Dunga galbenă care ne unește

Despre lipsa de educație cu care ne comportăm în trafic sau în spațiile publice și capacitatea de a decide prin referendum pentru viața celorlalți

dunga-pasaj-unirea3

Este un gang lung, cu tavan jos, care-ți dă senzație de claustrofobie și întotdeauna m-a făcut să mă gâdesc că acolo voi muri îngropată de vie, în caz că mă surprinde vreo calamitate prin zonă. Pasajul care face legătura între cele două stații de metrou de la Unirea este unul dintre locurile în care mi se pare că neglijența, nesimțirea și nepăsarea românului față de celălalt se manifestă plenar. Într-un cuvânt: educație. Sau lipsa ei. Nu-ți dai seama de asta decât când nimerești în locul ăla odată cu călătorii din două sau mai multe metrouri, deșertate în același timp. Atunci scapă cine poate. Altfel, după cum se vede în poza de mai jos, se poate.

dunga-pasaj-unirea1Faptul că cineva i-a ars o dungă galbenă pe mijloc și niște săgeți roșii-albastre, care să indice sensul de mers pe fiecare jumătate, îmi spune că nu sunt singura nebună deranjată de modul haotic în care e folosit gangul ăla la ore de vârf, și că-i mai deranjează și pe alții. Dar văd că și dunga aia galbenă, destul de vizibilă, și săgețile, au cam același efect de frecție ca și „staționați pe partea dreaptă”-urile lipite pe scările rulante. Mă rog, la scări parcă-parcă s-au mai învățat oamenii cu regula asta.

Cred că și aici e cam la fel ca în trafic. Dacă s-ar face un sondaj probabil am afla că majoritatea celor care circulă cuminți pe sensul lor sunt și șoferi în viața de la suprafață, iar ceilalți care merg pe sens opus fie nu au carnet de conducere, fie nu se sinchisesc de regulile astea nici la suprafață – genul care depășesc coloana la semafor, taie linia dublă, taie fața, taie orice, provoacă accidente și de regulă scapă ca să mai facă și altele.

Cred că am eu o problemă de control și de aia mă deranjează așa de mult comportamentul oamenilor în astfel de locuri publice înghesuite, dar realitatea e că noi ca popor avem o problemă în general cu comportamentul în spațiile publice. Asta se vede iarna, pe trotuarele pline de zăpadă, când se circulă în șir indian; se vede la piscină, unde nu se respectă elementare reguli de igienă și comportament; se vede în autobuzele pline ochi din care nu apuci să cobori din cauza ălora care mor să urce primii; se vede la orice coadă la care șmecherii se bagă în față, se vede în trafic, unde șoferii înjură bicicliștii, și pe trotuare, unde bicicliștii înjură pietonii. În general se vede peste tot unde e nevoie să te pui în locul celuilalt și să te gândești dacă ți-ar plăcea să ți se întâmple una sau alta.

Știu că azi e Ziua Unirii și trebuie să fim pozitivi, să ne amintim de înaintașii noștri care ne-au vrut uniți și au și reușit, chiar dacă le-a mai scăpat câte ceva în materie de educație. Dar eu mă întreb dacă un popor care nu știe sau nu vrea să respecte în viața cotidiană niște banale dungi pe asfalt, poate să decidă, printr-un referendum, cine cu cine și-o trage la el acasă sub plapumă sau cine să fie grațiat și amnistiat? Știu, aceeași întrebare se poate extrapola și la vot, dar acolo alegem doar penalii, cu speranța că vor fi opriți să facă prostii de Europa, de SUA sau, in extremis, de câte o manifestație de stradă.

Am dubii că dacă întrebi poporul dacă vrea să nu mai muncească, să nu mai plătească taxe, să fie reintrodusă pedeapsa cu moartea și chiar să plătească un impozit pentru că e ortodox, ar răspunde cu Nu la vreuna din întrebările astea.

Dar hai, lamulțean de Ziua Unirii și un călduros „calc-o, bă!” 😉

dunga-pasaj-unirea

Etichete: , , , , , , ,

13 comentarii la “Dunga galbenă care ne unește” Subscribe

  1. Stefan Bragarea 24/01/2017 at 16:03 #

    Excelent doamnă Benezic! Și nu mă pot împiedica să mă întreb ce s-a întâmplat cu educația elementară în România.
    Că aproape a dispărut (nu peste tot, desigur) educația din familie.
    Că ne-am ”țigănit”, nu în sensul rasial, care nu are importanță, ci în sensul unei șmechereli ieftine, a admirației pentru violență, a plăcerii de a speria o persoană nevinovată, eventual o femeie sau un bătrân (i-am tras-o)…
    Că urcarea în ierarhia socială nu se mai face de mult prin merite personale, ci pe căi greu avuabile.
    Și lista ar fi îngrozitor de lungă…
    Sănătate și succes în continuare și cele mai bune urări mamei dvs.

