C el puțin patru mașini din cinci nu au loc de parcare legal în București. Unele primării de sector habar n-au câte locuri de parcare au, cât încasează pentru ele și câte mașini înmatriculate impozitează.

 

Înainte de pandmie mă apucasem să documentez subiectul parcărilor de reședință în București. Nu era ceva extraordinar, subiectul e același de ani de zile, dar eu fusesem incitată de două evenimente care s-au petrecut cam în aceeași perioadă: primisem un avertisment că am parcat „ilegal” pe locul unuia, apoi am fost la o dezbatere organizată de Primăria sectorului 3, în care primarul a lăsat să se înțeleagă că ar dori să modifice regulamentul de ocupare a locurilor, astfel încât să devină mai echitabil. Asta se întâmpla după ce, în ultimul an, primăria închiriase și locurile trasate la bulevard, așa numitele parcări în spic care fuseseră de la început la liber, și tot mai mulți oameni se trezeau amendați de poliția locală că parcau pe locurile plătite de alții.

Nu mi-am imaginat că primăriile nu au această contabilitate, dar făcând demersuri timp de două luni, ca să aflu niște banale informații care ar trebui să figureze pe site-ul fiecărei primării, am înțeles că de fapt în București nu se prea știe nici câte locuri de parcare s-au făcut, nici care ar fi necesarul. Pentru că aparent cele șase primării de sector nu dețin nici măcar cifra exactă a mașinilor înmatriculate, pentru care ar trebui să încaseze impozit.

Am făcut o cerere de informații publice, în virtutea Legii 544/2001, la fiecare primărie de sector și la Primăria Capitalei. Asta se întâmpla pe 19 ianuarie 2020. Legea spune că trebuie să primești răspuns la orice solicitare de informații în maximum 10 zile lucrătoare, sau dacă informațiile cerute necesită mai mult timp pentru a fi adunate – în 30 de zile lucrătoare, cu condiția ca autoritatea să te anunțe că prelungește termenul.

Ce am întrebat:

Către Primăria X,
Bună ziua,
Mă numesc Dollores Benezic și sunt cetățean al sectorului 3. În virtutea Legii 544/2001 vă rog să-mi furnizați următoarele informații publice, ce decurg din activitatea instituției dvs:
1. Câte locuri de parcare publice, legal amenajate și trasate, există pe raza sectorului x?
2. Câte locuri de parcare de reședință, legal amenajate și trasate, există pe raza sectorului x?
3. Câte dintre aceste locuri de parcare de reședință sunt închiriate de cetățeni în prezent – ianuarie 2020?
4. Câte cereri de locuri de parcare de reședință ați primit de la cetățeni în ultimul an (2019)?
5. Care sunt taxele de închiriere a unui loc de parcare de reședință în sectorul x?
6. Care este suma totală încasată de Primăria sectorului x din închirierea locurilor de parcare de reședință  în anul 2019?
7. Câte avertismente și amenzi pentru ocuparea fără drept a unui loc de parcare de reședință a dat Poliția locală în 2019 și care este valoarea acestora?
8. Care este numărul total de autovehicule înregistrate cu rol fiscal/plătesc taxe în sectorul x la finalul anului 2019?
Vă rog să-mi comunicați pe email răspunsul la aceste întrebări. Vă mulțumesc anticipat.
Pentru alte informații, dacă sunt necesare, vă stau la dispoziție la nr. xxxxxxx

Ar fi trebuit așadar să primesc toate informațiile cerute cel mai târziu la 19 februarie 2020. Nu le-am primit pe toate nici măcar azi. Sectoarele 2 și 4 s-au conformat și au transmis la timp toate răspunsurile. Trebuie să admit că polițiile locale de la toate sectoarele au fost de asemenea receptive și au răspuns mai mult sau mai puțin în timpul legal la întrebări. Cele mai opace s-au dovedit ADP-urile (administrațiile domeniului public) și DITL-urile (Direcțiile de impozite și taxe locale). Acolo se păstrează secretele administrației.

Pasarea răspunderii în primărie – cum NU funcționează Legea 544

Pe vremuri, ceream astfel de informații de la biroul de presă sau de la responsabilul cu Legea 544/2001. Ăla punea mâna pe telefon, suna la toate instituțiile subordonate primăriei, afla informațiile alea și ți le furniza într-o singură tranșă. Acum văd că primăriile și-au descentralizat în mod parșiv această sarcină, către toate instituțiile și departamentele din subordine, de parcă fiecare ar fi câte un mic ținut secuiesc în devenire. Când vrea o informație de la primărie, omul e trimis acum să se războiască cu fiecare direcție de taxe, adp sau alt acronim din subordinea primarului, deși informațiile alea ar trebui să fie la un click distanță pentru oricine și, de ce nu, ar trebui să figureze pe site-urile primăriilor.

