A i fi zis că epopeea orei de religie în școală se va încheia cu decizia Curții Constituționale a României prin care s-a stabilit în fine logica în chestiune: nu e normal să facă cerere cei care nu vor să studieze religie, ci aceia care vor să studieze știința închinării trebuie să ceară asta, expres, la școală. Numai că de la decizia CCR din noiembrie 2014 și până azi treaba tot nu e tranșată (de parcă deciziile CCR ar fi opționale), ba chiar se duc lupte aprige pentru menținerea acestei discipline în orarul copiilor, întru creștinarea și aducerea lor pe drumul ăl drept, firește.
Atitudinea bisericii în această situație este aia a individului care „ajută” bătrânica să treacă strada deși ea n-are nevoie. Așa cum a învățat deja în ultimii 25 de ani BOR știe mult prea bine pe ce butoane să apese în „conștiința” politicienilor ca să obțină ce are nevoie. Iar nevoia BOR acum este să-și salveze cât mai mulți din profesorii de religie pe care i-a infiltrat în sistemul de învățământ (17 februarie- later edit – 6000 după spusele ministrului). De aceea a „popus” Ministerului Educației – iar ministerul s-a grăbit să-și însușească ideea – ca opțiunea pentru ora de religie să se facă o singură dată pe tot ciclul de învățământ. Adică la clasa pregătitoare se face cerere pentru toți cei patru ani de școală primară, apoi pentru gimnaziu, iar la începutul liceului pentru anii de liceu.
Biserica și ministerul exclud orice modificare pe parcursul celor 8+4 ani atât în viața cât și în conștiința copilului, atât sunt de orbiți de ideea de a mai păstra în schemă niște salarii care plătesc o disciplină complet inutilă pentru pregătirea elevului. Nu numai că Parlamentul nu s-a grăbit să îndrepte eroarea pe care CCR a constatat-o în Legea educației – și anume neconstituționalitatea articolului care prevedea cererea pentru renunțarea la ora de religie – dar nici ministerul nu are de gând să lucreze constituțional măcar de la 15 septembrie 2015 când începe următorul an școlar.
În opinia autorităților, mână în mână cu biserica, Constituția țării e opțională, pe când religia e obligatorie. A nu se înțelege că e perfectă Constituția, dar până se face alta este legea supremă în stat.
Părinților li se va cere, așadar, la înscrierea la școală a copiilor, să facă o cerere dacă vor ca odrasla să studieze religia. Părintele nu va avea posibilitatea să opteze pentru studiul istoriei religiilor, ci i se va cere să semneze în alb un contract de muncă valabil în următorii 8+4 ani pentru un preot care nu a avut șpagă să-și cumpere o parohie, pentru preoteasa din sat (în cazul școlilor din mediul rural) sau pentru orice absolvent de teologie care trebuie să mănânce și el o pâine sigură, învățând copiii să fie supuși, temători și încrezători într-o forță divină, nu în ei înșiși.
Lăsând la o parte tupeul BOR și slăbiciunea coruptă a ministerului, în ultimă instanță situația se va tranșa între școală și părinte într-un mod pe care din păcate îl cunoaștem prea bine: sfânta intimidare, combinată cu preacuvioasa prostie sau cu sublima indiferență.
E adevărat, decizia CCR este o victorie a secularismului, o luptă pornită de un singur om (profesorul Moise din Buzău) și câștigată împotriva așteptărilor, luptă căreia i s-au adăugat pe parcurs și alții din timida mișcare rațională din România. Sunt însă câteva chestiuni care trebuie luate în considerare când ne așteptăm ca părinții să reacționeze rațional la punerea în practică a deciziei CCR:
– goana părinților după școlile bune – care se petrece an de an, precum migrația broaștelor țestoase ca să-și depună ouăle în nisipul de pe plajă. Când dai șpagă, îi faci copilului flotant ca să-l poți duce la o școală pe care tu o crezi mai bună decât aia de cartier, deci faci frumos în fața directorului școlii care închide ochii și deschide buzunarele ca să-ți primească copilul, nu vei mai avea tupeul să nu completezi și cererea aia pentru ora de religie, deoarece …
– … sunteți botezați ortodocși, nu-i așa, cum să nu facă copilul religie? Lasă că și așa sunt atâtea blestemății pe Internet și la televizor, măcar la școală să învețe ceva bun. Așa cum s-au declarat ortodocși la recensământ, cam așa va fi și cu „studierea” religiei la școală.
– apoi mai e înclinația părintelui de a completa pe linia punctată, fără să conteste necesitatea, orice prostie de formular pe care școala i-l vâră sub nas sub pretextul că e nevoie de datele astea pentru școlarizarea copilului. Cineva îmi spunea deunăzi că i-a venit copilul de la școală cu ditamai formularul în care i se cereau multe date personale despre familie și membrii ei – date care excedau nevoile din „dosarul copilului”. Cu mențiunea că „trebuie completat până mâine”, formularul respectiv era destinat unei alte construcții în care statul îngroapă niște bani în conturile Siveco – Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România. O să fie o bază de date uriașă cu date la care nu se știe cine va avea acces și la ce va folosi, în condițiile în care sistemul de învățământ oricum e vai de educația lui. Însă e cert că majoritatea părinților au completat datele respective fără să crâcnească sau să-și pună întrebarea la ce folosesc?
