Eu cu cine votez?

Votezi cu inima în primul tur sau cu candidatul care are mai multe șanse să-l bată în turul doi pe ăla care te enervează mai mult?

Văd că suntem tot mai mulți turmentați de dilema asta în campania prezidențială și am zis că nu strică să scriu și versiunea mea, chiar dacă ea nu clarifică nimic, ci doar adaugă la nehotărârea generală a electoratului – cel puțin ăla în care mă învârt eu.  Poate că voi reciti vreodată ce simt acum și o să mă amuz de cât de naivă eram că luam în serios și alegerile astea, așa cum le-am luat pe toate în ultimii 30 de ani. Până la urmă blogul ăsta, pe care scriu tot mai rar, avea/are acest rol, de jurnal semi-personal, memorie într-o viață cotidiană tot mai orientată către un alzheimer glorios.

Indecizia mea se datorează faptului că în campania asta au intrat mai mulți candidați relativ votabili, dar în același timp niciunul de votat cu inima toată sau măcar fără ezitări, așa cum votam, maică, în tinerețile noastre revoluționare. Și mă refer aici la epoca Băsescu, în care n-am avut niciun moment oscilațiile și mofturile de acum. Probabil eram mai tânără și mai ușor impresionabilă. Oricum, până acum alegerea președintelui mi s-a părut relativ ușoară, nu mi-a pus deloc atâtea probleme probabilistice ca acum. L-am votat pe Iliescu pentru că atât știam atunci, pe Constantinescu când a trebuit și pe Băsescu din convingere, apoi pe Iohannis, că deh, nu era să votez PSD. Niciodată nu m-a găsit, totuși, ziua alegerilor atât de indecisă ca azi.

Când a început înscrierea în cursa electorală știam doar că nu vreau să votez cu Barna și că cel mai probabil voi sfârși în turul doi votându-l pe Iohannis ca pe o apă sfințită (nici nu ajută, dar nici nu dăunează). Am avut un moment de ușurare când am aflat că Teodor Paleologu candidează. Mi se părea de departe cel mai miezos dintre candidați, chiar dacă la început l-am privit cu un amestec de amuzament și milă, de parcă și-ar fi dorit cu tot dinadinsul să nu-l voteze nimeni.

Paleologu își începuse campania cu o scrisoare către taică-su, plină de personaje mitologice și cuvinte pe care trebuie să le cauți în dex ca să le pricepi sensul, un caz școală despre cum n-ar trebui să comunici într-o campanie electorală în care trebuie să fii orice numai elitist nu. Dar pe mine exact atitudinea asta sinucigașă m-a atras – ce vreți, femeie! – așa că l-am urmărit cu interes în toate aparițiile din campanie.

(La momentul ăla, singurul lucru pe care-l aveam în cap despre Paleologu era o amintire din 2009, când era ministru al culturii, și când declarase că ar trebui să ne gândim dacă mai dăm mulți bani pe construcția de biserici, exasperat că bugetul culturii era grevat atunci și de culte. Ulterior cultele au fost trecute, ca secretariat de stat autonom, direct în subordinea primului ministru, că nu suporta Preafericitul să fie la mâna unui ministru capricios al culturii. Această declarație obraznică la adresa bisericii strămoșești fusese la vremea aia un gest de sinucidere politică, o îndrăzneală pe care nu o avusese nici măcar întâiul liber cugetător al țării, Ion Iliescu. Iar pentru curajul ăsta eu l-am admirat. După aia nu i-am mai urmărit parcursul.)

În campania asta am urmărit în mod special prestațiile candidaților: Paleologu, Kelemen, Barna. L-aș fi urmărit și pe Iohannis, dacă ar fi avut vreuna. La RFI și Hotnews, care au avut aproape zi de zi interviuri cu candidații, i-am văzut pe cei trei, dar și pe Diaconu, Cataramă, John Banu și Popescu. Dintre toți mi-au plăcut, de departe, Paleologu și Kelemen, mai ales pentru fair-play-ul de care au dat dovadă pe tot parcursul campaniei, fiind singurii care au acceptat de câteva ori să participe la dezbateri. În privința asta Barna se crampona de Iohannis și Dăncilă, refuzând să participe la dezbateri cu cei pe care-i considera sub el ca șanse. O atitudine de rahat în condițiile în care nu pleca nici el de la procente mari în sondaje. Dar, mă rog, poate nu înțeleg eu exact care e treaba asta cu dezbaterile, de fug toți de ele ca dracu de tămâie.