Așadar, la trei dintre primăriile de sector a trebuit să fac reclamație administrativă ca să primesc totuși unele date. La unele am sunat de câteva ori și am insistat să respecte legea și să-mi trimită niște răspunsuri. Ultimul răspuns primit a fost pe la mijlocul lunii martie, de la Primăria sectorului 3. La prima cerere mi-au spus că au nevoie de 30 de zile ca să-mi răspundă, iar după cele 30 de zile au răspuns incomplet. Când am revenit mi-au spus că au nevoie de alte 30 de zile. Abia după ce am întrebat pe Facebook, la unul din live-urile primarului cu cetățenii, de ce e nevoie de 30+30 de zile ca să-mi spună câte locuri de parcare au și câte mașini sunt înmatriculate în sector, am primit răspuns și la aceste întrebări.

Parcări aproximative

Ăsta a fost un caz fericit. De la sectoarele 1 și 6 nu am primit deloc unele informații, cum ar fi câte încasări au de pe urma locurilor de parcare sau câte mașini au în sector. Asta deși am făcut și reclamație administrativă. În urma unei astfel de reclamații (plus câteva telefoane), am primit de la sectorul 1 un răspuns semnat de 6 (șase) persoane și cu primarul 7, în care mi se dădea dreptate, că nu am primit răspunsurile cerute și că se vor lua măsuri de sancționare a indisciplinaților. Dar răspunsurile tot parțial le-am primit la ce întrebasem eu. Așa că, în final, după cum se vede în tabel, de la sectorul 1 am cel mai mic număr de parcări amenajate (mă îndoiesc că sunt doar 9.000 în cel mai bogat sector al Capitalei) și nu știu ce încasări au avut pentru ele. Pentru că cineva din primărie pur și simplu nu a vrut să le facă publice. Sigur, dacă înmulțim cu o medie de 40 de lei/loc/an ne putem imagina că sectorul 1 încasează în jur de 360.000 de lei anual din locurile de parcare. La fel, la sectorul 6 se poate estima că încasează 1,5 milioane de lei anual din închirierea parcărilor.

De altfel, chiar din răspunsurile primite până la urmă, pare că numărul de parcări raportat de sectoarele 1,2 și 3 este estimat, pentru că e greu de crezut că cifrele sunt atât de rotunde în realitate: 9000, 26.000, 80.000. Mai plauzibile sunt cifrele raportate de sectoarele 4,5 și 6 din punctul ăsta de vedere. Răspunsul aproximativ este un semn că habar nu au de fapt câte locuri de parcare au, câte sunt închiriate și care ar fi necesarul. Evidența asta tulbure să zicem că este motivată de faptul că locuri de parcare s-au făcut de-a lungul timpului, sporadic. Cum se mai tăiau niscai copaci, cum se mai trăgeau două dungi cu vopsea albă și se mai bifa „realizarea” unor parcări. Însă e greu de înțeles de ce nu există clar o contabilitate a lor și a încasărilor de pe urma exploatării acestui domeniu public, în instituții care se presupune că sunt controlate periodic de Curtea de conturi. Sau, mă rog, poate că la controale sunt prezentate niște tabele pe hârtie și nu verifică nimeni realitatea din teren.

Înmatriculări: una e la primărie, alta e la prefectură

Aceeași nebuloasă învăluie și cifrele de la evidența proprietății. La întrebarea „câte mașini aveți înmatriculate în sector?”, fiecare Direcție de taxe și impozite de la primărie ar trebui să poată răspunde printr-un click, pentru că se presupune că are o evidență a plătitorilor de impozit pe proprietate din sectorul lor. Iar DITL-urile, cel puțin, știm sigur că sunt informatizate, pentru că măcar impozitele locale se pot plăti online. Ei bine, și aceste informații au fost obținute cu forcepsul. De la sectorul 6 tot n-am primit nicio cifră. A venit pandemia și m-am lăsat păgubașă.

Mai grav este că adunând toate celelalte cifre primite (sectoarele 1-5) am obținut o sumă discrepantă față de totalul înmatriculărilor din evidențele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din subordinea prefecturii – da, am întrebat și acolo, ca să verific cifrele din mai multe surse. DRPCIV zice că în București sunt înmatriculate 1,169,002 autoturisme, iar totalul meu însumând sectoarele 1-5 este 762.263 auto. Deci ar însemna că în sectorul 6, care ascunde cu atâta determinare cifra înmatriculărilor, avem 406,739 de mașini înmatriculate. Nu cred că sunt ăștia din Drumul Taberei așa plini de mașini, totuși, chiar dacă nu au metrou. Deci niște sectoare mint, furnizează cifre false sau poate chiar așa greșite le dețin. 

