Partidul, Poporul, Europa

Pentru prima dată în 20 de ani nu știu ce trebuie să fac în decembrie, dar știu că nu vreau să votez cu niciunii. Voi ce aveți de gând?

C ineva se întreba pe Facebook oare unde ar vrea Ceaușescu să fie, dacă ar mai trăi acum: pe 23 August sau la Casa Poporului? Nu știu ce ar mai face Ceaușescu, eu știu că ultimele zile mi-au produs o stare de panică electorală pe care n-am simțit-o de 20 de ani încoace. Pentru prima dată alegătorul convins din mine se întreabă cu cine votează? Iar ziua de azi mi-a pus alternativele în oglindă, așa cum inspirat au ales și cei de la TVR să prezinte cele două evenimente. Congresul Popularilor Europeni de la Casa Poporului și Mitingul USL de pe stadionul 23 August. Aparent două Românii, în fapt sunt doar două găști perfect rupte de realitatea noastră cotidiană, Capuleți și Montague care se dușmănesc doar pe scenă, de ochii publicului, dar în cabinele din spate își împart banii, perucile, fardurile.

Cu cine să votez? Cu ăștia de la Casa Poporului am fost și m-am lămurit. Și ei la rândul lor au fost cu toți și am ajuns cum suntem acum. Apartenența la nobila casă europeană nu mai e un titlu de glorie, de vreme ce și Europa e în rahat. Discursurile popularilor de ieri au sunat bine în teorie, dar noi trăim în realitatea rezultată din guvernările lor.

Cu ăștia de pe stadion n-o să fiu în veci. Și nu mă indignez ca fata mare că l-au băgat acum pe Becali la liberali. Lumea pare să uite că Becali e de ani de zile europarlamentar, de ce ar fi Parlamentul național mai „presus” decât ăla unde se vorbesc 27 de limbi în căști? Lumea uită de asemenea ce de analfabeți fuduli și hoți sunt deja în Parlamentul României, de ani de zile, și nu i-a întrebat nimeni, ca pe Becali, dacă au vreo legătură cu doctrina și care e de fapt doctrina? Lumea se face că uită că procente mari din poporul ăsta au exact același profil psihologic cu Becali: sunt xenofobi, rasiști, homofobi, intoleranți, misogini. Diferența dintre Becali și majoritatea românilor e dată doar de bani. Pesemne că oameni ca el sunt cu adevărat reprezentanți ai României de azi.

Pentru prima dată în 20 de ani nu știu ce trebuie să fac în decembrie, dar știu că nu vreau să votez cu niciunii. Am citit zilele trecute un text despre nesupunerea civică. E lung, dar vă asigur că merită citit. Vă citez doar concluzia:

Atunci când instituțiile statului nu mai funcționează (…) soluțiile la criza politică nu pot veni decât din societate. Prin practica nesupunerii civice este posibilă o campanie de aducere în conștiința publică a unor teme pe care publicul amenințat de dispariția politicului și mult prea preocupat de îngrijorările vieții de zi cu zi le poate da uitării. Este vorba, în cele din urmă, de asumarea calității de cetățean, de asumarea responsabilității de a participa la deciziile politice, și de afirmarea unei conștiințe morale aflată deasupra simplei dorințe de prezervare biologică

E o soluție, dar numai atunci când e adoptată de mulți. Altfel vom fi o mână ne nesupuși, așa cum am fost până acum doar o mână de cetățeni, într-o masă amorfă de populație. Numerele mici nu fac istorie. Și numerele sunt deocamdată mici, chiar dacă îi aud pe mulți că nu mai au încredere în nimeni, totuși îi văd combătând de-o parte sau de alta a baricadei. E ca atunci când dai like și attend pe Facebook, dar în realitate nu te miști din scaun pe motiv că gestul tău oricum nu va schimba nimic. Eu cred că încă mai suntem destui în țară care am putea să schimbăm ceva, n-au plecat toți.

Nu s-au dus toți pe stadion, nici la Casa Poporului. Poporul nu e Partidul și, chiar dacă nu ne place, nici Europa. Poporul suntem noi ăștia și f..ți în fiecare zi, și cu banii luați. Deci, voi ce faceți, oameni buni, în decembrie?

