Cel mai îndreptățit din parcarea de reședință

Am fost la dezbaterea despre parcări de la Primăria sectorului 3 și am plecat de acolo dezamăgită de oameni și de misecuvenismul lor.

Am fost aseară la o dezbatere organizată de Primăria sectorului 3 pe tema parcărilor. Primarul Robert Negoiță a devenit foarte activ online și offline, dar nu e ceva neobișnuit dat fiind că în iunie avem alegeri. La dezbaterea offline de aseară, lume multă, 60-70 de persoane, unii au prins locuri pe scaune alții au stat în picioare. Cam ca la parcări, a remarcat cineva.

Doar că la parcări dezechilibrul e mai mare. Primarul n-a dat decât cifre estimative – avem undeva la 80.000 de parcări și mult mai multe mașini. Aici nici măcar n-a mai riscat o cifră. Probabil mult peste 250.000. Primarul a deschis discuția cu marile probleme administrative pe care le-a „moștenit” atât pe teren – locuri puține, mașini multe – cât și în primărie (deși el se află la al doilea mandat totuși) unde a fost nevoit să desființeze Serviciul parcări și să-l reînființeze în subordinea Direcției de taxe, ca să spargă „buboiul” de funcționari corupți.

Negoiță zice că un prieten i-ar fi cerut „măcar un loc de parcare de reședință”, iar el, primarul, l-a trimis la serviciul parcări ca să-l ia legal. A aflat ulterior că nu s-a putut legal, ci cu o șpagă de 800 de euro, în schimbul căreia ar fi primit nu unul, ci două locuri. Reacția sălii a fost pe măsura poveștii: unde să mergem să dăm și noi, ca să primim un loc?

După ce a mutat și reorganizat serviciul parcări integral, a luat la mână toată arhiva de contracte ca să facă o bază de date digitalizată a tuturor parcărilor, dar s-a trezit că pe teren există niște autorizații de parcare pe care nu se știe cine le-a dat, și care nu existau în nicio evidență a primăriei. O primărie paralelă, misterioasă. Prin urmare a decis, de la 1 ianuarie, să sisteze atribuirea de locuri de parcare până în iulie 2020 când speră să schimbe actualul regulament de atribuire și să aibă totodată și un sistem virtual de gestiune a parcărilor care să elimine cât mai mult elementul uman din relația asta cetățean-primărie. Adică locurile de parcare să poată fi rezervate și plătite ca biletele la concert, direct dintr-o aplicație online.

Negoiță a expus corect minusurile majore ale sistemului actual de gestiune a parcărilor de reședință:

  • e inechitabil – nu pot avea toți posesorii de mașini din sectorul 3 un loc de parcare, prin urmare oferta mică pune o presiune mare pe aparatul primăriei = corupție;
  • e păgubos – taxa de 40-80 de lei/an percepută de primărie nu acoperă costurile de mentenanță;
  • e ineficient – gradul de ocupare a locurilor e suboptim în condițiile în care pe locul închiriat nu îndrăznește nimeni să parcheze cât e posesorul plecat la muncă sau în concediu, de frică să nu-și ia amendă de la poliție.
  • a încercat să aloce parcări de reședință inclusiv pe marile bulevarde (parcările în spic) și s-a trezit că i se plânge lumea că nu mai are unde să parcheze la liber când se duce la piață, așa cum erau destinate de fapt acele locuri, pentru diverse nevoi.

Pe de altă parte, spune că „nu crede” în parcările supraterane mici dintre blocuri, că ar fi periculoase în caz de incendiu sau alte calamități, I se par fezabile doar cele mari, subterane, cum e asta pe care o pregătește sub Bulevardul Decebal. Totuși, momentan primarul nu are curajul să spună tranșant ce soluții vrea să aplice din iulie, ci doar că se gândește și pregătește un nou regulament. Senzația mea a fost că acum doar testează terenul și bifează în același timp și niște activitate electorală.

Nici publicul n-a fost prea impresionat de dilemele edilitare ale primarului. Pentru altceva veniseră acolo. O doamnă i-a tăiat elanul confesiv cu replica:

haideți domnule primar că nu ne spuneți nimic nou, știm și noi astea cu șpaga, vrem să știm cum facem să avem loc de parcare?