Pentru că vine de la școală, de la înălțimea credibilității și autorității unui cadru didactic, pentru că așa fac și ceilalți părinți din clasă sau nu îndrăznesc să facă opinie separată, deși uneori nici cheltuielile suplimentare cu fondul clasei și cadourile față de profesori nu și le permit, dar nu vor să sufere copilul, și nu în ultimul rând pentru că „ce poate să-i strice dacă stă o oră și ascultă un popă?”. Orele de religie vor continua să se facă în școlile noastre pe bază de „opțiune din oficiu”. Ce mai contează încă o hârtie la milioanele de chestii inutile care alcătuiesc republica birocrată România.
P.S. Ca o pată de culoare, nu pot să nu remarc asemănarea dintre modul în care biserica și securitatea SRI tratează deciziile CCR. Biserica, prin păstrarea cu orice preț a orei de religie, SRI, prin reintroducerea în Parlament a legilor Big Brother, deși ambele chestiuni au fost declarate răspicat neconstituționale. Ambele instituții ne vor binele – știți, bancul cu bătrânica… – doar noi ne încăpățânăm să nu-l înțelegem. De aia probabil trebuie făcut cu forța, și chiar împotriva Constituției.
Excelent articol.
Până la urmă singurele soluții rămân informarea publicului și lupta continuă în instanță.
Cum CCR a decis deja neconsituționalitatea înscrierii din oficiu la religie, cred (sper) că va trânti și noua găselniță a preafericiților noștri ministeriabili.
Și tot așa, din variantă ilegală în variantă ilegală, în vreo 20 de ani poate ajungem să încheiem epopeea asta.
Articol excelent.
DAR, în timp ce noi ne ”batem” pentru sau contra religiei în școală, pentru sau contra vaccinării, pe la spate s-a dat deja o lovitură mortală: DE PATRU ANI evoluționismul (darwinismul) a fost ELIMINAT din programa școlară. Unul din marile sisteme de gîndire ordonatoare absentează complet din formarea copiilor. Nu cunosc circumstanțele actului dar efectele lui vor fi catastrofale. Să ne mai mirăm atunci că românii confundă virușii cu bacteriile și ”mănîncă antibiotice pe pîine” ?
Foarte bun articol, si din pacate foarte adevarat. Mai multa educatie si mai multa informatie ar putea determina niste schimbari, dar educatia si informatia sunt exact inamicii contra carora lupta BOR.
@vasiliu mircea paul
La ce va referiri cand spuneti ca teoria evolutionista a fost scoasă?
Ea nu mai este studiată la biologie? Atunci cum fac biologie? (Mi se pare imposibil sa le separe)
Imi puteti oferi mai multe detalii va rog?
Multumesc
Nu de mult a fost pe contributors un articol pe tema asta. Cam încîlcit dar scria ce am spus eu negru pe alb, după care urma o pledoarie lungă-lungă în favoarea reintroducerii darwinismului.
In primul rand felicitari pentru articol!
Da, si io am muscat-o la referendum. Chestorul a pus intrebarea referitoare la religie si n-am „cuplat” releul de siguranta. Adica ii intereseaza religia ca sa aiba justificare la impartirea banilor spre culte. Cred ca era mai corect sa fie de bifat si casuta cu „de 3 ori pe saptamana la biserica si o data pe an la pupat moaste” sau „de 2 ori in viata – la botez si la cununie”. Adica da, am fost botezat la ortodocsi (ca eram prea mic si nu mi-am putut exprima optiunea) dar in rest nu prea ma duc pe la Biserica. As prefera ca Bisericile de cartier sa depinda exclusiv de credinciosi – adica preotul sa traiasca doar din donatiile celor pe care-i pastoreste. O parohie care vrea preot sa-si organizeze concurs pentru ocuparea postului.
In alta ordine de idei – da, imi duc copii la Biserica din cand in cand dar nu vreau sa-i impun asta. Ei deocamdata merg pentru ca „popa da papa” si nu vor in fiecare saptamana. SI mai tarziu o sa-i las sa aleaga tot ei, SI as prefera ca orele de religie sa fie tinute la Biserica de catre preot, nu in cadrul invatamantului obligatoriu. Acolo daca tot vor musai-musai sa-i invete ceva, sa-i invete istoria religiilor si toleranta.
În cazul școlilor din mediul rural, unde predau preoţii care nu au avut șpagă să-și cumpere o parohie, împreună cu coana preoteasă, se pune mai puţin problema de cereri şi formulare.
Se folosesc metode mai directe, cum ar fi bătaia la colţ de stradă, ştergerea de pe caiet la magazinul sătesc, furtişagurile repetate din gospodărie şi alte metode din astea de presiune. Pentru păgânii ăia care nu ştie cum card e totuna cu drac. Drac cu cip.
