A zi a fost ultima zi în care se mai puteau trimite sugestii pe adresa Ministerului Afacerilor Interne (legislatie@mai.gov.ro) în legătură cu intențiile poliției de a modifica legislația rutieră. Din păcate prea puțini au știut sau au fost interesați de aceste modificări, deși ele vizează cel puțin câteva sute de mii de șoferi români care conduc mașini înmatriculate în străinătate sau – potențial – ne vizează pe toți cei care la un moment dat am putea să comitem o contravenție rutieră.
Pe scurt, viitorul Cod rutier ne va pune pe drumuri, iar modificările propuse de polițiști sunt următoarele:
– șoferii cu domiciliul sau reședința în România, dar care conduc mașini înmatriculate în străinătate, vor fi obligați să-i prezinte polițistului care-i oprește în trafic și actul de proprietate asupra autovehiculului, tradus și legalizat în limba română;
– nu se va mai putea circula pe drumurile românești mai mult de 30 de zile cu o mașină înmatriculată în străinătate. Verificarea se va face folosind prevederea de la punctul anterior;
– în cazul în care veți primiți o amendă veți fi obligat s-o plătiți înainte de a o contesta în instanță (acum contestarea în justiție suspendă aplicarea amenzii până la soluționare procesului);
– neplata în termen de 90 de zile a amenzii va duce la suspendarea permisului auto;
– șoferii cu permis de conducere emis de alte țări vor fi pârâți de Poliția Română omoloagei din țara care a emis permisul.
Nu vrem banii dumneavoastră, dar vrem să reducem accidentele
Comisarul șef Paul Toma, șeful Direcției rutiere din cadrul IGPR, face parte din comisia care a elaborat propunerile de modificări și spune că în opinia comisiei ele au o conotație preventivă, nu punitivă. „Nu ne interesează banii dumneavoastră, pentru că amenzile nu intră în conturile poliției, ci se constituie venituri la bugetele locale. Dar vrem să tragem un semnal de alarmă și să reducem accidentele.” Comisarul atrage atenția că poliția este doar acea instituție care se confruntă cu efectele unei legislații prea laxe, care face ca una din trei amenzi să nu fie plătită pentru că nimeni nu îi forțează pe șoferi să le achite. Este punerea în practică a celebrei ziceri românești „să-mi ia boii de la bicicletă”, pentru că mulți dintre șoferii amendați nu au proprietăți care să le fie executate silit, zice comisarul Toma. Iar asta echivalează, în conștiința șoferului, cu o non-pedeapsă, deci înțelege că poate să mai încalce regulile de circulație ori de câte ori vrea, și nu va păți nimic. „De asta am ajuns să avem accidente grave, cu victime și pagube materiale, și să constatăm că șoferii în cauză aveau teancuri de procese verbale de amenzi neachitate”, conchide comisarul șef Toma.
Urmarea acestui raționament se reflectă în prevederea conform căreia cine nu face dovada plății amenzii în 90 de zile pierde automat carnetul. Cum va funcționa asta în practică, explică același comisar:
– șoferul încalcă o regulă de circulație, primește o amendă conform cu gravitatea faptei, iar la finalul procesului verbal polițistul consemnează că dacă nu face dovada achitării amenzii în 90 de zile permisul i se consideră automat suspendat;
– nesemnarea procesului verbal este o legendă urbană, spune comisarul Toma, pentru că dacă nu-l semnezi nu-l primești, deci nu-l poți contesta în justiție. Șoferul trebuie să semneze de primire, și poate să îi ceară polițistului să consemneze în procesul verbal că nu recunoaște contravenția;
– amenda poate fi plătită pe loc sau mai târziu, dar în al doilea caz șoferul trebuie să trimită dovada plății prin fax, poștă sau email la unitatea de poliție din care face parte polițistul care l-a amendat. Poliția nu are de unde să știe că șoferul a plătit amenda, pentru că nu are acces la sistemul financiar al autorităților locale care le încasează. „Știți câte mii de comune sunt în România?” m-a întrebat comisarul Toma, când i-am sugerat că era mai ușor ca poliția și autoritatea locală să-și interconecteze sistemele, astfel încât să nu mai pună oamenii pe drumuri. Comisarul e de acord că în era Internetului acest lucru ar fi posibil, dar nu știe să spună de ce cele două ministere – cândva unul singur – nu sunt capabile să rezolve acest neajuns.
