De ce suntem proștii Europei la volan

Școala de șoferi în România costă maximum 200 de euro. În Germania sau Belgia costă 1.200 de euro. Rezultatul pregătirii șoferilor se vede ulterior în trafic.

G uvernul va face verificări la firma de transport implicată în accidentul din Muntenegru, în care au murit până acum 19 români. Asta se întâmplă după fiecare tragedie din asta rutieră, fie că s-a produs în România sau în afara ei. Cu siguranță nici guvernul nu crede că va găsi la firma din București ceva care să justifice accidentul auto din Muntenegru, dar asta cu controlul dă bine la populație. Să fim fermi, să facem o comisie care să arate că am luat măsuri.

Desigur, e posibil să găsească niscai nereguli financiare, ca la orice firmă deh, dar asta nu ne va spune nici dacă șoferul în cauză a condus bine sau prost, nici dacă acolo a fost doar un ghinion care a produs atâția morți. Până când vom afla cauza exactă a accidentului, ne dăm cu părerea, iar părerea generală tinde să fie, ca de fiecare dată, în defavoarea șoferului. Pentru că România are cei mai mulți șoferi „meseriași” pe cap de locuitor și pentru că e la coada clasamentului UE în ce privește reducerea numărului morților de pe șosele.

Iar această stare de fapt e rezultatul a 20 de ani în care școlile de șoferi au făcut instrucție superficială, poliția a dat carnete de conducere pe șpăgi, apoi a stat cu radarele în tufișuri ca să-i prindă pe vitezomani. Nimeni nu învață să conducă preventiv, ci ofensiv, nimeni nu respectă regulile de circulație, pentru că orice se poate rezolva cu bani, nimeni nu plătește pentru accidentele produse, chiar dacă se lasă cu morți și răniți.

Desigur, nu e bine să generalizăm, or fi câțiva ghinioniști și prin închisori din cauza unor accidente auto, și adevărul e că accidente se pot întâmpla chiar și atunci când conduci corect. Dar realitatea pe care o știe orice șofer care a luat carnetul în ultimele decenii e că toți suntem rezultatul unei școli superficiale de șoferie și a unor examene luate arbitrar. Iar odată scăpați din aceste două filtre sparte, în trafic ne comportăm fix ca în viața de zi cu zi, nu avem niciun minim respect pentru ceilalți sau pentru reguli, faptul că încă nu ni s-a întâmplat nimic grav în trafic ține doar de noroc. Practic orice prost poate avea un carnet de conducere a unei mașini, iar asta echivalează cu vânzarea la liber a armelor letale. Scapă cine poate.

Școala e ieftină…

Îmi spunea ieri o prietenă care trăiește în Belgia, că fiica ei a venit în România ca să facă școala de șoferi, pentru că aici costă nici 200 de euro, în timp ce acolo costă 1250 de euro. La fel costă în Germania, din câte înțeleg, și probabil în alte țări din vest. Știu, o să vă grăbiți să spuneți că prețul la noi e raportat la salariul minim, ceea ce e un populism. Carnetul de conducător auto nu se numără totuși printre drepturile fundamentale ale omului. Cine își permite să-și cumpere o mașină ar trebui să-și permită și un cost ridicat al instruirii, cu condiția, firește, ca banii ăștia să reflecte calitatea instruirii.

Or la noi, câți bani dai, atâta știi, nu? Când am făcut eu școala de șoferi, în 2008, am mers la un instructor recomandat de niște colege. I se dusese vestea că e „cumsecade”. Realitatea a fost că după ce am făcut școala cu el, și am picat prima dată examenul teoretic, am mai luat un număr de ore aproape echivalent cu toată școala la un loc cu alt instructor, cu care am învățat ce nu mi se spusese în timpul școlii.

În primul rând școlile noastre nu fac teorie. Deloc. Mie instructorul mi-a indicat – pe post de teorie – să fac testele alea acasă până le învăț pe de rost. Eu, ca o loază, am zis să învăț temeinic, așa că m-am apucat să citesc legislația. După ce am picat am făcut testele de câteva ori, le-am învățat fără să le înțeleg sensul, și am reușit să iau punctajul maxim la următoarele două testări (da, am luat carnetul din a treia încercare). Mă transformasem într-un robot, iar acum, după  patru ani de condus, dacă mă pui să dau din nou testarea teoretică, probabil că nu aș mai lua-o, pentru că mi-au ieșit din minte testele așa cum mi-au intrat.

