De ce vrea poliția să ne ia carnetul pentru orice contravenție

Efecte perverse ale intrării în UE: putem să deținem mașini în alte țări, dar nu să circulăm cu ele acasă. Iar neplata unei amenzi de circulație atrage suspendarea permisului, deoarece poliția și primăriile nu au descoperit încă interconectarea calculatoarelor.

A zi a fost ultima zi în care se mai puteau trimite sugestii pe adresa Ministerului Afacerilor Interne (legislatie@mai.gov.ro) în legătură cu intențiile poliției de a modifica legislația rutieră. Din păcate prea puțini au știut sau au fost interesați de aceste modificări, deși ele vizează cel puțin câteva sute de mii de șoferi români care conduc mașini înmatriculate în străinătate sau – potențial – ne vizează pe toți cei care la un moment dat am putea să comitem o contravenție rutieră.

Pe scurt, viitorul Cod rutier ne va pune pe drumuri, iar modificările propuse de polițiști sunt următoarele:

– șoferii cu domiciliul sau reședința în România, dar care conduc mașini înmatriculate în străinătate, vor fi obligați să-i prezinte polițistului care-i oprește în trafic și actul de proprietate asupra autovehiculului, tradus și legalizat în limba română;

nu se va mai putea circula pe drumurile românești mai mult de 30 de zile cu o mașină înmatriculată în străinătate. Verificarea se va face folosind prevederea de la punctul anterior;

– în cazul în care veți primiți o amendă veți fi obligat s-o plătiți înainte de a o contesta în instanță (acum contestarea în justiție suspendă aplicarea amenzii până la soluționare procesului);

neplata în termen de 90 de zile a amenzii va duce la suspendarea permisului auto;

– șoferii cu permis de conducere emis de alte țări vor fi pârâți de Poliția Română omoloagei din țara care a emis permisul.

Nu vrem banii dumneavoastră, dar vrem să reducem accidentele

Comisarul șef Paul Toma, șeful Direcției rutiere din cadrul IGPR, face parte din comisia care a elaborat propunerile de modificări și spune că în opinia comisiei ele au o conotație preventivă, nu punitivă. „Nu ne interesează banii dumneavoastră, pentru că amenzile nu intră în conturile poliției, ci se constituie venituri la bugetele locale. Dar vrem să tragem un semnal de alarmă și să reducem accidentele.” Comisarul atrage atenția că poliția este doar acea instituție care se confruntă cu efectele unei legislații prea laxe, care face ca una din trei amenzi să nu fie plătită pentru că nimeni nu îi forțează pe șoferi să le achite. Este punerea în practică a celebrei ziceri românești „să-mi ia boii de la bicicletă”, pentru că mulți dintre șoferii amendați nu au proprietăți care să le fie executate silit, zice comisarul Toma. Iar asta echivalează, în conștiința șoferului, cu o non-pedeapsă, deci înțelege că poate să mai încalce regulile de circulație ori de câte ori vrea, și nu va păți nimic. „De asta am ajuns să avem accidente grave, cu victime și pagube materiale, și să constatăm că șoferii în cauză aveau teancuri de procese verbale de amenzi neachitate”, conchide comisarul șef Toma.

Urmarea acestui raționament se reflectă în prevederea conform căreia cine nu face dovada plății amenzii în 90 de zile pierde automat carnetul. Cum va funcționa asta în practică, explică același comisar:

– șoferul încalcă o regulă de circulație, primește o amendă conform cu gravitatea faptei, iar la finalul procesului verbal polițistul consemnează că dacă nu face dovada achitării amenzii în 90 de zile permisul i se consideră automat suspendat;

– nesemnarea procesului verbal este o legendă urbană, spune comisarul Toma, pentru că dacă nu-l semnezi nu-l primești, deci nu-l poți contesta în justiție. Șoferul trebuie să semneze de primire, și poate să îi ceară polițistului să consemneze în procesul verbal că nu recunoaște contravenția;

– amenda poate fi plătită pe loc sau mai târziu, dar în al doilea caz șoferul trebuie să trimită dovada plății prin fax, poștă sau email la unitatea de poliție din care face parte polițistul care l-a amendat. Poliția nu are de unde să știe că șoferul a plătit amenda, pentru că nu are acces la sistemul financiar al autorităților locale care le încasează. „Știți câte mii de comune sunt în România?” m-a întrebat comisarul Toma, când i-am sugerat că era mai ușor ca poliția și autoritatea locală să-și interconecteze sistemele, astfel încât să nu mai pună oamenii pe drumuri. Comisarul e de acord că în era Internetului acest lucru ar fi posibil, dar nu știe să spună de ce cele două ministere – cândva unul singur – nu sunt capabile să rezolve acest neajuns.

– dacă după 90 de zile șoferul e iar prins de poliție, fie și la un control de rutină, și în urma verificării în sistem se constată că nu a plătit amenda, e amendat din nou și i se ridică de data asta și carnetul de conducere.

„Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule este astfel un mecanism de executare silită”, zice comisarul Toma, în locul acelei executări silite pe care ar trebui s-o facă primăria.

În aceeași categorie a responsabilizării șoferului intră și obligativitatea plății amenzii înainte de a o contesta la tribunal. Contravaloarea amenzii ar urma să fie returnată șoferului în momentul anulării procesului verbal de către justiție.

