Putin nu crede în lacrimile protestatarilor

Ce se mai aude dinspre euromaidan de când a intrat Putin pe porțile aurite ale Kremlinului și a anunțat că ia Crimeea?

A m văzut de curând filmul documentar Pussy vs. Putin și m-au frapat două chestii la care nu m-aș fi gândit: cât de singure sunt fetele alea în țara stăpânită de Putin, cât de puțină lume au reușit ele să coalizeze în jurul lor acolo (în ciuda celebrității internaționale), în schimb cât de bine au reușit să stârnească indignarea extremiștilor ortodocși împotriva lor, ceea ce practic i-a făcut un serviciu tot lui Putin. În final au ajuns celebre, dar la pușcărie, lucru care nu s-ar fi întâmplat, totuși, pentru niște proteste artistice, în democrațiile astea ale noastre șchioape de care ne lamentăm hipsterește când ne plictisim de Facebook.

Desigur, ar fi de discutat calitatea și oportunitatea protestelor lor. Registrul variază de la amuzant la îndoielnic, dar în accepțiune generală ele s-ar încadra la o formă de artă modernă, cu mesaj politic.  S-au cățărat pe un troleibuz, în mijlocul traficului, și au aruncat cu fulgi dintr-o pernă, strigând că Putin le cere femeilor să facă copii și să stea la cratiță. Sau au intrat în catedrala din Piața Roșie și s-au „rugat” la Iisus ca să-i scape de Putin.

Cu diferențe de abordări artistice, alte mesaje și semnificativ mai mulți, cam așa își arată nemulțumirile față de diverșii lor conducători vremelnici adepții protestelor de tip ocupy de prin toate țările democrate. Proteste romantice au tot erupt în ultimii ani, ca niște lăstari de primăvară, ici-colo, rupând lanțul rece al „dictaturilor” democrate prin forța și puritatea oamenilor mânați în stradă de idealurile mărețe ale libertății. Un fel de flower power reloaded, de care am avut și noi parte în toamna lui 2013.

Curios, însă, că de când a intrat Putin pe ușile alea aurite de la Kremlin și a zis că ia Crimeea (prin referendum, desigur) nu se mai aude nici glas de protestatar pe euromaidan, nici acorduri revoluționare de pian nu mai răzbat prin fumul cocktailurilor Molotov aruncate între protestatari și jandarmii lui Ianukovici. Și totuși, Putin le-a smuls o bucată din țara aia mândră și independentă pentru care stătuseră luni de zile în piață. De ce nu mai zic nimic tinerii pro-europeni ucraineni acum? Mă întreba cineva asta deunăzi și mi-am dat seama că da, parcă n-am mai auzit nimic de ei. Mai există, sau țelul lor a fost doar să schimbe puterea din Ucraina și acum că dictatorul a fugit la ruși nu mai e treaba lor ce bucăți se desprind din țărișoară și în câte rate îi ia Rusia din brațele Europei?

Adineauri am văzut poza asta postată de site-ul Reuters și mi-am dat seama încă o dată cât de desueți suntem toți cu idealurile astea ale noastre democratice, în fața deciziilor geostrategice, cum le place comentatorilor să le spună. Ce se întâmplă acum cu Putin versus toată lumea e ca și când jandarmii ăștia zâmbăreți din poză s-ar plictisi brusc de tipul care-și pozează prietena cu ei, și-ar scoate bastoanele și ar începe să i le care pe spinare, și să ia fata ca pradă, că le trebuie.

Ne jucăm toți de-a democrația, aruncăm cu cuvinte gen dictatură, abuz, opresiune – mai ales dacă ni se cenzurează facebook-ul sau twitter-ul –  ne batem în slogane cu jandarmii, dar când se îngroașă gluma și iese Putin la rampă îi lăsăm pe „dictatorii” noștri să „gestioneze” situația, ca niște copii cuminți cărora le spun părinții să meargă la culcare că s-au terminat desenele animate.

Cineva care suferă de scenarită zicea că liderii lumii civilizate, sătui de alde ocupy, s-au vorbit cu Putin să ne fluture pe la nas spectrul răzbiului rece, ca să ne bage mințile în cap și să ne facă să ne prețuim incapabilii care ne conduc, că măcar sunt doar proști. Pare SF, dar realitatea e că modul în care se împarte lumea azi, și modul în care-și închipuie unii că o pot schimba – prin proteste artistice – arată că facem parte din planete diferite. Și că oricât ne-am păcăli că suntem pe un drum fără întoarcere către o democrație participativă, ni se demonstrează că istoria își repetă exact cele mai urâte etape.

