De ce suntem proștii Europei la volan

Școala de șoferi în România costă maximum 200 de euro. În Germania sau Belgia costă 1.200 de euro. Rezultatul pregătirii șoferilor se vede ulterior în trafic.

G uvernul va face verificări la firma de transport implicată în accidentul din Muntenegru, în care au murit până acum 19 români. Asta se întâmplă după fiecare tragedie din asta rutieră, fie că s-a produs în România sau în afara ei. Cu siguranță nici guvernul nu crede că va găsi la firma din București ceva care să justifice accidentul auto din Muntenegru, dar asta cu controlul dă bine la populație. Să fim fermi, să facem o comisie care să arate că am luat măsuri.

Desigur, e posibil să găsească niscai nereguli financiare, ca la orice firmă deh, dar asta nu ne va spune nici dacă șoferul în cauză a condus bine sau prost, nici dacă acolo a fost doar un ghinion care a produs atâția morți. Până când vom afla cauza exactă a accidentului, ne dăm cu părerea, iar părerea generală tinde să fie, ca de fiecare dată, în defavoarea șoferului. Pentru că România are cei mai mulți șoferi „meseriași” pe cap de locuitor și pentru că e la coada clasamentului UE în ce privește reducerea numărului morților de pe șosele.

Iar această stare de fapt e rezultatul a 20 de ani în care școlile de șoferi au făcut instrucție superficială, poliția a dat carnete de conducere pe șpăgi, apoi a stat cu radarele în tufișuri ca să-i prindă pe vitezomani. Nimeni nu învață să conducă preventiv, ci ofensiv, nimeni nu respectă regulile de circulație, pentru că orice se poate rezolva cu bani, nimeni nu plătește pentru accidentele produse, chiar dacă se lasă cu morți și răniți.

Desigur, nu e bine să generalizăm, or fi câțiva ghinioniști și prin închisori din cauza unor accidente auto, și adevărul e că accidente se pot întâmpla chiar și atunci când conduci corect. Dar realitatea pe care o știe orice șofer care a luat carnetul în ultimele decenii e că toți suntem rezultatul unei școli superficiale de șoferie și a unor examene luate arbitrar. Iar odată scăpați din aceste două filtre sparte, în trafic ne comportăm fix ca în viața de zi cu zi, nu avem niciun minim respect pentru ceilalți sau pentru reguli, faptul că încă nu ni s-a întâmplat nimic grav în trafic ține doar de noroc. Practic orice prost poate avea un carnet de conducere a unei mașini, iar asta echivalează cu vânzarea la liber a armelor letale. Scapă cine poate.

Școala e ieftină…

Îmi spunea ieri o prietenă care trăiește în Belgia, că fiica ei a venit în România ca să facă școala de șoferi, pentru că aici costă nici 200 de euro, în timp ce acolo costă 1250 de euro. La fel costă în Germania, din câte înțeleg, și probabil în alte țări din vest. Știu, o să vă grăbiți să spuneți că prețul la noi e raportat la salariul minim, ceea ce e un populism. Carnetul de conducător auto nu se numără totuși printre drepturile fundamentale ale omului. Cine își permite să-și cumpere o mașină ar trebui să-și permită și un cost ridicat al instruirii, cu condiția, firește, ca banii ăștia să reflecte calitatea instruirii.

Or la noi, câți bani dai, atâta știi, nu? Când am făcut eu școala de șoferi, în 2008, am mers la un instructor recomandat de niște colege. I se dusese vestea că e „cumsecade”. Realitatea a fost că după ce am făcut școala cu el, și am picat prima dată examenul teoretic, am mai luat un număr de ore aproape echivalent cu toată școala la un loc cu alt instructor, cu care am învățat ce nu mi se spusese în timpul școlii.

În primul rând școlile noastre nu fac teorie. Deloc. Mie instructorul mi-a indicat – pe post de teorie – să fac testele alea acasă până le învăț pe de rost. Eu, ca o loază, am zis să învăț temeinic, așa că m-am apucat să citesc legislația. După ce am picat am făcut testele de câteva ori, le-am învățat fără să le înțeleg sensul, și am reușit să iau punctajul maxim la următoarele două testări (da, am luat carnetul din a treia încercare). Mă transformasem într-un robot, iar acum, după  patru ani de condus, dacă mă pui să dau din nou testarea teoretică, probabil că nu aș mai lua-o, pentru că mi-au ieșit din minte testele așa cum mi-au intrat.

