Cum face Gabriela Firea „alegeri” pe Facebook

Capitala administrată prin like-uri și comentarii - de ce s-a sucit primarul general în legătură cu taxa oxigen și de ce nu a ales să facă un sondaj transparent în locul unei postări la care s-au adunat deja peste 20.000 de comentarii.

Primarul general Gabriela Firea s-a întors la popor. Nu ca să-și scurteze mandatul, ci mai degrabă ca să și-l securizeze pe al doilea. Ieri, 20 februarie 2020, ea a postat pe pagina personală de Facebook, nici măcar pe aia a primăriei, un video în care îi întreabă pe cetățeni dacă sunt de acord cu taxa oxigen, plătibilă deocamdată de toți posesorii de mașini sub Euro 3, și interzicerea accesului mașinilor sub Euro 2 în zona centrală a orașului.

Panou ZACA pus în ianuarie la mine pe stradă

 

E vorba de o măsură deja votată anul trecut în toamnă de Consiliul General al Municipiului București, care ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2020, dar a fost amânată chiar de primărie până la 1 martie, chipurile pentru ca oamenii să se obișnuiască cu ideea. În realitate primăria nu era gata cu infrastructura necesară, panourile de semnalizare a zonei ZACA (aia unde nu mai au voie mașinile vechi) abia se montau la începutul lui ianuarie, iar camere de luat vederi pentru monitorizarea accesului în amintita zonă nu sunt nici azi, când mai e o săptămână până la intrarea în vigoare a taxei.

Totuși, nimic nu prevestea că taxa ar putea fi amânată din nou sau chiar anulată, doamna primar și mulți dintre bucureșteni fiind deja convinși că prin măsura asta va curge lapte, miere și oxigen pe străzile orașului. Mulți dintre cunoscuții mei mi-au spus că sunt de acord cu taxa, pentru că ei cred că astfel se va mai descongestiona traficul și, firește, pentru clasicul motiv că așa e și în alte capitale europene. Chiar dacă la noi hotărârea a fost luată pripit, ca mai toate lucrurile făcute de administrația românească, fără niște studii în spate, fără niște scenarii de impact, fără alternative reale, viabile pentru cei care locuiesc în zona ZACA și au mașini vechi.

Dar, ca orice lucru controversat, și subiectul ăsta a format două tabere care au început să-și dea la gioale: unii că nu există dreptul fundamental de a avea mașină, în timp ce dreptul fundamental de a respira aer curat există, ceilalți că nu pot fi obligați să renunțe la folosirea unei proprietăți pentru un pretext nedemonstrat până la urmă. Să nu uităm că poluarea din București se dispută în perioada asta între trafic, termoficare și gropile de gunoi care ard deșeuri periculoase.

O categorie destul de numeroasă, în ambele tabere, nu știe nici la ora actuală că taxa oxigen se plătește de fapt pentru tot Bucureștiul, nu numai pentru cei care intră în ZACA și, chiar dacă cei cu mașini mai noi de Euro 4 sunt scutiți deocamdată, de la anul vor intra progresiv la taxare și ei.

În vrajba asta generală, singurul beneficiar ar fi primăria, care ar primi niște sume considerabile în buget – că doar nu-și imaginează cineva că traficul se va speria de o taxă de 5-15 lei/zi – pe care le va folosi după bunul plac, așa cum face cu tot bugetul, pentru că nu scrie nicăieri în hotărârea aia de consiliu că banii adunați din vigneta oxigen se vor folosi cu precădere pentru înmiresmarea aerului bucureștean.

Câțiva cetățeni mai hotărâți au contestat hotărârea în instanță, cerând suspendarea actului până la judecarea pe fond. Avocatul Poporului, sesizat pentru același lucru, a refuzat să conteste hotărârea, susținând că e bună, chiar dacă mai neclară pe alocuri.

Dar intervine ceva și Gabriela Firea se sucește. Într-un interviu acordat miercuri, 19 februarie, lui Lucian Mândruță, ea pune în discuție taxa oxigen și face câteva afirmații interesante:

  • că are foarte multe plângeri prealabile pe chestia asta – adică cetățeni care au reclamat că nu sunt de acord cu taxa – și că nu exclude ca taxa să fie anulată chiar de justiție.
  • că e o măsură nepopulară, pe care totuși cineva trebuia s-o ia, un politician responsabil ca ea, nu cum sunt contracandidații ei, demagogi, care au afirmat dacă vor fi aleși primari vor desființa taxa.
  • că bucureștenii sunt ipocriți, că vor o țară ca afară, și aer curat, dar nu vor să-și schimbe stilul de viață și să renunțe la comoditate.