Și așa s-a pornit sarabanda „întrebărilor”, o avalanșă de dorinți fierbinți de „a avea locul meu de parcare”.

Unul avea loc plătit de câțiva ani, dar poliția locală nu făcea nimic ca să-i împiedie pe alții să parcheze pe locul lui; altul plătise locul la „doamna Moldovan”, dar locul lui nu exista în realitate pentru că… O altă doamnă din public i-a spus că și ea o știe pe „doamna Moldovan” de la parcări de 20 de ani, că are o asemenea relație cu ea încât îi are numărul în telefon. Primarul și-a întrebat subalternii dacă misterioasa doamnă Moldovan mai există, pentru că el nu știa.

O tânără posesoare de apartament în bloc nou într-un ansamblu rezidențial a întrebat de ce nu are și ea voie să închirieze loc de la primărie cu 50 de lei pe an, că dezvoltatorul îi vinde locul de parcare cu 10.000 de euro și nu-i convine. O duduie spunea că la ea în spatele blocului se pot tăia doi copaci ca să se mai facă niște locuri, că și așa copacii ăia sunt uscați.

Un altul a întrebat de ce nu se construiesc parcări, de ce nu se fac licitații, de ce nu se închiriază locurile pe mai mulți bani, că el ar da și câteva sute de lei pe lună pentru un loc de parcare. Da, da, toți am da, s-a auzit ecoul în sală. Unii întrebau insistent când se dă drumul din nou la atribuire, că ei au cereri și vor să ocupe locurile. Dar le puteți ocupa, parcarea acum e la liber, le spunea primarul. Da, dar noi vrem să avem contract, să știm că sunt ale noastre.

Fiecare voia de fapt loc de parcare al lui, complet indiferent la explicațiile inițiale ale primarului: că niciodată primăria nu va putea să le asigure tuturor șoferilor loc de parcare de reședință și că trebuie gândit un alt sistem mai echitabil. OK, ziceau oamenii, înțelegem că nu sunt, dar noi cum facem ca să căpătăm câte un loc? Ce dacă nu poate avea toată lumea, noi vrem!

Doi oameni au reușit să plaseze în misecuvenismul general din sală ideea că totuși primăria ar trebui să nu se mai amestece în repartizarea locurilor, ci dimpotrivă, să le lase la liber ca să parcheze pe ele oricine. Locuitorii sectorului 3, cei cu mașini înmatriculate în sector ar avea o vignetă care să le dea dreptul să parcheze gratuit sau cu abonament în zona de reședință, iar pentru cei din afară să existe un sistem de plată cu ora, prin sms sau alte metode. Primarul a spus că ia în calcul aceste variante, în modificarea regulamentului, dar a punctat către final că la dezbatere au fost mai degrabă oameni fără locuri de parcare, și că altul va fi discursul celor care au locuri și vor să și le păstreze. Și probabil are dreptate.

Nu e un secret că nu sunt o fană a lui Robert Negoiță, deși trebuie să admit că i se vede urma prin multe locuri în sector, mai ales în al doilea mandat. Nu știu cum va tranșa problema parcărilor de reședință, e încurajator că a identificat măcar problemele și se gândește la potențiale soluții. Mi s-a părut exagerat aseară în încercarea de a mulțumi pe toată lumea, promițând în stânga și în dreapta să facă vizite la domiciliu ca să vadă cu ochii lui diversele anomalii din parcările de reședință. Nu e normal să consumi atâta timp (al tău și al aparatului, inclusiv în week-end) ca să dai senzația oamenilor că te ocupi de o problemă care poate fi anulată prin regândirea sistemului.

Ce m-a deranjat de fapt în dezbaterea de aseară, surprinzător, au fost oamenii, nu primarul. Și asta mi-a mai săpat un pic la temelia speranței că la următoarele alegeri se poate schimb ceva, pentru că nu se poate schimba nimic când alegem doar pentru noi. Misecuvenismul ăsta manifestat plenar în sala aia, deopotrivă de tineri și bătrâni, guduratul și mulțumirile pentru niște promisiuni fără acoperire, graba de a-l absolvi pe primar de orice vină (desigur tot ce e rău se întâmplă fără știrea lui). Prea puțini s-au chinuit să ia cuvântul (eu n-am reușit) ca să puncteze problema de principiu și să discute schimbarea sistemului, în timp ce toți ceilalți s-au străduit să muște încă puțin din domeniul public cu cazul lor personal, la blocul lor, la scara lor sau chiar și mai departe: de ce nu dați locurile de la bulevard, de ce nu ne dați, dați-ne, vrem să avem locul nostru, să punem steagul familiei pe el, să fie al meu!

