Anul trecut pe vremea asta vă spuneam că nu avem, domnule, și noi grădinițe ortodoxe, că uite cum s-au mobilizat catolicii și alte culte și au investit în instituții private de educare a tinerelor vlăstare, iar Biserica Ortodoxă Română și strămoșească preferă să zidească banii în catedrale și biserici, în loc să se preocupe și de educația precoce a viitorilor credincioși.
Ei bine, anul ăsta mi s-a arătat. Tot sunând la o grădiniță și la alta am aflat două noi religioase. Una în sectorul 6, aparținând cultului adventist, și una din sectorul 2, aparținând parohiei Sfinții Trei ierarhi din Fundeni. Adventiștii au site, frumos, adresă, număr de telefon, mi-a răspuns o duduie foarte amabilă care mi-a mulțumit că le fac reclamă și că se va ruga pentru mine în semn de mulțumire.
Grădinița din Fundeni, ia-o de unde nu-i. Pe Internet nimic, doar o știre cum că fusese inaugurată astă vară de Preafericitul. La informații telefonice am primit numărul de telefon al unui preot care ar fi trebuit să fie parohul acelei biserici, dar când mi-a răspuns s-a dovedit că de fapt era o greșeală, el era preot la altă biserică. În fine, după lupte seculare am ajuns în sfârșit la preotul Pop, care slujește la biserica maramureșeană din curtea Liceului sanitar din Fundeni, și care mi-a spus că da, tot el patronează și prima și unica grădiniță a Bisericii Ortodoxe Române.
Dar noi nu prea avem nevoie de reclamă, mi-a zis preotul, însă dacă vreți să veniți să ne vedeți, sunteți binevenită. Așa că m-am dus. Grădinița e ditamai clădirea, în curtea bisericii, construită în același stil arhitectonic, cu lemn mult și bun gust. Mi-a plăcut. Are o capacitate de o sută de locuri, deocamdată nu funcționează la întreaga capacitate, dar există înscrieri multe și chiar o listă de așteptare, susține preotul. Educatoarele sunt tinerele, supravegheate atent de preoteasă, în timp ce preotul se preocupă de partea administrativ-economică. Grădinița are bucătărie proprie, săli de mese, dormitoare, spălătorie, ce mai, arată bine și pe afară și în interior și personalul pare dedicat.
Preotul însuși era foarte încântat de rezultatul muncii lui și nu a ascuns faptul că totul a fost făcut de fapt cu bani de la Primăria sectorului 2. Adică de la buget.
Să scrieți așa: că asta este prima grădiniță a Bisericii Ortodoxe Române, dar construită cu sprijin financiar de la Primăria sectorului 2. Primăria ne-a dat banii, dar noi ne-am preocupat de tot, construcție, meșteri, dotări, și acum grădinița este în proprietatea bisericii!
Ce-i drept are de ce să fie mândru: a avut o idee, în 2008, pe care primăria i-a finanțat-o timp de trei ani, acum o exploatează în interesul bisericii, căreia îi dă socoteală lunar cu registre contabile. Ca să-ți duci copilul la Grădinița „Suflet de copil” te costă 650 de lei pe lună, nici prea mult, nici prea puțin. E cam la mijloc între stat și privat, condițiile fiind cam ca la privat. Preotul spune că astă iarnă nu și-au scos cheltuielile, din taxele plătite de părinți. Dar cumva s-or fi descurcat ei. Mi-a plăcut spiritul preotului, relativ tânăr – probabil în jur de 40 și ceva de ani- cu un Volkswagen Touareg parcat între biserică și grădiniță, preocupat și mândru să-mi arate cele două realizări ale sale și să mă asigure că „știți, nu-i habotnicim pe copii, și primim de toate confesiunile aici, nu numai ortodocși”. Zice că mai are în plan construirea unei grădinițe 2, pe o parcelă din aceeași curte.
Fără să-i neg meritele preotului, pe care l-am felicitat sincer pentru inițiativă, nu pot să nu remarc totuși șmecheria bisericii naționale: în timp ce alte culte nu beneficiază de banii de la stat de care se bucură ea, și construiesc înzecit mai multe grădinițe sau edificii cu adevărat folositoare oamenilor, indiferent de confesiunea lor, BOR mulge bugetele naționale și locale pentru cât mai multe biserici, și în sfârșit face și prima grădiniță privată. Care are practic același circuit ca și o biserică, e făcută cu bani publici, dar intră în proprietatea privată a bisericii, la care cetățeanul nu mai are acces că să afle cum au fost cheltuiți banii, plus că e exploatată în stil privat.