Brusc, în chiar ziua difuzării celei de a doua părți a interviului, primarul postează acest „referendum” pe Facebook, invitând cetățenii să „voteze” până luni, 24 februarie dacă vor sau nu taxă.

Aceiași cetățeni fuseseră tot acolo și înainte de a adopta hotărârea, n-ar fi fost mai bine, oare, să-i consulte înainte?

Dar de ce s-a sucit Gabriela Firea? Are semnale că taxa oxigen îi afectează candidatura și șansele la un nou mandat? – sondajele o dau, totuși, favorită, în condițiile în care opoziția nu vrea/poate să se coalizeze.

De ce nu a făcut o consultare populară reală înainte de a propune consiliului hotărârea? – proiectul a fost în dezbatere publică, dar nu a fost influențat esențial de asta.

Dacă tot e pe consultateleea, de ce nu a întrebat mai des poporul despre ce vrea și cu alte ocazii? De exemplu înainte de a aloca atâta bănet bisericii, sau înainte de a acorda voucere fără număr pe te miri ce, sau, sau, sau… În general administrația Capitalei excelează prin orice, dar nu prin transparență și dialog cetățenesc. Desigur, răspunsul aici ar fi că, prin votul cu care a fost învestită, ea are dreptul să decidă împreună cu consiliul ce face în orașul ăsta, în limite legale. Nu poți să guvernezi tot întorcându-te la poporul care te-a votat ca să-l întrebi dacă e bine…

Bomboana pe coliva acestui „referendum” este însă metoda aleasă de Gabriela Firea ca să numere voturile. Oricine e pe Facebook de mai mult de o săptămână știe că minunata platformă socială îți pune la dispoziție instrumente de luat pulsul audienței. Unul dintre ele este sondajul (poll). Pe pagina ei, Gabriela Firea ar fi putut să facă un poll în care să întrebe simplu: sunteți de acord cu taxa oxigen? Da sau nu. Voturile ar fi fost reale și ușor de verificat de către oricine. În plus, nedublate.

În schimb ea a ales să contabilizeze comentariile, care a doua zi de la postarea întrebării ajunseseră la 15.000 (cu un reach de peste 600.000 parcă), iar la ora la care scriu eu asta au trecut de 20.000. După cum susține tot Gabriela Firea într-un alt video, 90% dintre comentariile primite la postarea inițială sunt împotriva taxei. Trebuie s-o credem pe cuvânt pentru că mă îndoiesc că are cineva răbdarea să verifice asta.

Trebuie s-o credem pe cuvânt și că cineva (vreun angajat la Primăria Capitalei?) a stat între 20 și 21 februarie să ia la mână 15.000 de comentarii de la postarea doamnei primar, să vadă care e cu da, care e cu nu, care o înjură sau o laudă, să le pună pe categorii ca să rezulte procentul ăla surprinzător. Și acea nefericită persoană va continua să facă asta și peste week-end, până luni când primarul ne va anunța dacă anulează taxa sau ba. Eu una cred că acel 90% e un procent scos din burta cuiva. E dincolo de orice așteptări raționale ca cineva să-și propună să filtreze și sorteze zeci de mii de comentarii la o postare pe Facebook, când tot ce te interesează acolo e procentul de da sau nu din răspunsuri.

Nu știu ce va decide primarul Gabriela Firea să ne spună luni, pentru că ceva mă face să cred că decizia ei e deja luată, nu așteaptă neapărat votul popular. Acesta este doar un mijloc (demagogic, da, că tuturor ne place asta) de a-și face campanie și de a câștiga niște puncte în condițiile în care adevăratul motiv pentru decizia de luni e altul. Iar indiferent de decizia pe care o va anunța luni, va avea „fundamentul” popular: așa au decis cetățenii pe Facebook. Gabriela Firea e un politician abil și un om de PR redutabil.

Experimentul ăsta este, pe cât de nerelevant din punct de vedere statistic sau electoral (nu toți bucureștenii au cont pe Facebook, iar unii sunt și blocați pe pagina primarului, pentru diverse bălăcăreli din trecut) pe atât de ilustrativ pentru modul păgubos în care e administrat orașul ăsta și pentru relația autoritate-cetățean. În loc să aleagă o cale simplă, transparentă și eficientă de consultare, autoritatea a ales una complicată, care îngreunează și pune probleme de administrare persoanei responsabile cu pagina doamnei, nu poate fi verificată în mod realist și nici nu are vreo logică azi, după ce zarurile au fost deja aruncate, hotărârea votată și niște bani cheltuiți pentru realizarea infrastructurii.