  2. ady 25/01/2017 at 09:56 #

    Buna,
    Atat timp cat nu exista regula scrisa faptul ca cineva a ars o dunga galbena nu vad ce anume trebuie sa respect. Nu scrie ca trebuie sa circul pe dreapta sau pe stanga, nu exista un regulament de circulatie pietonala la metrou. Nu cred ca este corect sa comparam circulatia rutiera, care este reglementata in codul rutier cu circulatia pietonala la metrou. Eu sunt unul care nu respecta dunga galbena fix pentru ca nu este reglementata, nu scrie pe nici un panou care-i treaba cu ea. Iar pentru un sofer linia continua galbena nu semnifica nimic, la fel si sagetile albastre.
    In concluzie daca vrei organizare trebuie sa pui oamenii in tema, nu sa trasezi linii si sageti si sa te astepti sa stie care-i treaba cu ele.

    • Dollo 25/01/2017 at 10:46 #

      Acuma ai aflat, ce o să faci, te faci că nu știi? 😉 Am auzit că nici la englezi nu scrie undeva că se circulă pe stânga, tot niște linii și înscrisuri pe asfalt sunt, apropos.

  3. ady 25/01/2017 at 11:17 #

    Ha, in Londra chiar si la periferie scrie pe jos la orice intersectie, unde e o trecere de pietoni: „look right” + sageata…ce chestie: SCRIE ce sa faci, nu trebuie sa te prinzi; puteau sa lase doar sageata? Puteau! Sa mai zic de celebrul „mind the gap” de la metrou ? Eu sunt de parere ca daca faci ceva, fa-l calumea.

    Nu ti se pare ciudat ca o persoana care militeaza pentru drepturile oamenilor sa ceara ca oamenii sa se ghideze dupa semne fara ca acestea sa fie documentate undeva ?

    Daca te deranjeaza comportamentul oamenilor, pe mine ma deranjeaza comportamentul metrorex: trag niste linii si niste sagetii si lasa „vitele” sa se prinda. A vrea sa respecte niste linii fara o insemnatate e ca si cum ai vrea sa se respecte legi cu titlu si articol dar fara continut si explicatii ( daca in codul rutier nu ar explica prioritatea de dreapta crezi ca omul ar intelege ?)

    Daca chiar voiai sa faci un lucru calumea te adresai metrorex sau cine e administratorul acelui tunel sa puna pancarte cu ce reprezinta fiecare semn si ce trebuie sa faca clientii (asta daca e pentru clienti si nu pentru angajatii metrorex/whatever). Asta asa ca feedback 😉

    Nu ma intelege gresit, nu am nimic cu tine, doar ca acest articol trebuia indreptat catre metrorex nu catre clientii acestora (cel putin asa-l percep eu).

    • eu 25/01/2017 at 12:16 #

      A propos, in Metrou este interzis sa faci poze! Asta ca tot suntem suprati cum incalca Romanii regulile. Si in general vorbind nu e corect sa publici poze in care pot fi identificate persoanele fara acordul acestora. Ca vorbim de cat de civilizati suntem. Dreptul la imagine e din Drepturile Omului.
      Si inca mai general vorbind, romanii nu sunt mai rai sau mai buni decat altii. Prin plimbarile prin strainatate am vazut peste tot si mai buni si mai rai. Diferenta o face controlul social. In vest cei care sar calul sunt destul de prompt sancționați. La noi jmecherii trec drept model de comportament si sunt incurajati de sistem.

      • Dollo 25/01/2017 at 12:40 #

        @eu – așa e, le-am blurat fețele.

      • mihai 25/01/2017 at 14:24 #

        De ce este interzis să faci poze în Metrou?

        „One has a moral responsibility to disobey unjust laws” – Martin Luther King Jr.

        • eu 25/01/2017 at 15:50 #

          Pentru ca tocmai vorbeam de dreptul la imagine. E un spatiu stramt in care ne inghesuim de nevoie, si cea mai buna protectie e sa-ti tii poftele voyeriste sub control si camera foto in buzunar.

          • mihai 25/01/2017 at 18:06 #

            Nu sunt de acord. Este un spațiu public la fel ca oricare alt spațiu public, iar cine are pitici pe creier și îi e frică că orice fotograf în locuri publice este un potențial voyeur n-are decât să stea acasă cu jaluzelele închise și să circule cu taxiuri cu geamuri fumurii.

          • eu 25/01/2017 at 20:50 #

            E dreptul tau a nu fi de acord. Poti sa faci o petitie in care sa ceri sa se schimbe aceasta regula. Dar pina alta asta e regula, si daca tot criticam pe altii ar trebui sa incepem sa respectam noi insine regulile mai intai.

          • mihai 26/01/2017 at 10:24 #

            Eu suspectez altceva. Că regula asta provine din anii comunismului, când stațiile de metrou au fost proiectate să funcționeze la nevoie ca adăposturi antiatomice, deci obiective militare care nu se fotografiază dacă nu vrei să fii invitat la o discuție din care nu ieși decât spunând pentru care agentură străină faci fotografiile.