De ce spun că primăriile mint sau nu au evidențele corecte? Pentru că cifrele de la DRPCIV se potrivesc cu cele de la INS, deci două surse din trei dau cifre similare, trebuie că a treia – care le încasează impozitele – are o problemă cu evidențele.

Tabloul parcărilor, înmatriculărilor și amenzilor pentru parcare abuzivă în București

sector parcari închiriate pret loc/an cereri 2019 incasari 2019 avert. amenzi valoare amenzi inmatr.
1 9,000 toate 65-76 RON ? ? 2672 184 145,600 189,902
2 26,000 toate 58-77 RON 3,500 1,491,349 33 178 72,600 227,269
3 80,000 78,014 36-116 RON 17,450 3,230,050 1087 920 481,700 116,312
4 45,206 43,784 ? 8,426 2,650,078 695 584 167,875 124,540
5 12,326 toate ? 4,895 1,082,317 126 268 134,000 104,240
6 41,607 39,114 ? 9,031 ? 0 519 208,900 ?
total 295,139 43,302 8,453,794 2,653 1,210,675 762,263
PMB 18,658 cu ora 1,5-10 RON 0 0 0 0 0 1,169,002

(DRPCIV)

Ilfov 1,258,671

(cu Ilfov)

Avem așadar aproximativ 300.000 de locuri de parcare publice în orașul ăsta pe care le închiriem cu aproximativ 10 milioane de lei pe an (8.453.794 la care se adaugă și încasările de la sectoarele 1 și 6, câte or fi) unui număr relativ egal de mașini. Primăria Capitalei gestionează și ea 18.658 de locuri pe care le închiriază cu ora la tarife ceva mai apropiate de valoarea pieței. Scăzând 300.000 din numărul total de înmatriculări ne rămân pe dinafară restul de 873.863 autoturisme înmatriculate oficial în București, cărora primăria nu le oferă vreo alternativă legală de parcare. La asta trebuie să adăugăm mașinile înmatriculate în alte județe, dar ai căror utilizatori locuiesc în Capitală (o cifră necunoscută) și, de ce nu, aproape suta de mii de autoturisme din Ilfov, pentru că deși nu e legal constituită, zona metropolitană există și în România.

4 mașini din 5 parchează ilegal

Rezultatul este, în mare, că cel puțin patru mașini din cinci nu au loc de parcare legal în București. Și asta nu de ieri de azi. Se vede pe toate trotuarele. Unii sunt ghinioniști și se numără printre cei aproximativ 6.000 de sancționați de poliția locală că au parcat pe unul din cele 300.000 de locuri ale altora. Nu neg că mulți dintre șoferi sunt nesimțiți și parchează aiurea chiar și atunci când li se oferă soluții civilizate. Cei mai mulți, însă, și-ar dori să respecte legea, să plătească și să știe că pot parca civilizat undeva.

În fond suntem cu toții „stăpâni” egali pe același domeniu public: șoferi, pietoni, bicicliști, mame cu cărucioare. Dintre toți, șoferii sunt privilegiați. Unora li se închiriază domeniul public pe 36-116 lei/an pentru mașină, alții sunt tolerați pe trotuare, gratuit. Mă gândesc că primarii, săracii, or vrea să rezolve chestiunea asta, dar se lovesc de imposibilitatea de a obține, de la direcțiile din subordine, cifrele exacte ale fenomenului din sectoarele pe care le conduc. Glumesc, desigur.

Cred că fiecare primar știe exact pe ce bombă cu ceas stă în sectorul său. Fie că e sectorul 3, care aparent are cele mai multe locuri, pe care tocmai le retrasează zilele astea, fie că e sectorul 1, care își ascunde incompetența sub șapte semnături fără valoare.  Avem un oraș fărâmițat în șapte orașe mai mici, în care de fapt nu răspunde nimeni pentru nimic. Primarii de sector dau vina pe Primăria Capitalei, care a votat o strategie unitară de parcare în oraș, Primăria Capitalei pasează responsabilitatea la sectoare.

Facem ceva după pandemie?

Orașul are o strategie de parcare, denumită pretențios și votată orbește în Consiliul General, dar în realitate nu știe pe ce cifre se bazează și nu aplică nimic din strategia aia în realitate. Fiecare primar se limitează să închirieze, pe mărunțiș, cele câteva mii sau zeci de mii de locuri pe care le păstorește, fără să le ofere alternativă legală celorlalți șoferi. Doar îi mai avertizează sau amendează din când în când, când calcă din greșeală pe liniile vopsite ale locului altuia.