M-a întrebat un domn aseară eu unde parchez. I-am zis că tot pe domeniul public, ca și el, dar pe unde apuc, că nu am un loc „al meu”. Și nu mă afectează asta. Atunci când ajung acasă parchez de fiecare dată în alt loc, uneori și pe altă stradă. Mai degrabă mă stresează deja vizita la mama, pentru că de acum, după avertismentul poliției, trebuie să fiu atentă cui să nu-i tulbur posesia domeniului public.

Este o mentalitate păguboasă perpetuată în toți anii ăștia în care s-a menținut acest sistem absurd de închiriere pe sume modice a domeniului public, pe care unii s-au obișnuit atât de mult să-l revendice ca pe o proprietate personală încât acum, dacă încerci să le explici rațional că sistemul ăsta nu e echitabil și nici nu funcționează așa în vreun alt oraș civilizat, te eviscerează. Pentru că deja le iei un drept. Dreptul la locul meu de parcare ieftin din fața blocului, pe care l-am obținut de la primărie pentru că am cunoscut o doamnă Moldovan.

P.S. Vă spuneam că am făcut solicitări de informații la toate primăriile ca să aflu câte locuri de parcare au, câte solicitări, câte amenzi au dat, ce sume au încasat de pe urma lor și câte mașini au în fiecare sector. Au trecut aproape zece zile de atunci și o singură primărie din 7 mi-a răspuns, incomplet ce-i drept. Celelalte mi-au răspuns că mi-au trimis cererea la diverse departamente sau la poliție și au început să vină și câteva răspunsuri disparate ba de la poliție, ba de la vreo direcție de taxe. Primăria sectorului 3 mi-a scris că are nevoie de 30 de zile ca să-mi spună. Vă dați seama ce haos e de fapt cu locurile astea de parcare, cu „posesorii” lor și cu modul în care se obțin ele, dacă nicio primărie nu a reușit să-mi furnizeze niște cifre pe care în mod normal ar trebui să le aibă la un click distanță? În fond nu e ca și când ar face zeci de parcări pe lună sau an, ca să nu știe exact câte locuri avem anul ăsta. Iar doamna Firea mai vrea să amendeze șoferii fără vignetă care vor circula prin București de la 1 martie, fără să știe exact câte mașini are în oraș și ce normă de populare are fiecare.

Și filmul dezbaterii de aproape două ore, publicat de primărie:

  • la minutul 0.41 apare primul om care propune liberalizarea locurilor – remarcați rumoarea din sală – se aud și niște aplauze singulare, erau ale mele
  • la minutul 1.19.00 apare a doua propunere de liberalizare și taxare corectă.
  • în rest, numai dom primar, veniți și la noi, vrem și noi…

Etichete: , , , ,

33 comentarii la “Cel mai îndreptățit din parcarea de reședință” Subscribe

  1. Ronnie 31/01/2020 at 10:00 #

    solutii se gasesc insa … nu mi se pare corect ca primaria se risipeasca mii de lei/euro pentru a reamenaja trotuare/gradini/etc pentru a face un loc de parcare pe care sa incaseze sub 100 de lei pe an

    nimeni nu stie cifrele oficiale pentru ca, in loc sa arunce cu banii pe concerte in parcuri/piata constitutiei/etc, nu au facut in sistem infoirmatic unitar de taxe/proprietati/etc care sa te ajute sa vezi mai bine realitatea pe care o ai de pastorit

    • Rossi 31/01/2020 at 11:37 #

      Aia nu este risipa, ci investitie – daca acolo nu exista loc de parcare.

      In alta ordine de idei, primarul este mai corupt decat functionarii pe care spune ca i-a eliminat prin desfintarea Serviciului Parcari.

      Nu doreste parcari supraetajate intre blocuri ca ce? incendii, pericol .. Ce boi sunt astia de prin tarile alea cu mii de km de autostrazi, sa vina sa ia lectii de la coruptul asta.