Pentru că, evident, drăguțul preot nu a dorit să spună cât a costat grădinița, și nici pe site-ul Primăriei lui Onțanu nu figurează vreo execuție bugetară ca să putem afla. Aș fi putut să fac o cerere pe Legea 544 ca să-i cer să-mi spună, dar când anual se scurg atâția bani de la buget către biserici, mi se pare un demers inutil să aflu cât a costat grădinița asta. Care totuși este o construcție utilă, între atâtea măgăoaie cu cruce în vârf.
***
Una dintre ele, cea mai cea dintre toate, tocmai a fost în atenția publicului sâmbătă, când a găzduit marea procesiune de Florii. Prilej pentru Preafericit să declare că ctitorirea Catedralei Neamului este o răzbunare pentru cele 5 biserici demolate sau mutate de comuniști. Păi ce să mai zicem, e o răzbunare cu asupra măsură, de vreme ce pentru alea cinci ortodocșii au construit numai în ultimii 20 de ani peste 2000 de biserici noi. Ar fi fost mult infinit mai utile 2000 de grădinițe, azile de bătrâni, after-school sau creșe. Chiar și așa construite cu bani de la stat și administrate privat, de consorțiul BOR.
Filmul de la catedrală e făcut de Vlad Petri
Trebuie sa te informezi un pic mai mult : nu e prima gradinita ortodoxa din tara, poate o fi prima din sectorul 2 din Bucuresti, dar sunt multe altele in tara, si scoli elementare, si chiar gimnaziale, inca chiar si colegii complete, pe masura ce cresc generatiile.
De asemenea, nu toate gradinitele, scolile, liceele administrate de BOR sunt facute cu bani publici, desi multe sunt construite cu bani publici. In orice caz, e de preferat sa fie administrate privat, chiar daca a contribuit primaria la constructia lor, daca ele sunt mai eficiente, mai ingrijite, iar calitatea mediului si a invatamantului e mai buna – si e mai buna fara exceptie, cel putin poti fi sigur ca nu iti vine copilul batut acasa, nici cu dosar penal sau nu stiu ce avertisment cum ca se drogheaza, ca bancile si toaletele nu sunt devastate in fiecare semestru etc! O investitie in „parteneriat public-privat” cum se zice in jargonul oficial, care merita, de regula, al carei randament economic si simbolic in comunitate face fata cu broi oricarui calcul cost-beneficiu. Sa nu iti inchipui ca Biserica vine chiar cu nimic : e o munca, o activitate care costa enorm, sa asiguri resursele si capitalul uman de administrare, supraveghere, profesionalizare etc a unei gradinite/scoli! Si asta e capitolul la care statul sta celor mai rau in invatamant : nu e de ajuns sa ai patru pereti, caldura si chiar calculatoare pe masa ca sa zici ca faci educatie.
In sfarsit, aceasta practica, ca statul sa contribuie cu bani la proiecte ale unor organizatii religioase, civice etc – non-guvernamentale de tot felul, este utilizata, omologata si recunoscuta pe larg, inclusiv la nivelul UE si a multor state occidentale. Sunt sute sau mii de ONG-uri care lucreaza cu bani publici, si sunt si institutii scolare catolice, protestante etc care sunt finantate de stat – vezi reteaua de licee catolice, desi inc azul celorlalte biserici sunt si multe surse private sau publcie din exterior, deoarece comunitatea catolica sau protestanta mondiala este foarte activa si face munca de cartitate, „team building”, evanghelizare si propavaduire pe langa fratii crestini si institutiile lor mai sarace din Romania si alte tari din Europa de Est, Africa, Asia etc.
Deci, in concluzie, articolul castiga in obiectivitate daca avea bunavointa sa faca comparatii si contextualizari pana la capat. Asa…ne-am informat tot prejudecatile personale, desi intrevad si un efort minim salutar de intelegere a realitatii de pe teren, cum ar veni.
Se pare că tu știi mai bine și decât preotul, așa că poate ne dai și un exemplu concret de grădiniță construită și administrată de biserică. În București sigur nu există, că altfel o găseam. În ciuda aparențelor am băgat ceva documentare înainte să scriu, dar sunt binevenite completările de la cititorii informați.
Iar parteneriatul public privat nu presupune că statul bagă toți banii, iar privatul o ia în proprietate, ci o administrează judicios, și profitabil, așa cum spui, dând socoteală pentru afacere ambelor părți.