Nu pot să zic că am fost de acord 100% cu ce spuneau Paleologu sau Kelemen în aparițiile lor, dar asta cred că e normal, la cât de liber schimbiști suntem cu toții în țara asta, alegători sau candidați. În plus nu discut aici despre doctrine (eu mai degrabă aș fi de centru) și nici despre păcatele unora în viețile lor politice anterioare, ci strict despre prestațiile umane, dialectice și de caracter din întrecerea asta. Cu programele electorale, dacă ai răbdarea să le citești, poți rezona sau nu, dar oricum nu e ca și când am fi în pericol să le și pună cineva în practică, așa că ce ne rămâne de apreciat în ultimă instanță, mai ales pentru o funcție relativ lipsită de putere ca asta de președinte, este caracterul omului care-ți cere votul, capacitatea lui de a gândi cu capul propriu și de a convinge, modul elegant sau nu în care interacționează cu ceilalți. Eu cel puțin asta am urmărit în campania asta. Iar spre deosebire de Barna, care mi se părea un personaj fad, gol de conținut și cocoțat în locul în care este acum printr-un concurs de împrejurări favorabile, nu pe vreun merit, Paleologu și Kelemen îmi păreau că pot susține idei proprii, gândesc cu capul lor și nu se tem să arate asta în dezbateri live sau interviuri incomode. Pe scurt, erau vii.

Uite, de exemplu dacă în locul lui Barna ar fi candidat Cioloș, probabil că n-aș fi avut niciun moment ezitări, pentru că e ceva în modul în care vorbește omul ăla care pe mine una mă convinge că e un om bun, în care pot avea încredere. E o chestie emoțională, categoric, în condițiile în care nu-i cunosc personal pe niciunul dintre cei despre care vorbim aici. Ne luăm doar după ce vedem, citim, auzim. Dar ăsta e și votul, un gest emoțional până la urmă. Pentru cei mai mulți.

Eram convinsă, așadar, că în primul tur voi vota cu Paleologu, cu inima (chiar dacă nu are șanse), urmând ca în turul doi să votez în silă cu Iohannis. Am început, însă, să mă enervez, încet încet, pe absurda atitudine a președintelui în funcție, de boicot total al dezbaterilor și interviurilor, și să mă gândesc serios să nu merg deloc în turul doi la vot. Adică să-i răspund cu aceeași monedă. Mi se pare de departe cea mai jignitoare atitudine a unui candidat, să-ți ceară votul dar să nu vină la nicio întâlnire cu electoratul (altul decât cel captiv, adus cu autobuzul) iar faptul că e cotat cu 40% șanse de vot chiar și în situația asta spune multe despre electoratul român. Lăsând la o parte dezbaterea dacă a făcut/putea face mai multe în cei cinci ani de mandat, ar fi fost util să ne spună chiar el ce a simțit în diferitele momente numind premieri PSD pe bandă rulantă și ce are de gând mai departe. În schimb a ales să facă și în campanie ce a făcut și în timpul mandatului: a tăcut de parcă ar fi avut la poartă o pisică moartă.

