N-aș crede biserica nici când face daruri

Biserica cipriotă o să-și doneze averile poporului așa cum va lucra și Papa Francisc să facă din Biserica Catolică una a săracilor. BOR mai are de învățat câteva noțiuni de PR în domeniul ipocriziei religioase.

S igur că pică al naibii de prost jelania Bisericii Ortodoxe Române – cum că așteaptă donații de la stat ca să termine măgăoaia de catedrală – exact în preziua anunțului făcut de omoloaga cipriotă – cum că își pune averea la bătaie ca să scoată țara din rahat. Dar hai să nu ne îmbătăm cu agheasmă. Patriarhul cipriot a zis că e gata să-și ipotecheze întreaga avere „astfel încât să putem sta pe propriile picioare şi nu sprijiniţi de străini”. Asta se traduce în două chestii importante, zic eu:

– ipotecarea activelor bisericii presupune că biserica se va baza de fapt tot pe cetățeni/stat ca să plătească datoria și să răscumpere ipoteca, deci nu e până la urmă decât tot un credit, doar că e intern, nu e de la FMI. Nimeni nu-și ipotechează bunurile cu gândul că le va pierde, că altfel le-ar vinde;

– statul pe propriile picioare, nesprijiniți de străini este un deziderat tradițional creștin și xenofob, așa cum predică toate bisericile în ultima sută de ani, inclusiv a noastră. Dacă ar fi fost după ele nu s-ar fi făcut probabil nicio Uniune Europeană.

Poate că o demonizare a UE este exact ceea ce așteptau bisericile noastre. Și nu că politicienii uniunii ar fi niște îngeri, dar până la urmă popoarele europene ce vor, să ne întoarcem la războiul rece sau să vedem cum ieșim împreună din rahat?  În plus, în Cipru Biserica ortodoxă are o majoritate de peste 70%, dar principala lor supărare e cu turcii, deci aș zice că tot e mai bine cu UE decât sfâșiați între greci și turci.

Nu sunt la curent cu dimensiunea datoriei cipriote, dar din ce înțeleg ea s-a acumulat masiv în ultimii ani de criză, (și) ca urmare a expunerii firești a economiei cipriote la problemele grecești. Deci cât de mare să fie averea aia bisericească, fie ea și a doua proprietară de terenuri din Cipru, în condițiile în care țara aia este totuși o insulă cât două județe d-ale noastre, care trăiește în principal din turism?

Probabil că la această oră și Daniel al nostru se oftică pentru lipsa de tact de care a dat dovadă cu o zi mai devreme, și se gândește să-l trimită pe preotul Constantin Stoica la studii de PR în Cipru. Apelul BOR de ieri mi se pare o foarte proastă mișcare de imagine, dat fiind că totuși pe șantierul catedralei se lucrează inclusiv în week-end, deci cred că bani pentru măreața ctitorie sunt deocamdată. Când o fi să nu le mai ajungă mortarul, vorba legendei, până la țâțișoare, până la buzișoare, se va găsi vreun primar sau premier milostiv să mai bage mâna în buget. Și de asta putem fi siguri, în ciuda răspunsurilor inocente primite de ASUR de la mai multe primării care se jură că nu au fonduri prevăzute în buget pentru catedrală. Păi nici nu au cum să prevadă astfel de sume, ele se dirijează cu dedicație, prin hotărâri ad-hoc de consiliu, atunci când bate popa la ușa primăriei.

Așa că, dragi compatrioți creștini, zic să nu ne indignăm de darurile altor biserici, blamând-o pe a noastră că nu e ipocrită. Că oricum noi ne indignăm și catedrala se înalță. Nu cred că biserica cipriotă a intenționat mai mult decât o mișcare de imagine cu anunțul ăsta, așa cum nu cred că drăguțul de papă Francisc va lucra concret întru sărăcirea Bisericii Catolice, cum a predicat la primul discurs, oricât de iezuit o fi el la origini. Nu există copil cuminte și babă frumoasă, deci nici biserică săracă n-o să vedem prea curând.