– dacă după 90 de zile șoferul e iar prins de poliție, fie și la un control de rutină, și în urma verificării în sistem se constată că nu a plătit amenda, e amendat din nou și i se ridică de data asta și carnetul de conducere.
„Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule este astfel un mecanism de executare silită”, zice comisarul Toma, în locul acelei executări silite pe care ar trebui s-o facă primăria.
În aceeași categorie a responsabilizării șoferului intră și obligativitatea plății amenzii înainte de a o contesta la tribunal. Contravaloarea amenzii ar urma să fie returnată șoferului în momentul anulării procesului verbal de către justiție.
Vânarea căpșunarilor și a posesorilor de „mașini bulgărești”
Cealaltă modificare majoră a Codului rutier vizează descurajarea circulației mașinilor cu numere străine – deținute de cetățeni români – pe teritoriul românesc. „Pentru că s-a constatat că posesorii de mașini înmatriculate în străinătate sunt tentați să încalce normele rutiere, iar unii părăsesc chiar locul accidentului mizând pe dificultățile întâmpinate de poliție de a-i identifica și trage la răspundere”, arată comisarul Toma.
El admite că poliția nu are, totuși, o evidență a acestor accidente, precum și faptul că e posibil ca astfel de prevederi să nu existe nicăieri în Europa, dar asta pentru că „celelalte state nu s-au confruntat cu problemele noastre”.
Concret, comisarul susține că e nevoie ca șoferul să facă dovada deținerii mașinii – tradusă și legalizată – pentru ca poliția să știe când a devenit el proprietar în acte și să-l prindă, astfel că nu și-a înmatriculat mașina în România în termenul legal. Termen care, conform acelorași propuneri, se scurtează de la 90 de zile la 30. Deoarece din 2007, de când România a intrat în UE, nu se mai ține evidența, la graniță, a mașinilor care intră și ies din țară, poliția nu mai poate să prindă șoferii care abuzează și circulă cu mașini înmatriculate în alte state. Comisarul susține că măsura asta nu se aplică mașinilor închiriate sau aflate în leasing.
Desigur, încă de când au fost făcute publice aceste propuneri s-a tras concluzia că ele sunt îndreptate împotriva celor care au eludat taxa auto și și-au înmatriculat mașinile în Bulgaria. Dar noile măsuri, dacă se vor aplica, îi vor afecta și pe românii care de exemplu lucrează în străinătate și nu au domiciliul stabilit acolo. Prin urmare mașinile lor cu numere de Spania, Italia sau Germania vor fi mai abitir vânate în trafic vara, când se întorc acasă în concedii. Când vor intra în țară vor da fuga la notar și traducător, ca să-și legalizeze actele de proprietate ale mașinii, în loc să alerge în brațele iubitoare ale rudelor care-i așteaptă.
Conform legislației comunitare europene „fiecare persoană trebuie să îşi înmatriculeze vehiculul în statul membru în care îşi are reşedinţa în mod normal”, de aceea românii care au mașini înmatriculate în Bulgaria, dar domiciliul/reședința în România au făcut de regulă o tranzacție cu un cetățean bulgar care și-a radiat mașina de la circa financiară, însă românul nu a înscris-o în România, prin urmare atunci când face un accident de multe ori nu poate prezenta o asigurare validă pentru despăgubiri, zice comisarul Toma. „Sau, de exemplu avem acele camere Big Brother pe DN1, care pot să consemneze contravenții și putem să le trimitem acasă posesorilor mașinii amenda. Numai că în cazul unor mașini înmatriculate în Bulgaria le cerem autorităților bulgare să ne comunice cine e posesorul. Aflăm – vă dau un exemplu ipotetic – că este al cetățeanului Todorova, dar Todorova a radiat-o, iar cetățeanul român care a cumpărat-o nu a înscris-o. Conform noilor prevederi, dacă va fi prins că circulă cu mașina neînmatriculată după cele 30 de zile i se confiscă certificatul de înmatriculare, plăcuțele și primește și amendă. Și trebuie să facă dovada în 5 zile că a intrat în legalitate”.