Apoi, pregătirea practică e și ea o spoială, atâta vreme cât în București de exemplu nu apuci să treci de treapta a doua de viteză dacă toată ora de curs stai blocat în trafic. Eu una nu am pus mâna niciodată pe frâna de mână, în timpul școlii de șoferi. Instructorul îmi spusese că el nu o folosește, deci nu e nevoie să mă învețe ce-i cu ea. Iar pornirea din rampă, pentru prima dată, am încercat-o într-un poligon dezafectat (că școala de șoferi nu avea așa ceva) sub supravegherea stupefiată a fostului meu prieten, care nu pricepea ce dracu am învățat la școala pe care deja o terminasem.

… rezultatele sunt scumpe

Tot prietena din Belgia îmi spunea că fiica, abia intrată pe mâinile unui instructor, i-a spus că dacă nu va da șpagă la polițist nu va lua examenul. Că e un fapt știut. Am încercat să-i explic prietenei că asta e o legendă urbană, dar nu te pui cu fiica și impetuozitatea-i tinerească de a lua examenul din prima. Iar realitatea e că de multe ori depinzi de capriciile unui polițist  la examen, și nu neapărat de ce știi tu să faci. Dacă știi. Privind în urmă la ce știam când am luat eu examenul, dacă aș fi fost polițist nu mi l-aș fi dat, și probabil cei mai mulți dintre absolvenții de școli auto din România nu ar merita să ia carnetul.

Tot o legendă a devenit și diferența dintre șoferii de șes și ăia de munte de la noi. Ăștia care au făcut școala pe serpentine fac mișto de noi ăștia de la câmpie, care nu știm să adaptăm viteza sau stilul de condus la curbele periculoase sau la diversele condiții meteo. Și e și asta o realitate. Tot fostul prieten, să-i dea Dumnezeu sănătate, m-a învățat tot ce știu acum, în anii în care am condus alături de el pe drumurile patriei. E evident că nu poți să înveți toate astea în cele două-trei luni de școală, de aia poate că ar fi bine ca să se introducă și la noi un sistem mai elaborat de obținere a permiselor auto. Școlile să fie obligate să aibă poligon, săli de pregătire teoretică, cursurile să dureze mai mult, iar după un număr de luni de pregătire să ai posibilitatea să ieși și din oraș ca să iei pulsul traficului național, să nu ai voie să circuli singur în primul an după ce ai luat permisul și tot așa.

Sunt destule state care au astfel de sisteme mult mai draconice de pregătire și verificare a viitorilor șoferi, iar asta se vede în traficul lor. Ne place să comentăm când ieșim din țară că traficul la unii și la alții e mult mai civilizat decât la noi, dar când e să dăm 1200 de euro ca să învățăm să conducem nemțește, de exemplu, preferăm să dăm 200 de euro ca să ne descurcăm românește. Pierdem din vedere că acest „scăpat mai ieftin” ne va costa mai scump cândva. Așa cum se vede că deja ne costă pe toți în România, această liberalizare a dreptului de a conduce o mașină.

Așa că, de asta zic, guvernul mai bine ar lăsa la o parte populismele și s-ar apuca să caute cauzele acestei stări de lucruri mai la rădăcină. Acolo unde pornește totul, în viața fiecărui șofer, de la prima oră la care învață care e ambreiajul, care-i frâna și care-i accelerația. Și până la momentul în care li se pune în mână cartonașul ăla de plastic care le dă dreptul să omoare din greșeală alți oameni. Și de ce nu, în cazul în care se constată că mai mulți elevi ai unei școli au făcut accidente, instructorul să-și piardă dreptul de a mai instrui și alți șoferi proști. Dacă vor plăti cu funcția câțiva instructori sau polițiști, pentru greșelile făcute de elevii care le-au trecut prin mâini, poate că altfel ar sta lucrurile în traficul românesc, cu credeți?