 

Tags: , , ,

34 Responses to “Partidul, Poporul, Europa” Subscribe

  1. Béranger 18/10/2012 at 00:07 #

    Belim belengherul. Sau căutăm de lucru în Jermănica.

    • Dollo 18/10/2012 at 09:34 #

      cât să ne mai încapă și Jermănica aia?

  2. Andor74 18/10/2012 at 07:57 #

    Subscriu la zisele lu’ „Béranger”! Io mi-am schimbat deja locul de munca si mi-am asigurat 20% in plus fata de cat cheltui pe luna, numai ca sa ma pun la adapost de dezastrul care va urma dupa alegeri (indiferent cine castiga – acum nu s-au luat decat masuri electorale iar nota de plata vine dupa alegeri).
    Altceva nu pot sa fac. 1. Sunt mult mai multi cei care „voteaza cu spirit civic” si 2. Partidele si-au facut listele si legea electorala in asa fel incat tot aia pe care nu-i vreau ajung in frunte (nu cei pe care-i votez eu).
    Deci ALEGATORUL CONVINS acum sughite: „Hic, eu cu cine votez?”

    • Dollo 18/10/2012 at 09:35 #

      Păi la ce te ajută că ai 20% peste dacă trăiești într-o atmosferă de rahat? Eu nu cred că banii sunt soluția în cazul ăsta.

      • Andor74 18/10/2012 at 14:19 #

        Sorry! Nu-s in Bucuresti ci mai la nord (pe unde inca nu a juns autostrada) 🙂

      • VictorCh 18/10/2012 at 23:50 #

        Off-topic:
        Comentez (cred) pt prima oara aici, unde acum am ajuns urmand un link din http://lacoltulstrazii.ro/2012/10/18/mai-e-cineva-pe-restul-nu-intereseaza/ – bine v-am gasit, spor si succes in continuare!

        On-topic (macar oarecum si oarecat):
        Banii IN GENERAL nu prea sunt o solutie (decat la penuria de fonduri), dar au o ciudata si inexplicabila (Hm!) calitate de catalizator: in prezenta lor (fie si subinteleasa) problemele cam au tendinta daca nu chiar sa se rezolve, da’ macar sa se netezeasca pt a reduce cucuiele posesorilor banilor (daca nu-i pot scapa pe acestia CU TOTUL de durerile de cap).
        Anume in cazul asta, cei 20% ar putea juca (pt posesorul lor) rolul de filtru care sa atenueze – sau chiar sa devina de ne-simtit – ceea ce ajunge la posesorul respectivelor procente (mai precis – al banilor reprezentati de acele procente) din duhoarea de… „cacao” din jur (chiar daca aceasta in mod obiectiv nu dispare).

        • Dollo 19/10/2012 at 00:00 #

          Eu zic că e o iluzie. La un moment dat prostia din jur sau mizeria îți dovedesc că nici cei 20%, nici tot aurul din lume nu te pot feri de nimic. Dar e decizia fiecăruia. Mulțumesc de vizită, vă mai aștept 🙂

  3. pehash 18/10/2012 at 10:43 #

    Dollo, politica (aka guvernarea) e la fel ca matematica… ai o problema de rezolvat? prima jumatate din rezolvare este descrierea corecta, completa a problemei. Care apare destul de clar in textul tau: prea multi ‘Becali’ saraci cu drept de vot. Solutia: Cand o sa scrii si pentru ei?..

    • Dollo 18/10/2012 at 12:07 #

      Mda, e tentant să zici că votul universal a fost o eroare, dar dacă cineva va spune și că dreptul de vot al femeilor a fost o eroare, sau al negrilor…? Complicat cu democrația asta.

      • pehash 18/10/2012 at 14:06 #

        Votul universal nu exista. Copiii nu voteaza. Puscariasii nu voteaza (o parte din ei). Daca am fi consecventi?.. Democratia ateniana excludea copiii, femeile si sclavii, da, dar de ce? Nu pentru ca erau considerati mai prosti, ci pentru ca nu aveau aceleasi obligatii!… in speta nu erau obligati sa lupte in armata ateniana.

        In timp echilibrul asta intre drepturi si obligatii a fost uitat. Acum avem o constitutie care insira pe 32 de articole drepturi si libertati.. pe 4 articole indatoririle.. si alea destul de vagi.

