Primarul Sorin Oprescu vrea să angajeze Capitala într-un împrumut de 800 de milioane de euro pe următorii 20 de ani, adică aproape cât au împrumutat Băsescu și Videanu la un loc, în ultimii 12 ani. În proiectul de hotărâre pe care-l va supune mâine aprobării consilierilor generali nu spune ce vrea să facă cu banii, ci doar că îi trebuie ca să ”restructureze datoria de 500 de milioane de euro” făcută de Videanu în 2005, și care trebuie achitată integral în 2015. În expunerea de motive mai enumeră și cele 11 datorii pe care Bucureștiul le are din 1998 încoace, unele aflate încă în diverse stadii de derulare.
Ca să vedem cât de util ar fi creditul ăsta în care vrea să ne bage Oprescu, hai să luăm pe rând datoriile făcute de predecesorii lui și să vedem pe ce s-au dus banii:
– 35 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru modernizarea sistemului de termoficare, contractat în 1998. Alte 9, 75 milioane de euro pentru același lucru, luate de la BERD în 1999. Cât de modern e sistemul de termoficare se vede chiar anul ăsta, când primăria e silită să acopere în continuare pierderile din termoficare, tot cu bani de la buget, după ce Guvernul a decis să nu mai subvenționeze gigacaloria. Aveți aici o analiză completă a situației. Dar, e drept că la începutul anilor 2000 Băsescu a pus, cu o parte din banii ăștia, contoare la blocuri și la punctele termice. Contoare care s-au furat masiv în ultimii doi ani, motiv pentru care contorizarea blocurilor din Capitală acum e un mare eșec, facturarea căldurii și a apei calde se face tot la paușal în multe imobile.
– 41,45 milione de euro de la BEI pentru reabilitarea infrastructurii urbane , bani luați în 2000 pe 15 de ani – ”aici sunt banii dumneavoastră” s-a mutat atunci de pe DN-uri pe marile bulevarde din București, împărțite părintește de Băsescu celor șase firme arhicunoscute, care de atunci au dat țării pe celebrii regi ai asfaltului.
– 112,2 milioane de euro de la BEI pentru reabilitarea infrastructurii școlare – bani luați în 2003 pe 25 de ani – Nici azi, după opt ani, școlile din programul BEI nu sunt reabilitate în întregime, iar firmele care au câștigat licitațiile au fost schimbate de câteva ori pentru diverse țepe date programului
– 25 de milioane de euro de la BEI, reabilitare stație tratare ape uzate de la Glina, bani luați în 2006 pe 25 de ani, plus alte 10 milioane de euro de la BERD pentru același lucru, pe 14 ani – jumătate din stația aia a fost inaugurată cu chiu cu vai anul ăsta, dar nu se simte prea bine. Anul trecut când trebuia să se inaugureze am scris care era principala ei bubă, că nu avea aviz de mediu, pentru că proiectul nu prevedea ce se întâmplă cu nămolul scos din apa tratată. Detalii aici.
– 51, 5 milioane de euro de la BERD, luați în 2003 pe 12 ani, pentru reabilitarea centrului istoric, managementul traficului și, din nou, pentru modernizarea sistemului de termoficare. Cum arată Centrul istoric știți, nu e nevoie de comentarii, nici azi nu e gata, și nu va fi probabil niciodată reabilitat în întregime, așa cum sunt centrele altor capitale europene. Managementul traficului înseamnă semafoare inteligente (ceea ce avem în inelul central al orașului, dar nu e suficient. Am făcut aici o descriere a sistemului ”inteligent”, care încă se bazează pe fluierul lui Gracea) corelate cu sistemul de transport în comun și cu cartelele unice de călătorie. Autobuzele și tramvaiele încă nu au fost racordate la sistemul ăsta inteligent, iar o știre de acum o lună, parcă, spunea că Oprescu și RATB au mai contractat un împrumut extern pentru fix același lucru. Dar cum nimeni nu are memorie în țara asta, știrea a trecut la realizările ”doctorului”. Despre termoficare, nu mai am cuvinte.
