E o întâmplare povestită de o cititoare, căreia n-am să-i dau numele pentru că așa am convenit, dar zic că merită povestită, din mai multe considerente. Unul ar fi ca să știm ce ne așteaptă în caz că sunăm la 112 când ne moare cineva. Apoi, cine știe, poate ajunge chestia asta la ochii și urechile domnului Arafat, și pune și el niște întrebări pe la serviciul pe care îl coordonează.
Lucrurile s-au petrecut cam așa: vineri 19 iulie, după ora 18.00 când cititoarea mea a venit de la serviciu, a aflat că mama ei murise în somn. A sunat la 112, neștiind ce să facă altceva, și i-a spus doamnei de la capătul firului că „crede că mama ei a murit”. Operatoarea de la 112 i-a spus că nu are cum să mai trimită la ora aia (vineri la 18.00!) un medic legist ca să constate decesul, dar a sfătuit-o pe fiica decedatei să meargă și să-i pună o oglindă la gură ca să vadă dacă se aburește…
Femeia a spus că ea nu face chestia asta, să trimită ei totuși un medic. Convorbirea s-a încheiat cu promisiunea operatoarei că mâine (adică sâmbătă) o să vină cineva să constate decesul. La câteva minute distanță, telefonul mobil al femeii a sunat și o voce s-a recomandat „medic de la ambulanță”, și i-a spus că poate să trimită în acea seară pe cineva, „un băiat”, care se va ocupa de tot (constatare, îmbălsămare, servicii funerare), în schimbul a 2.400 de lei. Cu condiția ca banii, toți, să fie plătiți în acea seară, în avans, băiatului care urma să vină. Cititoarea mea, care își îngropase cu ceva timp înainte bunicul, știa că statul oferă un ajutor de 2.200 de lei pentru înmormântare. Cei de la „ambulanță” știau și ei, după cum s-a văzut, așa că au cerut cu 200 de lei în plus. Probabil pentru că era vineri seara și lucrau peste program.
Într-o primă fază, cam debusolată – deh, îi murise mama – femeia a acceptat oferta „medicului” de la telefon, fără să-și pună întrebarea atunci „dar de unde știe ăsta numărul meu și mă sună la sigur să-mi ofere servicii funerare?”. Tipul insistase mult pe plata în avans, și ea i-a spus că bat palma, numai să vină cineva în seara aia. Ulterior a mai primit alte două telefoane de la alte persoane, care-i ofereau aceleași servicii, tot în seara aia, tot cu plata pe loc. Încât la un moment dat femeia nu mai știa cu cine a vorbit și cui trebuie să-i dea banii, mai ales că toți erau „de la ambulanță”.
În vârtejul ăsta de servicii care i se tot ofereau prin telefon, și-a amintit că pe strada ei este totuși o firmă de pompe funebre, așa că la ora aia, seara, le-a făcut o vizită, și a constatat că acolo aceleași servicii au fost mai ieftine cu 300 de lei. A venit un medic și a constatat decesul în seara aia, și o persoană care i-a făcut toaleta decedatei.
Urare de la ciocli: pe data viitoare!
De bună credință față de cei cu care discutase înainte, femeia a format ultimul număr de la care fusese apelată și a întrebat dacă persoana respectivă este „medicul de la ambulanță” cu care discutase despre serviciile funerare. Tipul i-a zis că da, și ea l-a anunțat că nu mai are nevoie de serviciile lui, că deja se rezolvase. Relaxat, interlocutorul i-a zis ceva de genul „nu-i nimic, poate data viitoare”, a râs și a închis.
Se pare, însă, că pe aceeași filieră „fără fir” în care ceilalți aflaseră de nevoia ei, au aflat de data asta și despre faptul că rezolvase problema. Așa că s-a trezit sunată de unul dintre ceilalți indivizi, care s-a apucat să-i facă morală la telefon, pe motiv că „am avut o înțelegere”, și cum a îndrăznit ea să apeleze totuși la alții.
Practic seara în care femeia a venit acasă de la serviciu și a descoperit că-i murise mama s-a transformat într-un bâlci sinistru, în care niște cioclii au tras de ea în toate direcțiile ca să pună mâna pe cadavru, și mai ales pe bani.
Nici popa nu e ușă de biserică
Bâlciul s-a încheiat la înmormântarea propriu-zisă, când popa i-a întins o chitanță pe care scria 250 de lei, cerându-i candid: „350 de lei și 50 de lei pentru dascăl!”.
Ea când a văzut ce scrie pe chitanță i-a replicat că nu-i dă decât 250 de lei. Popa a insistat, că măcar 50 de lei pentru dascăl să (mai) dea. Ea a rămas fermă pe cei 250 de lei de pe chitanță. Atunci a conchis și popa, cu voce tare, că probabil „de data asta” nu poate să dea mai mult și a lăsat-o în pace. Probabil data viitoare, dacă ar mai exista vreuna, și-ar lua și el revanșa ca și cioclul cel glumeț.
Așadar, ca să concluzionăm, în caz că cineva vrea să verifice justețea afirmațiilor de mai sus în înregistrările de la 112: fapta s-a petrecut vineri 19 iulie 2013, după ora 18.00, în București, sectorul 3. Sunt sigură că nu or fi fost prea multe femei moarte în somn în ziua și la ora aia, deci ar fi ușor de depistat cu cine a vorbit femeia și cum au aflat ulterior firmele de pompe funebre care au sunat-o.