N-or fi in Bucuresti prea multe, sunt insa foarte multe in tara – e parte dintr-un program al BOR de activitate sociala, nu un caz unic.
Iata un exemplu din Constanta, si asta chiar e privata :
http://www.scoalabrancoveneasca.ro/
Parteneriatele public-private variaza in conditii. Uneori se cedeaza dreptul de proprietate, alteori se face doar o cesiune pe o durata mai scurta sau mai lunga de timp. Depinde. Multe biserici de pilda nu au in proprietate pamantul de sub ele, ci in cesiune din domeniul public pe 90 de ani sau asa ceva, desi rar o sa le darame primaria sa construiasca altceva. multe alte gradinite sau scoli ortodoxe sau catolice din tara functioneaza in cladiri din domeniul public, foste scoli care nu mai au copii pe fondul scaderii natalitatii, sau alte tipuri de cladiri din domeniul public, pe care le au in uzufruct cu conditia sa le intretina/renoveze.
Cont de banii primiti de la primarie cred ca a dat preotul respectiv, exista norme contabile, reglementari si control democratic in consiliul sectorului privind cheltuirea bugetului primariei. Nu e cu nimic diferit cheltuiala aceasta fata de orice alta cheltuiala facuta de primarie pe o alta destinatie (economate, parcuri etc), iar daca nu s-a inregistrat ceva e o problema legala si politica pe care administratia locala, curtea de conturi si cetatenii la vot si prin consilieri trebuie sa o rezolve, discute etc – de retinut este faptul ca nu e o ilegalitate sa se finanteze o astfel de constructie in parteneriat cu biserica, dimpotriva, e util pentru ca e nevoie de gradinite in Bucuresti si primaria nu are un program propriu de intretinere a unui sistem de gradinite, care inseamna mai mult decat ziduri.
Dacă o cunoști tu, că e privată în întregime, te cred pe cuvânt, cineva trebuie să fie flexibil în dialogul ăsta;)Ce spun eu este că BOR are și puterea financiară și datoria să investească profiturile alea uriașe adunate în ultimii ani în chestii de genul ăsta. Pe lângă separarea de stat și de politică – o chestie care ar ajuta-o să câștige în credibilitate. Or ea face de fapt prea puțin raportat la proporțiile pe care le are comparativ cu celelalte culte.Revin, după ce m-am documentat un pic pe Internet despre Fundația care a făcut școala și grădinița date ca exemplu de tine. Îmi pare rău s-o spun, dar vorbim despre lucruri diferite, chiar dacă au caracter creștin ortodox, ele nu sunt instituții de învățământ fondate, administrate și finanțate de biserică. Despre asta era vorba în text, totuși.
Eu cred ca nici tu, nici majoritatea celor care citesc cifrele alea senzationale despre „profitul BOR”, cand isi face declaratiile contabile la sfarsit de an (vezi se respecta legea, chiar daca s-o mai da vreun pomelnic cu o bancnota in el si fara chitanta) cat de mica e suma respectiva raportat la marimea BOR, la activitatile sale, la numarul de preoti, calugari, maici, si la infrastructura pe care o detine si care costa sa fie intretinuta si utilizate (gaze, apa etc).
Cifra fal-senzationala a veniturilor BOR cred ca nu ajunge in Italia sa se intretina infrastructura si personalul Bisericii Catolice din Torino si suburbii, e o suma mica – BOR e o biserica relativ saraca intr-o tara saraca, nu e Biserica mormona sau Biserica Catolica din unele locuri. – Asta se poate verifica pe calcule si cifre comparate daca ai bunavointa sa nu iei de-a gata niste cifre si mai ales interpretarea lor tendentioasa si profund ignoranta.
Iar acest lucru o poti face daca ai lua in considerare ca separarea dintre stat si biserica nu inseamna – conform constitutiei Romaniei si exemplului din multe tari, chiar si Franta laica mai nou – o separare rigifa, sicu atata mai mult ostilitate si razboi reciproc, pentru ca e Biserica are un rol in societate iar credinciosii ei au dreptul democratic sa le fie respectat identitatea, credintele etc.
Imi place foarte mult felul moderat in care vezi si explici lucrurile Bob!
Respectul se castiga. Cu efort. Ca sa-ti dau un exemplu despre ipocrizia unora iti pun o intrebare: cat de mult ii respecti tu lui Hitler credinta ca indeplinea o misiune divina?