Etichete: , , , , , ,

17 comentarii la “N-aș crede biserica nici când face daruri” Subscribe

  1. ady 20/03/2013 at 22:34 #

    apropos de ASUR, am reusit sa nu semnez petitia aia on line pentru ca nu mai am incredere in asa ceva. insa am trimis o petitie la primarie, cu nume, prenume si alte date personale in care aratam ca sunt platitor de taxe in sectorul cu pricina si ca nu-s de acord cu astfel de donatii. am primit si eu un raspuns de ala de care zici, ca au alte prioritati ca vor sa termime aia si ailalta.
    poate o fi asa, poate n-o fi, dar eu am informat primarul si consiliul in mod asumat despre ce vreau (sau mai degraba ce nu vreau) sa se faca cu banii publici.

    • Dollo 21/03/2013 at 09:56 #

      Bun și așa.

  2. skrum 20/03/2013 at 22:54 #

    presimt mare audienţă şi la acest articol :)))

  3. skrum 20/03/2013 at 23:01 #

    dacă ar fi fost o problemă mare în Cipru nu o expediau europenii aşa repede, aşa că…

    dar la Catedrală se lucrează şi duminica?

    • Dollo 21/03/2013 at 09:56 #

      Duminica nu știu, dar sâmbăta sigur se lucrează.

  4. Motanul 20/03/2013 at 23:46 #

    Atitudinea BOR e una de stăpân de sclavi. Vezi Autoritatile locale si centrale TREBUIE sa sustina financiar catedrala.

    Adică, „bai mujicilor, trebuie sa dați banul vreți-nu vreți!”
    Si nu ma mir. BOR a avut sclavi(robi) pana prin 1860. Si mentalitatea popilor nu s-a schimbat de atunci. Si nici mentalitatea urmasilor sclavilor/taranilor legati de glie nu s-a schimbat. Așa ca totul e la fel ca in Evul Mediu.

    • ady 21/03/2013 at 21:28 #

      din cate imi amintesc eu taranii legati de glie si tiganii robi (sclavi) (erau singura etnie in aceasta situatie) era o oarescare diferenta. n-as stii sa spun care, dar taranii legati de glie nu erau robi/sclavi.

  5. ictin 20/03/2013 at 23:52 #

    La biserica cipriota nu e vorba numai de PR. Din cate am inteles ar fi actionara si la cateva banci care sunt in situatia de a pica, deci e un win-win pt. biserica cipriota. Pe de alta parte mai marii BOR dau dovada de o nemaintalnita inteligenta sa ceara bani pt. monstruozitate cand e situatia e de cacaco peste tot, autoritatile se uita la fiecare ban, iar insasi BOR e pe val de scadere de popularitate, tot datorita nesimtirii de care da dovada.

  6. Gilbert 21/03/2013 at 00:26 #

    Îl doare fix în vârf de candelă pe popa Daniel de ce zice ori face popa Chrysostomos II în parohia lui cipriotă, după cum tot acolo îl doare vis-a-vis de problema ridicată a finanţării BOR de la buget. Atât timp cât în parohia noastră treburile merg aşa după cum s-a stabilit, poa’ să latre câinii cât vor.

  7. Luke 21/03/2013 at 01:18 #

    Da, cam asa cu ipotecarea asta. As adauga ca atunci cand ipotechezi ceva ramai si cu folosirea in continuare a bunului respectiv pana cand ajungi in situatia sa nu-ti platesti datoria, ceea ce remarci si tu ca nu se va intampla.
    Deci, biserica aia ia un credit cu ipoteca pe bunuri, foloseste banii primiti credit ca sa cumpere obligatiunile statului. Dupa care foloseste in continuare bunurile ipotecate, plateste ratele la credit (ca va avea de unde ca printre altele si bunurile alea sunt active si-i vor produce bani in continuare), si statul ii va fi dator pt obligatiuni cand se va trage linia. Curat sacrificiu. Io’s curios cine-i da creditul ala…statul ca sa-i cumpere cu el cumpere obligatiunile? bancile care-s vai de ele si trebuie salvate?
    Referitor la cat e de mare datoria…citeam ca doar cu cateva ordine de marime mai mare decat suma cu care se lauda biserica…dar PR-u tot PR ramane

  8. Claudiu 21/03/2013 at 12:12 #

    Cu primariile s-ar putea sa te inseli, si sa fie intr-adevar inocente, adica la mine cel putin anul trecut nu s-a dat nimic iar anul asta nefiind inca bugetul aprobat nici vorba de dat bani, pe bugetele provizorii se pot face doar cheltuielile necesare functionarii institutiilor

    • Dollo 21/03/2013 at 12:19 #

      Nu e vorba de bugete provizorii, ci de hotărâri de consiliu făcute cu dedicație pentru diverse biserici. Cam așa s-au dat mereu bani de la bugetele locale, fără să fie ceva expres prevăzut înainte în buget, în afară de salariile personalului neclerical,firește.

