Luptăm cu nesimțirea, că hoția am rezolvat-o

Niște parlamentari vor un nou cod rutier care să-i pedepsească pe șoferii care sunt nesimțiți în trafic și nu respectă regulile de circulație (și de bun simț). Dar cu șoferii care și-au luat permisele pe șpagă ce facem?

A ud că 40 de aleși din toate partidele (consensul politic întotdeauna m-a emoționat) vor să schimbe codul rutier și să prevadă în el amenzi și pedepse (dure, cum altfel) pentru șoferii agresivi și nesimțiți în trafic. Vor fi sancționate toate chestiile alea care ne deranjează pe mulți în trafic, de la demaratul în trombă, la depășirea coloanei la semafor, claxonarea fraierului din față care nu pleacă la prima geană de verde, slalomul bezmetic pe benzi, băgatul în fundul ăluia din față la intimidare etc. (sursa)

Pentru unele dintre faptele astea există deja sancțiuni în codul rutier, numai că sunt greu de prins în fapt „nesimțiții”, că nici poliția rutieră nu e Dumnezeu să te vadă la fiecare scobit în nas. Într-o zi, parcă luna trecută, a încercat un echipaj de poliție să-i amendeze pe ăia care depășeau pe linia de tramvai coloana de mașini de pe Barbu Văcărescu, înainte de Promenada Mall. Rezultatul a fost că au blocat și mai mult traficul și n-au reușit să disciplineze decât câțiva ghinioniști. Realitatea e că astfel de comportamente în trafic sunt greu spre imposibil de pedepsit, legal, pentru că nu pot fi depistate în timp real. Iar sancțiunea nu se poate da post factum sau pe bază de reclamație, pentru că știm, organul nu se sesizează decât când vede cu ochiul lui competent ilegalitatea.

Dar, slavă Constituției, parlamentarii sunt liberi să scrie și legi în care să prevadă tot ce cred ei că ar răcori poporul, chiar dacă ele nu vor putea fi vreodată aplicate.

Observ însă că nici ăștia 40 de parlamentari, nici alții, nu se gândesc, din 2008 încoace, să schimbe Codul rutier sau Constituția sau Codul penal sau orice alt act care împiedică anularea unui permis auto luat fraudulos. De la „experimentul” Pitești încoace, de când țara a aflat cu uimire că peste 3000 de români au luat permisul de conducere pe șpagă, în judeșul Argeș, am tot avut dezvăluiri din astea spectaculoase, ultimul chiar la București. În urma lor au intrat la pușcărie doar câțiva polițiști, dar au rămas cu carnetele auto obținute pe spăgi cei mai mulți dintre șoferi. Logic mi s-ar fi părut să intre la pușcărie și mituitorii, pe lângă pierderea imediată și ireversibilă a carnetului de conducere.

Din ce am găsit acum la o căutare sumară pe google, prefectul de Argeș le-ar fi suspendat permisele unor celebrități, cum ar fi Vali Vijelie sau Piedone, plus încă vreo 300 de cetățeni (deci cam 10% din totalul permiselor fraudate), dar nu cred că a mers nimeni până la depistarea și anularea ultimului permis auto dat ilegal. Nu pentru că ar fi imposibil – până la urmă aranjamentele se făceau la traseu, unde se știe foarte clar, există evidențe ale candidaților repartizați pe fiecare polițist în parte – ci pentru că procedura birocratică pentru anulare ar fi greoaie și descurajantă, din ce înțeleg de aici. Adică, dacă ești prins cu mâna în buzunarul altuia, nu poți fi obligat pe loc să iei mâna de pe portofel, ci trebuie ca păgubitul să te dea în judecată, să demonstreze că ăla era portofelul lui și să te oblige judecătorul să restitui protofelul. E cam ca și la corupți: condamnați, băgați la pușcărie, dar nu le poți confisca averea, pentru că… nu avem nu știu ce agenție de stat care să facă asta. Pare că în România e imposibil de făcut legal și logic corelația între l-ai prins furând – îi iei tot avutul. Să-l lași pe el după aia să demonstreze că nu și-a dobândit averea furând. Știu, principiul în justiție e invers, ăla care te acuză că ai furat trebuie să demonstreze asta, însă văd că la noi nu se poate confisca ceva nici când prinzi hoțul în flagrant.

