L a mijlocul lunii martie am avut o avarie în cartier. Timp de o săptămână a fost beznă pe străzi într-o zonă destul de întinsă din sectorul 3. Recunosc că n-am sunat chiar din prima zi, pentru că am zis că o fi vreun accident. Dar după ce am orbecăit într-o seară în căutarea scării blocului am început să sun. Într-o ordine logică, i-am luat la rând: ENEL-ul m-a trimis la Luxten (că ei se ocupă de iluminatul stradal); Luxten m-a trimis la ENEL (că ei dau lumină prin lămpile Luxten); Primăria sectorului 3 m-a trimis la Primăria Capitalei (că ea are competențe în relația cu Luxten); Primăria Capitalei mi-a recunoscut cu nonșalanță că nu are contract cu ENEL, deci nici putere să-i ceară lumină. Aveam o senzație de dejavu, după povestea cu dubița abandonată în Vitan.
Am scris un email către Primăria sectorului 3 spunându-le furioasă că e treaba lor să se ocupe să-mi rezolve mie, cetățean, această problemă, că de aia îi dau impozite lui Negoiță an de an. Pe 18 martie s-a făcut lumină în cartier. După alte câteva zile am primit și răspunsul de la sectorul 3, că „se știe de avarie, dar nu ne ocupăm noi, am pasat solicitarea dumneavoastră la Primăria Capitalei, vă mulțumim și vă asigurăm de întreaga noastră considerație, bla, bla…”. Nu le-am mai zis că între timp s-au aprins becurile, că dacă tot nu se ocupă ei…
Dar, la aproape o lună de la chestiune primesc acest raspuns de la Primăria Capitalei, hârtie la care a lucrat un om ca s-o întocmească, au semnat-o doi responsabili și probabil s-a mai ocupat al patrulea să o scaneze ca să ne-o trimită pe email. Mie și unei tipe care reiese că ar fi făcut și ea reclamații ca și mine. (Chiar așa, numai doi oameni dintr-un cartier cu câteva mii au fost suficient de deranjați de întunericul de pe străzi ca să scrie la primărie?)
Birocrația românească își dă teza de doctorat în răspunsul ăsta. Nu numai că au plimbat niște hârtii aiurea între ei fără să rezolve ceva, dar inutilitatea răspunsului făcut strict ca să bifeze că și-au făcut datoria să ne informeze că … nu e datoria lor se vede și din faptul că deși au trimis răspunsul mult după ce se rezolvase chestiunea, n-au avut nici măcar curiozitatea să afle dacă se rezolvase, astfel încât să nu se facă complet de rahat disculpându-se că nu ține de ei, ci să menționeze măcar în final că între timp aveți lumină, stimați tovarăși.
Cronologic, așadar:
– bezna s-a instalat pe 13 martie, dată la care s-a înregistrat și prima reclamație.
– au urmat altele pe 16, 17 și 18 martie, toate făcute de noi, întunericiții, până când s-a făcut lumină.
– defecțiunea a fost „înregistrată” pe 13 și de Luxten – firma care îi plătea salariile alea modeste de zece mii de euro lunar Elenei Băsescu când era tatăl ei primar – dar pasată mai departe către ENEL abia pe 19 (când deja se rezolvase treaba). Nu se știe dacă atâta le-a luat ca să se prindă că nu e de la ei, ca să sune la ENEL sau să se ducă efectiv să le bată în poartă ăstora, cert e că le-a trebuit șase zile ca să „înainteze” reclamația.
Apoi vine arma letală cu care Primăria Capitalei (chiar ea) intră în luptă, de partea cetățeanului, firește:
S.C. Enel Distribuţie Muntenia S.A. nu se află în relaţie de subordonare sau contractuală nici cu Primăria Municipiului Bucureşti, nici cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Cu toate acestea, Primăria Municipiului Bucureşti a transmis către S.C. Enel Distribuţie Muntenia S.A. adresa cu nr. 2538/03.04.2015 prin care solicită remedierea defecţiunilor din zonă, precum şi rugămintea de a comunica în scris măsurile dispuse cu precizarea termenului de rezolvare.
La 16 zile după ce nu mai era nevoie, deși nu avea nici relație de subordonare, nici contractuală, Primăria Capitalei își depășește atribuțiile și roagă ENEL să remedieze avaria și să-i comunice în scris măsurile și termenul de rezolvare.