Apoi, pregătirea practică e și ea o spoială, atâta vreme cât în București de exemplu nu apuci să treci de treapta a doua de viteză dacă toată ora de curs stai blocat în trafic. Eu una nu am pus mâna niciodată pe frâna de mână, în timpul școlii de șoferi. Instructorul îmi spusese că el nu o folosește, deci nu e nevoie să mă învețe ce-i cu ea. Iar pornirea din rampă, pentru prima dată, am încercat-o într-un poligon dezafectat (că școala de șoferi nu avea așa ceva) sub supravegherea stupefiată a fostului meu prieten, care nu pricepea ce dracu am învățat la școala pe care deja o terminasem.

… rezultatele sunt scumpe

Tot prietena din Belgia îmi spunea că fiica, abia intrată pe mâinile unui instructor, i-a spus că dacă nu va da șpagă la polițist nu va lua examenul. Că e un fapt știut. Am încercat să-i explic prietenei că asta e o legendă urbană, dar nu te pui cu fiica și impetuozitatea-i tinerească de a lua examenul din prima. Iar realitatea e că de multe ori depinzi de capriciile unui polițist  la examen, și nu neapărat de ce știi tu să faci. Dacă știi. Privind în urmă la ce știam când am luat eu examenul, dacă aș fi fost polițist nu mi l-aș fi dat, și probabil cei mai mulți dintre absolvenții de școli auto din România nu ar merita să ia carnetul.

Tot o legendă a devenit și diferența dintre șoferii de șes și ăia de munte de la noi. Ăștia care au făcut școala pe serpentine fac mișto de noi ăștia de la câmpie, care nu știm să adaptăm viteza sau stilul de condus la curbele periculoase sau la diversele condiții meteo. Și e și asta o realitate. Tot fostul prieten, să-i dea Dumnezeu sănătate, m-a învățat tot ce știu acum, în anii în care am condus alături de el pe drumurile patriei. E evident că nu poți să înveți toate astea în cele două-trei luni de școală, de aia poate că ar fi bine ca să se introducă și la noi un sistem mai elaborat de obținere a permiselor auto. Școlile să fie obligate să aibă poligon, săli de pregătire teoretică, cursurile să dureze mai mult, iar după un număr de luni de pregătire să ai posibilitatea să ieși și din oraș ca să iei pulsul traficului național, să nu ai voie să circuli singur în primul an după ce ai luat permisul și tot așa.

Sunt destule state care au astfel de sisteme mult mai draconice de pregătire și verificare a viitorilor șoferi, iar asta se vede în traficul lor. Ne place să comentăm când ieșim din țară că traficul la unii și la alții e mult mai civilizat decât la noi, dar când e să dăm 1200 de euro ca să învățăm să conducem nemțește, de exemplu, preferăm să dăm 200 de euro ca să ne descurcăm românește. Pierdem din vedere că acest „scăpat mai ieftin” ne va costa mai scump cândva. Așa cum se vede că deja ne costă pe toți în România, această liberalizare a dreptului de a conduce o mașină.

Așa că, de asta zic, guvernul mai bine ar lăsa la o parte populismele și s-ar apuca să caute cauzele acestei stări de lucruri mai la rădăcină. Acolo unde pornește totul, în viața fiecărui șofer, de la prima oră la care învață care e ambreiajul, care-i frâna și care-i accelerația. Și până la momentul în care li se pune în mână cartonașul ăla de plastic care le dă dreptul să omoare din greșeală alți oameni. Și de ce nu, în cazul în care se constată că mai mulți elevi ai unei școli au făcut accidente, instructorul să-și piardă dreptul de a mai instrui și alți șoferi proști. Dacă vor plăti cu funcția câțiva instructori sau polițiști, pentru greșelile făcute de elevii care le-au trecut prin mâini, poate că altfel ar sta lucrurile în traficul românesc, cu credeți?

