Într-o noapte caldă din iulie 2001, zidul Facultății de arhitectură Ion Mincu din București a fost vopsit pe șest de primărie. Pe el erau tot felul de „golănisme” din timpul revoluției și al mineriadelor. În esență un mic muzeu în aer liber al evenimentelor recente care schimbaseră istoria țărișoarei, redând poporului libertatea de gândire și de exprimare. Mai ales pe ziduri reale. Nu era Facebook-ul pe vremea aia, că probabil altfel ar fi arătat Piața Universității.
Primarul respectiv se numea Vasile Gherasim, era sociolog și câștigase sectorul 1 pentru PSD. Ulterior a trecut la PDL, apoi la PMP și azi aud că e la UNPR. Parlamentar, firește. Gestul lui Gherasim a trecut aproape neobservat, cu excepția câtorva articolașe pe care le-am scris, câțiva, în presa vremii. Nu mai găsesc pe Internet, că arhivele ziarelor sunt la fel de scurte ca și memoria oamenilor. Dar am găsit aici declarația primarului – „au fost curățate însemne satanice, cuvinte obscene și alte lucruri care sunt în tot Bucureștiul” – și poza asta cu zidul înainte de vopsire. Era un soi de combatere a golănismelor cu var, în loc de bâtele și panseluțele cu care veniseră, zece ani mai devreme, minerii.
Desigur că zidul ăla nu arăta bine, după cum nici petele de sânge de pe zidul bisericii Colțea nu arătau bine, nici urmele de gloanțe din zidurile în care armata și revoluționarii au tras cu rândul în zilele alea tulburi din decembrie 89. Și nici păduricea de cruci din scuarul din Piața Universității nu arătau „frumos”, ce să mai zicem de borna aia colorată care a stat ani de zile pe peluza din fața Teatrului Național, marcând km 0 al democrației în România. Pe vremea aia erau considerate golănisme și probabil la fel ar fi considerate și azi. Gustul publicului pentru monumentele de for public e dat numai de dimensiunile și costurile acestora, precum și, musai, de aprobările date de primărie sau de diverse comitete și comiții.
România nu are un muzeu al comunismului, de ce ar avea un muzeu al evenimentelor care au însoțit înlăturarea comunismului? Mai ales că ele au fost abia ieri, și toată lumea și le aduce aminte. Fuck generațiile viitoare, să-și facă singure istorii și amintiri.
Ca o paranteză, ar merita spus cum au procedat nemții la Berlin pentru păstrarea memoriei pe ziduri. Pe calcanele clădirilor rămase în picioare sau reconstruite în zone sensibile din oraș au fost reproduse fotografii din perioadele respective, iar arta a fost lăsată să se desfășoară în toată nebunia ei pe bucățile de zid păstrate în diverse locuri din oraș.
Dar noi nu vom fi niciodată nemți.
Înapoi în Românistan, 15 ani mai la vale, același gust public dictează ștergerea de pe pereți a unui desen frumos colorat, care îl reprezenta într-o viziune modernă pe Sfântul Gheorghe sulițând balaurul. Ghinionul lui a fost vecinătatea cu biserica cu același nume, că altfel murea anonim. Dar așa a stârnit indignarea creștinilor și a bisericii, la care – deduc din derularea faptelor – că ar fi plusat promt primăria. Din nou cu o găleată de var.
De data asta, slavă Domnului, avem facebook. Așa că lumea cu acces la Internet s-a indignat, ba chiar s-a pus de un protest pentru salvarea sfântului creștin, desenat pe clădirea care aparține unui (probabil păgând de) olandez. Că așa e cu centrul istoric bucureștean, a trebuit să fie vândut pe bucăți ca să iasă la lumină. Înainte de protestul programat pentru luni, 11 mai, pictura a fost acoperită cu vopsea albă.
Eu nu știu care au fost dedesubturile chestiunii, nu știu nici ce părere avea olandezul, proprietarul clădirii, nici dacă autorii picturii au fost sau nu de acord să o modifice, prin părțile esențiale, ca să nu mai șocheze publicul creștin, că pe Internet s-au vehiculat multe informații, dar n-am citit o relatare coerentă, cap-coadă, care să conțină și declarațiile celor implicați.