Las la o parte întrebările inutile de genul: dacă îi plătește consumul de electricitate pentru iluminatul stradal, cum dracului nu poate Primăria să-i strângă și coaiele ENEL-ului când cade curentul? Ce fel de relație au ei, dacă nici măcar contractuală nu este, Primăria plătește curentul la negru sau cum? Dar pentru că e Săptămâna Mare și e bine să ierți înainte de Paște, ca să nu-ți stea drobul în gât, acuma am o dilemă cetățenească: să anunț Primăria Capitalei că am lumină pe stradă sau să o lasă să orbecăie în așteptarea răspunsului scris de la ENEL?
contractul ar trebui sa prevada daune pentru situatiile in care furnizorul nu-si respecta obligatiile. o zice legea!:)
nu degeaba se spune „semnezi ca primarul”!
Dollo, consilerul local pe care l-ai adoptat ce zice, referitor la cum plateste Primaria iluminatul stradal?
draga Dollo, sa stii ca treaba cu iluminatul stradal in Bucuresti e o problema. Ca fost angajat Enel/Electrica, timp de 30 de ani as vrea sa te lamuresc un pic. In urma cu vreo 20 de ani s-a infiintat firma particulara Luxten care a preluat de la Electrica „povara” modernizarii si mentenantei iluminatului public. Dupa vii dezbateri si discutii a fost predat catre Luxten DOAR lampa si becul! Infrastructura, cable, cutii de aprinderi etc. au ramas in gestiunea Electrica. Odata cu privatizarea Electrica Muntenia Sud cu ENEL, acesta a preluat proprietatea si mentenanta infrastructurii amintite. De aici incolo incepe calvarul, Enel paseaza, ca ei asta stiu sa faca, problema la Luxten, ca poate o fi becul, pina cind se constata ca de fapt infrastructura e devina(veche, cirpita, depasita tehnic etc) apoi intervine, cu greu, in remedierea situatiei. Asadar ai facut bine ca te-ai adresat la Enel, numai ca ei te-au „usuit” catre alte entitati. Pina la urma, sigur din cauza unor mai multe sesizari, au reparat(cirpit) cablul defect. Pe viitor sa tii minte, faci reclamatie concomitent la Primarie si la Enel!
nu anunta Primaria. lasa-i sa te informeze, dupa ce primesc raspuns de la ENEL/LUXTEN/cine-o fi, ca s-a rezolvat. 🙂
Bun, putem face sesizare la Enel, dar ei ne pot da cu flit pe buna dreptate – Enel-ul nu are contract cu mine ca sa dea lumina pe strada, asa ca nu are nici o obligatie fata de mine, un tert.
Primaria are contract cu Luxten, Luxten are contract cu Enel. Binenteles ca primaria poate sa penalizeze Luxten, care la randul ei se poate indrepta impotriva Enel (dar nu mai e treaba noastra).
Problema e contractul cu Luxten, care se pare ca e o chestie foarte dubioasa – asa, la o simpla cautare pe net…
Cel mai probabil la primaria s-a trezit citind sesizarea o creatura cu IQ modest, angajata pe baza de similaritati genetice cu alta creatura din aceeasi primarie, dar fara acces la informatii importante, cum ar fi contractele dintre primarie si ENEL (pe care oricum nu le-ar intelege).
Raspunsul ala s-ar putea sa fie, din pacate, maximul competentei din primarie.
reclamatie concomitent la Primarie si la Enel? si in felul asta isi fac traba mai repede? 🙂
Frumos scris și util!
După vreo 2-3 luni de întunericeală pe vestitul Pache Protopopescu (între Mătăsari și Liceul Mihai Viteazul) – sect. 2, purced și eu la drumul luminii spre… bec.
Astăzi am reclamat și la Luxten și la Enel. De la capătul telefonului Enel, un domn amabil 😉 îmi spune că nu-mi poate da numărul reclamației decât atunci ”cand va porni lumina stradală”!!! Adicătelea, becurile din capetele angajaților Enel capătă lumină odată cu neiluminatul stradal…!!!
Prin urmare, drum …scurt și lumină, dragi întunericiți!