* câutând o ilustrație pentru postarea asta am dat peste acest filmuleț haios. Dacă n-ar fi de plâns câteodată …

** iar ilustrația e de la Zoso, după cum se vede.

Etichete: , , , , , , , ,

63 comentarii la “De ce suntem proștii Europei la volan” Subscribe

  1. Alina S. 18/07/2013 at 20:54 #

    Stiu ca ma trezesc si eu la spartul targului sa comentez (dar ca o scuza, abia acum am citit si eu articolul), insa nu prea ai dreptate ca nu se invata nimic la scoala de soferi in Romania. Problema la tine a fost ca nu te-ai interesat prea mult despre ce anume iti ofera scoala si instructorul respectiv inainte de a incepe scoala (sau cel putin asa mi se pare mie). De exemplu, sa zicem ca ai o problema de sanatate mai delicata (nu spun ce fel de problema pentru stiu despre medicina ce stie pisica mea despre fizica cuantica), ce faci te duci la primul medic pe care il gasesti in cartea de telefon sau te interesezi putin si cauti recomandari la cel mai bun medic? Cam asa e si cu instructorul auto si scoala de soferi.
    Da sunt scoli care au tarife de 600-700 lei dar sunt si scoli care iti iau cam 1000-1200 lei, oare de ce totusi diferenta de pret?
    Ca in orice meserie exista oameni buni la ceea ce fac si oameni mai putin … tu poate ai nimerit la unul nu foarte bun. Eu una am cam facut scoala de soferi in ultima vreme si sincer cunosc cativa instructori foarte buni care iti vor lua pe scoala pentru B cel putin 1000 lei si asta intr-un oras relativ mic de provincie de prin nordul siberic al Romaniei dar care te invata sa conduci si te invata sa folosesti si frana de mana la pornirea in rampa dar si pornirea in rampa folosind doar pedalele; iar daca nu-ti convine tariful si zici ca e mai ieftin dincolo am auzit instructori care au zis ca nu ai decat sa te duci dincolo sa faci scoala ca el nu se supara dar nici nu lasa la pret. Iar pentru examenul teoretic nu prea are ce-ti face instructorul pentru ca tu ajungi la el abia dupa ce ai terminat deja cam 24 de ore de legislatie la care ai fost sau nu dupa bunul tau plac nu dupa bunul plac al scolii (asta la scolile serioase, pentru ca exista si de astea).

    P.S. nu am scoala de soferi si nici nu lucrez la o scoala de soferi si nici nu sunt instructor, ca sa nu zici ca prea le iau apararea, doar ca am avut ocazia sa cunosc cativa instructori care isi fac treaba cat pot ei de bine (si chiar le iese) si am cunoscut instructori care nu prea stiu bine sa conduca ei darmite sa mai si invete pe cineva.

    Si inca un P.S. de regula iti dau dreptate in ceea ce scrii dar aici cred ca ai avut doar jumatate de dreptate.

    • Dollo 19/07/2013 at 08:42 #

      Alina, două precizări:
      – când am ales instructorul exact după cum spui tu l-am ales: recomandări. Și avea multe. Nu l-am ales orbește. Dar după cum se vede și din comentariile la acest articol, treaba cu șofatul este subiectivă.
      – nu trebuie să fim de acord în toate privințele 😉

  2. Marius 03/04/2015 at 22:36 #

    La Cluj nu am dat nici o spaga la politist pentru permis. Am platit 1250 lei (fara bon fiscal) pentru A si B. La o scoala de soferi din oras costa 800 lei cat B (sub 200 euro).

    • Marius 03/04/2015 at 22:37 #

      1250 am platit la instructor, acum vad ca poate nu se intelege bine.