Înainte de dezbaterea de la Europa FM gradul de enervare pe Iohannis îmi crescuse atât de mult încât începusem să mă gândesc că ar trebui să renunț să votez cu inima în primul tur, și să-l votez pe Barna, doar ca să am cu cine vota în turul doi între el și Iohannis. (Cine ar fi crezut că Iohannis poate stârni astfel de pasiuni doar tăcând!) Că dacă nu intra nici Barna în turul doi, atunci chiar că n-aveam de ce să mă mai duc la vot. Admit că la gândul ăsta a contribuit mult campania insistentă dusă de USR în ultimele săptămâni, „fără PSD în turul 2”, care bănuiesc că ne-a targetat pe toți ăștia supărați pe partid și pe liderul ăsta nereprezentativ pe care ni-l bagă pe gât. Adică, chiar dacă nu vă place de Barna, votați-l ca să nu intre Viorica în turul doi. Decât să plângem noi, mai bine să plângă PSD-ul. Mă gândeam că voi decide în ultima clipă, în cabina de vot, când voi oscila cu ștampila între Paleologu și Barna.

După dezbaterea de aseară, în care prestația lui Paleologu a fost sub așteptările mele (cred că și sub așteptările lui), am început să mă consolez cu ideea că Barna nu e chiar așa de rău – cel puțin declarativ. Dar tot nu sunt ferm hotărâtă, în fond o dezbatere este o fotografie la un moment dat. Contează poza aia sau contează tot ce am văzut până atunci dintr-un candidat sau altul? Să votez cu inima sau cu șansele probabilistice? Dacă votez cu șansele și văd că ar fi avut șanse și candidatul preferat de mine, nu mă oftic?

Azi m-am uitat la live-ul de patru ore făcut de Barna&Cioloș prin Piața Obor – au mâncat mici, au făcut selfie cu poporul, au încercat să convingă lumea, care-i acuza că au dosare penale și că sunt bogați, că sunt cinstiți și buni. Mi s-a strâns inima când am văzut electoratul român de Obor în toată splendoarea și convingerile lui ferme și m-am rușinat de îndoielile mele. Lumea nu le aparține oamenilor cu dileme, ci celor siguri și convinși că dețin adevărul.

Oricum, și în Obor, și în dezbaterea de la Europa FM, fiecare a văzut ce a vrut să vadă în candidatul ales dinainte, și probabil foarte puțini dintre noi am avut vreo revelație care să ne ajute să votăm mai cu convingere duminică. Ca o notă amară, mă gândeam aseară, în timp ce îi ascultam pe cei trei câte planuri mărețe de transformare a țării au, că după 24 noiembrie nu se va mai auzi nimic de toate astea, și ne vom vedea fiecare de viețile noastre de azi pe mâine cum o facem de atâta timp, lăsându-ne soarta decisă de vreo întâmplare mai mult sau mai puțin norocoasă. Cu deosebirea că în campania asta, la 30 de ani de la marea exaltare din 1989, nici măcar iluzii nu mai votăm, ci candidatul care are cele mai multe șanse să-l bată pe ăla care ne enervează mai mult. Răul cel mai mic e depășit. Ei se fac că ne cer votul, noi ne facem că-i votăm.

Etichete: , , , , , , , ,

59 comentarii la “Eu cu cine votez?” Subscribe

  1. Fluieratorul 08/11/2019 at 20:02 #

    Eu inca sint la varianta Paleologu in turul intii, ca am zis sa votez si eu a doua oara in viata cu un om pe care il pot respecta, prima fiind cu Ion Ratiu. Sa votez asa cum imi zice mintea, inima si …hm…filosofia… Calculele si sila le las pentru turul al doilea.

    • Xanaxdoo 08/11/2019 at 20:13 #

      Minunat scris. Nu eram decisă, de-aia am ai amînat sa merg azi sa votez la ICR.
      Dacă nu va puteti lauda cu altceva pe ziua de azi, cel puțin ginditi-va ca ati ajutat o necunoscută sa se decidă. Voi face mîine exact ca dumneavoastră, putin și în onoarea și amintirea lui Ion Ratiu.

    • Dollo 08/11/2019 at 20:34 #

      Începusem să cred că tot ce am văzut în Paleologu mi se pare 🙂 Mă bucur că nu sunt singură.

  2. David 08/11/2019 at 20:37 #

    Vezi ce se intampla daca nu intri in politica? Acum ai fi putut vota cu tine!