Vânarea căpșunarilor și a posesorilor de „mașini bulgărești”

Cealaltă modificare majoră a Codului rutier vizează descurajarea circulației mașinilor cu numere străine – deținute de cetățeni români – pe teritoriul românesc. „Pentru că s-a constatat că posesorii de mașini înmatriculate în străinătate sunt tentați să încalce normele rutiere, iar unii părăsesc chiar locul accidentului mizând pe dificultățile întâmpinate de poliție de a-i identifica și trage la răspundere”, arată comisarul Toma.

El admite că poliția nu are, totuși, o evidență a acestor accidente, precum și faptul că e posibil ca astfel de prevederi să nu existe nicăieri în Europa, dar asta pentru că „celelalte state nu s-au confruntat cu problemele noastre”.

Concret, comisarul susține că e nevoie ca șoferul să facă dovada deținerii mașinii – tradusă și legalizată – pentru ca poliția să știe când a devenit el proprietar în acte și să-l prindă, astfel că nu și-a înmatriculat mașina în România în termenul legal. Termen care, conform acelorași propuneri, se scurtează de la 90 de zile la 30. Deoarece din 2007, de când România a intrat în UE, nu se mai ține evidența, la graniță, a mașinilor care intră și ies din țară, poliția nu mai poate să prindă șoferii care abuzează și circulă cu mașini înmatriculate în alte state. Comisarul susține că măsura asta nu se aplică mașinilor închiriate sau aflate în leasing.

Desigur, încă de când au fost făcute publice aceste propuneri s-a tras concluzia că ele sunt îndreptate împotriva celor care au eludat taxa auto și și-au înmatriculat mașinile în Bulgaria. Dar noile măsuri, dacă se vor aplica, îi vor afecta și pe românii care de exemplu lucrează în străinătate și nu au domiciliul stabilit acolo. Prin urmare mașinile lor cu numere de Spania, Italia sau Germania vor fi mai abitir vânate în trafic vara, când se întorc acasă în concedii. Când vor intra în țară vor da fuga la notar și traducător, ca să-și legalizeze actele de proprietate ale mașinii, în loc să alerge în brațele iubitoare ale rudelor care-i așteaptă.

Conform legislației comunitare europene „fiecare persoană trebuie să îşi înmatriculeze vehiculul în statul membru în care îşi are reşedinţa în mod normal”, de aceea românii care au mașini înmatriculate în Bulgaria, dar domiciliul/reședința în România au făcut de regulă o tranzacție cu un cetățean bulgar care și-a radiat mașina de la circa financiară, însă românul nu a înscris-o în România, prin urmare atunci când face un accident de multe ori nu poate prezenta o asigurare validă pentru despăgubiri, zice comisarul Toma. „Sau, de exemplu avem acele camere Big Brother pe DN1, care pot să consemneze contravenții și putem să le trimitem acasă posesorilor mașinii amenda. Numai că în cazul unor mașini înmatriculate în Bulgaria le cerem autorităților bulgare să ne comunice cine e posesorul. Aflăm – vă dau un exemplu ipotetic – că este al cetățeanului Todorova, dar Todorova a radiat-o, iar cetățeanul român care a cumpărat-o nu a înscris-o. Conform noilor prevederi, dacă va fi prins că circulă cu mașina neînmatriculată după cele 30 de zile i se confiscă certificatul de înmatriculare, plăcuțele și primește și amendă. Și trebuie să facă dovada în 5 zile că a intrat în legalitate”.

Cum sunt pedepsiți șoferii cu carnete emise de alte state

S-a găsit ac și de cojocul șoferilor cu carnet străin. Dacă au comis o contravenție în România, poliția îi comunică  autorității rutiere din țara care i-a emis permisul auto care va trebui să ia măsuri împotriva lui. Comisarul Toma nu știe exact cum se va face asta în acest moment, dacă amenda va intra într-un cont special constituit la bugetul de stat sau altcumva. Cert e că și dacă pleacă din țară înaintea celor 90 de zile în care ar trebui să plătească amenda, șoferul nu scapă de brațul lung al legii. Totuși, prevederea ușor absurdă a proiectului de lege spune că în cazul în care este prins tot în țară în intervalul ăsta, i se ridică permisul, și nu mai are voie să-l recapete decât cu cel mult o zi înaintea părăsirii țării.

Și cum demonstrează că urmează să plece mâine? Prin orice mijloace, spune comisarul Toma, inclusiv printr-o declarație notarială pe proprie răspundere (dacă pleacă cu mașina), bilet de avion, voucher de călătorie etc.

Așadar, noile reglementări rutiere trimit o mulțime de șoferi mai întâi pe la traducător și notar, înainte de a le face cunoștință cu serviciul de înmatriculări auto autohton și, implicit, cu taxa auto. Dacă în privința celor care se sustrag de la plata impozitelor auto mi se pare că era nevoie de o reglementare unitară – până la urmă noi ăștia care ne-am înmatriculat mașinile în țară picam de fraieri – nu văd deloc eficiența metodei civilizatoare care sporește birocrația și-l supra-pedepsește pe șofer luându-i carnetul, când printr-o corespondență inter-instituțională colectarea amenzilor s-ar putea face fără probleme. Altfel, comisarul șef Toma susține că nu e nicio legătură între corupția din poliție și sporirea măsurilor coercitiv-birocratice. Desigur că șoferul nu va fi tentat să-i dea șpagă polițistului ca să scape de corvoada amendă+dovadă+suspendarea carnetului. Și nici polițistul nu va fi tentat s-o ia. Dimpotrivă, toată lumea va respecta, conștiincioasă, regulile.