Nu știm, așadar, decât ce se strigă: săriți că Biserica Ortodoxă Română a cenzurat o lucrare artistică, văleu, libertatea noastră de exprimare! Remarc indignarea cu care publicul se manifestă azi, la adresa unei pretenții evident absurde a bisericii, uitând un context în care ne bălăcim cu toții de niște decenii:
– că biserica ortodoxă face legea în țara asta (laică, îhm!) de cel puțin 20 de ani, timp în care a acumulat averi poate mai mari decât înainte de secularizare, cu complicitatea politicienilor și cu acordul tacit al majorității populației, care se tot minte că religia și Dumnezeu nu sunt totuna cu mizeriile pe care le fac unii popi și biserica.
– că în orice societate majoritatea dictează regulile, iar dacă majoritatea consideră că e golănie să scrii pe ziduri, atunci zidurile vor fi curățate și lăsate cuminți în soare.
A te indigna abia azi de pretențiile și de puterea bisericii e ca și când nu te duci la vot 20 de ani și te revolți acum că ia uite cine ne conduce! Mdeh, om avea și noi o contribuție la asta.
Eu una am obosit să mai scriu despre biserică și golănismele ei. O fac din 2009 și nu s-a schimbat nimic, dimpotrivă. Mi se pare deja redundant să scrii iar și iar despre cum se tot construiesc biserici noi, oriunde se mai prinde un loc cu verdeață, despre cum curg banii de la buget pentru diversele pretenții ale popilor, despre cum biserica nu întoarce nimic la societate din profitul pe care-l face pe seama credincioșilor, despre cum politicienii și popii se unesc în ipocrizie și ne conduc cu succes pe drumul spre îndobitocire, despre faptul că, de exemplu în marea ofensivă ANAF, împotriva evaziunii fiscale, nu a pomenit nimeni nimic despre încasările nefiscalizate ale bisericii, dar ne oțărâm la niște chelneri.
Cam de când 90% dintre părinți și-au înscris copiii la ora de religie, cu încurajarea profesorimii dornice să-și păstreze slujbele plătite mizer, am înțeles că e cam inutil să faci orice contra vântului. Faptul că în cele din urmă biserica a ajuns să cenzureze și o formă de exprimare artistică e probabil în logica lucrurilor, atâta vreme cât beneficiază de o largă și entuziastă susținere din partea majorității populației.
Și să nu ne mințim că noi ăștia care ne indignăm pe Facebook suntem majoritatea, că nu suntem. S-a văzut de atâtea ori la proteste sau chiar la alegeri. Va trece și asta, așa cum au trecut multe peste noi. Oamenii au memoria scurtă, la fel și zidurile, atâta vreme cât există var sau vopsea lavabilă în România.
Ne rămâne totuși plăcerea de a socializa într-o bulă mică, dar veselă, în care parcă se trezește spiritul ludic al românului, care făcea bancuri cu Ceaușescu pe la cozi la hârtie igienică. Pe peretele (de Facebook) al lui Dan Perjovschi se derulează de ieri încoace un festival al alternativelor la zidul lui Sfântul Gheorghe – așa cum și-l imaginează oamenii care se pricep un pic la photoshop 🙂
Eu am selectat câteva care mi-au plăcut, dar le puteți vedea pe toate aici. Era o vorbă, tot din perioada asta recentă și tulbure a istoriei: „nu puteți voi vărui cât a construit tata!”. E uite că la văruit ne mai pricepem, cu construcțiile stăm în continuare prost, dar cine are nevoie de ele când avem credință?
Nu ne vor ajunge 7 (zeci și șapte) de generații să ÎNDREPTĂM toate blocurile strîmbe construite de țărănoii lui Ceașcă, transformați peste noapte în ”constructori”. La fel ca tata lu´ Nicu-decedatu´: din cîrpaci cu trei clase în GENERAL moscovit.
Generalu´ l…ndic, s-a predat la inamic !
(vezi și generalul portbagajist la prima mineriadă din 1999).
Cum adică ? Blocurile lui Ceașcă nu-s strîmbe ? ”Generalul” nu se ascunsese în portbagaj ?
NEGAȚI EVIDENȚA ? (deși trăiți în ea)
Jalnic !
Asa face BOR. Asta nu e nimic. Sa vezi ce-a facut cu biserica cimitirului din Sapanta (construita de greco-catolici), desi e (a fost) in patrimonul UNESCO. Sa-ti trimit niste poze? Daca ajung vreodata la putere in Romania, eu unul desfiintez satul ala din cauza ca sapantenii sunt niste prosti si lasi care au lasat ca trecutul lor sa fie calcat in picioare. Daca isi lasa trecutul calcat in piciare in halul ala, atunci nu merita un loc in istorie! Ii impart intre comunele vecine, intre Remeti, sat de ucrainieni si Campu Lung la Tisa, sat de unguri, sa se invete minte si poate, sa le creasca coloana vertebrala! Mama e din Sapanta, btw!