    • Dollo 08/11/2019 at 21:32 #

      Nici măcar eu nu eram suficient de bună pentru mine 😉

  3. Val 08/11/2019 at 21:30 #

    De ce sa i votam pe cei care nici măcar n au catadicsit sa și arate fetele la tv in confruntările electorale, alde Iohanis sau Dăncila. In rest sunt candidați suficienti.

  4. catalin 08/11/2019 at 22:02 #

    Paleologu e doar un ins plin de fumuri, cu accente legionaroide, care incearca sa umple golul unei extreme-drepte…vezi accentul pus de curand pe nevoia de port-arma, vezi sustinerea CPF, etc…e doar un lup in blana de oaia, basca e marioneta lui Petrov.

    • Xanaxdoo 08/11/2019 at 22:58 #

      Plin de fumuri? Mie mi se pare un om cu o autoironie extraordinara. Restul chestiilor nu le comentez

      • catalin 08/11/2019 at 23:05 #

        A fost la o dezbatere undeva in provincie si cand sala i-a devenit ostila pur si simplu s-a bosumflat si a refuzat sa mai raspunda la vreo intrebare..penibil.

        • Dollo 08/11/2019 at 23:18 #

          Ai văzut dezbaterea de la Iași sau ți-ai format o părere doar din relatarea duduii care a povestit pe fb despre asta?

          • catalin 09/11/2019 at 00:28 #

            Nu, dar nu era de la Iasi, ci din vestul tarii parca, unde a fost parca si Hunor..si nu era duduie, ci un dudui 🙂 daca te identifici cu mesajul lui ultra-conservator e ok, doar ca nici asta nu mi se pare autentic la el, pur si simplu umple un gol politic, ca sa nu zic ca din cat te- am citit pana acum tu erai liberala sadea ( pe stil american adica)..ce sa mai vb despre mizeria de clip shareuita de apologetul lui, Neamtu , care pune semnul egal intre FSN si USR…

          • Dollo 09/11/2019 at 00:48 #

            Să nu ne lăsăm manipulați de prea numeroasele informații adesea neverificate lansate din toate părțile în campaniile electorale. Dezbaterea la care făceai referire, la care Paleologu s-ar fi bosumflat, a fost la Iași, Capitala tineretului bla, bla, într-o sală plină cu studenți, iar dezbaterea s-a numit Cunoaște-ți candidatul, și da, au fost Paleologu și Kelemen, singurii candidați care s-au lăsat cunoscuți de studenți. Au fost întrebări diverse, răspunsuri interesante, până când s-a sculat o duduie din fundul sălii ca să-i certe că vorbesc prea mult și prea din cărți, că pe tineri îi interesează mai scurt și la obiect. Totul a fost transmis live și se găsește pe pagina candidatului, dar nu cred că vrei s-o vezi odată ce ți-ai format deja o părere despre l 😉
            Da, am spus și în text că nu mă identific total cu ce spune el, însă în bună măsură am rezonat cu ideile lui. Și el se revendică a fi chiar un liberal autentic. Mai spre creștin democrat… De altfel multe din ideile din programul lui electoral se regăsesc și la Barna, și la Kelemen, și la Iohannis. Deci, nu ne vinde niciunul apa caldă pe post de invenție originală.

  5. Motanul 08/11/2019 at 22:46 #

    Parca esti nevasta-mea! 🙂 Si ea voia sa voteze cu Paleologu, “ca e intelectual” si “Iohannis nu a participat la dezbateri”, iar pe Barna nu-l suporta! Pai voteaza cu Iohannnis sa castige in turul 1 si o sa moara PSD-stii de ciuda! Daca intra Barna in turul 2, PSD-istii vor vota cu el, pentru ca il urasc prea tare pe Iohannis! Asa ca o sa castige in turul 2 Barna. Te asigur ca nu vrei asta!
    Am lamurit-o si pe nevasta-mea, si l-a votat pe Iohannis.
    Apropo, mie nu mi se pare ca Paleologu are stofa de sef de stat. E prea pretentios in limbaj si asta e luata drept inteligenta. Mie mi se pare putin ridicol si foarte superficial in gandire. Iohannis nu a participat la dezbateri pentru ca se exprima greu, nu are “papagal”. Daca ar fi participat ar fi avut doar de pierdut. Nu cred ca ar fi facut greseli de exprimare grave ca Dancila, dar cred ca s-ar fi simtit incomod si ar fi dat impresia ca e arogant. Totusi ca presedinte nu a fost rau de loc! Pana la proba contrarie, de ce sa schimba ceva ce merge?