Partea proastă e că din ce văd până acum discursurile diplomatice ale liderilor noștri, în dialogul surzilor cu Putin, sună la fel de poetic precum pet-urile alea pline cu pietre, lovite astă vară în asfaltul din București.

Tags: , , , , ,

24 Responses to “Putin nu crede în lacrimile protestatarilor” Subscribe

  1. Motanul 25/03/2014 at 23:10 #

    Putin e un nebun periculos. Nu se da inapoi de la asasinat oponentii(Politovskaya, Litvinenko si multi altii) iar Rusia e un stat mafiot in adevaratul sens al cuvantului. Ucrainienii au fost luati ca din oala cu Crimeea. De, au si ei incompetentii lor. Au pierdut baze militare, vapoare si armament ca niste fraieri. Bazele militare si vasele din porturi trebuiau minate si aruncate in aer la cel mai mic semn de atac asupra lor, daca nu vroiau sa lupte pentru ele.

    • altcineva 17/03/2017 at 09:29 #

      Bazele militare + vasele din porturi se aflau sub paza armatei ruse, iar ucrainienii nu aveau nici cu ce, si nici cu cine sa le arunce in aer.

  2. spufi 26/03/2014 at 01:00 #

    Cum ar fi o tara condusa de un hipster, cu un guvern de hipsteri? Mie mi s-a parut intotdeauna ca miscarile de tip ocupy, pussy riot etc exprima doar opozitie, protest – si nu vin la pachet cu solutii clare, platforme inchegate ci doar cu idei si directii vagi de „mai bine”. Nu stiu hipsterii sa navigheze meandrele concretului, aia meniti sa conduca sunt facuti din alt material – de aceea sunt indeed lumi diferite.

    • Dollo 26/03/2014 at 01:28 #

      Cam așa zic și eu. Partea proastă e că și atunci când vor să intre în politică și să vină cu niște soluții concrete sunt cam mâncați de rechinii ăștia făcuți din alt material. Avem vreo două exemple prin București.

      • kellogs 05/04/2014 at 23:15 #

        Sa le auzim, exemplele, cu explicatii ca pentru hipsteri va rog!

        • Dollo 06/04/2014 at 10:46 #

          Unul e Nicușor Dan, bine intenționat, dar fără niște consilieri buni și soluții concrete la meandrele alea.

  3. VASILIU MIRCEA PAUL 26/03/2014 at 06:12 #

    Pentru fixarea ideilor voi repeta aici un comentariu deja postat pe hotnews.

    NU INTELEG (Marţi, 25 martie 2014, 21:57)
    de ce atentia este concentrata exclusiv asupra lui Putin. In mod evident el este doar maimutoiul scos in fata de o conducere colectiva asa cum s-a vazut chiar aici, pe hotnews (http://www.hotnews.ro/stiri-international-16865318-cine-sunt-oamenii-afaceri-liderii-politici-din-rusia-sanctionati-administratia-obama-doua-etapa-pedepse-pentru-criza-din-crimeea.htm). Toate giumbuslucurile cu muschii, vinatoarea (ecologica), descoperirea amforelor submarine perfect curate, etc., sint tipice pentru un circar cu creierul cam mic pentru a luate decizii importante. Daca el dispare maine, politica Moscovei nu se va schimba nici cu o iota.

    Nu-l uitati pe Hrusciov care a parut foarte SEF pina ce l-au debarcat. Un individ posedind energia nervoasa a lui Stalin nu se naste in fiecare zi (a nu se intelege ca l-as admira).