Nu zic că amenajarea de noi locuri de parcare e floare la ureche, dar în realitate nu pare să vrea nimeni s-o facă, câtă vreme niciuna dintre instituții nu se străduiește măcar să adune pe un tabel situația de pe teren. Ca să rezolvi o problemă trebuie mai întâi să-i clarifici mecanismele. Câte mașini ai? Câte locuri? E normal să îi taxezi doar pe unii pentru parcare pe domeniul public? Ce le oferi celor pe care-i amendezi? Cum fac celelalte țări?

Au fost două luni în care fiecare a rămas pe locul în care l-a prins izolarea. Cu mici excepții, de orășeni plecați la rude sau la reședința de vară, cam toate mașinile orașului au zăcut ca niște balene eșuate pe străduțe și bulevarde, nemișcate cu zilele și chiar săptămânile. Dacă cineva și-ar fi propus ar fi reușit să le inventarieze și să identifice posibile soluții de parcare pe termen lung. N-o să fie ocazie mai bună, să ai sub ochi toată flota de mașini în același timp, să vezi care pe unde e aciuat.

În alte țări, primarii marilor orașe au profitat de ocazie și au transformat mari bulevarde în artere destinate mersului pe jos sau pe două roți. La noi au fost ocupați cu incantații religioase la limita patologicului și spart banii aiurea, ca întotdeauna. Dar încă nu e târziu. Ieșirea din izolare ar putea să nu aducă automat pe străzi același număr de mașini ca înainte, pentru că mulți vor continua să lucreze de acasă. Un avans util, pentru ca transportul în comun să devină cu adevărat o alternativă, iar deplasările pe jos sau pe biciclete să ocupe natural traficul. Însă chiar dacă lucrurile astea s-ar întâmpla, tot ar trebui să gândim o soluție pentru parcările dormitor. Orașul e ca o favelă de parcări ad-hoc, care parazitează spațiul public cu tablă. Izolarea asta ar fi fost o ocazie ideală să ne privim viața în ochi și să decidem o reorganizare a lucrurilor care să ne includă pe toți.

Tare mă tem că asta nu se va întâmpla nici măcar în campania electorală pentru locale, dacă și când va mai avea loc și aia.

 

Am tot scris despre parcări:

Cine dă mai mult ca să parcheze în sectorul 3?

În care Dollo se hotărăște să meargă la poliție

Cel mai îndreptățit din parcarea de reședință

 

Etichete: , , , ,

22 comentarii la “București, această favelă a parcărilor și înmatriculărilor fără număr” Subscribe

  1. Cristian Banu 06/05/2020 at 15:04 #

    Discrepanța dintre evidențele DTIL și cele ale DRPICV este dată de o sincopă legislativă. În momentul în care cineva vinde o mașină, primul lucru pe care îl face este să o scoată din evidența DTIL. Nu sunt chiar rare cazurile în care noul proprietar omite să o treacă pe numele său, deci mașina nu mai este deloc taxată, dar figurează în continuare la DRPICV pe numele vechiului proprietar. Acesta este un caz. Alt caz poate fi că mașina respectivă este pur și simplu abandonată pe domeniul public, dezmembrată, dată la REMAT, dar proprietarul nu a mai radiat-o la DRPCIV. În fine, o a treia speță la care mă pot gândi, și la care am asistat accidental în vreme ce eram la DTIL, a fost că, în urma decesului soțului, o doamnă s-a trezit cu rolul acestuia șters, pierzând astfel și locul de parcare, deși nu se terminase de dezbătut moștenirea, deci, teoretic nu se știa proprietarul real al mașinii.

    • Dollo 07/05/2020 at 09:16 #

      Hm, mersi de lămuriri, uite nu mă gândisem la astfel de cazuri. Cu atât mai mult e nevoie de o corelare a bazelor de date. Diferențele sunt mult prea mari.

      • gheo 07/05/2020 at 10:31 #

        Ar trebui intrebat la DRPICV daca au radiat masinile pentru care proprietarul din acte nu si-a mai facut ITP si asigurare. Cu ceva vreme in urma a fost promovata o asemenea propunere, cu termene pentru fiecare parte, pentru aducerea la zi a statisticii! Am scris mai jos ca eu ma aflu intr-unul din cazurile descrise de dl. Banu!

  2. Stelian 06/05/2020 at 18:20 #

    Traind de ceva vreme in alta parte, pot face niste comparatii.