* câutând o ilustrație pentru postarea asta am dat peste acest filmuleț haios. Dacă n-ar fi de plâns câteodată …

** iar ilustrația e de la Zoso, după cum se vede.

Etichete: , , , , , , , ,

63 comentarii la “De ce suntem proștii Europei la volan” Subscribe

  1. Ioana 25/06/2013 at 18:03 #

    Cel care ai scris articolul si faci comparatie cu Belgia si Germania stii si ce salariu au cei de acolo?
    Am luat permisul in „94 dar am invatat f bine legislatia am facut practica suplimentar si am luat permisul fara spaga.
    Despre comportamentul in trafic nu trbuie sa-ti bage in cap instructorul ceva ptr. ca exista carti de specialitate.
    Daca nu se citeste ,nu se invata legislatia cum sa stii sa te comporti in trafic?

  2. liviu berdila 25/06/2013 at 18:29 #

    Nu conteaza cat costa scoala sau daca este romaneasca sau nemteasca ci modul de a gandi al omului.
    Poate ca in tarile vest-euorpene, se pune mai mare accent pe corectitudine decat aici. Stilul de condus reflecta stilul de viata. O persoana care sfideaza orice lege nu se va sfii sa incalce cateva reguli de circulatie, pana la urma stim oameni care au scapat basma curata savarsind infractiuni care atrag zeci de ani de parnaie, ca au trecut linia continua sau nu au dat prioritate la trecere este un mizilic.
    Intr-adevar, solutiile gasite pana acum in ceea ce priveste siguranta circulatiei pe drumurile publice sunt facute pe genunchi, politistii stau pititi in boscheti la ciupeala, in loc sa dirijeze traficul insa nu trebuie sa implementam masuri izolate ci trebuie sa le corelam cu un ansamblu de cauze care dau nastere la un comportament periculos pe drumurile publice.
    Cat despre accidentul asta nenorocit din Iugoslavia, nu este bine sa judecam fara sa stim exact ce s-a intamplat. Fiecare din noi are acel moment de proasta inspiratie, indiferent de cat de bun sofer ar fi. Sa dai cu pietre, inainte de a-ti vedea toate pacatele, nu este un lucru tocmai bun. Mai bine asteptam, ne informam si apoi sa tragem concluzii.

    • Dollo 26/06/2013 at 07:57 #

      Ai dreptate

    • Kap 27/06/2013 at 11:37 #

      Fix asta vreau sa spun si eu.In general Dollo are dreptate cu lipsurile si cu scolile de soferi.Insa nu sint deloc de acord cu prostia de a judeca dupa pret: daca e 200 e prost, daca e 1200 e bine.Scoala trebuie luata in primul rind in serios de catre toata lumea, mai ales da catre instructor, care acum nu e interesat decit de rolul de intermediar pentru mita.Aproape toti prietenii mei au data spaga pentru ca erau terorizati de toata lumea, incepind cu instructorul, ca altfel nu iau un examen.
      Iar faza cu accidentul, va rog frumos, a zis un pasager ca soferul era speedy si a mers cu 90 intr-o zona cu 50.Iar astia incearca acum sa mascheze faptul ca tocmai un politist activ a comis-o atit de grav.va dati seama ce scandal ar fi, chiar si in tara asta unde opozitia platea manifestantii sa protesteze?

  3. Znuff 25/06/2013 at 20:48 #

    Când naiba a fost 200€ școala? Că am plătit eu acum 2 ani 11 mil…

    Și a inclus legislația + 30 de ore obligatorii + fișe medicale etc.

  4. Anon 25/06/2013 at 20:59 #

    In America azi dai exemanul teoretic, azi cel practic, nici nu trebuie sa faci parcarea, trebuie doar sa conduci 10-20 minute si l-ai luat.

  5. ady 25/06/2013 at 22:12 #

    de ce nu ma lasa sa vad prima pagina de comentarii?

    • Blegoo 02/07/2013 at 03:31 #

      Dă clic pe „<<" , nu pe "comentarii mai vechi/noi".
      Aparent, cîsîsîul lui Dollo e mai oarecum, ca să nu zic altfel.