      Doar gargara ieftina se se prefaca ca ii pasa de oameni si problemele lor 🙂

  2. eu 31/01/2020 at 10:15 #

    Imi place concluzia. Da Dollo, pentru cine vrei sa faci activism civic, pentru boborul pe care l-ai vazut in toata splendoarea lui la adunare?
    Diferenta dintre tine si Negoita este ca tu esti idealista, iar el e un om pragmatic care a inteles ca tot ce poate face in mod realist este sa jupoaie boborul de bani si sa-si vada de interese. Iar boborul si-o merita deplin.

    • Dollo 31/01/2020 at 10:54 #

      Pentru boborul care gândește ca mine, dar e leneș și nu se duce să vorbească la dezbateri. Când vom fi mai mulți noi ăștilalți, va prevala soluția noastră. Până atunci trăim toți după regulile celor vocali, care au timp să se ducă la dezbateri.

      • eu 31/01/2020 at 14:39 #

        Cum zicea Vodă Lăpușneanul (apocrif) Is proști, dar multi!
        Restul, ne descurcăm noi.

      • bunica 31/01/2020 at 15:49 #

        Boborul care gandeste ca tine e in minoritate grava. Cei care pun in fata interesul comun in fata interesului propriu sunt sub 1-5%. M-am convins de asta deja de cativa ani si ma conving din nou si din nou. Chiar si aceasta „mica” minoritate nu e consecventa si unii mai des, altii mai rar tot se „integreaza” in majoritate.
        Experienta din curtea comuna unde locuiesc deja de 5 ani cu oameni de max 40 ani(un singur proprietar peste 45 ani), din toate clasele sociale: 25 apartamente cu o curte comuna fara marcaje si in care toata lumea are loc lejer de o masina. Dar mai e si situatia in care unii au cate 2 masini per familie(si acum sunt din ce in ce mai multi, unii au si 3 masini..) iar altii nu au. Problemele au inceput imediat cu o parte care nu aveau masina, dar nu voiau sa lase pe altii sa parcheze „pe locul lor” in dreptul casei. Altii care voiau sa parcheze fix in dreptul apartamentului lor, cu toate ca logic ar fi trebuit parcate dupa un standard sa incapa mai multe masini, dar nu, acolo e „locul lor de parcare” cu toate ca repet, curtea e comuna, nu exista delimitare in acte cine si ce bucata are. Altii care vociferau fanatic intr-un fel cand aveau o singura masina, si nu acceptau ca tre sa ne intelegem ca poate o sa aiba candva nevoie de inca un loc… iar acum merg pe burta la a 2-a masina si „se descurca” facand chestii pe care cu 2 ani in urma condamnau. Am avut si masini care nu plecau de pe loc 4-5 luni, iar una are recordul de 2 ani. Dieseluri lasate cate 30 minute pornite „sa se incalzeasca”, cu fitru DPF si egr anulate ca „trage mai bine”, „ce sunt prost sa dau 800 euro” sa le schimb. Parcat in asa fel ca vecinul sa nu aiba loc sa-si puna 2 masini. Blocat accesul ca cineva a parcat „pe locul meu”. Nu stiu cat e limita la comentarii dar mai am o gramada de povesti 🙂 Si asta e doar partea cu masinile, daca as mai atinge si subiectul gratarelor, galagiei, curateniei in spatiile comune, gunoi, canalizare, imbunatatatiri spatiu comun… Mi-ar trebui mai multe pagini :)) Deaceea pt mine am luat decizia sa emigrez, am stat mai mult de 8 luni in 2019 in 5 tari vest-europene si concluzia mea e ca toate popoarele sunt cam la fel: majoritatea prosti, nesimtiti si egoisti. Insa marea diferenta este ca acolo legea se aplica pentru 98% din cetateni si da roade si educatia civica din scoli si cel putin generatiile tinere inteleg mai bine ce inseamna binele comun.