Mai mult decât atât, oricât am fi de dornici de transparență și guvernare deschisă, implicarea cetățenilor în deciziile locale doar pe bază de vot popular pe Facebook este urechistă și deschide un precedent periculos. Ca să fie clar, eu am o mașină Euro 4 pe care o folosesc mai mult în week-end și în afara orașului. Deci cel puțin momentan nu sunt afectată de taxa oxigen (care nu se plătește în week-end, apropos).  Cred că e nevoie de o măsură pentru descurajarea folosirii autoturismului personal în oraș, dar așa cum a fost instituită la noi, taxa nu va rezolva niciuna din problemele de trafic și de poluare ale orașului. Mai mult, va crea probleme multora dintre noi, din 2022 când hotărârea spune că nu mai au voie deloc în București mașinile sub Euro 2. Deci, bref, dacă ar fi trebuit să votez pro sau contra taxă, aș fi ales „nu așa”.

Da, taxa oxigen așa cum e acum ar trebui anulată, dar făcută de la zero și mai bine. Deciziile de genul ăsta nu trebuie luate pe genunchi, nici după cum comentează sau dau like oamenii pe Facebook. E normal că oamenii nu vor vota niciodată să plătească taxe. Un sondaj online poate cel mult să conducă la realizarea unui studiu, a unei politici pentru a cărei implementare să își pună capetele la contribuție specialiștii orașului, în diverse domenii. Și culmea e că avem așa ceva, o taxă pentru folosirea mașinii în oraș e prevăzută în planul de mobilitate urbană, întocmit de specialiști, dar undeva pe ultimele locuri, după implementarea unor măsuri complementare de stimulare a transportului public sau alternativ. În loc să fie ascultați specialiștii ăia, consilierii generali votează politic, apoi noi suntem invitați să votăm demagogic, pe Facebook. Și uite așa ne facem toți că ne implicăm, că ne pasă de oraș.

Mă întreb cum ar arăta lumea dacă și alegerile de primar s-ar face tot pe Facebook, și tot așa, prin exprimarea unor simțăminte, în like-uri și comentarii la o poză a celor x candidați, fiecare cu câte o  pisică în brațe. Nu-i așa că ar urca „riciu” până la cer? Apoi, vorba lui Tetelu, să te ții like-uri și prietenie.

 

Iar am scris o tonă, iar o să comenteze lumea aiurea pe facebook fără să citească postarea 😉 Grea viață au primarii, dar și mai grea viață au bloggerii grafomani!

 

UPDATE 25 februarie 2020

Nu era totuși greu de ghicit motivul care a stat la baza răzgândirii doamnei primar. Orice om mai vrea un mandat și îi e frică de alegeri, chiar dacă opoziția e doar o găină besmetică fără cap.

Etichete: , , , , , , , , ,

11 comentarii la “Cum face Gabriela Firea „alegeri” pe Facebook” Subscribe

  1. Cristian Banu 21/02/2020 at 19:58 #

    Eu am un Euro 3, pe care îl folosesc rar. Nu îmi este foarte clar dacă pentru E3 taxa se plătește doar pentru a intra în ZACA sau pentru a circula peste tot.
    Nu am nici eu obiecții asupra taxei, nici nu mă laud că mașina mea e întreținută, nu poluează ca altele 🙂 Face 14 ani anul acesta, din rațiuni personale nu pot să renunț la ea, pentru una mai tânără.

    • Dollo 21/02/2020 at 20:07 #

      Îți intrase comentariul în spam, se acceptă comentarii numai de la Euro 4 în sus 🙂 Da, euro 3 plătește taxă pentru a circula în tot orașul, și are voie și în zaca. Euro 0-1-2 plătesc taxă dar nu au voie în zaca, ci numai în restul orașului.

  2. Ady 22/02/2020 at 09:33 #

    Eu mă întreb cum verifica daca cei ce ii scriu (votează) sunt (cu adevărat) din București sau chiar Romania. Alegeri pe Facebook se pot „rezolva” cu o ferma de boti 🙂

    • Dollo 22/02/2020 at 10:05 #

      Și asta e e problemă, da

  3. Stefan 22/02/2020 at 17:59 #

    Dna Firea va promite și că – în mandatul următor – va sădi cel puțin 200 de stejari seculari în București

  4. gigi 23/02/2020 at 09:52 #

    Taxa este o utopie penibila mail ales ca are un nume pretentios si eco , adica oxigen..
    Adica poti polua linistit daca platesti si majoritatea vor plati ca nu isi permit sa schimbe masina maine in cel putin Euro 5.
    Intrebare. Care mai este atunci rostul taxei in afara de a colecta niste bani cu care probabil se vor imbogatii unii prin primarie, ca pentru oameni nu or sa faca nimic..!?