  4. Andor 26/03/2014 at 10:34 #

    Mai (re)cititi „Un veac de singuratate”!
    Exceptand pasajele de-a dreptul porcoase, ultimele 2 pagini din carte sunt de-a dreptul savuroase…
    In rest, hai sa povestim si sa ne simtim mai bine ca ne descarcam naduful, ca atat ne-a mai ramas. 🙁

  5. Xanaxdoo 26/03/2014 at 10:35 #

    Eu le detest pe Pussy Riot, mi se pare ca au facut mai mult rau decit bine miscarii de opozitie din Rusia, cu actele lor circaresti care sint vindute sub pretextul de „arta”. Bref: nu au valoare nici ca forma de arta, nici ca protest, dar americanii si human rights activists pun botul, ca na, da bine sa sustii tot ce e anti-Putin. In felul asta, niste nobodies cum sint fetele alea ajung sa fie si ele cineva. Discutam deunazi cu cineva ca mai nou in arta, daca nu ai talent, cel putin sa ai gura mare si sa scandalizezi , sub pretextul ca faci arta-manifest, samd. Ai mai multe sanse la reflectoare si PR decit unul cu talent, care ramine muritor de foame.

    Conform Wikipedia: ”Pussy Riot is „part of the global anti-capitalist movement, which consists of anarchists, Trotskyists, feminists and autonomists.” A mai ramas pe dinafara oare vreun „–ist/ism” care sa fie la moda si pe care sa nu si-l fi apropriat? (In treacat fie zis, de unde pina unde ideea lor ca feministele sint in mod automat part of the anti-capitalist movement? Eu ma consider feminista si bine-mersi pro-capitalism)

    Legatura comentariului meu cu postarea ta este concluzia ca fetele astea intr-adevar nu au nicio legatura cu o miscare de opozitie reala, constructiva si coerenta din punct de vedere politic. Si sa fiu scutita de teorii cum ca „au stat la inchisoare pentru ca au protestat anti-Putin”. Nu. Au stat la inchisoare pentru huliganism. Sincer vorbind – daca eu si inca vreo 3 gagici mergem la Patriarhie in altar, si incepem sa cintam (mai precis sa urlam, cintat e mult spus a propos de performanta lor in Catedrala) imbracate fistichiu un cintec contra lui Basescu/Ponta, cred ca arestarea noastra si pusul la racoare se datoreaza faptului ca am facut un act de huliganism. Puteam sa le cintam si ode lui Ponta/Basescu, tot act huliganic era, si tot eram arestate.

    La fel, daca mergem la Muzeu la Antipa un grup de prieteni, de dezbracam la piele si incepem sa ne-o tragem, tot act huliganic se cheama, oricit l-am vinde noi drept miscare de protest impotriva faptului ca Putin(Basescu) ne-a incurajat sa facem mai multi copii.

    Asadar, sa fiu scutita de osanale aduse la Pussy Riot. Daca rusii nu-s in stare sa se organizeze ca opozitie, e oarecum problema lor (ca de altfel si a noastra. Oamenii fara tendinte psihopate/sociopate/narcisice se tin departe de politica, creind astfel conditiile ca sa devina prizonierii alora carora le plac reflectoarele, puterea ei evantual banii).

    Insa cu totul altceva am vrut sa spun, de fapt: vazind poza Reuters, am realizat ce tinerei si copii erau jandarmii aia din spatele scuturilor – imi sugereaza ca acei copilandri sint soldati in termen, nu jandarmi de profesie. Cf Wikipedia (din nou) in Ucraina serviciul militar e obligatoriu. Ceea ce ma face sa ma gindesc ce naspa trebuie sa fi fost pentru copiii astia si pentru parintii lor perioada Euromaidanului.

    • Motanul 26/03/2014 at 12:37 #

      Te inseli cu actul de huliganism. Huliganism inseamna distrugerea unui bun. Ce au facut Pussy Riot a fost un protest. Putea sa faca acelasi lucru pe un zid, intr-o piata, etc. Era acelasi lucru. Faptul ca au fost in catedrala a fost in legatura cu cuvintele cantecului lor. Daca un protest, in urma caruia nu s-a produs nici o paguba, e pedepsit cu inchisoarea, e o problema. Intr-o tara normala, chiar si pentru cele mai urate injurii, calomnii, perturbarea linistii publice, etc,INTR-UN SPATIU PUBLIC nu platesti cu inchisoarea. Daca aveai chef sa ti-o tragi cu prietenii in public in semn de protest, normal e sa fi amendata, nu sa ajungi la inchisoare. Probabil ai mentalitatea asta, pentru ca TU ai crescut intr-o „inchisoare”!
      Hai sa-ti dau un test: Eu scriu aici ca BOR e o clica de hoti si jegosi care profita de toti prostii spalati pe creier. E un protest, o expresie a libertatii de expresie. Si nici tu, nici altcineva(in afara de Dollo;) ) nu ma poate pedepsi pentru asta.

