N -am fost în localitate ca să reacționez la timp cu privire la interzicerea reclamei cu Bahmuțeanca și tigaia minune, deși m-am liniștit văzând că au și înlocuit-o cu alta mai pițiponcească. Ieri aflu că CNA a interzis și o reclamă la nu știu ce cuțit minune. Ce mai, un adevărat păzitor al interesului consumatorului român CNA-ul ăsta! Așa că profit de ocazie să-i atrag atenția acestui adevărat „Minister al Adevărului” că mai există câteva reclame asupra cărora își poate îndrepta ochiul critic.
De exemplu toate spoturile care te îmbie să iei credite la bănci conțin personaje fantastice. De poveste. Zâni, Harapi Albi, Setilă, Ochilă, copii care se abțin să mănânce dulciuri ca să poată beneficia de dobânzi fixe, o lume minunată în care veți găsi numai promisiuni deșarte, stimați consumatori și dragă CNA.
Mă văd nevoită să le explic, membrilor CNA, că poate ei nu se numără printre cei patru milioane de creditați din România, ca noi alde fraierilă, că informațiile conținute în reclamele alea la bănci pot induce consumatorii în eroare. Pot crea falsa impresie că dacă te duci la o bancă intri într-o lume de basm, în care totul e pe măsura nevoilor tale (creditul care-ți poartă numele, nu?), banca face orice doar spre binele tău (ceea ce, iată, bunica Ochilă și prietenul bețivan Setilă n-au vrut să facă), iar dacă ai noroc poți să câștigi chiar valoarea creditului prin tragere la sorți, adică cum ar veni să iei bani moka și să nu-i mai dai înapoi.
Și am trăit toți, fericiți, până la adânci bărâneți!
Sigur că în realitate nu e așa, că atunci când intri într-o bancă trebuie să faci ochii mai mari ca Ochilă ca să citești toate literele alea mici, mici, din contractele de creditare, ca să nu cumva să semnezi că-ți dai și vreun rinichi pentru bancă, pentru că oricum ficații ți-i mănânci ulterior singur, rambursând creditul și tremurând cu ochii la cursul valutar și la indici precum Robor, Euribor sau alții, despre care îndrăgita interpretă Irina Loghin ar fi spus, pe bună dreptate, că trebuie arestați precum RASDAQ odinioară.
În România se estimează că există în prezent peste 4000 de procese în care creditații se judecă cu băncile pentru clauze abuzive. Cele mai multe procese sunt împotriva Volksbank și BCR. Trenează de aproape trei ani, adică din 2010 când Ordonanța 50 era să ne bage în rândul cetățenilor europeni cu drepturi normale în fața băncilor, dar a avut grijă Parlamentul să ne-o tragă în ultimul moment, de mână cu sistemul bancar.
Ca una care are credit la Volksbank, nu m-am înrolat în oastea destul de mică – raportată la numărul de credite – a celor care au dat banca în judecată. M-am lăsat păgubașă și rău am făcut, pentru că alții care au pățit ca mine se judecă acum cu banca în procese individuale sau colective. Faptul că mi-au schimbat dobânda din fixă în variabilă, cu de la ei putere, și nici măcar nu m-au anunțat, era un motiv suficient ca să-i dau în judecată. E drept că la cum se mișcă lucrurile în instanță e posibil ca eu să-mi achit creditul înainte ca ei să finalizeze procesul, dar pentru cei care au luat credite ipotecare, de exemplu, osteneala merită.
Am fost de curând la o întâlnire cu niște cetățeni care se luptă cu BCR și cu Volksbank. Dacă-i asculți cum vorbesc zici că au devenit experți în legislație de câți ani îi poartă nevoia prin tribunale. Sunt oameni onești care nu au avut moșteniri sau „vânzări anterioare”, deci au fost nevoiți să ia credite ca să-și cumpere o casă. Băncile i-au înșelat cu clauze abuzive, comisioane absurde și dobânzi calculate după ureche. Un client BCR povestea că în 2007 când a luat creditul de la BCR a întrebat ofițerul de credit cum se calculează dobânda. Ăla n-a fost capabil să-i explice concret. Apoi l-a întrebat omenește: în ce condiții ar putea dobânda mea să ajungă din 5% să zicem 7%, cu care eu nu m-aș simți confortabil? A, în condiții de război, i-a zis bancherul. Azi plătește 11% și rata i s-a dublat practic.