N-am fost prin zona de niste mult timp, n-am avut motiv, n-am vazut, n-am pipait. Doar din pozele altora. Arta, daca trebuie si asa zice la definitie. Chiar daca al meu catharsis urbano-mural nu s-a prezentat la intilnire. Nici nu era necesar. O pata de culoare printre ziduri rapanoase si jeg stradal nu m-ar fi deranjat nicicum.
Am ajuns din intimplare pe un site, o „publicatie alternativa”, cu explicatii extrem explicative. Rezulta un consens total: initiatori, autori, primarie, proprietar, BOR. Mai lipsea doar Becali.
(Pe acelasi site am mai gasit si alte articole, unele atit de „artistice” incit m-au determinat sa imi iau talpasita. Evident nu eram „in target”. Pina la urma detaliile nici nu sint atit de importante.)
Concluzia? Ramine cum am stabilit, restul este „hipstereala”, bunul cetatean, acela treaz si vigilent, stie cel mai bine.
Dollo, eu zic in continuare sa scrii de BOR. Tocmai fiindca lumea are memorie scurta si fiindca multi nu se uita sau citesc din urma. Si sunt naivi. Dar am remarcat ca in timp, in fata dovezilor care vin si vin, unii tind sa isi schimbe parerea.
Servus,
subscriu.
ma intreb … daca preotul ala ar fi laudat sau indemnat oile de la slujba sa reflecteze la cele pictate pe perete …. mmneah … cer prea mult de unde nu e, asa-i?
Ne revoltam impotriva BOR-ului si asta e bine dar problema e destul de complicata si nu trebuie sa te astepti la rezultate imediate.
In mare parte ateii nu sunt organizati si in consecinta nu au cum sa prezinte o rezistenta la legile si ordonantele influentate de concepte religioase sau care aduc beneficii diverselor culte religioase. Majoritatea alesilor sunt persoane religioase sau care isi ascund lipsa de credinta si se conformeaza. Ultima „batalie” pierduta a fost cu „ora de religie in scoli” care putea sa schimbe mult viitorul si la care inclusiv presa a fost pro religie sau a luat o pozitie neutra.
Cand zic presa nu ma refer la toata pentru ca nu am cum sa o urmaresc in totalitate, dar, anumite publicatii cu audienta mare si cateva televiziuni pe care le-am urmarit fugitiv nu au avut o pozitie solida impotriva predarii religiei in scoli.
In schimb BOR-ul a facut o campanie destul de eficienta, nu am dovezi dar presupun ca pe langa „vedetele” cumparate sa apara pe la TV si sa minta ranjind ca ora de religie le-a schimbat viata au mai pompat o gramada de bani in diverse publicatii/televiziuni care in consecinta nu luat pozitie sau au fost pro „ora de religie”.
Pe langa atei sunt si persoane religioase care urasc BOR din diverse motive dar daca BOR si-ar revizuii anumite „comportamente” ei s-ar transforma in pro BOR-isti.
Nu am vazut niciodata o emisiune antireligie in Romania, in care sa vina invitati, de obicei din ambele tabere si care sa argumenteze ce e bun si ce e rau cu religia. Chiar si vip-urile inteligente de la noi sunt fie credinciosi sau atei care nu critica decat marginal si doar anumite obiceiuri.
Daca vreti sa vedeti despre ce vorbesc cautati pe youtube conferinte/emisiuni in care se discuta problema religiei si care-i au ca invitati pe Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Lawrence M. Krauss, etc., sau cititi The God Delusion si God Is Not Great: How Religion Poisons Everything
Sunt si alte persoane care militeaza activ si rational impotriva religiei, daca va intereseaza sigur o sa dati de ei, apar de obicei la recomandarile youtube.
Ca sa rezum, vroiam sa zic ca dincolo se fac eforturi considerabile in a convinge societatea de problema religiei si rezultatele nu sunt rapide si consistente.
Argumentarea logica si rationala nu are efect asupra credinciosilor care in ciuda evidentelor sustin ca povestile scrise de niste ignoranti care au trait acum cateva mii de ani si care credeau ca pamantul e plat sunt adevarate.