    • Dollo 08/11/2019 at 23:19 #

      Nu-i frumos că n-ai lăsat nevasta să voteze cu mintea proprie 😉

    • elenas 09/11/2019 at 07:33 #

      Cred ca este o prostie ideea ca PSD-istii vor vota cu Barna in turul 2 pentru ca sa nu iasa Iohannis. Chiar vezi toate babele si mosii si asistatii sociali din sate si pensionarii din orase mergind la vot ca sa ii faca necaz lui Iohannis? Pai ei nu s-au prea indemnat sa mearga la referendumul pentru familie pentru ca li s-a parut suspect subiectul, nu ii vad iesind din casa pentru un vot stil ”sa moara capra vecinului”. Si nici pe primarii PSD nu ii vad facind campanie lui Barna.

      • gheo 09/11/2019 at 08:10 #

        Cred că nu vedeţi bine şi apoi jigniţi o pătură largă a societăţii, persoanele învîrstă din mediul rural! La referendumul pentru familie aceste persoane au votat, n-au votat „inteligenţii” deoarece credeau că votează pentru Dragnea!!! Probabil v-aţi numărat printre ei!

  6. catalin 08/11/2019 at 23:09 #

    Inca o minciuna rostogolita de liberali, NU E POSIBIL ca Iohannis sa castige din primult tur pt ca ar tb sa voteze pt el peste 50% din TOATA populatia, ceea ce imposibil…singura optiune rezonabila acum e Barna in turul I ca s-o trimitem la Videle pe tuta – se autodevoreaza psd-ul ca si consecinta – iar in turul II urmariti dezbaterea si apoi votati…e f simplu !

  7. Raluca 09/11/2019 at 00:19 #

    Eu eram semi-pasiva „asta e, iese tot Iohannis, nu e cel mai bun, dar nici Viorica”. M-a enervat insa asa tare in campania asta(iar aseara a fost picatura care a umplut paharul) incat o sa-l votez pe Barna cu speranta ca are o sansa sa ajunga si sa castige in turul 2. Poate il judec superficial, dar Paleologu pare prea conservator pentru gusturile mele(de ex pozitia lui la referendumul CPF).

    • Dollo 09/11/2019 at 00:51 #

      Da, acolo nu ne întâlnim nici noi, pe de altă parte avem poziții similare cu a lui, față de referendum, și în interiorul PNL și în cel al USR, dar asta nu a ajutat cu nimic referendumul ăla să treacă. Cred că asta va fi o temă depășită în curând, dacă nu e deja.