      • Dollo 26/03/2014 at 12:47 #

        Înțeleg că în lumina unor condamnări recente, proprietarul/autorul unui blog poate fi amendat/pedepsit pentru conținutul comentariilor postate de cititori. Deci mai ușor cu calomnierea BOR 😛

        • Motanul 26/03/2014 at 15:20 #

          Te scoti zicand ca a fost un exemplu didactic:). Si daca iei amenda, ti-o platesc eu:).

      • Xanaxdoo 26/03/2014 at 15:39 #

        Motanule, am crescut intr-o inchisoare, intr-adevar, dar au trecut 25 de ani de atunci, cred ca pot vedea lumina in zilele astea.

        Sa punem deci problema altfel: faptul ca Pussy alea s-au scalimbait „artistic” intr-o biserica inseamna ca au incalcat dreptul altora la credinta si libera opinie (dupa cite stiu, in Biserica Ortodoxa, doar preotul are voie in altar). Deci, manifest pentru libertatea mea, batindu-mi joc de valorile si libertarea de alegere a altcuiva (ex mosul ala mic, batrin si prost, care a ales sa fie ortodox).

        Definitia: „Hooliganism is disruptive or unlawful behavior such as rioting, bullying, and vandalism.”
        Rioting ? Check Vandalism? Check. Bullying? Check (adica daca esti ortodox, esti un idiot – cam asta era, intre altele, mesajul lor)

        Evident ca autoritatile ruse au exagerat cu pedeapsa – asta iar nu e un secret. Eu insa spun ca, daca nu era actul pe care eu tot huliganic il numesc, nu exista nici pedeapsa. Daca isi tineau minunatul concert cu mesaj religios in Piata Rosie, sau in fata Catedralei (cu sau fara autorizatie), si erau arestate si inchise, atunci da, puteam si eu sa zic ca uite, saracile, au fost persecutate nejustificat (si tocmai de-aia Politia nu le-a arestat la zid, sau in Muzeu, pentru ca stiu si ei cum e cu drepturile omului si cu obseervatorii din afara). Insa, asa cum au fost faptele, ramin la parerea ca ele, in marea lor miscare de protest, au facut ceva pe valorile altora – si nu ma refer la valorile politice, ci la cele spirituale, si da, au avut comportament huliganic.

        Si ramin si la parerea ca in „arta” lor nu exista nimic de valoare. Daca nu isi impanau „manifestarile artistice” cu acte de protest politic (acte, cum am spus, lipsite de gust si cit mai scandaloase), Pisicutele (sau Fofoloancele, cum preferi) ramineau niste nobodies pe lumea asta. Ipotetic, asumind ca Rusia ar fi fost o democratie, ce urme artistice lasau ele pe lume? Iarasi, sa ne intelegem bine: nu spun ca doamnele in cauza sa nu protesteze pina nu mai pot. Ce incerc sa spun e ca sa nu pretinda ca jalnicele lor miscari de protest se cheama ‘arta’. Cum ar fi, cei cu Rosia Montana si sticlele lor batute de asfalt se asumau drept protestatari si atit. Nu aveau pretentia ca zgomotul sticlelor lovite de caldarim este muzica.

        (By the way, eu personal nu sint religioasa. Dar ma descalt cind vizitez o moschee, imi acopar fusta mini cind intru intr-o biserica, nu ii fortez pe vegetarieni sa manince carne, samd. Rentru ca respect credintele altora – chiar daca ma irita cu cine voteaza)

        • Dollo 26/03/2014 at 15:58 #

          Nu au intrat în altar, doar în biserică, dar oricum cu asta și-au dat foc la valiză cu credincioșii. Dacă nu ai văzut filmul îți recomand să urmărești în special manifestările ortodocșilor la adresa lor. Mie una mi-a dat fiori, mai ales că am avut și noi parte de așa ceva anul trecut, când cu difuzarea filmului ăla cu gay la MȚR.