Emisiuni/eforturi de genul asta la noi nu am vazut.
Solutia cred ca sta in educatie, BOR-ul stie mai bine treaba asta de-aia a insistat sa se predea ora aia. Chiar daca nu o sa iasa credinciosi tot o sa fie destuli superstitiosi si majoritatea asa-zisilor credinciosi care apar in momentul asta la TV pe la slujbe si moaste sunt supersitiosi.
Continua sa zici adevarul si nu lasa BOR in pace, le-ai face o favoare. Nu te astepta la schimbari rapide, nu depinde doar de tine.
Marfa poza cu IPF Daniel cu trafaletul! LOL
Daca autorii au acceptat sa stearga pictura initiala si nu fac alta cu adevarat insultatoare pt BOR sunt niste lasi!
Ateii isi pierd si orice urma de logica si obiectivitate cand vine vorba de religie. Sa ai obiectii fata de ce se afiseaza in spatiul public nu e cenzura.
Sigur ca nu e cenzura (de altfel cu cenzura se ocupa alte institutii din tara asta, nu BOR). E doar bigotism.
Emil Moise si Remus Cernea sunt niste bigoti.
Minus numai fiindcă ai spus un truism.
Si daca eu am obiectii fata de prezenta nenumaratelor biserici, troite, etc? Si nu ma refer la cele istorice, de obicei foarte frumoase, ma refer la cele construite acum in frumosul stil faraonic? E cenzura? Daca am obiectii fata de cozile la moaste pentru care se deviaza circulatia? Cum e cu asta? E cenzura? Eu as zice ca daca ati fi realist ati vedea ca intruziunea bisericii in viata mea este mult mai mare decat intruziunea ateismului in viata dumneavoastra. Sigur, se poate sa va simtiti agresat in credinta dumneavoastra dar sa stiti ca nu va agreseaza ateii. Va agreseaza propria logica si bunul simt care va spun acelasi mesaj constant: religia e facuta doar din povesti.
si am obiectii fata de biserica contruita ilegal in parcul din sectorul 3 . de ce bor nu o darama?! de ce preotul nu are inca dosar penal?!
Nu sunt doar atei, sunt multi credinciosi care au acumulat o ura justificata fata de institutia BOR si valul asta de ura nu-mi pare indreptat impotriva religiei. Lumea stie de aranjamentele dintre politicieni si biserica, sunt vizibile, doua entitati care au acelasi scop: putere, bani de la buget si retrocedari.
acum BOR s-a luat de Arsenie Boca, cum ca … nu ar fi atat de sfant si ce atata pelerinaj, nu noi muritorii decidem ca e sfant si sa mergem acolo, BOR decide.
Stirea reala este ca pictura nu a fost acoperita la insistentele Biserii Ortodoxe Romane, ci la rugamintea, si nu insistentele, celor ce treceau in zona (o buna parte fiind persoane ce se duceau la o Biserica aflata in vecinatate).
————————————
“În acest context, Emil Nedelea Cărămizaru, parohul Bisericii Sfântul Gheorghe-Nou din Capitală, a declarat pentru MEDIAFAX că a primit sesizări din partea Consiliului Parohial şi a credincioşilor din zonă, “care au avut o discuţie amiabilă cu domnul Thomas (George – n.r.), proprietarul clădirii, şi s-au înţeles să schimbe desenul de acolo”.
“Discuţia a fost a asociaţiei de locatari, ei s-au înţeles. Nu înţeleg de ce apare balamucul acesta, de ce pun Biserica într-o discuţie care nu îşi are sens şi nu îşi are loc. Biserica nu a avut nicio discuţie cu nimeni”, a spus Cărămizaru.
“Nu i-am cenzurat pe domnii care au pictat, Biserica nu cenzurează pe nimeni, dar, în acelaşi timp, şi biserica, şi credincioşii pot avea opinia lor”, a completat Emil Nedelea Cărămizaru.” s. Mediafax
Ma asteptam sa fii impartiala, dar aici ai dat-o in bara.
Nu iau apararea bisericii, dar modul in care este exagerat subiectul aici, n-are treaba cu realitatea.
Pana acum verificai stirea chiar la sursa, acum ai preferat sa transmiti o prostie pentru ca prinde ?
„Sa nu minti!”
Modul in care a fost tratat subiectul are treaba cu realitatea.
In mod normal ar trebui sa rezulte si niste concluzii care sa genereze si alte discutii. Poate chiar si niste evolutii.