  8. Stelian 09/11/2019 at 04:17 #

    1. Trebuie mers la vot. De ce? Pentru ca admitind ca afara or fi 835 de sectii, dar in ele intra si Moscova, Sofia, Pekin… Asa ca acolo nu prea vad cine va vota in afara personalului ambasadei, numarul celor care pot vota tehnic, nu poate depasi 1 milion si un pic. (Nu cereti altora sa aleaga pentru voi.)
    2. Daca nu aveti cu cine vota, foarte bine, mergeti si anulati-va votul. Anulati-l de asa natura sa nu incapa indoiala. Mai iesiti din cabina si mai cereti cerneala, ca vi s-a terminat. Un tur doi si un presedinte cu 3 milioane de voturi anulate nu e la fel cu un tur doi sau presedinte cu 200.000 sau 300.000 de voturi nule. Va ajunge sa conteze acest vot. Ipoteza timpita. La Bucuresti primarul a fost ales cu ceva mai mult de 200.000 de voturi,. Daca era aleasa tot cu atitea voturi, dar jumatate de milion de voturi nule, mai tipa ca e aleasa de Bucuresteni?
    3. Mergeti la vot. In Romania sectia de vot e la 10-15 minute de mers pe jos. In diaspora, chiar daca sunt 835, tot trebuie sa mearga multi destul cu masina si sa-si plateasca parcarea macar jumatate de ora.
    4. Cred ca e momentul sa ginditi strategic si pe termen mediu. Se vede de departe blatul, dar poate fi rasturnat prin vot. Vreti Klaus presedinte? Votati Viorica sau Diaconu, ca in turul II va fi ca in 2014. Vreti altceva, nu e cu carisma, are si el necunoscute in viata, dar votati Barna. Voturi divizate Barna-Paleologu, avantaj Klaus, pentru ca in turul II veti puna stampila pe el, ca doar nu veti alege Diaconu sau Viorica.
    5. Oricum, pregatiti-va sa fiti dezamagiti, orice alegere ati face. Oricind pot aduce argumente din trecut in sprijinul afirmatiei.
    Deci votare placuta!

  9. gheo 09/11/2019 at 05:50 #

    Foarte bine scris şi la obiect! Votaţi cu inima şi nu veţi avea mustrări de conştiinţă! Eu aşa am făcut mereu şi nu mi-a părut râu! E drept, nu am cîştigat decît o dată, cu Constantinescu, restul au fost gloanţe trase aiurea, dar asta e! Mergem înainte! Am mai scris pe pagina dumneavoastră că aş vrea să cîştige Paleologu, dar nu are şanse tocmai că este prea intelectual şi poporului îi plac candidaţii mai golănaşi, aşa cu scrie cineva mai sus pe această pagină, că d-aea nu-i place Paleologu că este mai intelectual! În turul doi o să votez cu contracandidatul lui Iohanis, oricare ar fi acela!

  10. Didi 09/11/2019 at 10:21 #

    Las si eu asta aici, poate va ajuta si va amuza in acelasi timp

    https://nadiabatecampii.wordpress.com/2019/11/05/cele-mai-plictisitoare-alegeri-prezidentiale-i/

Lasă un comentariu

Anunță-mă prin email când apar comentarii noi.
Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

Epoca post adevăr, UE ține presa de mână și o încurajează să meargă spre lumină

eu-oficials

Jurnaliști europeni cer Comisiei Europene să-i apere de bogați, de politicieni și de ura cititorilor. UE știe că moartea presei = sfârșitul democrației, dar habar n-are ce e de făcut nici pentru salvarea uniunii, nici a presei.

De ce ea?

tarau-victoriei-an

Povestea neromanțată a unei românce care a făcut pușcărie nevinovată, ca urmare a unui lanț de erori judiciare, deschis în 2000 de o anchetă a procurorului Cristian Panait, închis abia după 15 ani de procese

Cum e PSD-ul în Germania

metin-hakverdi2

Ce promite în campanie un parlamentar german de origine turcă, votat de peste 40% dintre alegători: impozitarea multinaționalelor, creșterea impozitelor pentru bogați, subvenții pentru femei și săraci

Nu s-a furat, așa s-a votat. Și numărat

voturi2

Cum am fost observator la numărătoarea voturilor într-o secție de votare din București și mi-am revenit din iluziile cetățenești pe care le aveam.

Cât valorează un om? Dar după moarte?

sidonia cu geo bogza si miron

Cum am descoperit-o pe Sidonia Drăgușanu – scriitoare, ziarist freelancer în timpul războiului, activistă feministă, sfătuitoarea doamnelor, prietena domnilor – deși o uitase toată lumea, inclusiv Uniunea Scriitorilor

Jadranska magistrala

drum4

Este motivul care ar trebui să vă ducă în Croația, drumul cel mai frumos spre o destinație care nu face decât să confirme preludiul ăsta auto, suspendat între munte și mare.