Stiu ca nu esti o mare credicioasa :), dar poate iti da de gandit…
http://www.formula-as.ro/2013/1066/accente-2/convertirea-la-ura-16327
„Acuzaţiile cad, rând pe rând, la o analiză atentă, dar impresia generală se adânceşte: Biserica este duşmanul numărul unu. Şi de aici începe prăbuşirea noastră, a tuturor.”
Din experienta mea si a cunoscutilor mei in relatia cu BOR-ul majoritatea acuzatilor s-au confirmat cu varf si indesat. Articolul asta are un iz de teorie a conspiratiei ce miroase de la o posta.
Laura
‘in relatia cu BOR..’
pai si ce, te a obligat cineva pe tine si anturajul tau sa aveti ‘relatii’ cu BOR? du-te invartindu-te.. ca nimeni nu-i obligat sa aibe ‘relatii’ de orice natura cu biserica.
No ni ma Ioane, ca intr-o tara 90% ortodoxa mai ai si rude care au treaba cu biserica.
De obicei nu raspund nesimtitilor, dar pentru tine am facut o exceptie.
oare de ce au fanii astia al BOR totdeauna limbaj mai murdar decit cei care nu sunt fani? de gramatica nici nu amintesc…din pacate, daca nu vrei sa ai de a face cu BOR, el vrea sa aibe, mulgand bani din cei publici, adica ai nostri care nu vrem sa avem de a face cu el…
Nu inteleg exact esenta articolului. Nu este absolut deloc adevarat, e o judecata foarte subiectiva, care pe presupusii 80% din ‘credinciosii ortodocsi’ nu prea are cum sa-i influenteze in bine. Ca in rau, slava domnului.
Cred in Dumnezeu dar mai mult in spiritualitate. Nu merg la biserica decat foarte rar, doar daca imi place cladirea, pentru a ma reculege. Nu stau la slujbe, nu fac pomeni, nu trag de popa sa ma spovedeasca. Dumnezeu vede in sufletul fiecaruia. Cred ca asta uita sa spuna BOR. Biserica nu a facut absolut nimic pentru mine si generatia mea (ante-penultimii dinainte de ’90). Nu a oferit educatie, scoli, posibilitati de dezvoltare economica, absolut nimic. DE CE sa-mi pese daca biserica va disparea din Romania? Daca comparam modul de gandire al romanului cu cel al strainului din tarile dezvoltate din UE, ne luam cu mainile de cap. Cu cat e mai religioasa o tara, cu atat mai saraca si predispusa problemelor este societatea. Vice versa, tarile cu cei mai putini ‘credinciosi’ sunt si cele mai dezvoltate- spre exemplu tarile nordice.
Romanul fura, se bate, se injura, isi uraste vecinul si vrea sa-i (o)moara/e capra dar baga trei cruci mari si-un Doamen ajuta dupa fiecare isprava. De astfel de biserica eu nu am nevoie.
Si tot n-am inteles, care e semnificatia frazei ‘daca dusmanii bisericii vor invinge, societatea romaneasca va cunoaste o transformare radicala’. DA, pai cam de vreo 200 de ani societatea romaneasca are nevoie de o schimbare radicala. Asa ca…
Ups, ma refeream la articolul din Formula As, cel al carui link l-a scris adrian. NU la articolul tau, Dollo!
Subscriu la cele scrise de Bob. In Iasi spre exemplu, sunt mai multe gradinite particulare administrate de BOR…sau ale unor ONG-uri BOR. Nu sunt documentat in acest sens dar, la nivelul simtului comun – plimbatul pe strada sau cu mijloacele de transport in comun, poti identifica mai multe gradinite de acest gen. De asemenea, nu stiu daca cu banii sunt ai primariei, ai BOR sau cu contributia ambelor institutii….
Ce vreau sa spun cu acest comment este ca nu e ceva nou sub soare…Foarte multa lume stie de aceste institutii. De asemenea, sub administratia BOR, exista camine de batrani, centre de terapie pentru persoanele dependente de alcool, droguri etc… Unele din ele sunt foarte scumpe si ofera standarde de cele mai bune calitate.
Nu vreau sa intru in istorie…insa practica institutiilor de invatamant pe langa biserici este straveche si nu se va pierde usor 🙂 S nu uitam ca primele scoli din Romania au aparut in incinta bisericilor fiind administrate de preoti.
Numai bine!