Din pacate este tot mai raspindit stilul „facebook” de ingurgitare a realitatii. Se citesc litere, nicidecum cuvinte, fraze, semnificatii. Ecranele sint multe dar, pe zi ce trece, tot mai mici. Iar daca poza nu e, nimic nu e.
Revenind la tarasenia murala, reactia nu a fost deloc intimplatoare. Si nici anormala. Exista si un context. (ca sa evit interpretarile „facebook style” ma vad obligat sa adaug si ca nu ma refer la Dollo – sic!-).
Trebuie sa fii naiv sa mai crezi vechea poveste cu „nu noi, credinciosii”. Este o scuze penibila folosita absolut tot timpul de biserica – ei saracii nu vor nimic, dar cumva acesti „credinciosi” fac si decid lucrurile iar biserica se vede „neputincioasa” trasa in directia asta.
Biserici construite ilegal, a se vedea cazul recent cu biserica construita in spatiul verde dintre blocuri, fara autorizatie, cu reclamatiile vecinilor care incercau sa opreasca aceasta barbarie.
Ce zice penalul de „preot” – biserica a fost construita la vointa credinciosilor din zona.
Sigur, ca ei sunt cei care au inceput sa zideasca, sa hotarasca ca acolo e locul etc..
Si doar se intampla ca preotul are casa acolo, mai nou masina, etc…
BOR-ul nu are nici o treaba cu credinta si Dumnezeu cu atat mai putin cu credinciosii; si nu zic asta eu, ci arata faptele lor.
De fapt, cei înțelepți și care au dreptate sunt popii.
Cele două tabere de proști sunt dușmanii religiei pe de o parte și maniacii religioși de cealaltă. Ambele se asemănă în prostie cu huliganii de fotbal.
Un jurnalist americănos a spus cu câteva luni în urmă așa:
Conducătorii diverselor biserici, catolici, baptiști, evangheliști și alții, au făcut diverse evenimente menite să atragă publicul tânăr și să îi vorbească pe înțelesul lui, și totuși din 2010 încoace publicul care spune în sondaje că merge regulat la biserică se micșorează pe zi ce trece. De parcă ar fi dat molima-n ei. Asta ar trebui să le dea de gândit: nu te duci la biserică să îți vorbească părintele așa cum auzi la școală, la serviciu sau la televizor. Pentru asta ai televizorul, școala sau serviciul, nu mai trebuie să bați drumul până la biserică. Te duci la biserică tocmai pentru că e altceva, pentru că pompa, ritualurile și lumânările te scot din mediul tău obișnuit de viață, te duc altundeva, unde se gândește și se vorbește altfel, dacă vrei să îți acordezi mintea ca să intri în legătură cu Cel de Sus. Asculți de popa catolic sau ortodox sau de pastorul protestant fiindcă el are alt cod moral, diferit de al oamenilor moderni și chiar și de cel al oamenilor din vremea când s-a inventat religia creștină (care te răstigneau pe cruce dacă spuneai ce nu voiau ei să audă).
O religie care seamănă prea mult cu viața socială obișnuită nu mai are niciun farmec. În toate sensurile posibile ale cuvântului.
Din pricina asta, reacțiile preoților ortodocși la diverse fenomene sociale (și nu de anul acesta sau de puțină vreme! a se vedea scrisoarea Suspect-de-fericitului Teoctist față de art. 200 Cod Penal) nu sunt nici rea-voință și nici prostie, ei fac tocmai ceea ce era necesar să facă pentru a-și păstra autoritatea morală neatinsă.
Cele două tabere de căpoși se comportă absurd, fiindcă ei vor să miște din loc legile Statului pentru a le da altora în cap (atitudine cât se poate de anti-creștină, de altfel): unii ar vrea să fie desființate credința și bisericile, iar ceilalți ar vrea un fel de comunism în care orice insultă adusă religiei sau celor care o practică să fie sancționată cu Canalul sau cu Aiudul… sau măcar cu 4 ani și jumătate la Timișoara.
Mai, nu stiu pe unde ai vazut ca „unii ar vrea să fie desființate credința și bisericile”. Ceea ce am observat eu e ca acesti „unii” ar vrea sa nu mai fie folosite resursele Statului in favoarea bisericilor… E o oarecare diferenta, nu crezi?
ma intreb de ce credinciosii n-au fost deranjati de obscenitatile scrise pe restul zidurilor