Cine n-are bani de bilet unic RATB-metrou, să circule cu taxi-ul

Revoluția în traficul bucureștean continuă!

Ca să mai ostoiască supărările provocate de târgul ăla de Crăciun de la Piața Victoriei, doamna primar Gabriela Firea ne-a mai dat o sută: tichetul unic de transport Metrou-RATB și promisiunea că ne scapă de Uber, așa încât cine nu-și va permite noile tarife unice de transport în comun să aibă șansa de a circula numai cu taxiurile naționale, cinstite.

Acuma, sigur că bucureștenilor li s-au promis multe, inclusiv gratuitatea pe transportul în comun la un moment dat, nu era cazul, deci, să dăm așa în zor cu tichetul unic și să-l prezentăm de parcă noi am descoperit apa caldă. Poate ar fi fost bine să ne mai gândim, să ne mai sfătuim și să-l facem mai bine. Pentru că așa, în grabă, a ieșit cam scump. Adică 5 lei ora de transport prin București – la traficul nostru, care nu se grăbește deloc, ba din contră, abia apuci să schimbi maxim două-trei mijloace de transport în comun – pare mai scump decât dacă validezi cardul la fiecare călătorie, a 1,30 lei fiecare. Aparent scumpetea vine de la costul cartonului în sine – 1 leu bucata (chiar 1,20 la cel unic de 60 de minute) conform motivării ordinului de ministru. La care se adaugă prețurile călătoriilor estimate a fi incluse în ele, împărțite la fiecare partener de biznis (explicat concret aici). Aici vedem că de fapt biletul unic e conceput să acopere maxim o călătorie cu RATB și una cu metroul, plus 1,20 prețul cartonului. În prezent o cartelă de două călătorii cu metroul costă tot 5 lei. Mai bine făcea 2,50 și călătoria cu RATB și băga banii în autobuze și știam o treabă. Așa îl îmbogățește pe ăla care vinde cartoanele.

Nu ni se spune cine e furnizorul scumpelor cartoane și cât e parandărătul (o fi rămas 10% ca pe vremea lui UTI, s-o fi scumpit și el?) însă e clar că primăria+metrorex vor cumpăra cartoane din astea de milioane. RATB de exemplu zice că a transportat 438 de milioane de călători în 2016, iar Metrorex peste 174 de milioane în 2015 (conform rapoartelor lor de activitate). Nu aveau toți cartele de 2 sau de 10 călătorii, unii aveau și abonamente lunare, însă în ponderea încasărilor astea reprezintă mai mult de jumătate. OK, la RATB cam jumătate se estimează că sunt „seniorii” cum le zice doamna primar, adică pensionarii care circulă gratis. Dar tot rămân jumate care vor cumpăra cartele.

  (sursa)

Nu aș insista asupra costului cartelelor (până la urmă pe ceva tot trebuie să se tipărească titlurile de călătorie) însă mă intrigă faptul că așa cum e prezentată acum, măsura asta este una care va mai lua o piele de pe călătorul cu transportul în comun, deși aparent ea doar repară ce a stricat Oprescu în mandatele lui nefericite. În loc să mai pună oamenii să dea de fiecare dată un leu în plus la fiecare tichet cumpărat, biletul unic putea foarte bine să fie implementat așa cum fusese până în 2014, când Metrorex a decis să se retragă din proiect pentru că primăria îl țepuise de 5 milioane de euro. RATB are în continuare sistemul de carduri de plastic pe care călătorii și le încarcă cu cât au nevoie – așa numitele portofele electronice. De ce nu se folosesc în continuare tot astea și la metrou, așa cum a fost inițial gândit sistemul pe care tot noi am plătit 14 milioane de euro? Nu ni se spune. Ba mai mult, ni se spune de fapt că se va renunța complet la ele „în a doua fază”. Deci se aruncă la gunoi toată investiția. Asta după ce atunci când le-au inventat și pe astea ni s-a spus că renunțăm la biletele de hârtie, că e mai economic și eco-friendly cu cardul. (Noile validatoare de carduri de la metrou sunt concepute să citească diferite suporturi magnetice, tocmai în ideea de a integra multiple sisteme de transport – așa scrie în raportul de activitate al Metrorex pe 2015.)

Ni se promite, însă, din nou, că de data asta o să fie bine, că ei cei de acum nu sunt ca ceilalți, garantează doamna primar că acuma o să fie „pe vecie”.