  3. Abraam 30/03/2016 at 17:33 #

    Banii, felulu practice in care suntem invatati sa conducem cat si teoria – toate la un loc au fost descrise dintr-o anumita perspectiva, iar eu as vrea in cateva cuvinte sa fac o scurta caracterizare din alt unghi.
    Banii sunt mai putini la noi decat in vest pentru ca nivelul de trai e de asa natura. Daca am avea mai mari salariile si scoala de soferi ar costa mai mult.
    Practic esti invatat tot ce ai nevoie sa stii (in functie de relieful unde conduci) pentru un incepator: cum sa te pui in miscare; cum sa opresti regulamentar si sa parchezi; cum sa schimbi banda; cum sa conduci preventiv. Crezi ca atunci cand devii bucatar cu diploma esti si bucatar cu experienta? Sau cand ai primit diploma de apicultor stii totul despre apicultura? Un professor bun, venit din Bucuresti, ne zicea dupa ce am terminat facultatea ca „acum ati invatat cum sa invatati”.
    Teoria se face la noi cand iei permisul; ti se dau material si ai de trecut un exament la care te gasesti singur cu calculatorul. Cat despre legislatie…wtf tu chiar crezi ca omul obisnuit poate memora chestiile alea, cu fiecare pedeapsa si cate puncte pentru abateri, cu mecanica si alte detalii? Draga mea testele sunt mult mai bune si mai indicate.
    Pentru ca iti place sa faci comparatii intre Romania si strainatate, din postura in care ma aflu pot sa adaug cateva comentarii. Din experienta relative mica de condus in Romania si in Marea Britanie (ca sofer profesionist) am inteles ca nu banii, nici practica si nici teoria nu transforma un om intr-un sofer bun. BUNUL SIMT este cheia tuturor si a echilibrului in viata, iar sofatul face parte din ea. In UK permisul costa mult mai mult dar asta nu ii impiedica pe cei din cartierele de origine asiatica sa conduca mult mai periculos decat cei din zonele rezidentiale populate de englezi albi cu radacini in insula sau Scandinavia.
    Regula fermoarului despre care ai scris in alt articol este incalcata si aici de soferii „tip romanesc” cum ii descrii tu.
    In Germania au loc accidente in care sunt implicate zeci (peste 30 sau 50 de maisini intr-un accident pe autobahn) de masini din cauza neadaptarii la conditiile meteo.
    PS: Soferii buni (cu ani in spate de condus profesionist), fac greseli si accidente, sunt luati de vant cu prelata, se rastoarna cu cisternele, darama poduri cu agabariticile etc.
    Insa ei vor continua sa fie soferi buni, talentati chiar, in timp ce tu ca femeie faci parte din categoria celor care statistic sunt inferiori la volan. Iubesc femeile la volan, cu fuste scurte pentru care culoarea verde a semaforului se transforma in rosu perpetuu din cauza rujului aplicat pentru 50 de secunde in mijlocul intersectiei, imi plac soferitele de autobus (in UK de peste 12m lungime) care apreciaza atat de bine curbele si rotatia cozii; la fel si cele care piloteaza in concursuri ca Paris-Dakar sau de sosea – sunt bune, mai bune decat multi barbate. Statistic vorbind (deci obiectiv si general si cu excepriile de rigoare), femeile sunt inferioare barbatilor la volan. Te pup, si daca nu ai apucat inca sa tragi frana de mana, pentru ca profesorul nu te-a invatat, e pentru ca, poate, el se astepta ca tu deja sa fii o virtuoasa cu…frana de mana.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Tata

tata

Mama, aplecată asupra crucii lui, exclamând cu o imperceptibilă urmă de satisfacție: „Deh, Nelule, ai murit așa cum ai trăit, ca un câine!”. Mi-am dat seama că ea nu l-a iertat niciodată.

Ziua 7: Facerea de bine e ca recensământul fără CNP

Cuvantul recenzorului de la blocul meu

Azi am recenzat prin telefon o persoană care se afla la coadă la moaștele sfântului x. CNP-ul încă era facultativ.

Cum am fost jefuiți în Valparaiso

20180312_112948

Tâlhăriți de bagaje în piața centrală a celui mai vechi port sud-american, Valparaiso, orașul chilian de patrimoniu UNESCO.

Parcul meu IOR

Parcul IOR

Mi-a fost alături 40 de ani, m-a crescut și relaxat. Acum e rândul meu să-l apăr de șmecheri. Dacă sunteți din sectorul 3, veniți mâine la Titan ca să ne păstrăm parcul.

De ce nu-i prieşte Mioriţei iarba din UE

turma-alergand

Oieritul românesc supravieţuieşte cu greu, între subvenţia europeană care vine târziu, dezinteresul tineretului pentru meseria de cioban, şi supremaţia supermarketurilor care ne bagă pe gât brânză de import.

Hai păpușă sexoasă, bagă!

primaria

Primele victime ale poziționării USR împotriva modificării Constituției sunt propriii consilieri generali din București, hărțuiți grobian de consilierii PSD pe tema „cuplurilor de același gen”. Famiglia tradițională PSD de la Primăria Capitalei îi hărțuiește pe copiii adoptați ai cuplului bisexual USR