    • Ady 25/02/2020 at 19:22 #

      @gigi Scopul este ca cel cu o janghină sa nu își permită să intre în București. Sub euro 2 este interzis să intre indiferent de taxa. Persoanele care nu-și permit mașini euro >3 nu ar frecventa București. E ca un restaurant mai fancy, cine își permite se duce și mănâncă, cine nu îl evită. La fel și aici. Păcat că Sârmuliță nu a avut cohones ca sa meargă mai departe cu proiectul.

      • Dollo 25/02/2020 at 21:41 #

        Asta cu interzicerea de a intra în București cu mașini euro 0, 1 și 2 era abia din 2022. Și chiar și așa era radical. Ce spui tu e doar o taxă pe sărăcie, nu pe poluare. De când au voie în București doar bogații care-și permit mașini peste euro 4?

        • ady 26/02/2020 at 11:18 #

          E irelevanta data; oricum era mult prea relaxata legea, persona voiam sa fie mai dura, termene mai scurte 2022 prea tarziu.

          Masina este un lux (nu un drept) consider ca daca nu ai bani sa bagi in masina nu-ti iei. Taxa oxigen era o taxa pe un lux, nu pe un drept. Daca se impune o constrangere (de exemplu sa-ti inoiesti luxul) pt a nu-i afecta pe ceilalti locuitori (chiar si nedetinatori de luxuri) mi se pare normal.

          Intrebarea ta e ca si cum ai spune: de cand au voie proprietarii sa mareasca chiriile in Bucuresti ? Domne’ sa fie chiriile mici sa isi permita oricine. Nu iti permiti sa locuiesti in Bucuresti sunt alte orase/alternative.

          Nu iti permiti sa platesti intretinerea intr-un apartament din Bucuresti – go away. Lasa-i pe altii care-si permit. Nu e nimeni obligat sa-ti suporte restantele, noxele moturile daca nu-ti permiti un salariu mai mare, o masian mai noua etc.

          Daca nu iti permiti o masina mai noua atunci nu ai ce cauta cu rabla ta intr-un oras poluat – e de bun simt.

          • Dollo 26/02/2020 at 14:59 #

            Nu e chiar așa, nici cu mașinile, nici cu chiriile. Într-un oraș, oricare ar fi el, că e Capitală sau fundul țării, trăiesc oameni cu diverse venituri sau fără. Nu cred că vrei să trăiești într-un oraș doar cu bogați (sau poate vrei, dar e utopic), trebuie să ai și oameni la salubrizare, chelneri, vânzători de bilete, învățători sau orice alte categorii de meserii mai prost plătite. Și ei trebuie să-și permită o chirie și de ce nu poate chiar o mașină. Admit că în ziua de azi poți să ai o mașină ieftină dar nu neapărat poluatoare, deci aici ar trebui să intervină autoritățile ca să descurajeze/limiteze accesul pe piață a mașinilor poluatoare second hand mai ales aleea de fiță, că înțeleg că pe astea le preferă fudulii care nu vor să se suie într-un Logan euro4. În fine, nu știu cum se face asta, nu mi-am bătut capul, încerc doar să spun că mi se pare utopică varianta ta cu nu-ți permiți să trăiești într-un oraș, nu trăiești.

  5. ady 29/03/2020 at 12:35 #

    @Dollo Nu e utopie sa iti doresti ca mediul in care traiesti sa fie unul adecvat. Iar daca ceilalti nu vor, fie ma mut unde gasesc alti „nebuni” ca mine fie ii determini (cu astfel de legi) pe ceilalti incapatananti sa nu frecventeze zonele „bune”.