        De fapt ai interpretat gresit comentariul meu. Solutia, pe termen lung, nu poate fi decat educarea populatiei cu drept de vot…

        • Dollo 18/10/2012 at 14:19 #

          Educație zic și eu, cu condiția ca și ăia care trebuie s-o promoveze/sprijine/reglementeze să nu aibă un scop contrar. Gloata e mai ușor de manipulat.

          • pehash 18/10/2012 at 15:20 #

            Adica doar ‘aia’ trebuie sa?…
            Hai Dollo, poti mai mult! ca doar esti a 4-a putere in stat..

          • Dollo 18/10/2012 at 16:09 #

            Apropos de a 4-a putere: ești naiv, domnu! E la fel ca și cu puterea societății civile.. 😉

      • VictorCh 18/10/2012 at 23:52 #

        Nu mai retin CINE spunea ca votul unui geniu este egal ca „valoare” cu cel al unui idiot nedovedit.

  4. bugsy 18/10/2012 at 12:24 #

    Pentru Europa! Este, la momentul acesta, un drum cu „sens unic” pentru Romania! alternativa (USL) inseamna mizerie, minciuna, foarte multa minciuna. Nu stiu ce om cu toate tiglele pe casa ar vota un politician care intr-un discurs public spune „…..este ultimul comunist din europa”, „…este ultimul securist din europa”.

    • Dollo 18/10/2012 at 12:37 #

      Da, dar doamna Merkel nici nu candidează la noi, nici nu votează, după cum ne-au anunțat domnii Ponta&Crin

      • bugsy 18/10/2012 at 13:03 #

        Ponta&Crin spun (numai) lucruri trasnite!

  5. Ciprian 18/10/2012 at 12:28 #

    Cochetam şi eu cu ideea ‘nesupunerii civice’, care a apărut de mai multă vreme prin online şi s-a tot pendulat între ‘vot alb’ şi boicot.

    Problema este însă că sună bine în teorie, dar realitatea este cu totul alta. Şi anume că vor exista întotdeauna un grup de oameni care fie chiar cred în partidul X, fie urăsc partidul Y, fie au interese directe.
    Ei vor vota, aleşii vor face în continuare aberaţii, iar noi ceilalţi vom rămâne să ne simţim bine cu faptul că in teorie am avut dreptate.

    Presiunea societăţii civile poate duce la schimbare, dar pentru asta trebuie să existe societatea civilă, să fie organizată, să aibă iniţiative clare. Asta e mult mai complicat decât ‘nu mergem la vot’, dar schimbarea reală se poate produce doar prin lupta la baionetă, nu prin non-combat şi comentat de pe margine.

    Până una alta, ce zic eu nu răspunde dilemei perpetue „eu cu cine votez”. Şi am dilema asta şi eu. Totuşi eu mi-am dat singur răspunsul – votez cu ideea de echilibrare (sau pentru ideea de echilibrare) a forţelor.

    Un parlament cu o majoritate de 80% este cel mai periculos lucru posibil. USL este cotat în jur de 50-60, dar mai poate inca strange randurile, iar votantii USL sunt (cred!) dintre cei cu mai putine dileme…
    Cu alte cuvinte voi vota cu ARD ca sa scad diferenţa dintre cei doi poli, în speranţa că luptele dintre ei vor mai scoate la iveală problemele, vor mai forţa lucrurile să se aşeze sau măcar nu vor permite unuia să se comporte ca la mă-sa acasa!

    • Dollo 18/10/2012 at 12:36 #

      Și ce garanții avem că ARD nu se va comporta ca un nou UNPR, scuzată-mi fie comparația? Apoi în teorie și asta cu luptele dintre cei doi poli sună bine, pentru democrație. Dar realitatea la noi a arătat că luptele ori sunt doar de fațadă, pentru că interesele economic-mafiote sunt transpartinice, ori că lupta pentru ciolan produce monstruozități și aruncă de fapt țara în haos, cum s-a întâmplat anul ăsta. Cum facem ca statul să funcționeze no matter what, iar viața noastră să nu fie influențată atât de dramatic de calitatea îndoielnică a celor din Parlament/Guvern și la fiecare puseu de orgoliu al unui politician?

