Post: despre jurnalism, politică, feminitate și neîncredere. O carte despre cum era America great în secolul trecut.

Je suis doamna de la litera B

realitate

Doamna care răspunde de litera B mănâncă dintr-o caserolă, lucrează la un birou care nu se vede de dosare, zilnic cu o armată de oameni nerăbdători la ușă, care nu lasă nici măcar timpul să iasă bășina celui dinaintea lor din birou, că dau năvală să-i ia locul. Nu vreau să știu ce s-ar întâmpla dacă pe doamna ar apuca-o pântecăraia.