În cazul lui Piedone, de exemplu, o știre spune doar că prefectul de Argeș i-ar fi suspendat permisul (suspendarea nu e anulare) nu pentru că ar fi obținut în aceeași zi permise pentru cinci categorii auto (ceea ce e cam imposibil dpdv al regulamentului) ci pentru că nu ar fi respectat nu știu ce reglementări când și-a făcut flotantul în Argeș, ca să poată susține acolo examenul. Iar la aflarea știrii Piedone ar fi zis că nu a fost anunțat de așa ceva, se va consulta cu avocatul. Foarte posibil ca avocatul ăla să-l fi ajutat să rămână cu toate permisele, dacă a știut cum să-și joace cărțile.

Rezumând, așadar, avem mii, poate zeci de mii de șoferi care și-au luat permisul auto ilegal în toată țara (să nu ne amăgim că se lua șpagă la permise doar la Argeș, Teleorman, București), care circulă bine mersi pe drumuri de ani de zile. Între timp or fi și învățat să conducă sau poate că nu. Nici nu contează de vreme ce au văzut că merge și cu bani, fără să fii nevoit să înveți și să respecți regulile. Ce l-ar putea face pe un astfel de șofer să respecte restul regulilor de circulație, dacă a văzut că poate primi dreptul de circulație contra cost? Știu că ne entuziasmăm toți când ieșim în străinătate, unde se conduce regulamentar și cu frică de lege. Dar nu vrem să admitem că legea, așa cum guvernează la ăia, s-a impus cu biciul, nu cu negocierea, cum e la noi.

Ca o paranteză, citisem undeva că în China șoferii care provoacă accidente cu victime se întorc să mai dea o dată, de două ori peste victimă, ca să fie siguri că au omorât-o, pentru că dacă omori un om ieși mai ieftin cu despăgubirea, decât dacă îl lași cu vreun handicap care te va sili să-l întreții toată viața. Chiar dacă nu e o regulă, am avut și noi câteva cazuri celebre de șoferi care au omorât oameni și au scăpat doar cu niște despăgubiri. Practic totul e de vânzare, permisul auto, viața…

E vorba despre mentalități aici, degeaba dai o lege antinesimțire, dacă în spatele nesimțirii nu stă numai lipsa de educație, ci și certitudinea că indiferent ce faci o poți regla din bani, pentru că undeva în poliție, la permise sau la rutieră, va exista întotdeauna cineva dispus să-și riște pielea ca să-ți facă ție viața ușoară. După prinderea și condamnarea polițiștilor de la permise Argeș, București, Teleorman s-a făcut ceva pentru prevenirea recidivei? S-or fi mărit salariile polițiștilor, s-or fi luat măsuri pentru descurajarea celor care mituiesc, de exemplu scoaterea instructorilor auto care au mijlocit șpăgile din breasla asta?

Ar mai fi interesant de aflat și câți din cei 40 de inițiatori ai codului rutier antinesimțire au permise de conducere, cum le-or fi luat și cum procedează ei în trafic când văd o coloană de mașini la semafor? Sunt doar niște întrebări …

