O întâmplare absurdă s-a petrecut în familia noastră, chiar înainte de Paște. Mama domnului inginer, persoană de 60+ cu abilități tehnice limitate, ca majoritatea dintre noi, s-a trezit brusc cu telefonul nefuncțional. Primit în 2019 cadou de la domnul inginer, ca să aibă și ea „țap” și să fie conectată cu lumea, telefonul e un Xiaomi Redmi 7A care a făcut față cu brio nevoilor ei: vorbit la telefon, schimbat mesaje și poze pe whatsapp cu familia, vizionat filmulețe pe Internet etc. În ziua cu pricina, 18 aprilie 2022, în Săptămâna Mare, telefonul a intrat în modul recovery și nu a mai vrut să pornească. Fiind singură acasă, a dat fuga la mai multe centre GSM din zonă, unde a primit diverse refuzuri: ba că nu au nu știu ce soft, ba că ei nu repară telefoane. Până când a ajuns la ARSIS Vodafone din AFI Cotroceni, unde a dat peste niște oameni de bine care au ajutat-o să treacă strada, deși ea nu voia asta.
Client Titanium, păcălit cu un abonament de Fraerium
Concret, cei doi angajați ai centrului i-au spus că telefonul ei nu mai e bun de nimic, că e depășit tehnic. Doamna le-a cerut atunci să cumpere o altă cartelă prepay, pe care să o bage într-un telefon mai vechi pe care-l avea acasă, căci nu știa că o poate scoate pe asta din telefonul ei. Femeia stătea de 15 ani de zile, bine mersi, pe o cartelă prepay de 6 euro lunar, care îi asigura toate serviciile necesare: 60 GB de Internet și minute fără număr. Era ceea ce se cheamă „client Titanium” al Vodafone, de aceea primea bonus 30 de GB de Internet și 1000 de minute naționale de câte ori încărca cu 6 euro. Mai primea și mesaje de marketing&intimidare de la Vodafone, cum că opțiunea ei nu va mai fi disponibilă începând din 5 mai, și că ar trebui să treacă la abonament, dar nu le lua în seamă.
Ce n-a reușit marketingul Vodafone prin mesajele alea au reușit însă cei doi de la Centrul ARSIS Vodafone din AFI Cotroceni. I-au cerut numărul de telefon și aflând că are cartelă prepay au zis că, iată, ce noroc, au ei un telefon mai bun pentru ea, care poate fi achiziționat în rate cu abonament pe doi ani, „mult mai avantajos decât cartela”. Orice posesor de cartelă prepay știe marota asta cu abonamentul mai avantajos, pe care o tocesc toți reprezentanții de vânzări. În realitate abonamentul ăsta „avantajos” costă 7 euro+4 euro rata la telefon, și oferă doar 25 de GB de Internet și minute nelimitate.
Nu poți să ieși nepăcălit din magazinele Vodafone
A fost scos pe masă telefonul „mai bun” care era un Xiaomi Redmi 9AT, o versiune ceva mai nouă a telefonului ei din 2019, cu fix aceleași caracteristici. Întrucât vechiul telefon fusese configurat de domnul inginer, reprezentanta de vânzări a Vodafone i-a oferit ocazia victimei sale să-și sune fiul de pe telefonul ei, ca să-l întrebe care e parola contului google cu care configurase telefonul.
Aflând tărășenia la telefon, domnul inginer i-a cerut insistent mamei sale să nu facă niciun abonament, să nu cumpere niciun telefon, căci cel pe care-l avea nu avea cum să fie depășit (un telefon din 2019), ci cel mai probabil trebuia readus la setările din fabrică. I-a spus să meargă acasă și să-și bage cartela pe care o avea într-un telefon Nokia mai vechi, și să aștepte câteva zile când avea să ajungă el în București, ca să-i „repare” telefonul buclucaș.
Ghinion. Reprezentanta de vânzări Vodafone a spus că nu mai poate da înapoi, când a aflat că doamna nu mai vrea să cumpere niciun telefon și nici abonament. Nu putem să mai anulăm abonamentul, că deja l-am trimis la Vodafone, i-a zis ea, și chiar dacă nu mai vreți nici telefonul tot va trebui să-l luați, că așa e oferta, abonamentul cu telefonul.