Vreau să mai adaug un aspect esenţial, şi anume că acum avem un alt primar general, un alt director la RATB, un alt Consiliu General şi un alt ministru al Transporturilor, şi eu cred că noi toţi suntem mult mai serioşi şi determinaţi pentru bucureşteni, şi dacă începem implementarea acestui proiect să nu-l oprim într-o lună pentru că instituţiile implicate îşi dau ţeapă una alteia. Noi suntem garantarea acestui proiect pe vecie, dacă vreţi. S-au mai luat decizii de acest gen şi anii trecuţi, dar s-au abandonat. De asemenea, ne dorim să facem ceea se aşteaptă de mulţi ani, adică o monitorizare corectă a seniorilor care circulă cu RATB, pentru că niciodată nu s-a ştiut o cifră exactă ca să ştim câte călătorii au făcut seniorii”, a adăugat Firea.(sursa)

Eu de exemplu folosesc RATB când și când, de regulă pe distanțe de câteva stații prefer să merg pe jos, dar am mereu cardul cu vreo 10 lei pe el din care consum timp de câteva luni. La metrou cartela de 10 se consumă mai repede, dar oricum per total pot să spun că am un obicei de consum atipic, pentru mine portofelul electronic valabil la ambele mijloace de transport a fost ideal și continuă să fie un vis frumos. Rămâne totuși un semn de întrebare ce fel de bilete vor avea la dispoziție cei care vor prefera în continuare să folosească un singur mijloc de transport, de vreme ce doamna primar promite că pe viitor vor rămâne în vigoare numai astea comune. Cine vrea să meargă doar cu autobuzul 104, de la Bariera Vergului la Piața Unirii, de ce ar da 5 lei pe tichetul unic de o oră, când prețul unei călătorii cu autobuzul e numai 1,30 lei?

Dar, vorba Mariei Antoaneta (și a multor călători mioritici când le sugerezi să se dea mai încolo în troleibuz), cine nu are bani de bilet unic RATB-Metrou, să circule cu taxi-ul. Și nu cu orice taxi, ci doar cu alea tradiționale. Doamna Firea a băgat, așadar, Bucureștiul în rândul capitalelor lumii care se războiesc cu Uber (New York, Londra) și a anunțat tot azi că gata, în orașul nostru nu vor mai circula decât mijloacele de transport licențiate. UBER zice că tocmai ce i-a propus doamnei primar niște soluții de fluidizare a traficului, și că interzicerea serviciului ar lăsa 350.000 de clienți nesatisfăcuți și ar văduvi bugetul de 320.000 de lei. Aici nu știu ce să zic, or părea mulți banii ăștia, dar realitatea e că de ei nu poți cumpăra decât maxim 320.000 de cartoane pentru biletul unic…

 

*Poza e o compilație de pe facebook-ul doamnei primar, între poza ei și un citat din Steve Jobs pe care l-a distribuit.

Etichete: , , , , , , , , ,

9 comentarii la “Cine n-are bani de bilet unic RATB-metrou, să circule cu taxi-ul” Subscribe

  1. Ady 05/12/2017 at 08:41 #

    Adică se renunță la biletele normale? Asta e o tâmpenie.
    Și mie îmi plăcea varianta când pe cardul magnetic ratb puteam pune și abonament/călătorii de metrou și abonament/calătorii ratb. Foarte comod și practic.

    • mihai 05/12/2017 at 12:50 #

      Măi, eu n-am înțeles că se renunță la biletele normale. Din contră, înțeleg că noile titluri de călătorie comune sunt compatibile atât cu cititoarele contactless din turnicheți, cât și cu cele din autobuze. Sunt de acord însă că portofelul electronic trebuia reextins la metrou. Probabil însă că asta nu se poate face până nu se lămurește situația datoriei istorice făcute de Oprescu, că portofelul electronic necesită decontare exact prin acest flux financiar gripat. Soluția nouă e simplă, țărănească: una mie (ratb), una ție (metrorex) și una lui popa ilie (uti-sau-cine-va-vinde-cartelele), indiferent de modul de utilizare.

      N-am văzut „etapa a doua” nicăieri în documente (e drept că nu am urmărit clipul).

  2. Béranger 05/12/2017 at 08:51 #

    Pe noi și noi culmi de imbecilitate și regres.

  3. Cosmina 05/12/2017 at 09:08 #

    După cum vedem, Primăria ne încurajază să folosim alternative sănătoase ca mersul pe jos și bicicleta – pneumolog să ai, că trotuarele sunt populate cu mașini si pistele de biciclete…pistele de biciclete!
    Altfel le-a trebuit să schimbe turnichetii, și în loc să pună din cei cu „taci” ca sa folosearcă cartelele magnetice RATB și la metrou, au pus tot unele cu fantă, ca să folosească cartelele vechi pe dos
    Altfel, citatul din SJ este potrivit: coanei Firea îi place să facă haos. Și o face mi-nu-nat!

  4. Ronnie 05/12/2017 at 09:18 #

    Decat sa estimezi din ochi numarul pensionarilor calatori cu Ratb, ai putea sa il afli precis obligandu-i sa isi ridice / sa valideze tichete de abonament lunar de la centre specializate.