Prima scoala romaneasca a fost infiintata pe langa o manastire in Scheii Brasovului(invatamant laic), practic scoala a aparut la streasina Bisericii. Mi se pare aberant ca acum sa scoatem religia din scoala. In timp ce altii readuc invatamantul religios in scoala, noi ne batem joc de putinele valori care ne-au ramas si preferam sa fim ,,moderni, liberi, radicali”. O sa fim judecati de cei ce ne urmeaza; sper sa nu priveasca in urma avand aceeasi priveliste pe care am vazut-o noi in urma cu 25 de ani.
e o diferenţă imensă între credinţa şi îndoctrinare. ca faci tu un borş cu ele..
„Nicaieri si niciodata nu ne-a cerut Hristos sa fim prosti. Ne cheama sa fim buni, blânzi, cinstiti, smeriti cu inima, dar nu tâmpiti.” Nicolae Steinhardt
@pro HAI SICTIR ! Gargara asta bisericeasca s-o faci dumneata printre enoriasii ce va mai inghit gogosile stricate…
Ia du-ti dumneata plozii la scoala de duminica si lasa-ne copiii in pace, nu le mai manipula dumneata mintile copiilor cu aberatiile obscurantistei biserici ortodoxe…
Da, multi dintre noi suntem de acord cu studierea ISTORIEI religiilor si am gasit si o solutie pentru asta ; in rest, ar trebui sa luam pochii de gulere si de barbi, dar mai ales pe josnicii reprezentanti ai inspectoratelor ce nu respecta legea in Romania ; destul cu Batjocura bor !!!
http://semnebune.ro/2015/studierea-religiilor-in-scoli-vs-practicarea-religiei/#axzz3Rw8RLFVO
Consider ca solicitarea BOR si acceptarea lor de catre MEC contravine unor principii din art. 3 al Legii nr. 1/2011:
c) principiul relevanţei – în baza căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi social-economice;
e) principiul descentralizării – în baza căruia deciziile principale se iau de către actorii implicaţi direct în proces;
n) principiul libertăţii de gândire şi al independenţei faţă de ideologii, dogme religioase şi doctrine politice;
u) principiul respectării dreptului la opinie al elevului/studentului ca beneficiar direct al sistemului de învăţământ.
Eu sunt parinte si urmeaza sa imi inscriu copilul in clasa zero.
Cu siguranta o sa sustin sus si tare ca nu vreau ora de religie sa fie predata copilului.
Norocul face ca scoala la care urmeaza sa o inscriu – Waldorf – este deschisa in privinta asta si ne-au zis ca e optiunea fiecarui parinte in aceasta privinta.
In plus, stilul lor pedagogic este orientat spre autocunoasterea copilului si nu spre a-i servi pe platou idei gata rumegate obligat sa le accepte ca „asa e poporul nostru ortodox”.
Din fericire, mai exista si oaze din astea!
Draga Ina,
Si eu am pornit de la acelasi principiu cand l-am inscris pe copilul meu la Waldorf. (Cluj)
Am avut explicit discutia cu educatorii si directorul despre religie. Raspunsul primit atunci este ca orientarea este spre spiritualitate si comuniune cu natura. Adica ca vor sarbatori prin diferite obiceiuri (exemplele date au fost legate de sarbatori pagane) si ca toata activitatea la nivel de continut si dinamica va fi sincronizata cu ritmul naturii.
Am fost foarte plina de speranta.
Apoi am vazut ce a insemnat asta faptic. 3-4 rugaciuni pe zi, povesti legate aproape in exclusivitate de sfinti si isus, serbari legate in general de tema religioasa, inclusiv explicatii religioase.
Eu am specificat ca nu dorim religie, explicit, si am facut si solicitare in acest sens.
Cand am ridicat problema educatoarea mi-a zis ca trebuia sa citesc Steiner si sa stiu ca toata doctrina Waldorf este bazata pe „spiritualitate” (a se citi indoctrinare religioasa … e drept nu ortodoxa)
Am fost foarte incantata de Waldorf, apoi am vazut cum este implementata. Fundamentul este „spiritualitatea” care nu are nici o legatura cu „spiritualitatea” in rest este un soi de laissez faire care nu are nici o legatura cu autonomia. Ori eu am avut asteptari prea mari ori scoala nu a livrat.
Ideea este ca in final D-ul Director m-a acuzat ca nu imi stiu locul, ca fac propaganda ateista in scoala, ca sunt o pacatoasa care nu intelege ca fara religie nu avem valori morale si care nici eu si nici fiul meu nu suntem in stare sa decidem pentru noi daca credem sau nu.
all in all a fost o experienta foarte neplacuta din acest motiv. au fost lucruri frumoase, idei noi si interesante, una din educatoare a fost foarte buna, … dar prea putine (exclusiv din punctul meu de vedere) ca sa compenseze pentru neajunsuri.
Sper sa te ajute punctul meu de vedere.
O sa vedem cum decurg „ostilitatile” in timpul scolii. Fata de un sistem de invatamant clasic, il prefer pe cel Waldorf. Acum sa vedem cum o fi la „pomul laudat”…