Ce mi se pare mie aberant în toată povestea asta nu e neapărat legătura evidentă dintre serviciul 112 și firmele de pompe funebre. Deși și aici ar fi unele aspecte (i)legale. Dar asta reprezintă probabil un ban în plus pe care-l câștigă și operatoarele alea de la 112. Și hai să zicem că uneori acest gen de serviciu se poate dovedi util. Când am avut o problemă cu gazele, de exemplu, ăia de la Distrigaz mi-au recomandat o firmă privată care a venit să-mi repare racordul de gaz. Totuși, nu e același lucru, când îți moare cineva parcă nu prea e normal să fii hărțuit de atâtea telefoane în goana după profit a unor firme funerare.
P.S. Ah, și sunt gata să-mi cer scuze în fața operatoarelor de la 112, că le-am bănuit, în caz că se demonstrează că firmele de pompe funebre au un serviciu de interceptat convorbirile ambulanței, așa cum mi-a sugerat un medic cu care am vorbit zilele astea 😉 Nu exclud complet ipoteza, dar chiar și asta ar trebui să afle domnul Arafat, nu?
Fucking creepy
Nu m-ar mira nimic.
In alta ordine de idei .. ceva similar, ce m-a socat pe mine anul trecut … am luat un domeniu .ro de la rotld pentru afacerea lui Mircea. Dupa nici 2-3 ore de cand am facut plata (deci e clar ca am luat domeniul), pe NUMELE LUI complet (cu adresa exacta) a venit un email de la nus’ ce firma de web design (de toata jena, dar asta e alta discutie), ca are un domeniu nou si poate doreste sa ii faca aia situl.
Sa intelegem deci situatia: comanda se face direct pe rotld.ro. Datele de whois NU SUNT accesibile oricui (spre deosebire de domeniile .com, .net etc.), deci nici io, daca doream sa verific ca pe adresa lui de email am luat situl, nu puteam decat daca intram in admin-ul de la rotld.
Cu toate acestea, o firma ‘prietena’ are acces la datele confidentiale ale clientilor, este notificata cand se ia un nou domeniu, cine l-a luat si contacteaza clientul, poate il pescuiesc.
Le-am cerut explicatii si mi-au dat un copy-paste din ala jenant, venit la 30 de zile de cand i-am intrebat de sanatate.
Normal ca nu avea nevoie de serviciile alea de 2 bani, dar problema ramane: cineva e foarte darnic cu datele clientilor probabil pentru un mic comision sau ceva de genul.
Asa ca nu trebuie sa te mai mire nimic. Trist este ca, dupa ce a trecut printr-o asemenea tragedie, femeia asta are de lucru si cu jegurile astea iesite la ‘produs’ 🙁
hahahah, 112 e interceptat! hahahaha
serviciul 112 apartine in totalitate STS-ului ei se ocupa de tot… de la securizare la sutinerea infrastructurii. Eu sunt convins ca ar putea fi oameni care ar vrea sa asculte liniile sts-ului dar in mod sigur nu ar fi firmele de pompe funebre :)).
Servicii de informatii straine e mai plauzibil.
Dar tehnic vorbind sa-ti imaginezi ca o firma privata romaneasca cu bani putini si romanesti ar putea sa asculte telecomunicatiile unui serviciu secret mi se apare atata de sf, incat as vrea sa stiu cine e medicul acela ca sa ma feresc de el si de diagnosticele lui :))
Convorbirile, chiar si catre 112 nu sunt greu de interceptat, mai ales daca sunt de pe mobil.
Dar frecventele radio pentru ambulanta (sunt disponibile pe site-ul ancom, cu putina cautare) pot si urmarite oricand printr-un radio scanner. Deci varianta de a intercepta convorbirile catre ambulanta e posibila.Doar ca in cazul respectiv, probabil numarul de telefon a fost dat de catre operatoarea de la 112, soferilor de pe ambulante li se transmite adresa la care sa ajunga, nu numarul de telefon.
Buna dimineata, Dollo!
Nu este rau ca tratezi subiectul, doar ca nu e de loc nou.
Mie mi s-a intamplat prinam data in vara lui 2010, cind a murit mama. Eram disperat – diagnosticul fatal is stiam de doua saptamani, dar habra nu aveam ce trebuei sa fac, pt ca am fost la multe inmormantari, dar titdeauna ca „spectator”, nu ca organizator!
dar la doar doua minute dupa ce vorbisem la 112, m-a sunat firma de pompe funebre, si lucrurile s-au rezolvat …
de atnici mi s-a mai inatmplat de doua ori!
Eu sunasem de pe telefonul fix, cine credeti ca supravegheaza milioane de linii telefonice fixe sa prinda cind moare cineva, ca sa anunte firma de pompe funebre?!
Este clar ca cei de la 112 au chemat-o!!!
Se pare ca poliția era deja, cica, pe firul trebii asteia http://m.hotnews.ro/stire/16218308
Fix la data publicării articolului de pe hotnews, prietena mea deceda și părinții ei primeau aceleași telefoane de la firmele de pompe funebre.
Mi se pare sinistru să faci asta, chiar și după ce se declară decesul.