    In locurile unde este spatiu mai mult un bloc are nu numai suprafata construita ci si ceva spatiu in jur astfel incit sa aiba si spatii de parcare si ceva spatiu verde.
    Am prieteni ce locuiesc in bloc de apartamente ce nu are spatiu in jur. Totusi blocul are 2 niveluri subterane unde fiecare apartament are un loc de parcare.
    In blocurile ce inchiriaza apartamente au locuri de parcare in jur, tot cam 1 pe apartament, dar au si 2-3-4 locuri amenajate pentru vizitatori.
    Cum este oras foarte aglomerat, in special zona centrala, exista destui posesori de masini ce nu au unde parca. Sau casele au teren putin si loc de parcare pentru o masina si o familie are 2 masini. Si atunci?
    Orasul vinde niste permise de parcare pe strada (unde vei gasi liber) strict limitate la o anumita zona rezidentiala. Aceste zone sunt numerotate, iar pe strazi sunt marcate numarul zonelor. Masinile au pe luneta un abtibild lipit cu numarul zonei. (Bine, e motiv de glume, dar si de frustrari imense marcajul stradal in materie de parcare. Sunt atitea semne de permis si interzis pe cite un stilp ca te apuca groaza sa nu te trezesti cu un tichet de parcare care e destul de mare. Nu mai stiu cit e, ca n-am mai luat de mult.
    Pentru zona economico-turistico-distractiva (nu stiu cum sa-i zic altfel) exista parcometre, intre 9 dimineata si 9 seara, mai putin simbata si duminica cind plaja orara de plata e ceva mai mica.
    Apropos, chestii similare am vazut si in alte orase mari. Cea mai interesanta chestie din punctul meu de vedere am vazut-o acum citiva ani la New-York, unde la colt de strada era o parcare gen lift urias, ce avea parca 3 sau 4 locuri pe etaj. Se ocupau cele 4 locuri era urcat. O astfel de parcare avea cam 24 sau 30 de locuri de parcare.
    Deci, nu e treaba nici unei primarii unde iti parchezi masina. Ea creeaza un cadru general.
    Trebuie insa subliniat un lucru iar diferit de Romania. Blocurile de apartamente mai mari sau mai mici sunt administrate fie de proprietar, daca acestea sunt cu apartamente de inchiriat, fie de o societate ce administreaza blocul – pentru blocurile proprietate personala. Am intilnit apartamente cumparate de X sau Y si apoi inchiriate in blocuri cu apartamente proprietate personala, dar n-am intilnit in bloc de apartamente destinat inchirierii apartament proprietate personala cu exceptia celor mici (numite multi plex 2-3-4-6 apartamente maxim) in care proprietarul locuieste un apartament si inchiraza celelalte din „plex”.

    Solutii pentru Bucuresti, asa cum le-am vazut eu.

    1. Blocurile sa primeasca si spatiul din jur. (Nu ar mai apare altele inghesuite intre ele). Asa s-ar putea amenaja si spatii de parcare in locul mizerabilelor spatii verzi sau gradini, de fapt cimpuri cu balarii pline de gunoaie plasate in vecinatatea blocurilor care acum sunt responsabilitatea primariilor si de fapt este „misiune imposibila” chiar si pentru cel mai bine intentionat primar. Locurile ar fi numerotate si pe principiul 1 apartament =1 loc de parcare. (Scuze ca generalizez despre locurile de linga blocuri, dar vizitele mele de acolo si zonele unde am fost asta mi-au aratat. Repet, cea mai „tare” parcare rezervata este cu creanga de copac. Ziua pe locul de parcare, noaptea peste gardul de fierbeton de 6 pentru cofrage in asa zisul spatiu verde.
    Doua vorbe despre pomi. N-am nimic impotriva lor, dar sa fie si ei ingrijiti, toaletati, saptiul acela verde sa aiba si el o arhitectura, o forma, ceva… Cred ca multi din pomii fructiferi dintre blocuri nu sunt plantati, ci iesiti din simburii aruncati si apoi cineva i-a ingrijit o vreme. E doar o opinie.
    2. Blocurile sa nu mai fie administrate de asociatii, ci de companii specializate care se vor ocupa automat de curatenie, lift, interfon deszapezire, iarba. Daca era asa nu ar fi fost probleme sa se instaleze sisteme de dezinfectare la preturi modice…
    3. Zonele rezidentiale sa fie delimitate tot numeric, cu harti si panouri semnalizatoare pe stilpi cu numarul zonei, cu drept de parcare intre ora 18 si ora 7 dimineata. (Eu stiu, un sector sa aiba citeva zeci de astfel de zone. Adica nu sa stai in Zona Romana si zona unde poti parca seara sa fie pina la Unirii.)
    4. Interzicerea parcarii pe trotuar chiar si numai cu 2 roti. (Am vazut asta in multe zone in Bucuresti, ba chiar si parcare pe trotuar). Am trait si spaima sa merg pe trotuar si sa ma trezesc cu o masina ce mergea in spatele meu pe trotuar deoarece unde avea parcarea sau treaba nu avea acces din sosea!!!

    Eu unul as incepe cu niste proiecte pilot si dupa 2 ani le-as generaliza, imbunatatind ce e de imbunatatit.