Într-o țară normală la cap astfel de practici, astfel de contracte, ar fi trebuit sancționate de cel puțin două instituții pe drumul spre instanță: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și BNR. Ba, acum aud că avem și o nou înființată Autoritate de Supraveghere Financiară, în fruntea căreia a fost numit politic domnul Dăianu, proaspăt țepuit de brokerul Cristian Sima. În țara România ANPC ori are juriști de formă, ori îți râde în nas când te duci să reclami la ei, pe motiv că „dar când ați semnat contractul ați venit la noi?!”. Despre BNR… numai de bine.
Iar băncile știu să apese eficient pe toate butoanele astea de formă ale statului român, după cum au știut să facă lobby și în Parlament, când s-a întors în favoarea lor Ordonanța 50, și cum au reușit și acum să amâne intrarea în vigoare a noului Cod de procedură civilă, ca să vedem, să ne mai gândim, oare ce impact va avea asupra sistemului bancar? Impactul dobânzilor arbitrare asupra creditaților nu interesează pe nimeni, că dacă au fost fraieri să se încreadă în bănci, așa le trebuie, să plătească.
Problema va deveni de actualitate în vara asta, când până la urmă va trebui să intre în vigoare noul Cod de procedură civilă. Trebuia să se întâmple din februarie, dar a fost amânat din motive care sunt mai bine explicate aici, de un judecător. Pe scurt, pentru că statul a ținut cu băncile încă o dată. Treaba cu Codul ăsta de procedură este că el va recunoaște cumva precedentele în justiție, care acum la noi nu funcționează. Cei care se judecă cu băncile spun că există procese identice, cu aceeași bancă, aceiași avocați, aceleași pretenții, unele câștigate de clienți, altele pierdute. Inexplicabil. Intrarea în vigoare a noului cod va obliga banca să modifice toate contractele cu clauze abuzive, dacă o asociație a clienților câștigă un proces împotriva ei. Sună aproape utopic, în România, ultima în UE în materie de protecție a cetățenilor în fața abuzurilor financiare – după cum arată un studiu european recent.
Vom vedea în vară dacă parlamentarii țin cu noi sau tot cu băncile, cum s-a întâmplat în 2010. Indiferent de rezultat, însă, un lucru e cert și asta se vede cu ochiul liber: reclamele la bănci sunt făcute pentru copii și bătrâni, singurii care poate mai cred în basme. Pentru că chiar dacă au câștigat până acum diverse lupte cu cetățenii, folosind politicienii și insitutuțiile statului împotriva lor, băncile au pierdut pe termen lung ceva mult mai important decât banii: încrederea oamenilor. Numai CNA mai crede în gogoșile pe care le vând ei în reclamele alea. Și dacă mă întrebați pe mine, deși urăsc reclama aia cu tigaia din sufletul meu de telespectator chinuit, mai degrabă îmi cumpăr o tigaie minune și sparg munții cu Bahmuțeanca, decât să mai iau vreodată în viața mea un credit de la o bancă.
Excelent articolul. Din pacate chestiile mari nu deranjeaza, ca sunt toti in chiseaua cu dulceata. Tigaia, aia-i problema.
E mai grav pentru ei faptul ca un om ia o tigaie care probabil nu-i buna (desi oamenii vad ca-s destul de multumiti, plus ca-i DOAR O TIGAIE, pentru Dumnezeu), decat ca sunt sute de mii de oameni care si-au ars viitorul crezand ca in relatia lor cu banca ambele parti isi vor respecta cuvantul dat.
Eu am scapat anul trecut de contractul de leasing, am avut suprizele mele, dar au fost mici fata de minunile cu care se confrunta atatia romani. Iti dai seama ca nu as mai face rata nici daca promite banca sa mi-o plateasca 😀
AMR-ul meu mai curge încă 🙂
Eu am un dinte impotriva celor de la ERS (Euroline) – hoti mai mari ca astia nu cred ca exista in Romania . Pentru ei cererea de card de credit tine loc de contract si au stipulate niste conditii scrise cu 4-5 , ca nici cu lupa nu reusesti sa le citesti .