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

9 Responses to “Luptăm cu nesimțirea, că hoția am rezolvat-o” Subscribe

  1. bogdan 05/01/2016 at 20:41 #

    sefa, chiar n-are rost sa dezbati subiectul asta.
    pe bune, uite-te aici http://www.zoso.ro/cine-pune-practica-legea-soferilor-agresivi/
    vezi la comentarii cam care e nivelul de civilizatie. si coroboreaz-o cu faptul ca suntem de ani de zile pe primul loc la nr de victime in accidente rutiere raportat la nr de locuitori; daca mai imparti si la km de drumuri si la nivelul de motorizare, o sa fie si mai dezastruos.
    condu vreun an in franta, germania, belgia, austria si nordul italiei si dup-aia spune-mi ce impresie iti fac primii 200 km din romania. de la flashuri continue pentru te miri ce motive pana la politisti a caror singura grija e planul la amenzi, trecand pe o singura sosea pe care se fac drumuri lungi, drumuri scurte, drumuri urgente si drumuri de placere, pe care circula carute si bicicelete laolalta cu tiruri si masini sport.
    il vezi tu pe garcea patruland? ca io aici unde ma aflu ma mai trezesc injurand ca vad din cand in cand o masina cu insemnele politiei sau uneori civila dar cu conducator in uniforma, care circula regulamentar pe banda 1 cu 130 si iti zambeste politicos cand renunti sa o mai depasesti. sau masina de politie care se opreste sa amendeze duba parcata pe trecerea de pietoni. (eu am vazut asta ultima oara azi la amiaza. tu in ro cand ai vazut asta ultima oara?:)) acu trei ani, cand cu articolul din link?:))
    nu-s de-acord ca e imposibil de pedepsit o depasire de coloana. e suficienta o camera de supraveghere. si in plus, eventual, un judecator care sa nu se c… pe el ca nu era corect completat ordinul de deplasare al politistului. dar stii in realitate ce complicat e sa reclami un incident in trafic? ( a propos, am un prieten care s-a trezit urmarit penal pentru ca a chemat politia cand un controlor de tren a luat spaga.)
    deci: cine aplica codul rutier?

    sincer, ar trebui ca UE asta sa ne bage in infringement pentru nerealizari in domeniul JAI. eu zic ca ar fi suficiente motive daca ar conduce un europarlamentar scandinav de la cenad pana la resita.
    altfel sunt de-acord atat cu problema neanularii permiselor luate ilegal cat si cu intrebarea retorica de la final.

    • Dollo 07/01/2016 at 11:07 #

      Da, nu-l citisem pe Zoso, dar văd că nu ne contrazicem. Mie mi se pare că e o legătură între nesimțire/agresivitate la volan și modul în care ți-ai obținut permisul. Poate nu e probată în fiecare caz, dar dacă știi că rezolvi totul cu bani, ți se rupe de reguli. Cam asta zisesem eu în text. Că legea propusă nu se poate aplica și că mai bine ne-am concentra pe chestii mai ușor de probat și de sancționat. Cum e în UE deja e altă discuție, probabil are legătură și cu a câta generație încălțată pune mâna pe volan, cum spune un comentator mai jos, dar și cu sacralitatea regulilor.

      • bogdan 09/01/2016 at 13:58 #

        nu numai cu bani rezolvi, ci si cu gura mare. legat de mentalitatea spagii in romania, la un moment dat, cel mai hulit politician postdecembrist a dat o indicatie pretioasa: sa faca puscarie si cel care da spaga, nu numai cel care ia. a fost unul din alea 2 momente in care am fost de-acord cu abiasteptsamaimbatlamoartealui.

        etapele nu se pot arde, dar se pot scurta. pur si simplu punand legea in aplicare. si aici sunt de-acord ca avem legi minunate dar fie nu le aplicam, fie, intr-o buna traditie balcanica, le aplicam abuziv. legat de exemplul cu depasitul pe linia de tramvai, nu inteleg de ce nu se poate pur si simplu trimite procesul verbal acasa. in franta ar fi cam asa: „in ziua zet la ora has ati depasi prin stanga refugiului pentru tramvai de pe strada x, faapta prevazuta de articolul 1 literaa a din legea 16 de pe 2015 cu amenda de a lei si suspendarea permisului pe o perioada de b zile. contestatie in termen de 15 zile de la primirea prezentei, data postei de pe prezenta scrisoare fiind considerata data de primire a scrisorii”. chiar nu inteleg de ce trebuia blocata circulatia pentru a amenda un nesimtit. a propos, in romania cum se dau amenzile pe autostrada, tot tragand masinile pe dreapta? (nu e ironica intrebarea, e realista, pe garcea il cred in stare de asa ceva)

        DIN PACATE, CIVILIZATIA SE IMPUNE CU PARUL.