Omul nici nu ieșise din magazin, anunțase că s-a răzgândit și totuși reprezentanta de vânzări a Vodafone s-a comportat de parcă vindea merdenele iar clienta tocmai mușcase dintr-una și nu mai voia s-o achite.
Așa se face că mama domnului inginer a plecat acasă cu un telefon băgat pe gât, dar nefuncțional, căci reprezentanta de vânzări nu a putut să i-l configureze, cu cartela prepay anulată și înlocuită cu una de abonament, în telefonul nefuncțional.
La ce se pricep reprezentanții Vodafone: să cheme paza
După câteva ore, ajunsă acasă, mama domnului inginer constată că telefonul ei a repornit singur, stând la încărcat. Fusese de fapt într-un proces de update de soft și după câteva ore s-a repornit singur. Câteva zile mai târziu a ajuns și domnul inginer la ea și a constatat evidența: că telefonul nu avea nevoie nici de vreun soft minune, nici nu era depășit, ci avea nevoie de o pauză și de un om cu minime cunoștințe tehnice care să apese pe butoanele potrivite a să afle asta. Să fie oare un reprezentant Vodafone, companie de telefonie mobilă care vinde și telefoane, capabil să facă asta? Se pare că nu.
După Paște a urmat o vizită a celor doi la centrul ARSIS Vodafone de la AFI Cotroceni, în care domnul inginer a vorbit personal cu managerul magazinului, căci se pare că reprezentanta de vânzări care încheiase abonamentul era în concediu. Managerul participase, însă, și el la înșelătorie, căci o presase pe mama domnului inginer să accepte odată oferta aia cu telefon și abonament mai scump, că stătuse deja cam mult în centru și îi ținea probabil din timpul prețios în care ar fi putut să mai înșele și alți clienți cu oferte similare.
Vizita domnului inginer nu a rezolvat nimic, căci managerul s-a simțit așa de vinovat încât se pare că un coleg mai grijului a chemat paza, ca să le fie alături. Managerul le-a spus că ei acolo nu repară telefoane, probabil nici nu știa cum arată un telefon care ar trebui resetat la setările din fabrică, ce mai, nici usturoi nu mâncase, așa că le-a indicat ușa, cu mențiunea că reclamațiile se fac doar la Vodafone (asta deși în contractul încheiat scria că reclamațiile se pot face și acolo) și că o să vadă ei că tot ca el o să rămână.
Domnul inginer e orice, numai fioros nu, iar mama lui nu fusese în stare nici data trecută să se impună, deci gestul cu chemarea pazei era nu numai inutil, dar și jenant, și arată cât de mare e musca pe care o poartă oamenii ăștia pe căciulă.
Oare dacă mamele lor le-ar călca pragul și le-ar cere să le deblocheze telefoanele, tot așa le-ar păcăli cu servicii și aparate de care nu au nevoie?
În fine, a urmat, firește, o reclamație la Vodafone, făcută pe email, cu ajutorul domnului inginer, în data de 26 aprilie 2022, în care a povestit toată tărșenia și a cerut anularea contractului.
Nu a primit niciun răspuns, în schimb a primit prima factură de plată, pe 4 zile (18-22 aprilie), în valoare de 64 de RON. Cum abonamentul lunar era de 7 euro+4 euro rata pentru telefon, factura pe 4 zile ar fi trebuit să fie în jur de 7,50 lei, deci nu a înțeles nimeni de unde erau acești 64 de RON. Pesemne așa de scumpe sunt serviciile celor de la ARSIS Vodafone.
În 2 mai 2022 a făcut încă o reclamație, contestând și factura, și a anunțat că până când nu primește un răspuns la reclamația din 26 aprilie, prin care cerea anularea abonamentului și returnarea telefonului nefolosit, nu va plăti nicio factură, mai ales greșită. Contractul prevede de altfel că orice plată contestată este suspendată până la soluționarea sesizării.