Cine vrea să citească pe larg proiectul de ordonanță îl găsește aici.  Propunerile nu sunt noi, ele au mai fost supuse aprobării parlamentare în 2012, dar au fost trase pe linie moartă din considerente politice, probabil electorale. Acum ele au mari șanse să se transforme într-o ordonanță de urgență adoptată de guvern cel mai târziu în luna aprilie.

Etichete: , , , , ,

119 comentarii la “De ce vrea poliția să ne ia carnetul pentru orice contravenție” Subscribe

  1. zach 05/03/2013 at 19:54 #

    Mi se pare corect sa fii sanctionat in orice fel posibil. Sunt sofer si in momentul in care decid sa incalc legea, se presupune ca imi asum consecintele. Sa nu aud caraitori ca la noi nu se poate, ca e prea complicat, ca tre sa faci nu stiu cate drumuri. Pai nene, daca ti-a placut sa calci pedala si sa mergi pe contrasens, acuma ia shi inghite. Nimeni nu spune ca amenda tre sa fie o placere.
    La cati cercopiteci sunt pe soselele noastre si au primit carnet in posta, noile prevederi mi se par foarte moi.
    S-a luat in discutie problema cu numerele straine. S-a umplut tara de roabe si cosciuge de masini din Bulgaria. Cred ca si problema asta trebuia rezolvata cumva.
    Am vazut ca s-au dat exemple din strainatate. In Franta daca nu iti platesti amenda in 48 de ore se dubleaza, dupa care la o saptamana sau doua se tripleaza si tot asa. Fiscul la ei nu doarme si toata lumea stie asta. Sa ii vezi pe romani cum a doua zi se ingramadesc sa-si plateasca amenzile. De ce o fac? De frica fratilor. Legea se impune cu frica. Cu frica de atac la buzunar. Asa a fost si in Franta si in Uk si in Germania si au invatat baietii ca tre sa fie corecti si civilizati.
    Ca veni vorba de Germania. Acum un an m-a prins radarul.pe o portiune de sutostrada cu limitare de 120 km/h. Eu aveam 170 de km. Dupa 10 km m-am intalnit cu o duba de politie care m-a escortat pana la prima parcare. Am fost invitat politicos sa cobor si sa intru intr- un birou amenajat intr-o duba. Inauntru erau 3 politisti la trei banci cu trei calculatoare. Am fost intrebat – speak english? parlez francais? Spreche deutch? English zic. Aici va rog, m-a invitat omul. Politistul deja avea un dosarel cu masina mea, cu fotografii, cu viteza, tot nene, era beton. Mi-a fost teama ca raman fara carnet. Nici nu au vrut sa se uite la acte fratilor. M-au intrebat daca am bani sa platesc amenda, ca pe ei nu-i intereseaza carnetul. Si daca nu am, astept acolo pana imi trimite cineva banii ca sa pot iesi din tara. De atunci mi-am jurat ca nu o mai calc in Germania di nici in alte parti. De ce? Pt ca am platit 100 de euro. De aia.
    Deci in final sunt pt innasprirea codului rutier, atata timp cat nu se fac abuzuri din partea politistilor. Sper ca in felul asta sa scapam de cercopitecii de la volan.

    • Dollo 05/03/2013 at 20:08 #

      E corect să fii sancționat dacă greșești, e aiurea să fii hărțuit birocratic doar pentru că instituțiile statului nu sunt capabile să-și facă treaba să-ți ia banii sau să-i prindă pe ăia care încalcă legea.

      • Gilbert 05/03/2013 at 20:32 #

        Aşa este. Nasol însă că sunt prea mulţi care greşesc cu bună ştiinţă.

        Şi vorbind de incapacitatea unora de a colecta banii de amenzi, să ştii că situaţii de genul ăsta se întâmplă şi prin alte părţi ale lumii. Eu ştiu un loc unde din $30 milioane bani din amenzi s-a recuperat doar $1 milion

    • Nautilus 05/03/2013 at 20:43 #

      Ai început foarte bine comentariul, după care ai dat cu o anumită materie moale în fasole.

      Amenda în forma minimă la ei a fost 100 EUR (din 160-200 posibili), adică 436 RON, şi fără suspendarea permisului (care ar fi trebuit să fie de 1 lună, potrivit reglementărilor de după 1 ianuarie 2009).

      La noi, aceeaşi contravenţie ar fi atras o amendă de 750 RON (jumătate din 1500 RON posibili), adică 172 EUR, şi suspendarea permisului pe 3 luni.

      Deci cârâitorii şoferi şi cercopiteci de la noi au de suportat pentru aceeaşi vină sancţiuni mult mai drastice decât vesticii. Plus balele şi mucii bloggărilor şi postacilor de forum, care ameninţă cu tăierea mâinii, confiscarea maşinii, spânzurarea de semafor şi castrarea.

      ~Nautilus

    • Motanul 06/03/2013 at 10:30 #

      „Mi se pare corect sa fii sanctionat in orice fel posibil.”
      Iranul, Arabia Saudită si Aganistanul te așteaptă cu bratele deschise;)!