Cum sunt pedepsiți șoferii cu carnete emise de alte state
S-a găsit ac și de cojocul șoferilor cu carnet străin. Dacă au comis o contravenție în România, poliția îi comunică autorității rutiere din țara care i-a emis permisul auto care va trebui să ia măsuri împotriva lui. Comisarul Toma nu știe exact cum se va face asta în acest moment, dacă amenda va intra într-un cont special constituit la bugetul de stat sau altcumva. Cert e că și dacă pleacă din țară înaintea celor 90 de zile în care ar trebui să plătească amenda, șoferul nu scapă de brațul lung al legii. Totuși, prevederea ușor absurdă a proiectului de lege spune că în cazul în care este prins tot în țară în intervalul ăsta, i se ridică permisul, și nu mai are voie să-l recapete decât cu cel mult o zi înaintea părăsirii țării.
Și cum demonstrează că urmează să plece mâine? Prin orice mijloace, spune comisarul Toma, inclusiv printr-o declarație notarială pe proprie răspundere (dacă pleacă cu mașina), bilet de avion, voucher de călătorie etc.
Așadar, noile reglementări rutiere trimit o mulțime de șoferi mai întâi pe la traducător și notar, înainte de a le face cunoștință cu serviciul de înmatriculări auto autohton și, implicit, cu taxa auto. Dacă în privința celor care se sustrag de la plata impozitelor auto mi se pare că era nevoie de o reglementare unitară – până la urmă noi ăștia care ne-am înmatriculat mașinile în țară picam de fraieri – nu văd deloc eficiența metodei civilizatoare care sporește birocrația și-l supra-pedepsește pe șofer luându-i carnetul, când printr-o corespondență inter-instituțională colectarea amenzilor s-ar putea face fără probleme. Altfel, comisarul șef Toma susține că nu e nicio legătură între corupția din poliție și sporirea măsurilor coercitiv-birocratice. Desigur că șoferul nu va fi tentat să-i dea șpagă polițistului ca să scape de corvoada amendă+dovadă+suspendarea carnetului. Și nici polițistul nu va fi tentat s-o ia. Dimpotrivă, toată lumea va respecta, conștiincioasă, regulile.
Cine vrea să citească pe larg proiectul de ordonanță îl găsește aici. Propunerile nu sunt noi, ele au mai fost supuse aprobării parlamentare în 2012, dar au fost trase pe linie moartă din considerente politice, probabil electorale. Acum ele au mari șanse să se transforme într-o ordonanță de urgență adoptată de guvern cel mai târziu în luna aprilie.
sunt măsuri necesare, desprinse din practica de zi cu zi. cei care se plâng de ele sunt asemeni celor care apără câinii vagabonzi pentru că… încă nu au fost muşcaţi.
ia să vezi tu, conducător auto, ce păţeşti dacă eşti lovit de un automobil înmatriculat în bulgaria şi care îţi oferă, nepăsător, o asigurare RCA pe care nici un atelier nu o recunoaşte.
şi plata obligatorie a amenzii este normală, dar cu condiţia să fie luate măsuri cuvenite de depistare a poliţiştilor care iau şpagă ca să închidă ochii.
O PROPUNERE: POLIŢIA SĂ URMĂREASCĂ PRIN CAMERELE DE LUAT VEDERI ABATERILE DIN TRAFIC ŞI SĂ TRIMITĂ AMENZILE PE BAZA IMAGINILOR CAPTATE. ATUNCI NU AI MAI VEDEA ATÂTA BRAMBUREALĂ AGRESIVĂ PE DRUMURILE PUBLICE, ÎN SPECIAL ÎN ORAŞE.
din păcate, însă, polţia nu este interesată de încasarea amenzilor, căci toate merg la primării – aşa că… ce să se mai obosească dumnealor, când există şi „alte mijloace” de rezolvare?!
Creier avem minte ce ne mai trebuie?
„ia să vezi tu, conducător auto, ce păţeşti dacă eşti lovit de un automobil înmatriculat în bulgaria şi care îţi oferă, nepăsător, o asigurare RCA pe care nici un atelier nu o recunoaşte.”
Cum naiba, doamne iarta-ma, faci o asigurare RCA in Romania la o masina cu numere straine? Daca asigurarea e si ea straina, esti fraier dac-o accepti. In cazul asta, doar cartea verde conteaza. Daca respectivul n-o are, chemi politia, sa-l bage la zdup.