      • Ciprian 18/10/2012 at 13:26 #

        Nu avem. Vorbim de o rezolvare ‘rapida’ a unei dileme ce dureaza de 22 de ani. Ce rezultat putem astepta?

        E o mafie trans-partinica acolo, corect, dar dupa mine singura speranta e sa-i facem sa se lupte intre ei, pana la urma nu e destul chiar pentru toti si e mai bine decat sa-i lasam doar pe unii.

        Alternativa boicotului nu mi se pare ca va aduce nici un fel de beneficiu. Sunt sigur de fapt ca nu va aduce nici un fel de… nu beneficiu, macar speranta ca poate-poate nu va fi mai rau de atat.

        Iar la ultima intrebare raspunsul meu este ca nu putem. Adica nu putem daca ne gandim pe termen scurt. Insist pe faptul ca e o lupta, nu doar cu politicienii ci cu ‘semenii’ nostri, care voteaza pe galeti, pe orgolii si pe emotii. UE si SUA ajuta in lupta asta prin presiunile lor, dar nu pot duce lupta pentru noi.

        Pe termen lung putem fie sa ne organizam in grupuri civile cu target clar (de ex. Asociatia Profesorilor Romani poate face rapoarte si pune presiune pe cum sa se modifice si cum sa nu se modifice legea invatamantului) fie sa ne organizam in partide noi formate de jos in sus, partide care sa fie o alternativa reala, nu doar aceleasi personaje reciclate.

        Nici una, nici alta nu e deloc simplu, nici una, nici alta nu se pot face pana in decembrie.
        Intrebarea mea – in completare – este: Dupa decembrie mai exista viata? Adica dupa decembrie mai vrem sa facem ceva? Sau ne aducem aminte din 4 in 4 ani ca NOI nu am facut nimic?

        • Dollo 18/10/2012 at 13:30 #

          Da, întrebarea finală e bună. Eu zic că da, și tot bat apa în piuă pe tema asta de ceva vreme. Pentru cine vrea să asculte 😉

  6. Simona 18/10/2012 at 12:33 #

    Eu m-am hotarat sa caut pe liste pe cineva care nu apartine vreunui partid si daca imi place il votez. Daca nu – nu. Sper ca pana la urma sa apara cineva care sa merite votat. USL/PDL – nici nu ma gandesc.

    • Dollo 18/10/2012 at 12:37 #

      Slabe șanse să apară independenți reali pe buletinele de vot, la cum e legea electorală făcută.

    • VictorCh 18/10/2012 at 23:56 #

      Eu TARE-as fi curios sa aflu CUM constati ca respectivul independent iti este pe plac. Din descrierea pe care si-o face? Din declaratiile publice (adica vorbe)? Sau esti atat de bine „ancorata” in viata publica incat te astepti ca pe respectivul independent sa-l cunosti dinainte?