– 63 de milioane de euro de la BEI – reabilitare transport urban A și încă 6,34 milioane de euro pentru tronson B. Bani luați în 2000 pentru 20 de ani. Deși au trecut zece ani de atunci eu una habar n-am pe ce au fost cheltuiți. Posibil să fi fost liniile de metrou ușor 21, 41 și 32, făcute pe vremea lui Băsescu.
– 18,85 milioane de euro de la BERD pentru modernizare sistem alimentare cu apă – bani luați în 2000 pentru 16 ani. Sunt bani îngropați de primărie în diverse zone din oraș, unde s-au făcut sisteme de canalizare și alimentare cu apă, deși întreaga rețea a fost concesionată pe 25 de ani firmei franceze Veolia, iar modernizarea sistemului era treaba concesionarului. Lor li se adaugă alte zeci, poate sute de milioane de euro cheltuiți în ultimii 20 de ani de primăriile de sector, tot din bani publici, pentru extinderea canalizării și a alimentării cu apă, pe fondul celui mai păgubos contract încheiat vreodată de primăria lui Lis. Ca să știți ce prevede el, pe scurt, e suficient să vă spun că francezii nu sunt obligați să extindă sistemul de canalizare și apă decât pe străzile asfaltate, nu și pe cele de pământ. Primăria e obligată, așadar, să bage canal, apă și asfalt pe străzile fără utilități, apoi să predea sistemul de alimentare cu apă și canal, în exploatare, francezilor.
– 500 de milioane de euro emisiune de obligațiuni pentru investiții publice de interes local, bani luați de Videanu în 2005 pentru 10 ani. Din banii ăștia au fost achiziționate 1000 de autobuze Mercedes. Primele 200 fără aer condiționat. Pentru ele s-a speculat că Videanu ar fi luat șpagă, ceea ce n-a fost nici dovedit, nici anchetat de DNA, deocamdată. Tot din cele 500 de milioane s-au făcut Stadionul Național și s-a finalizat Pasajul Basarab, pe care le-a inaugurat cu fast Oprescu anul ăsta. Videanu apucase să inaugureze reabilitatul pasaj Obor înainte de alegeri.
Acestea fiind zise, a-l întreba acum pe Oprescu ce face cu 800 de milioane de euro e la fel de inutil cu a-i ține socoteala unei femei care scapă singură, într-un mall, cu cardul soțului. Nu îmi vine în minte acum decât afacerea cu ceasurile aurite de 900.000 de euro bucata. 20 la număr, răspândite prin oraș. În rest, spuneți voi ceva concret ce lasă Oprescu în urma lui, ceva care să nu fi fost plătit din banii împrumutați de Băsescu și Videanu și început înainte de 2009. Nu, parcarea de la Universitate tot dinainte era programată, la fel Bulevardul Berzei Uranus, pasajul de la Casa Presei, cel de pe Barbu Văcărescu și de pe Mihai Bravu.
Aud că PDL ar vrea să-l pună pe Videanu iar să candideze la Primăria Capitalei. Cu o campanie bine țintită cred că ar avea cu ce să-i tragă preșul realizărilor de sub picioarele lui Oprescu. Aș vrea să aud cum sună o confruntare între Oprescu și Videanu, pe tema ”cine ce a făcut în București”.
Dacă vreți să citiți cu ochii voștri ”expunerea de motive” prin care Oprescu cere consiliului să-i dea voie să ne îndatoreze, o găsiți aici.
Niste greselute in text, legate de transportul in comun:
Liniile 32 si mai ales 21 nu sunt de metrou usor. Cel putin 21 nu e separata deloc de trafic (balizele alea de cauciuc sunt la misto). Dar da, reabilitarea lor a costat cateva milioane de euro.
Din cele 1000 de Mercedes, primele 500 ! nu au avut aer conditionat. Intre timp din cele 500, 15 ! au primit AC. Deci acum sunt 485 fara AC si 515 cu AC.
Știu că nu sunt metrou ușor, dar așa au fost denumite, pompos…
Mulțumesc pentru corecturi 🙂
cel mai mult mi-a atras atentia , in textul tau, ceasurile de 900000 euro bucata. sigur nu e o greseala? mi se face greata. cum sa dai atatia bani pe un ceas, cand spitalele sunt in halul in care sunt? e cea mai mare prostie pe care am auzit-o in ultimul timp.