        exemplu: in primii ani dupa revolutie am ajuns cu un fel de bursa pentru o luna intr_unul din cele mai frumoase orase din regatul unit. curatenie mare, nu ca in elvetia, dar inimaginabila in romania. stateam in gazda, omul fusese in romania si polonia in 90-91 de vreo 10-15 ori cu ajutoare, cunostea situatia, asa ca profit si il intreb si io ca taranu, cacumfacetideiasacuratpaici? raspuns: pai pana pe la sfarsitul anilor 50 tot cum e acuma la voi era si la noi. dar am avut un primar mai al dreq asa, care o schimbat legea cu curatenia, a investit in serviciul de salubritate si care atentie, exact in aceeasi perioada, a inceput sa faca ture impreuna cu vreo 2 politisti si sa amendeze 10 babe care coborau din autobuz si aruncau biletul pus un „boss” pentru aruncarea unui muc de tigara. la un an dupa aveam un oras curat. ma intreb ce scandal ar iesi azi, chiar si intr-un uk cu alte valori, cum s-ar face din asta un drept al omului, iar in romania cum s-ar contesta legea la curtea constitutionala, cum latrina 3 ar zice ca-i vina lui basescu iar tolo ca-i a lui arafat….

        nu, nu e alta discutie cum e in ue. suntem parte din ue, dar se conduce cam ca in iran; in situatia asta suntem doar noi, slovacii si ceva tari baltice. sau acum, brusc si dintr-o data devenim eurosceptici exact la o chestie care inseamna un pas spre cvilizatie? adica sa fie lege, dar eu sa fiu exceptat de la respectarea ei.

        sunt de-acord ca legea e greu de aplicat si ca multe chestii sunt deja prevazute, explicit sau implicit, in legi deja existente. si da, o solutie mai buna ar fi sa aplici legile alea decat sa creezi una noua. repet, datul cu flashuri, prioritatea de viteza mai mare, prioritatea de depasire, taiatul curbei fara vizibilitate sau cu ignorarea masinii de pe contrasens sunt chestii pe care personal le-am intalnit in romania, slovacia, bosnia, muntenegru, serbia, macedonia. interesant, exact tarile care sunt tot timpul criticate cand e vorba de drepturile omului, stat de drept si altele din aceasta categorie. daa, soarta asta nemiloasa, exact cu noi, scutul crestinatatii……
        ar fi interesant de studiat cazul greciei. erau pe la inceputul anilor ’90 mai rau decat suntem noi acum; la un momednt dat s-a luat o decizie de aia de tip nemtesc („avem o problema. aici e rezolvarea ei, aveti x zile sa o rezolvati”) si au redus cu mult numarul crucilor noi de pe marginile soselelor. un ordin de ministru sau schimbare de lege+ apel la patriotism, cam asta am inteles eu din ceea ce imi spunea un coleg de birou, grec de origine si care a confirmat ceea ce ii spuneam eu (ca nu era drum de 2 ore, pe dn-uri cat de cat circulate, fara sa vezi un accident cu morti)
        din punctul meu de vedere, circulatia rutiera e o forma de „viata in comunitate”. si aici, fara sa contrazic fundamental ce suneti tu si stelian, tin sa adaug ca suntem zero la comportament in comunitate fata de alte tari. scuipam seminte in parc ca oricum le curata altii, fumam fara sa ne pese ca fumul e inhalat de copii mici, nu lasam pe cei din autobuz sa coboare si sa urcam noi numai dup-aia, sa reduca viteza ala care circula regulamentar ca io acum tre’ sa depasesc, nu e treaba ta ca blocul construit de mine in coasta casei tale nu respecta legea. pe bune, o viata in comunitate implica niste reguli. care uneori se numesc legi, alteori sapte ani de-acasa. la noi singurele 2 legi sunt „capra vecinului” si „nu e treaba ta”. si aici e comunismul ala glorios de vina, ca ala a schimbat in rau mentalitatile (chit ca nici „societatea traditionala romaneasca” nu era grozava). dar in tarile pe unde am stat functioneaza relativ ok ideea de viata in comun si delimitarea spatiului public de cel privat. in ro, ca sa reiau exemplul blocului cu zece etaje construit intr-o zona de case, nu cel care a construit blocul s-a bagat in viata mea privata, ci eu in a lui, cand i-am cerut sa respecte regimul de inaltime din cartier.
        revenind la subiect, de cand stau pe alte meleaguri (am stat in 2 tari cu 2 sisteme legislative fundamental diferite unul de altul) nu am auzit de vreun proces verbal de depasire de viteza contestat pentru metrologie sau ordin de deplasare al politistului incorect completat. insa am auzit ca cea mai frecventa „ciocnire” a lui law-abiding-average-joe cu legea este exact cu cea rutiera…..si dau tot un exemplu din franta: la tribunalele de proximitate (cele mai mici din ierarhie, alea unde is judecati cei mai amarati gainari), cam 60% din timpul efectiv de lucru e alocat contraventiilor si infractiunilor rutiere. si in majoritatea covarsitoare a cazurilor, nu castigi tu ca cetatean ci politia rutiera ca institutie.