  2. MM 05/03/2013 at 20:10 #

    Eu nu inteleg treaba asta: „- șoferii cu domiciliul sau reședința în România, dar care conduc mașini înmatriculate în străinătate, vor fi obligați să-i prezinte polițistului care-i oprește în trafic și actul de proprietate asupra autovehiculului, tradus și legalizat în limba română” ->>> In ce tara europeana poti inmatricula un autovehicul pe numele tau fara sa ai resedinta acolo? Deci masura e perfect inutila pentru ca nu poti inmatricula o masina intr-un stat strain fara sa ai domiciliul acolo. Sau daca cumva inchiriezi o masina trebe sa ii traduci actul de proprietate care oricum nu il primesti? Reciproca ne convine oare? Daca un roman cu domiciliul in Italia sa spunem conduce o masina inmatriculata in Romania, ar trebui sa traduca actele masinii in maghiara, germana si italiana sa spunem (ca ar tranzita tarile vorbitoare de limba respectiva), ne-ar conveni? Politia romana reprezentata de Comisarul șef Paul Toma, da dovada de aceeasi competenta ca si celebrul politist Garcea. Ma intreb oare de cate ori a iesit acest comisar cu masina inmatriculata in Romania in afara granitelor si ce tip de dificultati a intampinat.

    • Dollo 05/03/2013 at 20:17 #

      Comisarul explică în text cum poate să existe astfel de cazuri în practică – dând exemplul bulgar.

      • MM 05/03/2013 at 21:18 #

        Eu totusi nu inteleg cum poate sa existe LEGAL aceste cazuri in practica. Daca romanul a rugat pe bulgar sa ii inmatriculeze masina si apoi bulgarul a radiat-o fiind de datoria romanului sa o inregistreze in Romania (sau tara unde are domiciliul), cum poate sa existe LEGAL situatia asta in practica? Pe domnul comisar nu are rost sa il intrebam ca el traieste in lumea lui, dar te intreb pe tine cum poate sa existe in practica? Orice roman plecat in strainatate care nu este cetatean si al acelui stat are domiciul stabil SI in Romania, deci intra sub incidenta acestei pseudo-legi.

        • Dollo 05/03/2013 at 21:57 #

          Păi poți să ai reședință temporară și domiciliu în statul în care muncești, chiar dacă nu ai cetățenie, deci ai și dreptul de a cumpăra mașina pe care o înmatriculezi acolo. În cazul mașinilor bulgărești polițistul zice că există situații cumva în no men-s land. Bulgarul își scoate mașina doar de la circa financiară, ca să nu mai plătească impozit pentru ea, nu și de la poliție, deci mașina figurează încă înmatriculată pentru circulație, dar în Bulgaria, unde teoretic nu mai are stăpân. Românul care o conduce are domiciliul în țară, deci el e vizat direct de modificările astea. Din câte am înțeles există și români care și-au făcut domiciliu fictiv în Bulgaria doar ca să poată înmatricula mașini acolo, pe rețeta ălora care și-au făcut domiciliu în alt oraș unde se lua carnetul auto mai ușor… Mai sunt probabil români care muncesc în străinătate ilegal, posibil fără să aibă un domiciliu oficial acolo, deci mașina înmatriculată pe numele altuia. Când vor veni p-aci vor fi nevoiți să demonstreze ce legătură au cu mașina aia pe care o conduc.

          • Motanul 06/03/2013 at 09:09 #

            Dollo, e adevărat ce zice MM. Nu poți înmatricula o mașina cu numere permanente(cu numere temporare se poate) într-o tara daca n-ai cel puțin rezidența acolo sau viza de sedere), iar asta înseamnă existența unui act de doveditor emis de tara respectiva. In plus, asigurarea „normala” a unei mașini e valabilă numai pe teritoriul țării unde e înmatriculata mașina. In alte tari e valabilă doar cartea verde. Oricum pe cartea verde scrie cine poate conduce mașina in afara. Așa ca in România poliția ar trebui sa controleze (in cazul unei mașini înmatriculate in străinătate, certificatul de înmatriculare al mașinii si cartea verde. Numele soferului trebuie sa fie neaparat pe cartea verde(pe cartea verde apar numele persoanelor care pot conduce mașina in străinătate). Cartea verde e valabilă maxim un an. Cine circula cu mașina după radiere, practic conduce o mașina cu acte false. Oricum, poate s-o facă maxim un an neprins, pana expira cartea verde.

          • Motanul 06/03/2013 at 09:28 #

            Nu știu exact cum e cu mașinile înmatriculate pe firma. Oricum cred ca si in cazul lor e nevoie de carte verde pe numele soferului, si daca nu ma insel, trebuie sa ai un ordin de serviciu ca sa poti conduci o mașina înmatriculata pe firma in alta tara. Oricum, părerea mea e ca poliția ii poate prinde pe cei cu probleme, doar verificandu-le actele ca si pana acum. Nu e nevoie de ordonanța asta.

    • io 06/03/2013 at 11:00 #

      pai n-a priceput Dollo nimic din ordonanta respectiva.
      daca citea si excaptiile, s-ar fi lamurit.
      in cazul in care masina e A TA si inmatriculata ORIUNDE insa PE NUMELE TAU, nu intri sub incidenta ordonantei.
      idem masinile in leasing sau inchiriate.
      deci chestia cu actele traduse si cu limitarea la 30 de zile se
      aplica doar celor care conduc masini inmatriculate in alte state PE NUMELE ALTORA.
      cititi legea inainte sa comentati pe langa.