  9. JB 21/03/2013 at 15:42 #

    Nu cred ca obliga cineva primariile sau statul sa contribuie la Catedrala Neamului, dar nici nu vad ceva rau intr-o astfel de contributie benevola.
    Toate, dar toate catedralele occidentale au fost construite cu contributia masiva (uneori aproape exclusiva) a oraselor/ comunitatilor locale. Nu mi se pare ca a fost ceva rau si nu au saracit din asta.
    Si aceasta in conditiile nivelului de trai sau confortului existent la ora aceea…….

    Din nefericire, observ la Dollo o neostoită pornire anti BOR si chiar anti crestina. Dupa cum se vede, orice ar face si spune aceste biserici pe Dollo nu o multumeste. Nimic nu se ridica la standardele secularizante si atee ale ei. Poate doar desfiintarea si vesnica penitenta ptr.raul pe care l-a facut crestinismul existind.
    Păcat…..

    Sincer, ma intreb: de ce atita inversunare?!? Ce a facut BOR atit de rau? Cu ce a gresit Biserica Cipriota propunind o ipotecare a averii ptr.a contribui la salvarea situatiei?!? E ceva rau??! Faptul ca Dollo sau ASUR nu au incredere in mimic ce tine de biserica este un criteriu suficient ptr.a arunca in derizoriu sau a da un sens negativ oricarei initiative?!?
    Dollo, imi pare rau, dar la tipul asta de rationamente esti exact pe linia Gîdea, Oana Stancu….
    Pre limba noastra se numeste „proces de intentie”…..

    • Dollo 21/03/2013 at 16:56 #

      E rău că BOR se încăpățânează să construiască în plină criză edificii pe care lumea le-a ridicat în alte secole și pe care nici măcar întregul ei cler nu și le dorește. Într-o epocă în care altfel ar trebui să se manifeste civilizația și evoluția omenirii. Orientarea pronunțată către ban a BOR e un motiv suficient pentru mine să militez pentru separarea bisericii de stat și a religiei de educație. Nu am nimic împotrivă ca oamenii care nu văd lucrurile ca mine să continue să pompeze bani în biserici, dar s-o facă cu banii lor privați. E părerea mea și cred că ți-am explicat-o suficient deja, după cum vezi bine că te găzduiesc și cu ale tale pe aici. Slavă domnului că trăim într-o lume liberă în care încă avem dreptul să ne dăm cu părerea.

      • JB 22/03/2013 at 23:58 #

        Da, Slava Domnului mai Dollo, Slava Domnului……

        Multi oameni gindesc ca tine, multi nu gindesc ca tine.
        Cred ca am mai purtat discutia despre finantarea publica a BOR. Pozitia ASUR&co nu e dintre cele mai solide.

        Orientarea catre ban a unor preoti (mai multi sau mai putini), adica exact ceea ce deranjeaza omul obisnuit este si un efect al trendului general in societatea moderna. Gresesc?!?
        Cit priveste separarea religiei de educatie, sincer eu nu vad nicio sofala in asta, niciun cistig.
        Ma rog, pe cind am facut noi scoala, mai Dollo, religia era banned. Nu am suferit…..Poate tu crezi ca a fost bine. Dar nu stiu cit de relevanta e o experienta atit de scurta fara religie comparata cu precedentele secole.

        Secularizarea asta galopanta duce aproape automat la relativizarea tuturor valorilor si la pretentiile de legitimitate a derizoriului si a tuturor bizareriilor cu aere de cultura si alternative lifestyle….