As spune ca suntem int-un sat fara caini , dar cand vad cati misuna pe afara ….
Trebuie sa notifici acest lucru in scris Autoritatii pentru Protectia Consumatorului si sa le reclami acest lucru, pe site sau prin hartie oficiala, depusa la sediul lor, fie fizic cu numar de inregistrare, fie prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Sunt obligati prin lege sa-ti raspunda in termen de 30 de zile, de cand primesc solicitarea ta.
Desi nu sunt un mare sustinator al Autoritatii, crede-ma ca isi fac treaba si faptul ca nu iti raspund chiar la timp se datoreaza volumului mare de reclamatii inregistrate de cetateni, unele intemeiate, altele nu, si numarului mic de angajati.
Nu toti angajatii cunosc toate tertipurile si toate chichitele juridice ale sistemului financiar-bancar, ceea ce e de deplans, pentru ca ANPC ar trebui sa investeasca multi bani in pregatirea si formarea profesionala a propriilor angajati.
Si nu, nu sunt nici angajat al Autoritatii si nici nu detin vreo functie in cadrul acesteia.
Si eu am credite de consum, fara garantie ipotecara, luate de la patru banci, de la care am primit inainte de a lua decizia oferta lor concreta scrisa de creditare, cu toate conditiile esentiale ale viitorului credit.
Informatia este furnizata de banci, pe un format standard impus bancilor, la nivel european, in materie de relatii cu consumatorii persoane fizice viitori sau posibili imprumutati.
Informatiile au fost cat se poate de transparente, iar atunci cand am cerut, mi s-a furnizat spre analiza si modelul de contract, asa cum urma sa-l semnez, dupa aprobarea creditului.
da, s-a mediatizat mult politica de credit respectiva a VB.
insa nu trebuie generalizat.
eu am credit pentru locuinta, la alta banca, cu marja fixa + euribor la 3 luni, luat acum 7 ani, cand euribor era pe la 3%.
de cativa ani buni, adica de cand cu criza asta economica mondiala, transatlantica si interplanetara (d-zeu s-o binecuvanteze), bietul euribor nu mai reuseste sa scoata capul peste 1%.
iar rata mea a coborat de la 265 euro la 213 euro, tot de la fel de buni ani.
deci nu intotdeauna are clientul de suferit.
iar daca ati avut dobanda fixa, intepenita, si v-au schimbat-o intr-una aleator variabila, si nu i-ati dat in judecata, problema e doar la dvs.
Așa e, problema e la mine, dar iată că e o problemă și cu cei care i-au dat în judecată și deși au câștigat banca refuză să pună decizia instanței în aplicare. De acord, nu trebuie generalizat, există și bănci normale, dar ce credeți că ele nu vor suferi de pe urma măgăriilor făcute de ceilalți?
de acord, insa eu ma refeream strict in cazul dvs, multiplicat fidel in alte mii de cazuri ce-i drept.
prejudiciul constat prin decizie judecatoreasca definitiva poate fi executat silit.
nu, bancile „normale” nu vor avea de suferit, ci de castigat (clienti) de pe urma imaginii publice proaste a altor banci.
de altfel nu cred ca exista banci normale si anormale, cred ca exista produse bancare de incredere si altele riscante.
si sa stiti ca nu doar bancile tepuiesc oameni, ci si invers.
mai ales la acele credite „cu buletinul” luate de tot felul de muncitori sezonieri, si pe care nu le vor recupera ever.
eu personal as opta pentru interzicerea atat a contractelor cu „clauze abuzive”, cat si a creditelor extrem de riscante (gen „cu buletinul”).
desigur, sunt si impotriva sprijinirii de catre stat a bancilor cu risc de faliment.
problema e la ANPC. VBR a operat din greseala la mai multi clienti, schimband totul in sistemul lor informatic ( fisiere excel) tot ce a fost fix in variabil. La unii in urma reclamatiilor s-au intors la fixa ( ca la mine). La altii care nu s-a sezizat clientul, merg asa inainte. Dar sunt mii de reclamatii la ANPC contra VBR, unele castigate in proces si ajunse executorii – eu ma astept ca ANPC din moment ce a gasit practica ilegala la VBR sa oblige VBR sa scoata practica ilegala din TOATE contractele unde le-a facut.