  6. ady 25/06/2013 at 22:34 #

    nu stiu ce s-a scris inaintea mea. cica-s 41 de comentarii si vaz numa’ 2.
    nu-s sofer, n-am facut scoala, n-am citit legislatia, nu conduc. dar mie mi se pare ca multe-multe porcarii din trafic nu se datoreaza slabei pregatiri teoretice ori practice facute la scoala de soferi.
    ca ce-i ala semafor si vor ce vor de la tine (sofer sau pieton) culorilea alea ale lui care clipocesc dragut, sau ce-i aia trecere de pietoni n-auzi prima oara de ele la scoala de soferi ci cam pe la gradinita. sau care-i treaba cu statul la semafor si incalecatul pe sina de tramvai.
    vrei sa-ti zic de cate ori am stat ca proasta pe trotuar la trecerea de pienoni de pe mihalache, chiar inainte sa intrii in calea grivitei cu verde pentru pietoni. sau de cate ori m-au injurat sau practic mi-au sters fundul. pe verde. trec aia pe verdele meu, de parca ar fi curtea lu’ ta-su. de multe ori, prefer sa ma duc nitel mai incolo, la trecerea nesemaforizata, zau ca astept mai putin si ma simt mai in siguranta.
    chiar saptamana trecuta, verde pt pietoni, rosu pentru masini (nu galben intermitent), pietoni angajati si pe o parte si pe alta. pe banda a doua a trecut in viteza un dobitoc, in timp ce pe banda I (tot pe sensul ala de mers) era o mama cu copil de 3-4 ani de mana. ce mi-a dat mie frisoane, era ca desi era cu ma-sa de mana, copilul ala topaia si incerca s-o ia inainte si soferul a trecut cu viteza. o fractiune de secunda daca ii aluneca maica-sii mana (nu stiu ca ati observat, atunci cand vrei sa apuci mai bine ceva, mai intai slabesti putin si extrem de scurt stransoarea) sau daca ar fi incercat sa-l apuce mai bine, copilasul ala era mort. nu vorbesc acum de pietoni dobitoci care trec pe rosu, sau pe unde le tuna lor (ca ma enerveazaa si d-astia destui), de mame inconstiente care baga mai inainte caruciorul cu plodul pe sosea. vorbesc de o femeie catre traversa cu copilul pe trecerea de pietoni, pe verde plin pentru pietoni si il tinea de mana.

    ce sa mai vorbim de prioritate sau sa lasi sa intre pe soseaua principala pe unul care vine de pe vreo straduta.
    astea-s lucruri sfinte. de fortat verdele si ignorat galbenul. cati conduc cu peste 50 la ora(sau cat o mai fi acum viteza legala) prin toate satucele patriei. bun, nu exista centuri, autostrazi sau mai stiu eu ce si toate soselele trec prin toate satele, dar permite-mi sa ma indoiesc ca nemtilor sau belgienilor le trece macar prin cap sa invoce vreun motiv d-asta, ca sa nu respecte regulile.
    multe din tampeniile care se vad la noi pe sosele nu-s din cauza de pregatire aiurea, ci de nesimtire si nerespectat reguli. (alea clasice, pe care le stie oricine).

  7. Liviu 25/06/2013 at 23:49 #

    Eu am luat permisul anul trecut prin octombrie. Fara spaga, fara nimic. Din prima, si sala si orasul, fara sedinte suplimentare. Am invatat decretul, legislatia si penalizarile timp de cateva zile. N-am folosit carte, am folosit un software (nu dau nume, nu fac reclama) care imi arata si raspunsul cu rezolvarea (articol + explicatie). Am facut toate chestionarele corecte in proportie de 98-99%.

    Ce recomand incepatorilor. Cand mergeti cu cineva in masina nu va uitati dupa cai verzi. Intrebati, ce inseamna semnul ala, etc. Ajuta mult. Tata e sofer bun cu toate categoriile si am avut incredere in el.

    Luati masina impreuna cu un sofer si incercati prima data pe un drum agricol sub supravegherea lui. Astfel, „sariti” peste prima sedinta.

    Intreaba instructorul tot ce nu stii, de preferat in timpul mersului. Ramai cu alti cursanti in masina, pe bancheta din spate. Face mult!

    Condu relaxat, la sala fii relaxat si al examen la fel. Poti sa pici, nu e un capat de lume, nu esti primul si nici ultimul.