    Ce-ati zice ca pe termen lung troleibuzele sa dispara, tramvaiele sa circule pe un sens pe o strada si in sens contrar pe alta paralela? Iar in circa 20 de ani si acestea sa dispara din zonele extrem de aglomerate si sa fie inlocuite prin metrou si autobuze? (asta apropos de circulatia infernala.)

    • Dan 07/05/2020 at 08:30 #

      Sa inlocuiesti tramvaiele in zonele extrem de aglomerate cu autobuze… du-te, ba, in SUA si ramai acolo. In Europa se procedeaza fix pe dos, introducandu-se tramvaie in zonele aglomerate deoarece sunt mult mai eficiente (arata-mi autobuz de 50m), iar locurile de parcare sunt din ce in ce mai restranse si inchiriate la adevarata lor valoare.

      Apropo, stiai ca si tramvaiele pot fi bagate in subteran? Deci practic le poti transforma GRADUAL in metrou. Orase in care gasesti (si) astfel de solutii: Vienna, Bruxelles, Dortmund, Essen… Probabil niste fraieri care nu stiau ca pot folosi autobuze in loc de tramvaie.

      In Bucuresti, dar si in celelalte orase mari din tara, trebuie procedat fix pe dos fata de americani. Trebuie imbunatatit masiv transportul in comun, inclusiv prin impunerea de benzi rezervate, astfel incat sa devina o alternativa reala la autoturismul personal. Orice investitie in parcari nu va avea rezultatul dorit deoarece vor genera si mai mult trafic auto prin aparitia a si mai multor autoturisme… ca tot e loc de parcat in zona.

      PS: Un autoturism are nevoie de mai multe locuri de parcare (de exemplu unul la birou, altul acasa, altul la supermarket) deoarece traficul nu se distribuie uniform pe parcursul zilei astfel incat locul ramas liber undeva sa fie ocupat de altcineva.

      PPS: Daca lumea ar fi fost dispusa sa plateasca pentru parcari atunci privatii s-ar fi inghesuit la construit parcari la fel cum se inghesuie la construit blocuri.

      • Dollo 07/05/2020 at 09:06 #

        Lumea mai trebuie și obligată să plătească parcarea.

    • Dollo 07/05/2020 at 09:15 #

      Soluțiile de la pct.3 și 4 le-am propus și eu. Nu sunt de acord, însă, cu 1 și 2 pentru că nu e chiar așa cum spuneți. Nu toate grădinile blocurilor sunt uscături. Majoritatea au copaci măcar (iar sub copaci nu prea mai crește iarbă) și alocarea acestor spații pentru parcări ar duce la tăierea copacilor și deci rezultatul ar fi dezastruos. Chiar și copacii fructiferi sunt buni la ceva, nu mi se pare o soluție asta cu copacii ornamentali, că în sectorul 3 de exemplu s-au tot plantat la platani în ultimii ani de am fost cotropiți de tigrul de platan. Toți peisagiștii recomandă o varietate florală. Noi avem în curtea blocului meri, corcoduși, niște viță de vie, cred că și un cireș sau vișin. Trebuie doar îngrijiți, iar asta da, e o problemă că locatarii nu prea se implică.
      Apoi, oamenii zic declarativ că vor copaci, dar când un copac stă între ei și un potential loc de parcare pentru mașina lor, mașina câștigă. Deci, NU hotărât soluției cu alocarea spațiilor de lângă blocuri pentru parcări 😊

      Administrarea blocurilor, de asemenea, este deja făcute de firme, în unele cazuri. Chiar blocul meu e administrat de o firmă și suntem destul de mulțumiți de asta. Însă asta nu poate fi impus prin lege, cred că poate fi impus prin exemple de bună practică eventual.

      • Stelian 08/05/2020 at 15:29 #

        Despre spatiul din jurul blocului. In acceptiunea mea el trebuie sa fie proprietatea locatarilor si el trebuie impartit in 2 parti, tot in acceptiune proprie: spatii de parcare si daca mai ramine, spatiu verde (vorbesc de cele existente). Acum, la ora asta, spatiul de care pomeniti din jurul blocului nu va apartine. El este al Primariei, sau domeniului public (Cine e domeniul public?). Copacii ca sunt fructiferi sau nu, nu-s ai locatarilor, chiar daca vreunul gospodar l-a pus. L-a pus pe domeniul public, fara a avea acord. Adica un abuz. Iar daca onor primarului ii vine pe chelie ideea ca acolo sa dea autorizatie pentru un bloc de 15 etaje sa te tii scandal si petitii si judecati si alte cheltuieli ca sa-l faceti sa se razgindeasca. Daca reusiti, daca nu… Daca spatiul apartinea locatarilor proprietari era alta discutie. Ca e proprietate privata. Si cu aia intri repejor in penal.
        Oare de ce nu se pune problema ca sa se modifice legislatia ca in noile locuinte de tip condominium (bloc) prin proiect sa fie prevazute spatii de parcare cite unul de apartament si minim 4-5 locuri de parcare pentru vizitatori? Se poate merge si sa se ceara sa zicem minim 10 metri patrati de spatiu verde pentru fiecare locuinta din noul bloc… Si sa vezi ca pentru un bloc spatiul necesar creste…
        Oare de ce nu se modifica legislatia ca din domeniul public situat intre blocuri sa nu se vinda/ inchirieze/ concesioneze nimic?