  7. Diana 18/10/2012 at 13:59 #

    Sunt multi care au aceeasi problema, insa asta nu schimba cu nimic situatia. Dupa mine exista urmatoarele variante (prezentate aleator, nu in ordinea preferintelor, ca inca n-am asa ceva):
    1. N-ai alternativa, nu-ti place de niciunii, stai acasa. Dar pentru ca ambele tabere principale au cate un nucleu dur de sustinatori (platiti, interesati, victimele vrajelii asta nu mai conteaza), statul acasa = 0. prezentele mici la vot sunt deja o obisnuinta si nu numai in Romania.
    2. Bagi capul in pamant ca strutul, ignori latura proportionala a sistemului de vot si votezi cu candidatul din colegiu care iti pare decent (daca ai asa ceva la dispozitie), sperand sa iasa el/ea ca sa nu ti se duca votul la alt candidat al aceleiasi grupari din circumscriptie. Cu varianta ca iti conditionezi votul de ceilalti candidati ai gruparii respective din circumscriptie (redistribuirea functioneaza in principal la acest nivel, la nivel national mult mai putin). cam pe acelasi principiu (votez omul, ignor sistemul) ar fi si votarea unui independent. Dar doar daca are cat de cat o sansa, altfel vezi pct.6 de mai jos.
    3. Votezi cu PPDD, pe principiul daca nu-i bal, hai la spital. Varianta asta pleaca de la principiul daca nu poti face ceva bun cu votul tau, macar sa faci ceva rau. Pentru ca daca va fi foarte rau, poate se mai trezeste romanul, poate se naste o miscare politica noua … oricum de la foarte rau n-ai decat drumul in sus. Acum nu stiu daca PPDD este intr-adevar rau cel mai mare pe care il poti alege, ca sa produci efecte cu votul tau.
    4. Votezi cu USL, tot pe logica de mai sus. Scopul e ca USL sa aiba o majoritate cat mai zdrobitoare in Parlament, ceea ce le va da posibilitatea de a-si arata maxima valoare. E adevarat ca plec de la premisa ca o sa ramana impreuna si asa o sa faca o gramada de magarii, ceea ce s-ar putea sa nu se intample. Daca se rup, iar o sa ajungem intr-o supa calaie, cu majoritati fragile, mutabile si indecise. Iar daca printr-o minune n-o sa faca magarii, inseamna ca ai votat chiar bine, desi pornisesi de la ideea de a face rau.
    5. Votezi cu ARD in ideea de a avea o opozitie cat mai puternica. Realitatea ultimilor ani (practica PDL, si acum practica USL) ne arata ca un vot in plus e suficient ca majoritatea sa nu dea doi lei pe opozitie, fie ea puternica sau slaba. Sistemul parlamentar pluralist functioneaza numai atat timp cat se uzeaza de compromis (intre majoritate si opozitie). Compromisul in chestiuni de interes public (ce isi dau ei mana prin spate la furaciuni nu ma intereseaza) a disparut din Parlamentul Romaniei. Multumim PDL. Asa ca varianta asta cu votul pentru ARD merge nu in scopul de a avea opozitie puternica (vax albina!), ci ca sa dai o palma PDL. Sa culeaga si ei ce-au semanat.
    6. Votezi diversi outsideri. De preferat cat mai varza, ca sa sara in ochi. Asta ca sa te afli in treaba, efectul e aproape de 0. Da’ macar daca PCR sau mai stiu eu cine obtine un numar semnificativ de voturi, transmiti un mesaj. Din pacate nefiind urechi care sa-l auda, de fapt esti tot pe varianta 1. Da’ macar e ceva mai clar ca sanctionezi toata clasa politicia. Daca nu te duci pur si simplu, sau dai buletinul alb sau anulat se poate interpreta si altfel decat mesaj de suparare (ca ai fost ocupat cu taiatul porcului, n-ai avut ochelarii la tine, habar n-ai sa votezi etc.). De preferat outsiderul sa fie un partid, ca sa adune procente de peste tot. Independentul candideaza doar in colegiu si chiar n-o sa se vada nicaieri votul tau.
    7. Pentru Camera Deputatilor mai exista o varianta: votezi un reprezentant al minoritatilor nationale, care ti se pare mai decent. Astia figureaza pe toate buletinele de vot si macar ai siguranta ca, daca trec de prag (mult mai mic in cazul lor), stii unde a ajuns votul tau.
    8. Votezi UDMR. Daca n-ar fi fost la guvernare atatia ani, deci la fel de vinovati pentru situatia existenta, chiar ar fi fost o varianta buna. Un procent semnificativ mai mare decat populatia maghiara ar fi fost un mesaj clar. Asa nu stiu ce sa zic, mesajul nu mai apre, doar ca era ultima varianta nelistata si am vrut sa acopar tot.

    Probabil am sa ma decid in ultimul moment daca am vreo minima sansa sa fac ceva bun cu votul meu si daca asa ceva nu se va intampla, care e raul cel mai mare pe care il pot face, pentru a scutura sistemul.

    • Dollo 18/10/2012 at 14:23 #

      Diana, mă sperii 🙂 Mai mult decât sunt deja

      • Diana 18/10/2012 at 14:50 #

        Asta e analiza mea, pe care am facut-o in principal pentru mine, pana la urma nu stiu cat de corecta e, dar atat ma duce capul. S-ar putea sa mai fie unii care sa mai creada in votul pe principiu „raul cel mai mic” sau „sa ne schimbam sosetele intre noi” (adica daca toti sunt la fel, macar sa se produca rotatia, vezi strategia lui Carol I) sau unii chiar cred ca ARD sau USL sunt votabili. Eu nu ma regasesc in aceste situatii, pe unele le-am mai incercat si nu mi-au adus nicio satisfactie, asa ca balu’ sau spitalu’. Acasa n-o sa stau, ca la referendum am stat si mi-a fost rau fizic. Mai astept sa vad exact candidaturile ca sa imi fie clar daca pot sa votez omul, ignorand sistemul.