Dollo,
cel putin doua chestii pe care probabil nu le-ai inteles:
1. prezentarea si traducerea actelor masinii nu se aplica daca masina e inmatriculata pe numele tau, conduci masina firmei la care esti angajat, masina e in leasing etc…
2. tu spui: „dacă după 90 de zile șoferul e iar prins de poliție, FIE SI LA UN CONTROL DE RUTINA, și în urma verificării în sistem se constată că nu a plătit amenda, e amendat din nou și i se ridică de data asta și carnetul de conducere.”
iti ia carnetul insa nu te amendeaza ca n-ai platit-o, ci doar pentru o eventuala noua contraventie.
nu poti fi amendat de doua ori pentru aceeasi fapta.
chiar si asa, parerea mea e ca aceasta prevedere nu va trece de un eventual control de constitutionalitate, e un abuz flagrand.
nu poti lua carnetul cuiva decat pentru contraventii/infractiuni din registrul rutier.
plata amenzii nu intra in acest registru, ci in cel fiscal, cu metode specifice de recuperare: executare silita.
in felul asta, politia ar putea sa-ti ia carnetul ca nu ti-ai platit impozitul, ca te-ai certat cu vecinul, ca nu te uiti zilnic la Antena3 etc…
Corect! Dar sa nu ne inghesuim totusi sa reclamam ordonanta la CCR daca se aproba. Eu am fost primul la rand;).
Eu le-am înțeles, dar de câte ori l-am rugat pe comisar să-mi facă „portretul robot” al șoferului căruia i se aplică ordonanța mi-a spus tot ce am scris. El e convins că în practică există șoferi care au domiciliul în România și conduc mașini străine cumpărate fictiv pe numele altor persoane/firme și care nu se încadrează în excepțiile enumerate
Da, și în privința amenzii ai dreptate, dar el așa s-a exprimat, că te mai amendează încă o dată.
asa, deci tot n-ai inteles, iar comisarul are dreptate: daca e pe numele altor persoane, e posibil sa nu se incadreze in exceptii.
ordonanta ii vizeaza in special pe „bulgari”, adica romanasi get-beget, stramosi de-ai lui Burebista (de Decebal Traian nu-i frumos sa amintesc, ca asta-i la inchisoare deja), care cumpara masini de pe meleaguri Merkeliene si nu vor sa plateasca taxa de inmatriculare.
deci, cum procedeaza dansii? simplu.
cauta un bulgaroi cu ceafa groasa, ca e mai la indemana decat grecoteii cu nas subtire, ii dau aluia o suta-doua de parai comunitari (mai bine decat vreo cateva miare taxa la statul roman), ii „vinde” aluia masina, ala o inmatriculeaza pe numele lui si-i face geto-dacului nostru o imputernicire sa circule cu masina „lui” pe termen nelimitat.
(acuma, daca bulgaroiul o poate radia de la finante fara sa o radieze si de la politie, asta nu stiu, teoretic n-ar trebui sa poata).
ei, si acum intra in scena comisarul nostru (dupa ce intra in vigoare ordonanta, desigur): il opreste pe geto-dac in trafic (masina nu e inmatriculata pe numele lui, ci pe al „bulgaroiului”, remember?) si ii aplica legea: zbang!
deci inca o data, daca masina e inmatriculata ORIUNDE, insa pe numele soferului, multumim, sanatate si drum bun va dorim.
la fel si in celelalte cazuri de exceptii: masina e in leasing sau inchiriata, conduci masina firmei la care esti angajat, faci transport de bunuri sau persoane etc…
Am un conflict vechi de 4 ani cu un politist de circulatie din Focsani. Pe scurt, imi da amenda de fiecare data cand ma prinde (niciodata nu e vina mea, am camera video Gopro 2 on board ca sa probez tot). Conflictul pornit de la actuala mea sotie, care i-a fost logodnica. Bun, eu ce fac? Pana acum nu am platit amenzile, si le-am contestat si am castigat in instanta, cu filmele (da, inregistrez absolut tot). Dar primesc cam 20 de amenzi lunar – daca ma obliga sa le si platesc, ajung la 80-100 de amenzi pe care trebuie sa le platesc pana incepe primul proces – asta inseamna cam 8-10000 euro. Cu ocazia asta pierd asa – job, masina, permis, casa, probabil si mariaj, doar din cauza ca Politia poate! Ori nu mi se pare corect!