      • io 06/03/2013 at 11:08 #

        P.S.
        iaca si articolul cu exceptiile:

        7. După alineatul (4) al articolului 82, se introduc două noi alineate, alin. (4¹) şi (4²), care vor
        avea următorul cuprins:
        „(4¹) La oprirea în trafic a vehiculelor prevăzute la alin.(4) poliţistul rutier verifică existenţa
        documentelor prevăzute la art. 35 alin.(2) şi (2¹). Datele referitoare la autovehicul şi la documentul
        doveditor al titlului cu care este deţinut vehiculul se înscriu în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor
        înmatriculate în alte state, care se ţine de către Poliţia Română.
        (4²) Dispoziţiile alin.(4) nu se aplică:
        a) autovehiculelor şi remorcilor conduse de persoanele menţionate în certificatul de
        înmatriculare;
        b) autovehiculelor şi remorcilor cu care se efectuează, în condiţiile legii, transport rutier public de
        mărfuri sau persoane ori, după caz, transport în regim de închiriere sau serviciu de închiriere;
        c) autovehiculelor şi remorcilor conduse de persoane aflate în raporturi juridice de muncă cu
        persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare/care au calitatea de asociat, acţionar sau
        administrator, după caz, în raport cu persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare;
        d) autovehiculelor şi remorcilor utilizate în baza unui contract de leasing.”

    • io 08/03/2013 at 13:05 #

      lipseste un amanunt esential din acea formulare, de aceea n-ati inteles.
      la art.7 sunt precizate exceptiile:
      legea nu se aplica soferilor care sunt titularii certificatului de inmatriculare (mai sunt si alte exceptii, dar ne oprim la asta deocamdata).
      adica celor care conduc masini inmatriculate pe numele lor.
      la fel, nu se aplica celor care conduc masini inchiriate, in leasing etc …
      cititi art. 7 si va lamuriti.

  3. @ 05/03/2013 at 20:11 #

    am admiratie pt cei care lucreaza in europa. le recomand totusi sa circule cu prudenta cand vin in tara. sau can dus vremurile cand veneau cu masini in general mai puternicedecat in tara. am ceva cu cei care au masinile inmatricul in bulgaria. in majoritate sunt niste jafuri. daca ai nenorocul sa fii accidentat tre sa platesti propriu daunele. acestia sunt smecherii de la ca re au plecat ideile de modif a regul de circul.

  4. Adrian 05/03/2013 at 23:49 #

    Salut! Am si eu exemplul propriu: lucrez in Romania pentru o companie germana. Oamenii de acolo au considerat de cuviinta sa imi incredinteze o masina de companie, pe care ei o achizitioneaza in leasing operational in Germania (de ce? Pentru ca ei au flota acolo deci obtin conditii mult mai bune la leasing; in plus dupa 3 ani vor face buy back si vor schimba masina).
    Acum, pe propunerile din proiectul de lege, ca sa il multumesc pe domnul politist, eu va trebui sa prezint urmatoarele documente:
    1. Dovada ca sunt salariat al firmei care mi-a incredintat masina (am uitat sa spun, dar in Romania lucrez pentru sucursala firmei germane, deci va trebui sa prezint, probabil, si un certificat constatator de la Registrul Comertului privind statutul sucursalei);
    2. Imputernicirea data de firma pentru a conduce masina, tradusa si legalizata;
    3. Contractul de leasing, tradus si legalizat;
    4. Talonul masinii, tradus si legalizat;
    5. Probabil si asigurarea, care incheiata in Germania, tradusa si legalizata;
    6. Bineineles, CI-ul meu, ca si permisul si rovineta.

    In concluzie, domnul politist trebuie sa aiba o temeinica pregătire juridica, eventual axată pe dreptul societatilor comerciale. De asemenea, atunci cand ma va opri, avem toate sansele ca pana parcurge dumnealui actele pe care i le prezint, Romania sa fie admisa in Schengen, extraterestrii sa aterizeze pe frumoasa noastra planeta, iar Universul sa treaca de la dilatare la contractie.

    Imi si va urez succes!

    • io 06/03/2013 at 11:17 #

      am raspuns mai sus.
      dvs nu sunteti vizat de ordonanta.

    • Motanul 06/03/2013 at 11:24 #

      Tu incalci legea! Pe scurt.
      1. Firma mama din Germania nu e tot una cu sucursala din Romania, sunt persoane juridice distincte. Practic n-ai dreptul sa conduci masina firmei germane.
      2. Asigurerea germana e valabila doar pe teritoriul Germaniei, pe teritoriul Romaniei e valabila cartea verde. Nu cred ca numele tau e trecut in cartea verde, nu ai rezidenta in Germania,iar masina nu e cu numere temporare pe numele tau.
      3. In orice tara, trebuie sa inmatriculezi o masina, daca o folosesti in tara respectiva, in maxim 6 luni.
      Asa ca rezolva sa-ti dea firma o masina cu numere romanesti.

  5. CosmiN 06/03/2013 at 00:10 #

    INAINTE de toate porcariile astea partial sau total absurde, in Romania ar trebui sa se schimbe sistemul de „eliberare” a permiselor auto. Accidentele sunt doar EFECTELE evaluarii prost facute a viitorilor soferi!!! Cel mai normal e sa mearga la CAUZA reala!!
    Exemplu: durerea e efectul produs de o cauza. Ia nurofen si iti trece momentanu durerea. Dar se intoarce daca nu tratezi cauza!!! TRATEAZA CAUZA, si nu vor mai aparea EFECTELE!
    NU de aia se intampla accidente pentru ca eu nu imi platesc o ameda proasta pt parcare!!!
    Eu personal am amenzi de circulatie neplatite pe Feleac in jud.CJ. Am fost prins de camere acum vreo 4-5 ani. Ulterior au desfiintat camerele, pt ca s-a demonstrat ca erau ilegale (banii din amenzi intrau in contul smecherului care le montase, nu intr-un buget de stat!) Cam ce ar trebui sa fac dupa mintea militziei? Sa platesc amenzile (is 2 cred ca), ca sa merg ulterior sa le contest? F**k militzie!
    Dupa ce am primit amenzile astea am facut PESTE 100 000 km taxi! Plus alte zeci de mii in interes personal! Fara nici un accident!! Deci poate ca nu sunt un pericol pentru circulatie pt ca nu mi-am platit 2 amenzi!!! Asa ca SA NE MAI LASE MILITIA CU „Nu ne interesează banii dumneavoastră ci vrem să […] reducem accidentele.”!! Sa-si cante intre ei piesa asta proasta, si sa actioneze acolo unde trebuie pentru a gasi solutii reale!!!