    Politistii sunt baieti destepti, in ciuda la ce zic unii dintre voi… O sa te observe din prima daca esti sofer bun sau nu. Fii politicos cu el, sterge praful de pe bord inainte, unii sunt …

    Sfaturi de la un sofer cu mamaliga in geam care conduce un Iveco Daily prin oras si prin afara orasului cu 4 tone de nisip… Basculeaza :)) Record luna asta, am facut 5500 de km 😀 Asfalt uscat si dreum intins. 😉

  8. Nautilus 28/06/2013 at 11:28 #

    Ministru Radu Stroe: „Exista mai multe module care trebuiesc construite, asamblate, pentru a crea un tot al masurilor ce ar trebui gandite si adoptate de catre Guvern. Un prim modul ar fi cel referitor la programele pe care trebuie sa le construiasca Ministerul Transporturilor cred, trebuie un modul al modului de examinare a candidatilor la diversele carnete de conducere.”

    „Ar trebui un regim sancţionator foarte aspru, pentru că va trebui să determinăm conducătorul auto la disciplină, pentru că nouă ne lipseşte disciplina în trafic, în conducere, în comportament. Educaţia şi disciplina. În opinia mea, lucrurile acestea nu se realizează decât prin măsuri extrem de severe care trebuie să aducă forţament pe conştiinţa omului, ca să nu spun frică, pentru a nu mai trece pe roşu, pe zebră, pentru a nu mai circula cu viteză peste 50 km peste normă, nici măcar atât, evident, sub influenţa băuturior alcoolice, fără permis… „

    Cât timp Ministerul Transporturilor „construieşte programe” în loc de drumuri, poate să fie „regimul sancţionator” ca pe vremea lui Stalin şi şcoala de şoferi mai complexă decât facultatea, tot nu va putea garanta nimeni că se va circula civilizat.

  9. petru 02/07/2013 at 08:55 #

    Nu pretul unei scoli de soferi releva si calitatea in unele cazuri.
    Exemplu: o ruda care a inceput scoala in Italia a ajuns sa faca cateva ore in Romania cu un instructor pentru ca acolo nu au invatat-o mare lucru.
    Eu cred ca generalizezi.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De ce a fost doliu național pentru cei din Muntenegru? | dorinlazăr.ro - 27/06/2013

    […] ce am avut doliu național pentru un șofer nesăbuit? Ce va însemna asta? Va însemna că data viitoare vom fi mai atenți cum dăm carnetul de șofer, sau ceva de genul? Va schimba ceva în ființa națională, acel ceva ce îmi va permite și mie să-mi iau inima în […]

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Regrete eterne fără semnul exclamării

Discuție despre pronumele de politețe pe marginea unei jerbe mortuare în Piața de flori George Coșbuc: se zice „nu vă vom uita niciodată” sau „nu te vom uita, fată?” 😉

Viața și moartea într-un sat românesc. În 2012

Ale lor mâini bătrâne

Despre mutarea clasei muncitoare de la oraș la sat, înmormântarea organizată de firma de pompe funebre a preotului, despre UE care ne obligă să nu mai ținem mortul în casă, dar noi vrem să facem economie. Și despre politicieni.

Suntem mai proști decât ne credem, dar ne și cam place

ignoranta

Oamenii sunt mai puțin înclinați să caute informații după ce află că se înșală, deoarece le place să se simtă bine, nu incompetenți. În plus, când li se confirmă părerile, chiar false, creierul lor secretă dopamină și se simt ca atunci când fac sex sau mănâncă ciocolată.

Cum și-a arogat PSD un cinema de 3 milioane de euro din bani publici

poza-cinema-gloria-pro

Cinema Gloria, inaugurat și folosit doar de PSD deocamdată, nu are autorizație de securitate la incendii. ISU susține că nu poate amenda nici PSD, nici primăria, din cauza unor chichițe legislative. Totuși a amendat în același timp un cinematograf autorizat, închiriat de USR pentru un eveniment public.

Cu cât ne-a botezat Samsung Biblioteca Națională

Biblioteca Națională Samsung

Statul român plătește un credit de 104 milioane de euro pentru clădirea Bibliotecii Naționale, iar firma Samsung și-a pus numele pe ea, cu câteva televizoare în valoare de 300.000 de euro. O afacere marca Ministerul Culturii și Patrimoniului Național.

Doctorul cu 2000 de pacienţi şi 350 de oi

doctorul

Medicul Emil Crişan a făcut medicina de drag, dar a moştenit şi dragostea de animale de la strămoşii săi, aşa că azi îşi împarte priceperea între oameni şi animale.