    De exemplu in SUA daca iti cumperi casa in diverse zone rezidentiale esti obligat sa ai gazonul verde (nu uscat) tuns/ingrijt etc. Iar daca nu faci acest lucru (pentru ca nu ti-l permiti) afectezi zona pt ca arata urat si get this: scade ratingul zonei si le scad tuturor valoarea proprietatilor deci ii impactezi pe ceilalti (pentru ca daca altul vrea sa vanda, o sa vanda sub pretul care l-ar fi luat din cauza altuia care nu-si tunde gazonul).
    de exemplu: https://www.lawnstarter.com/blog/landscaping/fines-liens-foreclosure-refuse-mow-lawn/

    Deci daca vrei sa stai in Bucuresti consider ca trebuie sa iti permiti. Te-ai intrebat vreodata cum isi permit oare categoriile de oameni enumerati de tine chiriile in Monte Carlo de exemplu ? Sau orice alt oras mai select.

    Un alt exemplu este cum facem la noi la bloc: a trebuit acum doi ani sa zugravim scara blocului intrucat se termina anveloparea si nu mai fusese zugravit de cel putin 10-15 ani + revopsit balustrade si alte elemente. Am vrut sa schimbat si cutiile postale pt ca unele erau ruginite si indoite, sa adaugam niste presuri la intrare (fata + spate) sa punem niste spoturi cu senzor in fata si spatele blocului + alte nimicuri: curatat tot subsolul pt ca au ramas mizerii de la anvelopare, adaugarea unei surse de apa pt udarea gradinii etc. Ca idee ne-a costat aproximativ 5000 lei (+TVA) la o scara cu 4 etaje (19 apartamente) ~250-300 lei de apartament = cam o luna de intretinere de iarna.

    Suma nu e mare si cu toate astea doar 3-4 au zis da, restul erau ..meeeh, nu prea spre nu. Singurul mod in care am reusit sa-i urnesc sa fie de accord a fost sa pun problema exact ca-n SUA: daca faceam astea o sa aratae frumos si o sa creasca valoarea apatamentului. Este un element important cand vinzi/cumperi un apartament: degeaba ti-ai facut tu lux dincolo de usa daca atunci cand iesi ti se face scarba sau e urat. Sentimetul de singuranta pe care ti-l da noaptea o lumina aprinsa (ma refer la un spot led cu senzor) e fain. Sau cand intri in scara si vezi cutiile postale si tabloul/panoul nou pt listele de plata parca altfel da cand negociezi pretul apartamentului.

    Ce vreau sa zic cu toata poliloghia asta este ca daca nu-i fortezi pe toti sa se ridice la un standard nu vom iesi din morcila. Eu nu o vad ca utopie ci ca o ridicare a standardului de viata in Romania. Nu vreau sa ma laud ci poate sa-i inspir pe altii care vor mai mult de la viata decat mediocritate.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Copiii proști nu ies din școli proaste, ci din părinți

Lasă și tu copiii la școală

După ce dau lunar, la grădiniță, sume cât salariul mediu pe economie, părinții se înghesuie să plătească oricât ca să-și vadă plozii înscriși „la o școală bună”, dar își păstrează intactă lipsa de disponibilitate pentru a petrece timp cu copilul lor.

Megastructuri și mini-popoare

catedrala2

Cum ne privesc turiștii care ne vizitează Casa Poporului. Ce diferență e între uimirea lor și a noastră când le vizităm catedralele lor, vechi de secole. Și la ce ne ajută clădirile astea impunătoare pe noi, oamenii de rând.

Discuție cu o viitoare ziarizdă/piarizdă. Trizdă!

A fost odata copiutza - sursa foto: http://www.cheatingculture.com

Pentru cine zicea că presa e plină de ingineri, făcuți ziariști de ocazie, am un mesaj încurajator: vine tare din urmă generația copy/paste. Hold your breath!

Skopje, Macedonia: sărăcie și statui pe datorie

Prometeu, turiștii și clădirea parlamentului în plan secund

Premierul macedonean ia credite externe ca să clădească identitatea națională cu statui și clădiri impozante, în timp ce țara are 30% șomeri, iar oamenii emigrează ca să trăiască mai bine.

Secretul Rozaliei din Criţ: “Ne-a ferit Dumnezeu de emigrare aicea, că avem mult de lucru”

Minunata ciorba ardeleneasca a adunat Europa la aceasi masa

Cu timpul oamenii au constatat că activităţi pe care noi le considerăm plictisitoare, pentru că le facem zi de zi, pot fi vândute foarte bine străinilor, care nu le-au văzut niciodată

Eu sunt lucrător sexual, legea e o curvă

sexworker

Interviu în 3 episoade cu „Profesoara”, una dintre cele mai vechi prostituate din București. Azi, începuturile – „Epoca de aur”, când comunismul tolera prostituția, marca era mai tare ca dolarul iar clientul era domn.