          • Xanaxdoo 26/03/2014 at 17:58 #

            Sincer, nu vreau sa imi pierd doua ore din viata pe altarul Pussy Riot. Despre manifestarile ortodocsilor, mi-e destul sa vad cozile la moaste. La fel, tin minte de pe vremuri manifestarile pensionarilor contra alora care voiau liberalizarea marijuanei, sau manifestarile Noii Drepte contra Gay Pride. Toate iti dau fiori.

            Tu pari ca esti oarecum fixata pe chestia cu ortodocsii vs Pussy Riot- eu nu despre asta vorbeam.

          • Nautilus 02/04/2014 at 10:55 #

            Pensionarii nu au puterea de a te băga 4 ani şi jumătate la puşcăria Timişoara. Spre deosebire de popi.

        • Motanul 26/03/2014 at 22:37 #

          Vezi definitiile la termenii folositi de tine! In majoritate implica o paguba materiala sau vatamare corporala. In cazul asta se mai poate discuta de inchisoare. „Riot” poate insemna si ceva benign http://www.merriam-webster.com/dictionary/rioting
          Care a fost paguba materiala sau vatamarea corporala cauzata de Pussy Riot in catedrala respectiva? Onoarea patata a lui Putin sau ce? Biserica ar trebui sa fie deschisa pacatosilor, care sa se roage in ea si sa cante cantece. Exact asta au facut Pussy Riot. Cine esti tu sa judeci ce muzica se cuvine sa canti intr-o biserica? S-au rugat(sa-i scape fecioara Maria de Putin)? Check! Au cantat? Check! Extraordinar ce inchistata/bigota esti! Si de cand religia e mai presus de drepturile omului? In Africa fetele sunt circumcise de dragul religiei, in Asia sunt practic vandute de mici ca sotii unor libidinosi tot din motive „religioase”. La noi, se fac cate 28 de biserici intr-un sat fara canalizare si apa curenta. Iesi din inchisoarea mintala in care inca te complaci sa traiesti. Religia nu te face nici mai buna, nici mai rea decat ti-e firea. Cunoasterea si RECUNOASTEREA adevarului, da!

        • Motanul 26/03/2014 at 22:42 #

          „Deci, manifest pentru libertatea mea, batindu-mi joc de valorile si libertarea de alegere a altcuiva (ex mosul ala mic, batrin si prost, care a ales sa fie ortodox).”
          Desi nu-ti convine, asta inseamna liberatea de expresie! Si e un drept universal al omului. Iar mosul respectiv n-a ales sa fie el ortodox, ci a fost botezat la nastere cand habar n-avea ce i se intampla. Iar un crestin daca se simte insultat/palmuit trebuie sa intoarca si celalalt obraz, nu sa il bage la inchisoare pe cel care greseste.

          • Adrian 27/03/2014 at 14:30 #

            În orice ţară Occidentală ar fi fost sancţionate cu amendă. În Rusia „eurasiatică” (a se citi înapoiată social şi politic) – pârnaie.

          • Nautilus 02/04/2014 at 10:59 #

            S-ar putea să te surprindă faptul că şcolile catolice occidentale au fost practic lagăre de muncă forţată, ca pe vremea Canalului de la noi. Şi nu în Evul Mediu, ci până prin 1975-1980. La noi s-a făcut mult caz de legionari şi de alte specii de ortodocşi talibani din anii 1935-1940, în Italia şi în alte câteva ţări europene clasele catolice şi conservatoare s-au bucurat de putere şi prestigiu până la sfârşitul anilor 1970.

            Însă aceşti “fanatici sau talibani creştini conservatori” erau necesari pentru a menţine echilibrul – a contrabalansa diversele categorii sociale “prea moderne” şi “prea deschise”. Mecanismul politic depindea de ei. De alternanţa la putere a unor grupări mai conservatoare (atât de conservatoare încât Ungaria comunistă sau Germania de Est păreau mai deschise la începutul anilor ’60!!) cu unele mai moderniste. (Atât de moderniste încât i-au făcut pe proaspăt-eliberaţii foşti politicieni ai Regatului să creadă că regimul lui nea Ceaşcă e preferabil şi să o spună de faţă cu martori ca Nicolae Steinhardt sau Petre Pandrea.)