Constantin
Pe de altă parte bisericile din Iași și din Moldova toată câștigă mai mult de pe urma credincioșilor decât suratele din alte zone ale României, așa că ar fi și cazul să returneze ceva oamenilor din „cutia milei” 😉
Nu confundați credința cu popii. Ei nu sînt decît niște oameni selectați după anumite criterii, orice ar pretinde respectivii despre „harul divin”. În cazul României și al BOR selecția este INVERSĂ de sute de ani (mult înainte de comunism). Ia lecturați un citat:
Să nu-l părăsim pe Daniel Barbu. La pag.237 aflăm că …protopopul Țării Bîrsei, Radu Tempea, le cere preoților săi, în 1741, să nu-i logodească și să nu-i căsătorească pe tineri decît după ce vor face dovada că au învățat Tatăl nostru, Credeul, Poruncile și „să-și facă sfînta cruce, bine, drept”… Interesantă metodă ! Dar nu originală, fiindcă la 1686 o lege clericală din Finlanda preciza că toată lumea trebuie să învețe să scrie și să citească. Penalizarea pentru cei care nu se conformau acestei legi era formidabilă: unei persoane analfabete nu-i era îngăduit să se bucure de drepturile căsătoriei… Formulînd legea și punînd-o în aplicare, preoții au devenit și cei dintîi învățători ai Finlandei… (George Radu, Suomi ― Terra magica, 1984). Fiind vorba de Ardeal o fi auzit Tempea ceva, însă doar atît îl lăsa să facă lenea lui oriental-balcanică. FORME FĂRĂ FOND !
Au urmat „rotunzii egumeni/cu foalele-ncinse și obrajii rumeni” ce ședeau capra la orice voie a domnitorilor, plus regimente de popi ANALFABEȚI. În fond chiar chintesența poporului român (vezi Amintiri din copilărie și DE CE l-a trimis mama lui Creangă pe acesta la „fabrica de popi” ― unde curgeau „pocloanele” către „cadrele didactice” ale vremii – O tempora, o mores !). Secularizarea averilor mănăstirești (patent Cuza) a țintit tocmai spre nesfîrșita drenare a unei hălci zdravene din munca pitoreștilor noștri țărani către Muntele Athos (unde „pravoslavnicul creștin” Gigel își bate joc de călugării handicapați, fără a trezi NICI UN PROTEST din partea „societății civile” băștinoase ― că din partea BOR nu trag nici o speranță).
FAPTE, NU VORBE !
V M Paul
citatul dat de tine este o diatriba tintita spre biserica si merita tratata ca atare..Cuza o fo’ un pork de mason si -a meritat soarta..si daca tot citezi din Ion Creanga, baga un citat si din ‘Povestea P_lii’
Nici o diatribă – am spus clar: FAPTE, NU VORBE. În schimb dumneata bagi palavre legionaro-ortodoxe reactualizate de național-comunismul ceaușist. Ia să mai vedem niște citate din același Creangă:
„Primul pe listă ― mitropolitul Moldovei Calinic Miclescu. Păi nu se puse el (între abdicarea lui Cuza și venirea lui Carol) în fruntea rebeliunii din Ieși (stipendiată de ruși !) care urmărea abolirea Micii Unirii ? Pai nu-l salvă Creangă și încă unul ascunzîndu-l într-un butoi din nu știu ce pivniță ? Păi nu-l scuipă „la o oră de vîrf și în direct” (cf. posibilităților tehnice ale vremii) Popa Duhu: Dragul mamii Cânilic, bine-ți șede mitropolit… Unde-i neneacă-ta, să te vadă ! (prin Duhu, Creangă făcea aluzie chiar la porcăria amintită). Iar la final, pe patul de moarte, „patriotul” cleric se converti la catolicism, declanșînd un scandal monstru (terminat în coadă de pește, așa cum obișnuim prin Carpați – ambii versanți).
…ce le spunea Neonil, starețul Mănăstirii Neamțului (tot grec, că lor le era „închinat” stabilimentul), învățăceilor „școlii de popi” adiacente: …să ne ținem de ceaslov și psaltire ― căci toate celelalte învățături… sînt numai niște ereticii care mai mult amărăsc inima și tulbură sufletul omului. Cf. lui Creangă, „ereticiile” (predate pe ascuns de părintele Duhu) erau… aritmetica, gramatica, geografia.
REFUZ DE CULTURĂ ÎNDÎRJIT !”
Cît despre deocheata poveste a șturlubatecilor vibratoare agricole e simplu: fluierați și vin singure.