        Da’ in ceea ce te priveste eu sint relaxat. In curind nu vei mai gindi asa. ASUR ar spune ca sint un „Prophète de malheur” :-))

  10. JB 21/03/2013 at 16:28 #

    Mai Dollo, „statul pe propriile picioare, nesprijiniți de străini” nu este deloc un lucru rau si nu are nimic xenofob. Daca ar fi un deziderat traditional crestin zau ca ar fi un lucru mare. Dar cred ca tu faci o confuzie in termeni.
    Poate ca nu sesizezi ironia situatiei, dar UE chiar asta vizeaza: sa ne tinem singuri pe picioarele noastre, fara ajutor din afara. Evident in cadrul aceste uniuni. Nu ne ajuta din altruism ci dintr-un interes firesc si corect. Facem parte dintr-o uniune ce depaseste cu mult ideile de zona a liberului schimb sau de piata comuna. UE tinde, firesc, spre o federalizare.

    Este real scepticismul BOR fata de UE. Si e putin spus: scepticism. E aproape à la UK. Un fel de irationalitate izvorita din foarte multe cauze. Ce e bine e ca nu a ajuns in faza UK, are totusi putin recul si indoieli asupra valabilitatii acestei pozitii.

    O parte din clerul BOR si din credinciosii hard-core ce graviteaza in jurul bisericilor, minastirilor, etc vede UE ca pe o creatie catolica si protestanta directionata impotriva saracilor ortodocsi….
    Dar asta nu e ceva neobisnuit in Ro. Uita-te la guvernantii nostri….. Au exact, exact aceeasi atitudine.
    Nu cred ca e vorba de traditie ortodoxa ci de neintelegerea ideii de UE din partea BOR si de maxima rea credinta din partea giuvernantilor. Daca de la BOR nu putem avea pretentia unei expertize serioase in afaceri europene, de la guvern avem tot dreptul sa cerem sa stie exact despre ce e vorba si sa nu ne minta.

    • Dollo 21/03/2013 at 16:46 #

      La scepticismul ăsta european – ca să vorbim în eufemisme – mă refeream, și știu destul de bine că-l manifestă și BOR, nu numai anumite elemente așa zis de dreapta din anturaj 😉 Dacă e să renunțăm la naționalismele deșănțate și la manifestările de genul rahaturilor cu steagurile care se tot petrec și escaladează prin har-cov acum, da, eu aș vota pentru federalizare.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Ziua 8 – Dumneata scrie ce trebuie, eu mă fac că nu văd… și semnez

Sursa foto: http://monstersketch.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

Cea mai drăguță văduvă din blocul recenzat de mine, mă roagă să nu-i arăt ce am bifat la starea civilă, pentru că ea încă îl simte alături pe bărbatul ei mort de 35 de ani.

De ce a fost mai bine în iarna lui 54

București în iarna din 1954

Pe vremea aia oamenii știau să-și facă provizii pentru iarnă, să se scoată singuri din rahatul alb și reușeau să îndeplinească și planul în uzină. Acum avem televiziuni de știri al căror unic rol educativ e ăla de a perpetua mentalitatea asistată a cetățeanului care în curând va aștepta să fie șters și la cur de către autoritățile incompetente.

Cum e PSD-ul în Germania

metin-hakverdi2

Ce promite în campanie un parlamentar german de origine turcă, votat de peste 40% dintre alegători: impozitarea multinaționalelor, creșterea impozitelor pentru bogați, subvenții pentru femei și săraci

De ce nu plecăm din România

Mâini de români - copiii culegători de afine din Pasul Prislop

Dacă despre curajul și nerăbdarea celor care pleacă s-a tot scris, teama, lenea, sentimentalismul și, de ce nu, curajul de a rămâne al celorlalți a fost lăsat în umbră.

De unde ne informăm în epoca dezinformării

informare

Câteva metode de informare alternativă și de verificare a știrilor, pentru aceia debusolați și preocupați să nu se lase manipulați de presă.

Restul de 60% e tăcere

deget

Portret colectiv al celor 60% absenți de la vot: Vine inspecția sanitară și o întreabă pe asistentă dacă anumite aparate de pe care trebuie să ia probe sunt dezinfectate. Asistenta zice că nu, că nu a avut timp. Inspectorul pune mâna pe soluție, dezinfectează aparatul, ia proba și pleacă mulțumit