Problema nu e doar contractul lui DOLLO, sau contracul meu ( la mine s-a rezolvat cu OPC + reclamati personale in 10 luni), ci e faptul ca a operat in unele contracte , unilateral. Apai operatiunea asta trebuie eliminata complet, din toate contractele.
Sau, cum ai spus, daca e variabila, primesc, dar sa fie variabila din prima semnare a contractului, cand eu am optat intre dobanda la credit in lei fixa de 7.75% si euro variabil 4.95, eu alegand prima ( mai mare) doar pt ca era fixa si era si in lei ( moneda in care eram eu platita). Dar uite, ca banca a operat la variabil si numai in sensul cresterii.
Whatever, intre timp am facut cateva mici plati anticipate cu scaderea perioadei, asa ca nu mai am asa multi ani de dat dobanzi lor – si daca sunt sanatoasa si o tzin in acelasi ritm, in 2-3 ani am scapat de ei si casa e a mea.
Cum adica, banca refuza sa puna in aplicare hotararea instantei ?
Exista mecanisme juridice clare si foarte eficiente de obligare (de ex., prin executare silita, prin aplicarea de amenzi pe zi de intarziere, asa-numitele daune cominatorii) a oricarei persoane fizice sau juridice (parat) care a pierdut un proces sa puna in aplicare hotararea judecatoreasca respectiva obtinuta de partea care a castigat procesul (reclamantul).
Ce anume dispunea hotararea judecatoreasca si in favoarea cui si ce anume era banca obligata sa faca si nu a facut ??
ca sa execut banca, inseamna ca a fost proces, recurs, tribunalul a emis sentinta, e plublicata, clientul instiinteaza banca ( VBR niciodata nu s-a autoinstiintat ca a piedut procesul! ), au durat 30 zile de la informarea bancii, cauti executor bancar, il platesc, si apoi imi recuperez banii.
Sa vorbim si in cifre: proces (1-2 ani), recurs ( 2-6 luni), emitere sentinta, publicare ( 1-2 luni), 30 zile si apoi operatiunea de executie=> 3 ani si chiar mai mult timp in care clientul isi permite sau nu sa plateasca rata dublata ilegal de banca, si mai ales este hartuit de banca si acuzat ca nu si-a platit …rata la zi.
Pai eu care am avut 200 euro pe luna la euribor 4.8 si acum, (azi am platit) la euribor sub 1 am 405 euro…. cum pana mea sa ma simt?
Faceti o reclamatie atat catre banca, cat si la ANPC si asteptati raspunsul lor.
Dar, atentie, reclamatia trebuie sa fie justificata si sa contina contra-argumentele dvs. privind modul eronat sau contrar prevederilor contractului de calculare a ratei lunare totale.
Atentie la cate luni este stabilit EURIBOR, prin contract, adica 1 luna, 3 luni, 6 luni, 9 luni sau 1 an si care e data la care se ia in considerare rata EURIBOR.
Plus ca trebuie sa aveti in vedere si marja fixa a ratei dobanzii, care se adauga la EURIBOR (amandoua formand rata dobanzii).
daca esti la VBR, te invit sa discuti direct pe grupul yahoo Group_clientiVB . Vei gasi consiliere gratuita din experienta oamenilor.
Contractele mai vechi nu au specificat acest indice, in plus Euribor a scazut in ultimii 5 ani.
P.S.
in CNA, USL a implantat-o pe m-me Trepcea, mana dreapta a lui Nastase (cel care a trecut la o mustata de nefiinta) in materie de politici mass-media.
si stim cu totii cum functiona mass-media pe vremea aproape-raposatului.
daca cititi luarile de pozitii ale pupezii in CNA, va smulgeti cu dintii parul de pe picioare.
O singura corectie: Codul de procedura civila a intrat in vigoare pe 15 februarie. S-au amanat alte chestiuni corelative.
S-a amanat doar ce nu le-a convenit bancilor. La noi legile trec intai pe la banci pentru avizare, dupa aia sunt promulgate sau dupa caz amanate, modificate la 180 de grade, cam asa merge treaba. Daca politicienii, care sunt slugile bancilor, nu inteleg de vorba buna, bancile au telefonul rosu direct la FMI, m-ati inteles ? SIMPLU !!