V M Paul
din perspectiva unui ortodox i(ortodoxia fiind o fratietate universala) citatele tale care put a filetism (din Creanga) sunt doar amuzante si irelevante. deci bagati-le adanc in rect. sa ai si tu o placere..
Intamplarea face sa fi vizitat gradinita asta toamna, inaintea ta, in cautare de solutii pentru pustoaica mea. Sincer, nu prea mi-a placut….teoretic era bine, dar practic fetele speriate ale copiilor si atmosfera cam ca de armata m-a speriat. Am optat pentru alta gradi, „mireana” dar mai relaxata.
Si inca ceva, care arata un spirit „crestinesc” ceva de speriat : pentru copiii de la gradinita s-a amenajat un mini-loc de joaca, chair in spatele bisericii. Cand biserica nu e deschisa, portile sunt incuiate, ceea ce blocheaza accesul si la acel loc de joaca…Pana la urma, fiind vorba de copii, poate erau nitel mai ingaduitori si imparteau si cu ne-membrii gradinitei…sau vreau prea mult ?
Măi, sunt conștientă că la prima vedere pare altfel, mai ales unuia care nu are copii. Deci poate că ochiul tău a fost mai bun 🙂 Totuși am mai vizitat grădinițe, de doi ani fac asta, și trebuie să zic că acolo e ok ce am văzut. Copiii care erau când am fost eu, grupa mică, erau destul de relaxați. Cu curtea aia mică ai dreptate, dar am văzut altele care nu au nici măcar atât.
In legatura cu catedrala, cateva observatii pentru a pune lucrurile in perspectiva:
1) Romania nu are o catedrala patriarhala.
2) In cartierul meu natal din Cluj, Manastur, dupa caderea comunismului nu era nici o biserica ortodoxa la o populatie de 125000 de locuitori. Pe vremea comunismului ortodocsii primisera in dar manastirea benedictina monument din secolul 10, cunoscuta drept biserica Calvaria. Aceasta a fost retrocedata dupa revolutie bisericii romano-catolice. Cu timpul s-au mai construit doua-trei bisericute, mult sub nevoile credinciosilor. O biserica mai mare este in constructie de vreo douazeci de ani si nu e gata nici acum. In tot acest timp locul slujbei de duminica pentru ortodocsii din manastur era in curtea bisericii in constructie
3) Intr-o localitate oarecare din Ardeal se poate sa fie biserici ortodoxe, greco-catolice, romano-catolice, reformate, luterane, baptiste, penticostale, adventiste si poate altele.
4) Populatia de varsta scolara din Romania a scazut constant de la revolutie incoace.
la mine in sat la 4 ortodocsi avem o biserica ortodoxa mare, pe cand catolicii nu au…in Ardeal din cate stiu, greco catolicii au fost majoritari, din cauza aceasta nu erau biserici ortodoxe multe…cum a luat BOR bunurile greco catolicilor ar putea explica lipsa de entusiasm spre ortodoxie in Ardeal.
Scaderea pupulatiei poate este in legatura cu faptul ca oamenii tineri pleaca din romania, ramanand batranii. Cum sa creasca pupulatia? Si ce are asta cu tema articolului?
„1) Romania nu are o catedrala patriarhala.”
In Romania, fara catedrala patriarhala (adicatelea „inca un centru de indoctrinare religioasa”) 42% din locuitori cred ca Soarele se invarte in jurul pamantului. Poate chiar n-avem nevoie de o catedrala patriarhala.
Cu 17 milioane de euro unii oameni fac un spital modern http://www.wall-street.ro/articol/Companii/71911/Cel-mai-mare-spital-privat-din-Romania-investitie-totala-de-17-mil-euro.html
O catedrala de 500 milioane de euro face cam cat 30 de spitale. Eu cunosc „teoria” minunilor ce se intampla la rugaciune dar fac pariu ca in 30 de spitale se vindeca mai multi oameni decat in toate cele cateva mii de bisericii ortodoxe. Ma rog, tu poate doresti moartea conationalilor tai, de-ti tot doresti o catedrala.
EXACT CE AVEM SI CE ARE ARADUL NEVOIE:
http://adevarul.ro/locale/hunedoara/iisus-1_51816302053c7dd83f65b09c/index.html
BINE ATI VENIT IN MEDIUL EVU
nici n u vreau sa stiu cum se infesteaza mintile copiilor in acea gradinita…de exemplu, pe mine si sotul meu BOR nu ne-a cununat deoarece eu sunt de alta religie…daca aceasta ura este transmisa din generatie in generatie, ce bine poate face societatii?