  6. Gabi 06/03/2013 at 02:47 #

    Deci sa înțeleg ca se scumpește șpaga?

  7. vasilexu 06/03/2013 at 08:35 #

    In atentia : Dl. General Toma Garcea

    1.Daca eu vin din Spania cu o masina inchiriata pe doua luni trebuie sa o cumpar sa am act de propietate, sa o inmatriculez in tara, sau sa am actele de inchiriere legalizate in limba romana 🙂 ?
    2. Daca am o societate romana cu filiala in Germania si inmatriculez masina in Germania, apoi detasez tehnicienii cu masina o perioada de cateva luni cu ea in tara, ce trebuie sa fac ?
    E clar ca juristul vostru de la MAI nu a terminat bacalareatul, dar voi toti cu „dreptul” nu ar trebui sa va dati seama ?
    Orice instanta nu o sa va de-a castig de cauza… cum era ” ingradirea liberului drept de circulatie in spatiul UE” .
    Sau facem asa o lege aprobata rapid prin ordonanta de urgenta, iar dupa ce ne dau astia in judecata si incep sa castige tot o modificam….ca de obicei ..

    • io 06/03/2013 at 11:18 #

      am raspuns mai sus.
      nu sunteti vizati de ordonanta asta, intrati la exceptii.

    • Motanul 06/03/2013 at 11:30 #

      La punctul 2. Trebuie sa asiguri masina astfel incat sa poata fi condusa de tehnicienii respectivi, si sa ai cartea verde de la asigurare cu numele tehnicienilor pe ea. Daca masina e in interes de serviciu in RO, trebuie sa ai acte care sa specifice asta(ordin de serviciu – perioada cat e valabil, sau ceva in genul asta). Tehnicienii nu pot folosi masina in interes personal.

  8. zach 06/03/2013 at 08:38 #

    Inca o data, mai spun ca sa fiu inteles. La noi nu e neaparat problema de lege aspra, ci de felul in care il constrangi pe cercopitec sa plateasca pt greseala comisa. Degeaba pui amenzi de maxim 1500 de RON daca nu esti in stare sa ii colectezi.
    Cercopitecul speculeaza aceasta slabiciune a sistemului si il doare-n cot. Nu plateste ca nu vrea muschiul lui foarte mic din materia cenusie si mai mica. Grav este ca nici statul nu reactioneaza intr-un fel si se complace intr-o asteptare dureroasa, ca cetateanul sa vina la primarie ca sa ceara un document, moment in care i se imputa sa plateasca amenzile, in sens contrar nu primeste documentul cerut. Dar daca cercopitecul nu are nevoie de hartie? Ce facem atunci?
    Am dat exemplul din Germania pt ca e reprezentativ. Oamenii aia au inteles ca trebuie sa atace la buzunar si nu la documente.

    • Nautilus 06/03/2013 at 09:42 #

      În 2011, Poliţia Rutieră -prin vocea chestorului Liviu Popa- a propus instituirea sancţiunii ridicării permisului pe 4 luni şi amendă din clasa a V-a de sancţiuni (20-100 de puncte, adică la valoarea de azi a punctului amendă, 1500-7500 RON) pentru depăşiri ale vitezei legale cu 60 km/h şi peste.

      Măsura (care ar fi trebuit să intre în varianta prezentă a Codului Rutier) nu a fost votată de Parlament, fiindcă avea o mică hibă: faptul că purtătorii de caschetă nu gândeau în perspectivă.

      În prezent, punctul amendă reprezintă 75 RON, fiind egal cu 10% din salariul minim pe economie. Din 2002, când a fost stabilită astfel valoarea lui, a evoluat de la 30 RON la 75 RON.

      Pe măsură ce salariul minim pe economie va evolua spre nivelul ţărilor europene mijlocii (550-600 EUR), şi în câţiva ani se va întâmpla şi asta, amenda maximă ar fi ajuns la 5500 EUR, ceea ce depăşeşte valoarea unei maşini medii de 7-8 ani vechime. Motiv pentru care încalcă principiul de drept al sancţiunii proporţionale cu gravitatea faptei şi ar fi reprezentat motiv de contestare la CEDO. (Francezii au încercat să impună sancţiunea confiscării maşinii pentru „contravenţii rutiere periculoase” ca viteza excesivă, drifturi şi alte acrobaţii pe şosea etc. Drept răspuns, un mare număr dintre cei prinşi au contestat la Comisia Constituţională, care este echivalentul Curţii Constituţionale de la noi, şi au câştigat.)

      ~Nautilus

      • io 06/03/2013 at 11:23 #

        bati campii cu voiosie.
        adica daca conduci un harb de 100E, nu ai voie sa iei amenda mai maricica pentru ca e disproportionala cu fapta?
        salar minim de 600E? speachless. pentru restul exista mastercard.