            Odată cu dispariţia lor, un număr mare de cetăţeni obişnuiţi au rămas din punct de vedere social “undeva la mijloc” – insuficient de “deschişi”, prea “conservatori”, dar “fără o comunitate religioasă”, nici cal, nici măgar, incapabili să trăiască într-un mediu social liberal, sau, cum îi spuneau ei, mediul “homosexualilor, drogaţilor, perverşilor şi curvelor”.

            Răspunsul lor a fost să migreze spre Islam, fiindcă islamismul conservator cu burqa se asemăna cel mai mult cu creştinismul fanatic şi conservator.

            (Acolo unde există încă grupări conservatoare creştine numeroase şi puternice, atrag publicul nemulţumit ca un aspirator şi elimină nevoia de islamism. Exemplu: Europa de Vest e plină de musulmani, dar în SUA ei sunt numai câţiva, împrăştiaţi ici şi colo. La fel şi în Rusia.)

  6. Adrian 26/03/2014 at 15:11 #

    Iti recomand articolul:

    http://www.contributors.ro/global-europa/cum-poate-fi-oprit-un-stat-agresor-cand-nimeni-nu-mai-este-dispus-sa-moara-pe-front-noua-dilema-a-relatiilor-internationale/

    Raspunde intr-o oarecare masura si intrebarii tale de ce societatea civila nu reactioneaza, etc.

    • Dollo 26/03/2014 at 15:21 #

      Cred că autorul pierde din vedere faptul că există încă oamenii dispuși să moară cu arma în mână, pentru o sumă rezonabilă – vezi și soldații noștri din Afganistan, Irak etc.
      În mare sunt de acord cu el, când vorbește despre hedonismul societății actuale, tocmai de aia par mai ipocrite protestele de stradă în aceste condiții. Uniți, salvă, luptăm… dar totul până când începe să mârâie primadona.

      • Adrian 26/03/2014 at 15:43 #

        Ba nu, chiar zice de cei care impartasesc alta doctrina:” „Opusul îl vedem, din nefericire, în Orientul Mijlociu şi în rândul fundamentaliştilor islamici, captivi în îndoctrinarea la care au fost supuşi de mici, pentru care propria viaţă are o miză mai mică decât aruncarea în aer a duşmanului. „. Aici ar intra si „bravii nostri eroi”.

        • Dollo 26/03/2014 at 15:55 #

          eu nu cred că intră, că ai noștri nu se duc acolo de îndoctrinați, ci de foame. nici bravii soldați americani nu cred că mai sunt așa îndoctrinați ca odinioară

Leave a Reply

Oldies but goldies

Cât ne costă să „stârpim” prostituția și cât am câștiga dacă am legaliza-o

ashley

Statul a cheltuit un milion de lei și doi ani de anchete ca să descopere că prostituția se face și prin mica publicitate. Printre „proxeneți” – o femeie de serviciu care cumpăra prezervative la un salon de masaj, o studentă care-i organiza agenda unei fete, un ziar de mică publicitate…

Generaţia „Silicon Valley” de România, după 50 de ani (II)

Bucuria revederii dupa 50 de ani

Noi nu am muncit pentru un regim politic, ci pentru bunăstarea unui popor. Am rămas aici ca o datorie față de cei care ne-au învățat. Însă acum în România specialiștii sunt tratați în bătaie de joc. Eu încă nu sunt pensionar, deci nu simt că atentez la siguranța țării, cum sunt considerați acum pensionarii, cu veniturile lor

Bolivia: cocaleros, cholitas, sărăcie și frumusețe cât cuprinde

20180320_141433

Frunze de coca amare și politică dulce, socialistă. Bolivia și oamenii ei.

De ce ea?

tarau-victoriei-an

Povestea neromanțată a unei românce care a făcut pușcărie nevinovată, ca urmare a unui lanț de erori judiciare, deschis în 2000 de o anchetă a procurorului Cristian Panait, închis abia după 15 ani de procese

(III) Clientul român e mitocan și nespălat

sexwork is work

Ultima parte a interviului cu „Profesoara” – una dintre cele mai vechi prostituate din București – face un portret robot al clientului român, de la gunoier și căcănar, până la politician și preot.

Megastructuri și mini-popoare

catedrala2

Cum ne privesc turiștii care ne vizitează Casa Poporului. Ce diferență e între uimirea lor și a noastră când le vizităm catedralele lor, vechi de secole. Și la ce ne ajută clădirile astea impunătoare pe noi, oamenii de rând.