    Revolutia in transportul bucurestean ar fi fost daca se comasau Metrorex cu Ratb asa cum e si normal.

    Licentiat inseamna si taxiurile cu autorizatie de Ilfov?

  5. MariusCC 05/12/2017 at 14:12 #

    Ce nu reusesc eu sa inteleg nicicum e cum dracu toti politrucii astia de ajung primari si alte cele, desi plimbati prin afara (ca nici unul nu e sarac dupa o viata de muncit la stat), nu copiaza nimic de pe acolo.
    In loc sa reinventam roata putem copia de la Berlin (bilet 2,5 Euro/2h de transport in oras) sau Viena, Roma, ba chiar si astia mai amarati din est: Budapesta.

    Iar chestia cu seniorii care se freaca toata ziua pe transportul in comun am vazut-o doar in Bucuresti. Poate ca o idee buna ar fi o limita de 30 de calatorii gratuite pe luna?

    • Ady 05/12/2017 at 15:41 #

      Păi nu-i interesează să copieze sau să facă ceva util (din capul lor sau al altora), îi interesează doar să-și scoată bani din șpăgi.

  6. gheo 05/12/2017 at 16:13 #

    Mă bucur că văd atîtea comentarii, însă doamna Folclorului nu răspunde, ca de obicei! Trăiască Regele!

  7. Stefan Bragarea 05/12/2017 at 20:56 #

    Fiind un șofer execrabil și îmbătrânind, am renunțat la mașina personală și folosesc taximetre. Până nu de mult era OK, iar eu fiind mare și urât eram scutit de obrăznicii gratuite.
    Lucrurile s-au schimbat – în rău evident – doar avem primăriță gospodină. A chema un taxi prin comandă telefonică a devenit imposibil. După o îndelungă așteptare, în timpul căreia trebuie să ascult muzica (stupidă) a centralei Panasonic, mi se răspunde sec: ”Nu avem mașini!”.Introducerea comenzii on-line nu a modificat nimic.
    Evident, ieșind în bulevard (Iuliu Maniu) găsesc taximetre de la garajele apelate stând și așteptând clienți.
    Chiar și casele bune de taximetrie (bune pe vremuri): Cobălcescu și Meridian au aceeași politică.
    Dna primar general ar trebui condamnată să vină la Primărie numai cu taximetre comandate telefonic. I-ar scădea rapid entuziasmul.
    În rest, același București, aglomerat și murdar, aproape complet lipsit de spații verzi..
    Iar protestele la adresa persoanelor în vârstă care ”aglomerează” mijloacele de transport în comun sunt stupide. Cei care protestează vor ajunge și ei bătrâni.

Lasă un comentariu

Anunță-mă prin email când apar comentarii noi.
Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

Copiii proști nu ies din școli proaste, ci din părinți

Lasă și tu copiii la școală

După ce dau lunar, la grădiniță, sume cât salariul mediu pe economie, părinții se înghesuie să plătească oricât ca să-și vadă plozii înscriși „la o școală bună”, dar își păstrează intactă lipsa de disponibilitate pentru a petrece timp cu copilul lor.

Ziua 4: Și chinez, și ateu, și friguros

Cica daca Adam si Eva ar fi fost chinezi

Azi am explicat unui conclocuitor chinez cum funcționează termoficarea românească; i-am băgat mințile în cap recenzoarei care voia să mă înregistreze doar pentru că trecusem pe la mama, și apoi am bârfit copios cu niște recenzoare bătrâne și puțin ciupite de molii, ca mine 😛

Moartea iedului, mănânc și trăiesc

cioban-ied

Ciobanul mi-a zis să nu mă uit, că la ei femeile pleacă de acasă când se taie mieii. Am decis să nu-l ascult. Credeam că o să fiu mai tare ca Labiș și n-o să mai pot mânca după asta.

De unde ne informăm în epoca dezinformării

informare

Câteva metode de informare alternativă și de verificare a știrilor, pentru aceia debusolați și preocupați să nu se lase manipulați de presă.

Secretul Rozaliei din Criţ: “Ne-a ferit Dumnezeu de emigrare aicea, că avem mult de lucru”

Minunata ciorba ardeleneasca a adunat Europa la aceasi masa

Cu timpul oamenii au constatat că activităţi pe care noi le considerăm plictisitoare, pentru că le facem zi de zi, pot fi vândute foarte bine străinilor, care nu le-au văzut niciodată

Sărăcia se învață în familie și e ocrotită de stat

teclas

În Deltă oamenii se zbat ca peștii pe uscat: nu au de lucru, dar fac copii ca să trăiască din alocații. Copiii lor le vor călca pe urme. Needucați, necalificați, vor fi următoarele generații de votanți cu sacoșa.