        • Nautilus 06/03/2013 at 11:27 #

          În Spania e 631 EUR, în Grecia 668 EUR şi în Portugalia 437 EUR.

          • io 08/03/2013 at 12:56 #

            nu nene, eu ma refeream la faptul ca tu preconizai un salariu minim de 600Euro in Romania.
            sa-ti reamintesc ce-ai zis, vad ca uiti repede:
            „Pe măsură ce salariul minim pe economie va evolua spre nivelul ţărilor europene mijlocii (550-600 EUR), şi în câţiva ani se va întâmpla şi asta”
            stii cat e salariul minim AZI in Romania?

          • Nautilus 27/03/2013 at 10:11 #

            2008: 540 RON / 142 EUR
            2009: 600 RON / 146 EUR
            2010: 600 RON / 143 EUR
            2011: 670 RON / 160 EUR
            2012: 700 RON / 167 EUR
            2013 februarie: 750 RON / 170 EUR
            2013 iunie: 800 RON / 182 EUR

            Conform planurilor guvernării PSD-PNL (care trebuie puse în practică pentru a-şi asigura voturile), trebuie să se ajungă la 1200 RON / 273 EUR până în 2016.

            În acest ritm, trebuie atins cel puţin nivelul portughez (437 EUR) în 6-7 ani.

            Altfel orice muncitor va fi până atunci la căpşuni.

            ~Nautilus

          • Nautilus 05/11/2013 at 15:35 #

            2014 ianuarie: 850 RON / 192 EUR
            2014 iulie: 900 RON / 203 EUR

            Deci, Portugalia e pe aproape, chiar dacă în practică e la 4000 km de aici.

          • Nautilus 28/12/2014 at 12:38 #

            2015 ianuarie: 975 lei / 218 EUR
            2015 iulie: 1050 lei / 235 EUR

          • Nautilus 16/11/2016 at 11:39 #

            După cum zice viteazul PSD, partidul favorit al tuturor muritorilor de foame pe minimul garantat, de la anul salariul minim pe economie va fi de 1400 de lei. Fiindcă muritorii de foame sunt mulţi, religioşi şi votează, ceea ce zice PSD e sfânt. Aşa încât în 2017 salariul minim va fi de 1400 lei / 311 EUR şi continuă să urce de la an la an.

            După ce PSD a bătut câmpii cu voioşie în an electoral, stăm şi ne întrebăm: dacă economia creşte şi leafa se măreşte, PSD rămâne speachless cu Mastercard?

  9. break 06/03/2013 at 09:41 #

    Poate ca o solutie ar fi ca fiecare sa aibe un cont bancar, deschis pe numele lui, cont unde sa primeasca ce are de primit, de la stat (alocatii, ajutoare, etc) sau salariul.
    Cind are amenda, si nu o plateste in termenul legal, sa i se puna propire.
    Poate ca sunt destui si cei care nu au ce incasa (nu au nici salar, nici ajutoare sau alte intrari), dar probabil ca nu sunt asa de multi.

    • Motanul 06/03/2013 at 10:39 #

      Lol, da calic mai ești! Ar fi super daca poliția ar prinde 100% din hoti, are rezolva 100% din crime,etc, etc. Într-o tara civilizata ți se acorda încredere ca ai sa plătești o amenda, daca locuiești in tara respectiva. Daca unii străini mai scapă fără sa plătească o amenda pentru depasirea vitezei nu pica guvernul, nu se declara doliu național si nu se sinucide nici un justitiar acerb ca tine.

      • break 06/03/2013 at 10:57 #

        esti planta rau.
        ai un termen legal, in care sa platesti amenda.
        nu platesti in termen legal, statul ar trebui sa iti ia banii, intr-un fel sau altul.
        ca iti opreste ajutoarele, ca merge direct la angajator, si ti ia direct din salar, sau ca sunt alte metode, nu conteaza.
        idea e ca trebuie ca amenda sa fie platita.
        daca ai contestat-o, si ai cistigat, nu o platesti, in rest, trebuie platita.

        acum sunt multi care merg pe idea ca institutiile sunt slabe, ca nu comunica intre ele, si ca nu stie una de alta ca tu ai de platit amenda, ca sa te poata forta.

        si la multi, probabil si tie, iti convine chestia asta.

        • Motanul 06/03/2013 at 11:35 #

          Da si? Trebuie sa-ti faci obligatoriu un cont separat prin care sa faci tranzactii cu statul? Asta era propunerea lu break. Si mai vorbesti de plante!

  10. Calin C. 06/03/2013 at 10:14 #

    Salut,

    Eu pur si simplu nu inteleg cu va functiona aceasta lege. Poate sunt eu mai prost, dar uite ce exemplu am in minte.

    Am domiciliul stabil in Austria, masina inregistrata aici, totul legal. Pasaport romanesc, dar nu CRDS. Actele de resedinta in masina, dar in limba germana, normal.
    Vin in Romania sa imi vizitez parintii cu masina inregistrata in Austria.

    Trec granita si ce fac? Alerg sa caut un notar? Pun pariu ca nu gasesc, decat daca legea este doar o parghie pentru cei care doresc o mica afacere la „portile” Romaniei (cam asa cum sunt chioscurile pentru rovineta)

    Politia ma opreste in 10 km de la granita si incepe cu intrebarile. Cum demonstrez eu ca atunci am trecut granita, de 10 minute? Nu exista nici o dovada cand am trecut granita, dupa cum este precizat chiar in text.

