Unu-i moldovean, altul bucureștean și celălalt biciclist. Toți trei se vorbiră și se sfătuiră, cum să ne scoată din cap mentalitatea fatalistă. Și au găsit soluția: o eliberează pe Miorița tocmai prin stepele îndepărtatei Mongolii. Că nomazii ăia de mongoli încă se mai ocupă cu agricultura, oieritul și mineritul.
Miorița lor e o Dacia 1310. Pe bujiile ei, care au dus 50 de ani în spate tot poporul ăsta, se bizuie și cei trei, că-i vor duce 15.000 de km până la Ulan Bator și nu-i vor lăsa în drum prin vreun deșert Gobi. Pe bujiile ei și pe nea Ion, mecanicul lăsat acasă, de pază lângă telefon. În caz că, pe drum, Miorița o să înceapă să facă nazuri – știți voi, iarba nu-i mai place, gura nu-i mai tace – nea Ion să facă un pic de terapie cu ea prin telefon.
Odată ajunși în capitala Mongoliei vor dona Miorița la pachet cu 1000 de lire sterline pentru o cauză nobilă – cârcotașii ar zice că numai așa ar fi primită o Dacie de pomană – și se vor întoarce teferi și victorioși în țărișoara natală. Va fi probabil singura Dacie 1310 scăpată astfel spectaculos de la moartea sigură la REMAT.
Pentru eliberarea Mioriței și ducerea spiritului „daciot” pe culmile mongole ale celebrității, cei trei bărbați au nevoie de 12.000 de euro. Cam cât un Audi A5 la mâna a doua, tot o mașină preferată de români 😉
Iulian, fost publicitar, Alexandru, fotograf la Jurnalul Naţional, şi Nicu, biciclist şi actual corporatist, vor merge cu Dacia până în Mongolia, în cadrul raliului umanitar Mongol Rally 2012. Este pentru prima dată când o Dacie va ajunge în Mongolia şi este prima Dacie care participă la acest raliu.
Ca să ajungă până la Ulan Bator, cei trei dacioţi vor trece prin 15 ţări, dintre care Azerbaijan, Turkmenistan și Uzbekistan, vor ajunge la Marea Aral şi vor traversa Pamirul – a doua cea mai înaltă şosea din lume, aflată la peste 4.500 de metri, dar şi deşertul Gobi. Startul se va da la Praga pe 16 iulie, iar aventura va dura, după toate probabilităţile, aproape două luni. Două luni pe cont propriu: fără ajutorul organizatorilor, fără asistenţă tehnică sau medicală și fără aer condiţionat. (imaginează-ți, Miorițo!)
De ce vor ei să scoată în evidență acest produs clasic românesc? „Trăim într-o ţară invadată de chinezării, de produse importate. Ne-am gândit că e momentul să ne întoarcem la mărcile noastre. Suntem români, suntem dacioţi, iar Dacia ne reprezintă, a făcut parte din copilăria noastră, a părinților noştri”, spune Nicu.
Scopul principal al acestui raliu, care se desfăşoară din 2004, este umanitar. Toate echipajele, circa 400 în fiecare an, se angajează să doneze la destinaţie maşinile pe care le conduc şi cel puţin 1.000 de lire sterline. Banii strânşi sunt folosiţi pentru ajutorarea copiilor din Mongolia. Dacioţii vor dona Dacia 1310 şi cel puţin 500 de lire sterline către Lotus Children’s Centre, iar celelalte 500 de lire sterline către o cauză umanitară din România.
Puteți susține acest proiect prin donații sau direcționând 2% din impozitul pe venit/salariu (formularele 200 sau 230) în contul Asociației Trei RO42CECEB10130RON3147479, deschis la CEC Bank Agenția 1 Mai București, C.I.F. 29953226.
Puteți descărca de aici formularele 200 și 230 gata completate cu datele Free Miorița.
Dacă nu dați bani (deși direcționarea celor 2% din impozit nu vă costă nimic), dați măcar un like pe pagina lor de Facebook/dacioți sau screți-le pe adresa: dacioti@freemiorita.ro
***
„Dacioţi până-n Mongolia” este un proiect al Free Mioriţa, asociaţie înfiinţată de Iulian, Alexandru şi Nicu din dorinţa de a demitiza basmul Mioriţa. Dacioţii nu se complac cu imaginea mioritică a românului: au curăţat plaja de la Vadu, au plantat copaci în Maramureş şi Călăraşi, au dus ajutoare familiilor nevoiaşe din Vaslui, au deszăpezit casele oamenilor din Buzău, şi altele.
Iulian Angheluţă (zis şi Jules)
După nouă ani de publicitate şi-a dat demisia pentru a pleca în aventura vieţii lui – Mongol Rally. În 2000, a călătorit cu Alexandru, timp de o lună, cu 50 de trenuri prin Europa, a fost şi în Asia, dar tot în Balcani, în Făgăraş şi pe plaja de la Vadu se simte acasă. Boicotează cu succes produsele chinezeşti, cumpărând mai ales mărci româneşti. Nu are televizor şi şi-a făcut cont de Facebook special pentru Mongolia.
Alexandru Molovata (zis şi Molo)
Fotograf la Jurnalul Naţional, iar în timpul liber aventurier, a fost în expediţii la triburile din jungla amazoniană, în Peru, cu maşina în Turcia asiatică, cu velierul pe Marea Neagra, în China tibetană şi cu bicicleta până la Balcic.
Născut într-o ţară care nu mai există, URSS, chiar de partea cealaltă a Prutului, din 1992 în România, nu are carnet, dar vorbeşte rusa la fel de bine ca româna. Această aventură va fi un cadou frumos la 40 de ani.
Nicolae Stancu (zis şi Nicu)
Mezinul echipei, biciclist şi tânăr corporatist, a colindat România de la est la vest şi de la sud la nord şi a fost de fiecare dată surprins de paradoxurile care o definesc. Merge în Mongolia pentru că vrea să vadă ce se află dincolo de Europa. El va fi copilot pentru Iulian şi mecanic de nădejde.
*foto Dragoş Savu
**exponatele din fotografii sunt doar cu titlu de prezentare 😉
Nu mai fiti rautaciosi, nu cred ca actiunea e importanta din punct de vedere material pentru mongolezi, ci un exemplu de „se poate” pentru toti.
Le urez multa bafta baietilor