Acum facem studii de impact sa vedem cat de mult ii deranjeaza pe hoti (BCR in special, ca Volksbank e pe duca) respectarea legii. Chiar sunt curios ce vor zice cu studiul de impact, chiar vreau sa stiu cat fura bancile de la oameni cu aceste abuzuri. Dar stiti ceva ? Cred ca studiul de impact va fi secret, noua nu ne vor arata nimic.
Eu am castigat definitiv si irevocabil un proces impotriva Piraeus, constand in aceea ca de la aparitia OUG 174/2008 Banca trebuia sa introduca in contract o formula clara de calcul a dobanzii in functie de cum stipuleaza actul normativ. Piraeus a incercat initial sa ma minta ca nu are sa imi dea bani din urma, insa dupa ce le-am tot trimis adrese mi-au venit cu niste calcule de au facut o scadere de 532 CHF de doua ori. Le tot trimit mereu adrese in care le arat ca gresesc, insa mereu imi imbraca raspunsurile sub alta forma pentru a nu restitui si acei bani. Degeaba am facut si plangere la ANPC, caci s-au multumit cu calculele primite de la Banca, fara nicio semnatura si stampila, pe care mi le-a pus si mie la dispozitie impreuna cu o adresa imbracata dupa ce le-a „servit” Banca. Am trimis si adrese catre presa, insa s-a adeverit ce mi-a zis Banca, ca aranjeaza si acolo lucrurile.
Tot ce mai pot face este sa deschid un nou proces, caci nu pot intelege cum tocmai ei, meseriasi in ale calculelor, nu stiu sa socoteasca… nNu mai vorbesc ca nu vor sa ma primeasca in audienta.
Stimata Doamna care ati scris si publicat aici acest articol,
avocat fiind, va spun ca deja de la 15 februarie 2013, noul Cod de Procedura Civila a intrat in vigoare.
In ce priveste celelalte aspecte combatute de dumneavoastra, va rog sa aveti in vedere si clarificarile si explicatiile furnizate de mine, in cadrul sectiunii „Comentarii”, in comentariul-raspuns pe care l-am publicat mai sus, sub pseudonimul Matei (raspuns la comentariul Soniei).
Nu apar vreo banca in instanta si chiar eu am reclamat banci, la ANPC, pentru nerespectarea legislatiei privind protectia consumatorului (BancPost, de ex.).
Am facut si depus reclamatii la Banca Transilvania, imediat dupa aparitia Ordonantei 50, la care am primit raspuns si la care, la randul meu, am raspuns, purtand astfel o corespondenta fara sfarsit (pana la urma, am rambursat integral acel credit si am platit toate dobanzile, comisioanele si costurile aferente creditului, conform contractului).
In sistemul legislativ romanesc, slava Domnului, in continuare, nu este recunoscut si validat sistemul precedentului judiciar, care nu creeaza izvor de drept, ceea ce inseamna ca o solutie pronuntata de o instanta judecatoreasca nu e obligatorie pentru alta instanta de acelasi grad (din aceeasi localitate sau din localitati diferite) sau pentru o alta sectie a aceleiasi instante.
Desigur ca si aceasta regula comporta niste exceptii care sunt specifice si care pot fi intelese mai bine de specialistii dreptului.
De ex., atunci cand o instanta de judecata de grad superior caseaza, adica anuleaza hotararea pronuntata de o instanta de judecata de grad inferior, poate (in limitele prevazute de lege) sa trimita dosarul/ cauza spre rejudecare instantei de grad inferior si atunci cand face
acest lucru, instanta de judecata de grad superior da indicatii clare instantei de grad inferior cu privire la (re)judecarea anumitor aspecte ale dosarului (care nu fusesera initial luate in considerare de instanta de grad inferior, atunci cand a pronuntat decizia initiala, care a fost astfel anulata)
partea buna este ca VBR a castigat sub 10 procese in tara, dar a pierdut peste 1000 de procese. Unele colective.
Partea si mai buna este ca unele tribunale au pus si daune cominatorii pt fiecare zi catre VBR,
Daca doriti, cautati pe adresa tribunalelor: http://portal.just.ro cazuri similare, ajuta la pregatirea unei plangeri/unui dosar de discutat cu banca.
sau: http://clientivb.dyndns.org/