Il reclami la Inspectoratul Genaral al Politiei Romane. Daca nu se rezolva, il dai in judecata pentru abuz. Odata ce e condamnat, nu mai e politist.
ne mutam in republica nord coreeana ca este mai binel langa kim jon junior
Poate nu am fost destul de clar – respectivul agent face ceea ce am descris mai sus ajutat de ceilalti colegi; adica din cele 20 de amenzi lunare, 4-5 sunt date de el, restul de colegi. Eu nu pot da, din motive evidente, afara toata politia Focsani. Si mai e ceva – chiar daca dau tot IGPR in judecata, tot platesc! Asta e legea!
Pai atunci rezolvi cu presa:). Dollo, esti interesata de caz?:)
Oricum pune-le numele aici sa-i stim si noi.
Oricum, e prea batator la ochi sa ai 20 de amenzi lunare. Mai ales aiurea. Daca ii reclami pe toti cei din Focsani implicati la IGPR, IGPR-ul ar trebui sa ia masuri.
BTW, pana se rezolva situatia, baga-ti sofer daca iti permiti. Sau circula cu taxi.
Am si eu o intrebare. Eu locuiesc si muncesc in Germania. Am resedinta in Germania, dar pasaport Romanesc. Mai pe scurt sunt cetatean Roman cu resedinta in Germania dar domiciliul in Romania. Nu scrie pe pasaport ca am domiciliul in Germania. Am o masina cumparata aici si bineinteles are numere Germane. Talonul si asigurarea sunt pe numele meu. Pe talon e specificata adresa la care locuiesc in DE. Deci eu vin in vizita in Romania. Ma opreste politia la 10 Km de vama: Imi cere traducere legalizata dupa act de vanzare. La ce ajuta asta? Masina e cumparata acum 2 ani. Teoretic politia poate sa-mi spuna ca am masina mai mult de 30 de zile cu numere straine. Cum demonstrez eu ca nu locuiesc in Romania??? Trebuie sa car dupa mine traduceri in Romana la contractul de munca nemtesc, inregistrarea in Germania? Eu vad multa confuzie la aceasta lege si o gramada de parghii pt politia romana de a lua spagi. Poate ma lamureste si pe mine cineva despre cazul meu care e defapt cazul majoritatii plecate afara.
Dacă ai reședința în Germania ai cum să dovedești asta, deci nu ți se aplică ordonanța.
Tocmai ca se aplica. Ca ai dubla resedinta (in Germania si Romania)!
Nu exista dubla resedinta. Ai resedinta in Germania si domiciliul in Romania, deci esti OK.
Ai un act doveditor(ID) prin care se arata ca locuiesti in Germania? Altfel cum esti rezident?
In Germania ai doar o hartie de la primarie (Anmeldung Bescheinigung), nu ai ID (ID e pt cetatenii germani). Hartia de la primarie e in germana, daca nenea politistul e atat de idiot incat sa nu fie in stare sa citeasca talonul masinii (format european identic cu ce primesti in romania), ma intreb oare cum poate citi aceasta hartie?
Problema e ca tu poti parasi Germania fara sa-ti schimbi certificatul masinii. De aia se cere un act care sa confirme ca esti rezident in Germania la momentul respectiv. Nu stiu sigur cum e cu Germania acum, dar in alte tari ai un ID chiar daca esti doar rezident. Inregistrarea la primarie nu cred ca e ID daca n-are poza ta pe ea. Cand am fost eu in Germania, 2000-2003 aveam in pasaport o viza de sedere care acoperea o pagina din pasaport. Aici, in alta tara EU, am un ID care trebuie inoit la 5 ani.
In Germania nu ai ID, decat hartia de la primarie, atata tot. Legea te obliga sa te radiezi de la primarie in caz ca iti schimbi domiciliul. Dar revin la faptul ca oriunde te afli ai domiciul si in Romania.
Iti pot confirma ce zice MM si pentru Germania si Austria. Ai o hartie (cu antet, stampila, etc) care este acceptata la orice institutie am mers cu ea.
Bine, aici sistemul de comunicare intre institutii este bun si de indata ce datele sunt in sistem orice functionar public poate verifica daca hartia este valida sau nu.
Cred ca ai asta, sau?
http://de.wikipedia.org/wiki/Bescheinigung_des_Daueraufenthaltsrechts_%28Deutschland%29
Are loc de poza. Daca e asa, e „ID”.
@Motanul Ai hartia de la primarie si eventual Freizügigkeitsgenehmigung care il primesti de la Ausländerbehörde (o institutie care se ocupa de straini) care e la randui o hartie, fara poza fara ID. Deci vorbim deja de 2 hartii de tradus in romaneste :), deja procesul devine din ce in ce mai complicat daca se voteaza aceasta lege.