    Deci pana la urma, eu trebuie sa demonstrez ca nu sunt vinovat, nu ei sa demonstreze ca sunt.

    Sunt de acord ca masuri trebuie luate, pentru ca este un haos ce se intampla. Asa cum statului austriac nu i-a convenit ca eu sa vin sa muncesc aici, dar sa imi tin masina inregistrata in Romania, la fel trebuie sa procedeze si Romania, dar sa gaseasca o solutie decenta.

    • Dollo 06/03/2013 at 10:16 #

      Dacă ai domiciliu în Austria nu intri în categoria „domiciliu/reședință în România”, deci teoretic nu trebuie să-ți faci griji 🙂

      • Calin C. 06/03/2013 at 10:30 #

        „Teoretic”, dar cum demonstrez ca am domiciliul in Austria? 🙂

        – Concret, comisarul sustine ca e nevoie ca soferul sa faca dovada detinerii masinii „tradusa si legalizata” pentru ca politia sa stie cand a devenit el proprietar in acte si sa-l prinda, astfel ca nu si-a inmatriculat masina in Romania in termenul legal –

        Imi cere actele si eu scot asa:
        – cartea de inmatriculare in germana cu datele de resedinta Austria (fara traducere legalizata)
        – Cartea de identitate (tot pe nemteste fara traducere legalizata)
        – Permis de conducere 100% romanesc cu adresa din Romania
        – (Daca este necesar) pasaportul, tot cu adresa din Romania

        Sa zicem ca permisul pot sa il schimb si sa am unul de aici, dar pasaportul ramane.

        Am impresia ca textul propunerii este redactat haotic, cu pasaje care pot fi interpretate si sunt convins ca in justitie se poate castiga. Dar cine are timp de asa ceva?

        • Motanul 06/03/2013 at 10:50 #

          Ho, ca ți-a zis Dollo, cand ești afectat daca ai domiciliul in Austria, nu se aplica chestiile respective. Scrie pe pasaportul Românesc ca ai domiciliul in Austria? Daca da, atât ai de arătat polististului pe lângă certificatul de inmatriculare al mașinii in germana, permis si cartea verde a masinii. Teoretic, dar nu garantez ce se întâmpla daca te opreste Garcea. Mi-e mi-a trecut intr-un p.v, fosta adresa din România. Trebuia sa nu ma fi deranjat s-o plătesc, dar îmi luase si certificatul mașinii in mod abuziv. Tovarasul Toma ii avea in vedere pe cei cu mașini „înmatriculate” in Bulgaria, dar habar n-are ca problema se poate rezolva prin verificarea cărții verzi. Mai mult, vad ca nici nu cunoaște legea, p.v.-ul se eliberează contravenientului si fără semnătura acestuia(e mai complicata procedura, dar nu l-oi învață eu acum meserie). Pai daca nu ți se eliberează, ce amenda sa plătești? LOL!

        • io 06/03/2013 at 11:26 #

          am raspuns mai sus.
          daca masina e inmatriculata pe numele dvs nu intrati sub incidenta legii.

          • MM 06/03/2013 at 14:56 #

            @Calin C. are dreptate. Am scris si in alt comentariu, din cauza buletinului romanesc, cei care lucreaza afara au dubla resedinta, deci inca o data intra sub incidenta legii. Ar trebui traduse actele de sedere din tara respectiva in romaneste, dar deja e prea multa bataie de cap si oricum nenea politistul ma indoiesc ca are competenta necesara sa verifice acele acte. O luam iara pe campi. Ne cautam de lucru acolo unde nu a trebui sa o facem. Asa suntem noi romanii.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

De ce a fost mai bine în iarna lui 54

București în iarna din 1954

Pe vremea aia oamenii știau să-și facă provizii pentru iarnă, să se scoată singuri din rahatul alb și reușeau să îndeplinească și planul în uzină. Acum avem televiziuni de știri al căror unic rol educativ e ăla de a perpetua mentalitatea asistată a cetățeanului care în curând va aștepta să fie șters și la cur de către autoritățile incompetente.

Strâns uniți în jurul SRI, întru salvarea planetară a Internetului

dumbrava-cosmoiu

Cum se derulează o ședință în Parlamentul României, în care SRI încearcă și reușește să impună o lege abuzivă, iar deputații se fac că se opun.

Pur și simplu Norvegia

16

Impresii de călătorie din Norvegia, încă o țară care nu suferă vreo comparație cu România.

Slăbiciunile unei femei puternice

katharine-graham

„Personal history”, de Kay Graham, cândva cea mai puternică femeie din America, la cârma Washington Post: despre jurnalism, politică, feminitate și neîncredere. O carte despre cum era America great în secolul trecut.

„Căpșunarii” care construiesc metroul din Drumul Taberei

Faur, Gheorghe și Vișovan în fața scutului cu care vor săpa tunelul de metrou

Au plecat de 10-20 de ani din țară, s-au specializat în săpat tuneluri în Spania sau Italia, și acum vin ca specialiști „străini”. Vestea proastă e că vor să plece înapoi. Sunt dezamăgiți că România nu a ajuns Europa din urmă cât timp ei au fost plecați.

USR, mai bine nu se poate

candidati-scena

Am fost la congresul USR ca să-i cunosc mai bine pe oamenii pe care-i susțin. Am vrut să înțeleg de ce Nicușor Dan ține cu dinții și de progresiști și de conservatori, și cum s-a tranșat soarta partidului prin alegerea celor mai buni 21 de oameni care să-l conducă.