Nu a primit niciun răspuns nici la această a doua reclamație, iar marți, pe 10 mai, a sunat la Vodafone, la serviciul clienți, ca să vadă ce e cu reclamațiile și să încerce o rezolvare a situației. I s-a spus că nu merge „sistemul” și nu se poate verifica stadiul reclamațiilor, dar să mai sune joi… Nu e banc, chiar așa i s-a spus. Joi, pe 12 mai, când a vrut să sune din nou la serviciul clienți a constatat că are serviciul suspendat și că nu mai poate să sune pe nimeni, nici măcar la serviciul clienți ca să reclame. La *222, singura opțiune oferită de robotul Andreea este să plătească factura.
Pe 13 mai a urmat a treia reclamație, în care s-au reiterat aspectele anterioare și s-a cerut o rezolvare a situației, întrucât acum nu numai că nu mai are acces la serviciul de telefonie și la numărul de telefon pe care-l avea de 15 ani, ci nici măcar să sune compania la serviciul clienți nu poate.
Ca să poată comunica, în prezent mama domnului inginer folosește tot o cartelă prepay, dar de la o altă companie de telefonie (nu facem reclamă aici, doar antireclamă), băgată în vechiul ei telefon Redmi 7, care merge bine mersi. Pe noua cartelă a plătit doar 5 euro și are aceleași beneficii pe care le avea pe cartela prepay de la Vodafone, dar pe alt număr. Doar că în plus acum are de plătit timp de doi ani un abonament mai scump pe care nu l-a vrut și un telefon nou de care nu avea nevoie.
Ca fapt divers, telefonul oferit cu generozitate de Vodafone la prețul de 480 de RON costă cu numai 14 lei mai mult la Emag:
Asta este tărășenia noastră cu Vodafone, această ciumă roșie a telefoniei mobile, care se laudă pe site cu misiunea nobilă de a ne conecta pe toți cu un viitor mai bun fără să-i lase în urmă pe cei vulnerabili:
Prin tot ce facem, vrem să construim o societate conectată care amplifică progresul, include pe toată lumea și nu vine cu prețul planetei noastre.
(…) Suntem hotărâți să ne asigurăm că cei mai vulnerabili nu sunt lăsați în urmă în călătoria spre viitor”.
Într-adevăr, nu-i lasă în urmă pe cei vulnerabili, pentru că sunt niște fraieri buni de păcălit cu abonamente piperate și telefoane de care nu au nevoie, nici ei, nici planeta. Iar dacă își cer drepturile de clienți, le taie serviciul și nu le mai răspund la telefon.
P.S. Aceasta nu este o întâmplare izolată, un accident, ci mai degrabă un mod de operare practicat cu succes de companie. Tot mama domnului inginer a avut abonament pentru televiziune prin cablu la o adresă veche, serviciu furnizat de UPC, cumpărat între timp de Vodafone. Când a vândut casa și s-a mutat la București, a închis și abonamentul de la vechea adresă, cu plata la zi și număr de înregistrare a cererii de reziliere. Când a vrut să închie un contract tot cu ei, la București, pentru aceleași servicii de televiziune prin cablu, a aflat cu stupoare că nu se poate, căci figurează cu o datorie de trei luni la vechea adresă, unde, ce să vezi, nu se înregistrase cererea de reziliere în sistem. Nu s-a rezolvat diferendul până când nu a achitat cele trei luni estorcate, apoi a făcut cerere ca să primească banii înapoi. Și se pare că i-ar fi primit, dar a renunțat să-și mai facă abonament la ei aici, la București. Până când au prins-o pe frontul mobil 😉
Același lucru am patit cu mama avea un telefon vechi dar functional si a intrebat o ca nu doreste unul gratis ca nu o costa nimic si da a costat -o încă un abonament de 9 euro da tot ARSIS sunt cei care fac marsavii sub aripa protectoare a vodafon am dat telefoane la ei reclamatii la domnii vodafon NIMIC mai avem o speranță la ANPC daca nicicum nici aici nu se întâmplă nimic BOCCELUTA PE UMAR SI SLUGA AFAR DECAT LA TINE IN TARA
Am patit la fel cu mama.
In ultimul timp au o strategie noua: oferă clienților seniori diverse device-uri inteligente, le spun că sunt cadou, că nu-i costa nimic, iar din luna următoare le facturează o sumă care reprezintă rată pentru respectivul obiect, plus un abonament de telefonie mobila. Efectiv vânează și manipulează persoanele vulnerabile și le fura banii!
O companie abjectă și mizerabila!