  3. gheo 07/05/2020 at 09:46 #

    Domnul Cristian Banu a punctat perfect discrepanta dintre cifrele oferite de diferitele autoritati ale statului in ceeace priveste numarul de masini inscrise in circulatie! Eu sunt unul dintre acestia! Am vindut masina, o Dacie 1310, cuiva care nu si-a inscris-o pe numele lui, dar eu am radiat-o de la taxe si impozite! As fi adeptul unor parcari liftate, daca le pot numi asa, sau a unor parcari supraetajate pe locurile virane, proprietate a primariilor!

  4. mihai 07/05/2020 at 12:13 #

    Confirm și eu povestea cu neînscrierea mașinii cumpărate. Cumnatul meu a vândut o mașină, ani de zile a continuat să primească amenzi pentru contravențiile săvârșite de noul proprietar, pentru că el era ultimul proprietar de care știa statul. La fiecare amendă trebuia să meargă cu contractul de vânzare-cumpărare să o anuleze. La un moment dat a făcut scandal, nu mai știu unde, și amenzile au încetat să mai vină. Nu cred însă că mașina aia a început să plătească din nou impozit.

    Statul ar trebui, când prinde așa ceva, fie la control de rutină, fie la amendă, să sechestreze mașina pe loc.

    • radu 13/05/2020 at 13:37 #

      eu am descoperit ca daca nu o inmatriculezi unde locuiesti nu te gasesc atunci cand o vinzi.

  5. Stefan 07/05/2020 at 12:29 #

    Misto articolul!

    Ca o mica anecdota, am depus cerere pt loc de parcare la sect. 2 : ca sa aflu ce se intampla cu cererea mea mi-au spus sa mai sun din cand in cand; ca sa aflu cate alte cereri sunt inaintea mea in zona in care locuiesc, trebuie sa depun o cerere separata. Probabil cu plic cu tot.

  6. anonim 08/05/2020 at 20:33 #

    brusc, odata cu apropierea „relaxarii” ne aducem aminte ca traim intr-un oras poluat si aglomerat. intre timp duamna primar a mai dat niste aprobari de puz-uri faraonice.
    tocmai ce s-a dovedit ca principala sursa de poluare este activitatea economica si ca traficul (fie el diesel, electric sau trotineta) nu face decat sa mobilizeze pana la senzorii de poluare ulberile produse de santiere si de incineratoare.
    problema locurilor de parcare in bucuresti deriva tocmai de la „dezvoltarea” imobiliara absolut haotica la care toti primarii si-au adus contributia inclusiv prin permisiunea construirii de blocuri pe spatii verzi.
    solutia? construit mai rarefiat, mai putin inalt, in special in zonele deja aglomerate. plus construit parcari publice serioase. parcari cu taxa, bineinteles.si renuntarea la „inchirierea” de catre ADP a locurilor de parcare. in unele cazuri inchiriere a fost pur si simplu ilegala, adp-urile au incasat chirie pe locuri de parcare trasate pe terenuri retrocedate…

  7. Bogdan 08/05/2020 at 22:21 #

    Plata locurilor de parcare rezidentiale e de fapt o taxa locala (de ocupare a domeniului public). Asa ca e reglementata de Consiliul General (si nu a fost modificata de ani buni). Sectoarele doar incaseaza acele sume.

  8. Mihai 09/05/2020 at 07:29 #

    Foarte bun articolul. Si as vrea sa adaug ca mi s-ar părea cel.mai bine ca toti posesorii de masini din București sa plătească o taxa de parcare, exceptând pe cei care au locuri private, locurile de la primarii sa fie pe principiul primul sosit acasa, primul parcat. Banii sa fie investiți în locuri noi de parcare. In București există foarte multe spatii unde se pot amenaja parcari publice, de exemplu in sectorul 6, s-au reamenajat trotuarele late de 8-10 m dar fara locuri de parcare.