        ar fi multe de spus, si aici politiile au un fix cu viteza, in sensul ca ma si tata problemelor e depasirea de viteza, ca doar se poate dovedi usor si aduce bani la buget pe timp de criza; insa ong-urile atrag atentia ca in rapoartele de accidente o pondere mare o are si nerrespectarea distantei de siguranta intre 2 vehicule, starea tehnica a vehculelor (nu radeti, e pe bune), neacordare de prioritate, neadaptarea conduitei la conditiile de drum si altele. dar e mai simplu sa amendezi un om pentru ca a mers cu 120 pe un drum cu sensuri separate, fara sa existe alt vehicul pe 2 km inainte si inapoi, doar pentru ca pe zona respectiva e un indicator de 110. e simplu de dovedit, si matematic vorbind, omul ala a incalcat legea. ce conteaza ca e singurul din satul lui care stie conduita in prezenta unei pete de ulei sau sa faca diferenta intre stop si cedeaza trecerea?

        cam atat, ca m-am intins prea mult.
        cu salutari si cu speranta ca nu va mai fi asa socanta pentru un sofer intrarea dinspre vest sau sud in romania,
        bogdan

        PS: nu idealizez vestul sau ue dar modul in care au pus in aplicare legislatia rutiera a avut ca efect scaderea numarului de morti in accidente rutiere. sau si alea or fi doar minciuni statistice?

        • bogdan 09/01/2016 at 14:05 #

          PS: am dat exemplul cu grecia pentru ca e tot tara balcanica.

  2. Kathy Bates 05/01/2016 at 23:10 #

    Proverbul strămoşesc spune: mama legilor e mereu gravidă!

  3. Stelian 06/01/2016 at 01:18 #

    Se rezolva in timp in mare parte.
    Romania este la prima generatie de soferi de masina. Numarul celor ce sunt a 2-a generatie e mic si ai sa vezi ca exista ceva diferente importante intre cei ce au prima oara carnetul si cei ce l-au vazut si pe la parinti.
    Cu a 3-a generatie lucrurile vor fi si mai bune, iar cind pe sosele va rula a 4-a generatie. Evident ca vor exista exceptii, dar ele vor fi din ce in ce mai rare. Dupa cum vor exista nebuni chiar si printre cei ce au vazut masina la bunicii lor.
    Orice am vrea noi, nu se pot arde etapele. Ba in plus, cei 45 de ani de comunism au facut si ei foarte rau…
    O sa apara incet, incet schimbari pentru diminuarea numarului de accidente rutiere.
    Dar in primul rind e nevoie de o infrastructura sanatoasa, cu autostrazi, strazi, toate bine marcate si semnalizate, sa nu mai intilnesti pe strada caruta, ciurda de vaci si cirdurile de giste.
    E ca in bancul cu Columbo si comunismul…

    • mihai 07/01/2016 at 12:54 #

      Pai spune-ne bancul!

      • Stelian 07/01/2016 at 20:19 #

        Pai Columbo e intrebat de prea impuscatul:
        – Cit mai are Romania pina in comunism?
        Columbo se scarpina, consulta carnetul, isi aprinde restul de trabuc din coltul gurii, si, ridicind mina spune:
        – 30 de kilometri?
        – Cum asa? Eu intrebam citi ani?
        – Pai daca fiecare cincinal e un pas si un pas are cam 50 de cm… Asta e! 30 km.