  8. Motanul 18/10/2012 at 15:49 #

    Cateva sfaturi:
    Cascati ochii ca motanul in tufis cand votati! Cand mergeti la cumparaturi nu cumparati niciodata un produs doar dupa cum arata ambalajul. Va interesati de calitatile lui, cititi eticheta sa vedeti ce contine si cand expira etc La vot de ce votati ca niste animale(ma rog nu toti)? Eu unul, normal ca vreau sa votez, ca altfel ajunge Socaciu in parlament(desi nu cred ca sta el in votul meu). Dar inainte de a vota o sa studiez cinci minute candidatii sa vad ce „contin”. Exclud din start traseistii, penalii si comunistii. Daca gasesc pe cine sa votez, il/o votez, daca nu, asta e!

    • Motanul 18/10/2012 at 15:51 #

      P.S. un alt criteriu de excludere e colaborarea cu BOR.

  9. ady 18/10/2012 at 17:25 #

    1. votam raul cel mai mic. n-ar fi prima oara. fiecare pe cine crede ca-i raul cel mai mic.
    2. gasim vreun independent (sau sau chiar afiliat politic) care ni se pare mai de Doamne-ajuta. a strans el, nicusor dan 9% la primarie. pe circumscriptii or avea si astia sanse.
    de votat, votez. ma fac cu nervii astia care ii dau zor cu votu’ de blam si balarii de genul, si dupa-aia ii injura pe restul ca vezi Doamne „toti dobitocii/taranii/analfabetii mi-au impus mie liderii”. da’ cine te-a tinut frate sa te duci la vot,?!te-a legat careva de calorifer?!
    din punctul meu de vedere (imi asum rosii, ouale stricate si portocalele putrede) n-ai votat (nu vorbim de motive de boale si altele independete de voita fiecaruia)- ciocu’ mic.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mai e cineva? Pe restul nu interesează | La colţu' străzii - 18/10/2012

    […] via dollo un text bun despre nesupunerea civică. Și-mi amintesc de un video care bifează toate […]

Leave a Reply

Oldies but goldies

Când gardul te dă de gol că ești nababul satului (III)

gardul

Proba șanțului și a zidului drept la sate; Viață de turnător de beton la mână; Azi ești tânăr și mâine îți cumperi gard jaluzea

Zen and the Art of Marcela Maintenance*

marcela

Calitatea service-urilor din București: prețuri europene, servicii făcute românește, pentru că „așa facem noi și n-am avut niciodată probleme”. Avatarurile unui șofer care se încăpățânează să citească manualul mașinii.

Consilierul Victor Stan: cum să mă adoptați, doamnă, dar ce, sunt câine?

victor ion stan

În proiectul „Nu aștepta supereroi, cere-ți orașul înapoi”, orice bucureștean poate să adopte un consilier general și să-l întrebe ce face el pentru oraș. Eu l-am adoptat pe Victor Stan, unul dintre veteranii consiliului, și așa a decurs prima mea discuție cu el.

Depre ziduri

pano

și oamenii care se încăpățânează să le construiască și să repete istorii de care omenirea ar trebui să se rușineze.

Miron Radu Paraschivescu, jurnalul unui comunist fără partid

Miron Radu Paraschivescu

Cine ar ști să se roage cu adevărat pentru sufletul meu decât o curvă – însemnările unui ratat oarecare din România secolului trecut. Miron Radu Paraschivescu, Jurnalul unui cobai

Îmi pasă de turci, dar de noi mi se rupe

proteste-turcia

Mai știe cineva azi de ce au ieșit revoltații noștri la Universitate în iarna lui 2012? Merge sănătatea mai bine? Țara e mai bine guvernată? Au ieșit din foame cetățenii ăia însetați de demnitate?