    • Alice 10/05/2020 at 08:42 #

      Exact asta am constatat și eu în 17.01.2020 cand am facut o „sesizare” pe site-ul primăriei de sector (6) in care le sugeram ca ar fi putut face o parcare în spic pe zona buclei din bdul drumul taberei ( locuiesc de 5 ani aici, nu detin mașină) și să reducă trotuarul ( cred că are lățimea de cel puțin 15 m și altfel mașinile parcate pe prima bandă ar încăpea mult mai multe și traficul ar decurge „normal” pe cele 2 benzi. Au refăcut trotuarul după ce au „terminat” cu statiile de metrou.
      În 13.04.2020 am primit un mail de la adp sector 6 ( fara subiect) doar o foaie semnată de către 3 indivizi în care era pasată treaba la direcția administrația străzilor.deh trecuseră 90 zile.

  9. Marian 10/05/2020 at 19:37 #

    eu locuiesc intr-un cartier minunat din bucuresti, sectorul 6, unde mai multi bipezi au cate 2-3 masini, desi au doar 2 maini,2 picioare dupa cum are toata lumea 🙂 in afara de acesti veritabili onassisi de drumul taberei, sunt alti proprietari care si-au abandonat rablele la marginea drumului, masini nefolosite ruginite, fara cauciucuri, etc. primarii nu vor sa faca ordine in parcari de frica sa nu piarda voturi si pentru ca e de munca, e complicat si dureaza. mai bine schimba niste borduri, fac niste fantani pe mijlocul strazii, etc. asa ca vom ramane cu acest sistem mult si bine.

    • mihai 11/05/2020 at 17:27 #

      Nu e vorba de onassisi, e vorba de familii în care fiecare are propria mașină (2 bucăți), plus una de serviciu. Dar, în general, a treia mașină lipsește: cel care primește mașina de serviciu renunță la mașina personală tocmai din cauza problemelor cu parcarea.

      • marian 11/05/2020 at 21:33 #

        Nu trebuie să te scuzi că ai mașina de serviciu. Nu, nevasta sau minorul nu conduc cele 3 mașini și nu sunt de serviciu, toate au aceleași litere preferențiale, dar numar diferit. La bloc. In timp ce alții se plâng de lipsa locurilor de parcare.

        • mihai 12/05/2020 at 15:33 #

          Ah, tu vorbești de un caz anume. Da, țăcăniți se găsesc peste tot, dar sunt relativ puțini. Grosul e format din cei de care zic eu, iar eu nu sunt dintre ei (am o singură mașină).

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dollo.ro: Câte mașini și câte parcări sunt în București / 4 masini din 5 parchează ilegal | Gazetarul - Stiri din Romania - 08/05/2020

    […] locuri de parcare au, cât încasează pentru ele și câte mașini înmatriculate impozitează, scrie Dollo.ro. Avem așadar aproximativ 300.000 de locuri de parcare publice în orașul ăsta pe care le […]

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Nu există o legătură între creșterea avuției bisericii și calitatea vieții enoriașilor

oti

Interviu cu fondatorul Asociației Secular Umaniste din România, Atila Nyerges, despre religie, credință, știință și imoralitatea legăturii dintre biserică și politicieni, pe la spatele poporului prezumat credincios.

Depre ziduri

pano

și oamenii care se încăpățânează să le construiască și să repete istorii de care omenirea ar trebui să se rușineze.

Vinales, seva eco-bio a Cubei

vinales20

Dar ce căutași, maică, taman în Cuba? l-am întrebat noi pe albanez. Și el nu pricepea ce-l întrebăm, dar râdea la noi. Noroc că nevastă-sa mai scăpa câteva cuvinte englezești și până la urmă ne-a arătat stâlpii casei, a bătut cu mâna în ei și am priceput că albanil nu era albanez, ci zidar.

Cum a salvat Vodafone caii din Deltă

Cai din Letea

Ca un violator care promite să ia fata de nevastă, ca să nu facă pușcărie, Vodafone promite să hrănească cu 20.000 de euro caii salvați de alții anul trecut. După ce le-a folosit imaginea fără să-i întrebe, ca să-și facă publicitate.

De ce ea?

tarau-victoriei-an

Povestea neromanțată a unei românce care a făcut pușcărie nevinovată, ca urmare a unui lanț de erori judiciare, deschis în 2000 de o anchetă a procurorului Cristian Panait, închis abia după 15 ani de procese

De ce picură în Casa Poporului

casa poporului senat

Un accident umed a fost descoperit ieri, pe Facebook, în Parlament. Pentru că am apucat s-o cunosc pe mama Casei Poporului înainte să moară, vă invit să citiți un text din care veți afla și voi cum e când se sparge o țeavă în Palat, cum intră zăpada în birouri iarna, de ce unii zic că ar fi nevoie de termopane noi, câtă apă, curent și nervi consumă Casa Poporului ca să fie ceea ce este: locul în care cei mai iubiți fii ai poporului muncesc zi de zi pentru propășirea noastră, a tutulor.