  4. Hash 12/01/2016 at 00:38 #

    „Nu pentru că ar fi imposibil – până la urmă aranjamentele se făceau la traseu, unde se știe foarte clar, există evidențe ale candidaților repartizați pe fiecare polițist în parte – ci pentru că procedura birocratică pentru anulare ar fi greoaie și descurajantă, din ce înțeleg de aici.”
    N-am intrat pe linkul „aici” pentru că e irelevant (nu poate exista procedură ușoară pentru 300 și greoaie pentru restul).
    Tind mult mai degrabă să cred că pentru acei 300 s-au adunat probe care să ateste că aceștia și-au primit permisul pe șpagă sau relații. În justiție nu funcționează pricipiul inducției matematice (cum ar veni, dacă ”primii” 300 au dat șpagă, musai că și restul de apx. 2700 au dat șpagă – și încă simplific, căci ipoteza nu este suficientă pentru principiul inducției!).
    Practic, fă efortul și imaginează-ți că ai luat permisul fix în acea perioadă și fix același polițist te-a examinat (eu sunt din Iași, n-am permis, dar pot să fac asta). Polițistul respectiv este corupt: mulți din cei examinați de el au dat șpagă dar tu n-ai dat (ți-ai obținut permisul cinstit). Te folosești, pe drept, de acest permis pînă cînd polițistul respectiv este depistat. Se pornește ancheta. Apoi, la sugestia numitei Dollo, Curtea Constituțională decide că s-ar cuveni considerați vinovați toți cei care și-au obținut permisul în perioada X la polițistul Y. Prin urmare, permisul tău devine invalid și trebuie să mai susții odată examenul: 1-2 zile pierdute, căci examen, plus eventual sala, plus eventual taxe, c-așa-i în tenis în România! Plus restricția de-a-ți conduce mașina între timp. Și pentru ce (căci tu n-ai greșit nimic), pentru că Dollo a zis bine??
    Eu cred că n-a zis bine.

Leave a Reply

Oldies but goldies

Povești de la capătul lumii

vapor expeditie antarctica

Fin del mundo – sau curul lumii cum îi mai zic argentinienii – e la fel de scump ca Londra. Dar au pinguini, lei de mare și balene în fața casei.

Zen and the Art of Marcela Maintenance*

marcela

Calitatea service-urilor din București: prețuri europene, servicii făcute românește, pentru că „așa facem noi și n-am avut niciodată probleme”. Avatarurile unui șofer care se încăpățânează să citească manualul mașinii.

Viața și moartea într-un sat românesc. În 2012

Ale lor mâini bătrâne

Despre mutarea clasei muncitoare de la oraș la sat, înmormântarea organizată de firma de pompe funebre a preotului, despre UE care ne obligă să nu mai ținem mortul în casă, dar noi vrem să facem economie. Și despre politicieni.

Dacă-ți iubești copilul

adam si eva

Dacă s-ar face un referendum pentru introducerea în Constituție a dreptului de a fi tras de curent, probabil mi-ar fi greu s-o conving pe mama să nu meargă să voteze. Dar pentru ăsta din 6-7 octombrie nu a trebuit să-i explic că dragostea are forme atât de diverse, încât nu e treaba omului s-o înghesuie într-un tipar alb-negru

Din câte încercări reușește un nevăzător să intre la metrou

florin georgescu metrou2

Din cel puțin două, la fel ca noi ăștia care nu nimerim să băgăm cartela cum trebuie în noii turnicheți. Asta de când s-a lansat aplicația gratuită Tandem acces, care le permite nevăzătorilor să folosească metroul ca toată lumea

O zi la probațiune

alb-negru

Ce face un VIP condamnat cu suspendare, când ajunge în biroul consilierului de probațiune, unde trebuie să-și demonstreze îndreptarea: răspunde la telefon cu „dragă, sunt în oraș, la un interviu, vorbim mai târziu” 😉