Ceea ce ai trimis tu ca link poti sa il primesti doar dupa 5 ani de sedere, e ca un fel de „green card” la americani.
Ba da nemtii is cam inapoiati din punctul asta de vedere! Cum au fost lasati in Schengen asa?;).
Banuiesc ca hartia aia de la primarie e OK, in cazul asta, probabil ca ai pe ea trecute niste date care te identifica(numar de pasaport romanesc etc).
de la primarie primesti o hartie A4, scoasa la imprimanta, nu are nici un element de securizare. eventual are stampila, dar nu mai tin minte.
intr-adevar, nemtii îs in urma cu hartogaria 🙂
inghipuie-ti, doar cu hartia aia plus pasaport poti sa te duci sa te angajezi, sa iei credit, iti cumperi case, masini… etc
Poți să ceri pașaport CRDS (cetățean român cu domiciliul în străinătate) de la ambasada României din Germania. Pe ăla o să scrie că ai domiciliul în Germania.
Side effect: dacă ceri pașaport CRDS îți pierzi cartea de identitate românească (oricum nu știu dacă-ți folosește la ceva) pentru că, nu-i așa, nu mai ai domiciliul în România.
politistii astia s-au vorbit cu cei din republica moldova, dar sa nu uite ca acolo guvernul lor a demisionat.
bafta voasta bai militienilor ca nu mai intram in ue
Da, sunt niste date de identificate pe hartia aia. Dar daca militianu nu poate citi un talon european crezi ca o sa poata citi hartia de la primarie. Si mai mult trebuie sa umblu cu hartia dupa mine (evident ca numai cu originalul ca, copia e data dreqului)
Doar o intrebare de curiozitate:
Ai carte verde(asigurare internationala) la masina? Scrie pe ea numele tau si pana cand e valabila? Asta, permisul si actele masinii sunt suficiente la un control pana la urma, in orice tara.
Da, am carte verde pe numele meu. E valabila pe 5 ani.
asa arata in DE
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IVK.png
Procedural, moral, normal, anal, etc. legea asta e complet absurda. Se vor castiga intr-o veselie procesele cu Polutia nocturna.
Nu sunt jurist, dar asta cu retinerea carnetului pe 90 de zile pentru ca nu ai platit amenda este de fapt o prezumtie de VINOVATIE. Adica te Polutia te opreste la Constanta si presupune ca esti vinovat ca nu ai platit o amenda de acum 4 luni si iti ia carnetul. Eu fiind din Cluj si mergand la mare. Ii spun tampitului cu cap de creta ca am platit amenda respectiva dar nu am copia chitantei pentru ca am trimis-o in original la sectia de Polutie pe raza careia … asa cum spune in procesul verbal.
In acelasi proces verbal NU spune ca trebuie sa-mi pastrez si eu o copie de rezerva dupa plata PV-ului, asta in caz ca Polutia care primeste originalul chitantei mele pur si simplu se sterge cu ea la cur. Si nu recunoaste ca am primit-o. Si eu nu am cum sa dovedesc. Chiar daca am copia dupa formularul de la Posta cu care am trimis plicul (recomandat) in care era chitanta, asta nu poate fi o dovada utila, in acel plic puteam sa pun orice hartie sau nimic.
Nici nu zice in PV-ul ala ca trebe sa pastrez si copia respectivei chitante cel putin 3-5-100 de ani de la plata. Nici macar nu zice ca trebuie sa pastrez o copie a chitantei la actele masinii. Pentru ca astfel copia chitantei este cel mai important act pe care trebuie sa-l am asupra mea, altfel imi va fi suspendat permisul (nici macar daca nu am bulteinul sau permisul sau talonul nu imi suspenda permisul, dar daca cu am amarata aia de copie a chitantei, da!).
Deci este un proiect de lege mort in fasa. Are sanse NUMAI daca se cupleaza informatic toate ghiseele postale , contabilitatea de la Politie (in cazul in care platesti PV-ul pe loc, la militian), ghiseele primariei astfel incat sa fie un sistem GENERAL in care sa poti sa urmaresti plata amenzii dupa seria procesului verbal, data si dupa nume.
*Si nu recunoaste ca a primit-o.
*buletinul
etc. ;-))