            Mă îndoiesc însă că instalațiile antiatomice (uși, filtre) au beneficiat de întreținere în ultimii 28 de ani. Și nici nu cred că stațiile finalizate după ’90 au mai fost dotate cu așa ceva.

    • Dollo 25/01/2017 at 12:36 #

      Eu mă refeream la faptul că în legislația britanică nu e scris clar că se circulă pe partea stângă – așa am înțeles de la un profesor de drept – e o cutumă respectată. Faptul că scrie look right pare mai degrabă că se adresează ăstora ca noi aflați în vizită, obișnuiți să ne uităm în partea cealată când traversăm.
      Nu mi se pare ciudat, ca militantă pentru drepturile oamenilor, să cer ca oamenii să-și folosească mintea când umblă pe stradă sau în metrou 🙂 Sigur că n-ar strica să și scrie, cum spui tu, cum au scris până la urmă la scările rulante, dar tot degeaba. Cui nu-i pasă nu citește. Chiar aseară am avut o discuție cu cineva pe tema asta, care nu citise niciodată la noi anunțurile de la scări, în schimb știa din Germania că e obligatoriu să staționezi pe dreapta pe scară. Chiar dacă nu scrie nicăieri.
      Ideea cu scrisul mai are o hibă: dacă nu știi să citești sau nu știi limba română? Poate de aia semnele de circulație sunt în majoritatea lor grafice (săgeți, triunghiuri, cercuri etc). Simbolistica pare mai eficientă în comunicarea asta rapidă, decât cuvintele. Iar o săgeată, orice ai zice, indică o direcție.
      În concluzie, sigur că nu strică ca metrorex să fie mai proactiv în educarea călătorilor, dar și călătorii ar trebui să-și folosească creierele + să uzeze din când în când de bunul simț. Că nici să-ți sufli nasul pe jos nu scrie că e interzis, dar cred că majoritatea nu o facem. Sper 🙂

  4. Ba_laura 28/01/2017 at 21:03 #

    Multam!
    Ca incepusem sa ma suspectez, da, eu pe mine, de-o lejera alunecare in patima bunelor maniere, precum si de-un debut discret de pedanterie cu selinizare, ca prea ma enerveza de la o vreme astia tot mai multii care se misca intr-un total dispret fata de restul celorlalti. Singura regula care pare sa functioneze e „n-are importanta ca esti in calea mea, daca eu vreau s-o iau intr-acolo voi trece peste tine, pentru ca pot, am personalitate si ma grabesc”.

Lasă un comentariu

Anunță-mă prin email când apar comentarii noi.
Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

„Căpșunarii” care construiesc metroul din Drumul Taberei

Faur, Gheorghe și Vișovan în fața scutului cu care vor săpa tunelul de metrou

Au plecat de 10-20 de ani din țară, s-au specializat în săpat tuneluri în Spania sau Italia, și acum vin ca specialiști „străini”. Vestea proastă e că vor să plece înapoi. Sunt dezamăgiți că România nu a ajuns Europa din urmă cât timp ei au fost plecați.

Turism nemţesc în Transilvania: “Adevărata Românie poate fi descoperită numai la sat”

Casutele de vacanta ale lui Jonas din Valea Verde

„Pupă-mă-n fund şi rămâi sănătos!”, salutul medieval inedit al sighisorenilor, a provocat, in epoca, indignarea Vienei, iar azi le smulge zambetele turistilor straini

Cum a salvat Vodafone caii din Deltă

Cai din Letea

Ca un violator care promite să ia fata de nevastă, ca să nu facă pușcărie, Vodafone promite să hrănească cu 20.000 de euro caii salvați de alții anul trecut. După ce le-a folosit imaginea fără să-i întrebe, ca să-și facă publicitate.

Dacă ai vrea să trăiești doar atât cât poți

maini

Când mai vedeți reclame cu bătrâni râzând cu toată placa într-o lumină caldă, solară, să știți că ăia nu sunt nici români, nici la azil. Și poate nici așa bătrâni 😉

Dubița albă din Vitan, monumentul neputinței poliției și Primăriei sectorului 3

Celebra dubiță abandonată în fața Poștei Vitan

O dubiță zace de câteva luni încurcând traficul din Vitan. Poliția locală știe, dar nu are platformă de ridicat, Poliția rutieră o filmează și-l amendează pe proprietar, Primăria Capitalei zice să apelăm la țiganii care fură fier vechi, să fure și mașina abandonată.

Plasturii lui Negoiță – cât au costat și de ce s-au dezlipit

lipire-plasturi

50.000 de bucățele de „not so safety walk” cumpărate de la 3M au fost lipite bucată cu bucată de oamenii ADPB, pare-se la fel de prost cum a fost gândită toată lucrarea de pe Bulevardul Unirii