        • Dollo 31/01/2020 at 19:23 #

          La mama la bloc, în urmă cu mai mulți ani, s-a mutat trotuarul mai în curtea blocului ca să se facă parcări în locul lui. O mână de proprietari din bloc, care aveau deja locuri de parcare în alte laturi ale blocului, s-au dat cu fundul de pământ că li se ia aerul, li se taie copacii etc. Evident că unii copaci, deși nu s-au tăiat atunci, vor ajunge să se usuce în timp. Dar după ce au făcut scandalul respectiv pe la televiziuni, parte din locatari s-au înghesuit să ocupe locurile de parcare nou făcute, pentru că erau mai în fața blocului, la stradă, mai bune ca ale lor. Pentru mine a fost un caz scoală de ipocrizie.
          Firește că toate popoarele sunt la fel dacă sunt lăsate libere, așa cum ne place nouă să trăim de 30 de ani. De aceea eu nu sunt așa de convinsă că neapărat emigrarea e o soluție, decât dacă mă grăbesc. Deocamdată pentru mine emigrarea nu e o soluție, poate mutarea, într-o etapă mai slow a vieții, într-un sat unde interacțiunea umană să fie redusă. Până atunci lucrurile se mai schimbă. Nu atât de rapid pe cât ne-am dori, dar se schimbă.

          • bunica 02/02/2020 at 08:04 #

            Nu se schimba nimic, din pacate. Tot ce s-a facut nou in 2019 nu e nici pe departe la nivelul a ce se face in europa de vest de 20 ani. Tot ce inseamna infrastructura in oras se face pentru a fi cat mai comoda pentru masini, nu pentru majoritatea oamenilor care merg pe jos sau cu transportul in comun (nu exista canale pentru scurgerea apei in intersectii si pe drumurile noi, trecerile de pietoni sunt inaccesibilie pentru oameni cu mobilitate redusa -copii, batrani, carucioare); nu se fac parcuri noi – se mai taie din cele vechi si se asfalteaza. Infrastructura de la tara e facuta in bataie de joc, doar pentru bifa. Drumuri fara trotuare, canalizare fara a conecta si pregati conectarea tuturor proprietatilor de-a lungul ei, statii de tratarea apei fara a pregati conectarea tuturor proprietatilor etc. Totul e pentru bifa! avem o teava inutila ingropata si asta este. In scoli nu se pregatesc viitori cetateni responsabili nici in 2019, deci si urmatoarele generatii sunt compromise. Eu am decis ca vreau sa ma bucur de beneficiile civilizatiei acum si la batranete, nu sa sper ca poate poate copii mei vor beneficia de civilizatie.

        • eu 06/02/2020 at 12:02 #

          Ei, bunica, aici ai atins problema noastra fundamentala, si e raul pe care l-a facut societatii noastre comunismul. Da toate natiile sunt la fel. Ghiolbanul drojdier britanic nu e cu nimic mai bun decat ghiolbanul atasat la paharul de tuica din Vaslui. Insa in societatile normale aia 1-5% de care vorbesti sunt intotdeauna la conducere. Ceilalti asculta de frica, si astfel lumea functioneaza. La noi comunismul a rasturnat chestia asta. „Boierii”, aia care au facut Romania Mare ca sa faca paranghelie de 100 de ani Veorica, au fost matrasiti. Asa ca am ramas cu conducerea ghiolabanilor. Asta se va recupera greu (daca se va recupera vreodata).

      • prio 23/05/2020 at 09:07 #

        Intilnirile astea sunt organizate pt ca primarul sa puncteze electoral ,nici macar nuconteaza ce au discutat pt ca hotariri se vor lua dupa alegeri.
        Dle Primar tin sa te anunt ca tocmai ai pierdut cele 8 voturi ale familiei mele.
        Motivele sunt multe dar cele referitoare la parcari sunt in principat ,dupa cum mentionau si alte persoane ,incapacitatea primariei de a gestiona acest subiect.
        VRAJEALA CA NU SUNT FONDURI NU TINE, pt ca socotind cele doua mandate pe care le-ati avut au fost suficiente pt a rezolva problema.
        Revenind la fondur,i Primaria a beneficiat de bani pt dezoltarea parcarilor subterane ,supraterane ,supraetajate sau orice alt model numai daca socotim contributia celor oamenilor de pe vremea cind existau garaje adica de acum 30 de ani.
        Faceti o socoteala adunind numai contributiile directe aferente acelor spatii in cei 30 de ani (eu am contribuit 30 de ani, si sunt ff multi cetateni ca mine, in speranta ca voi ajuta sa se faca ceva) se puteau construi sau organiza parcari pt toti oamenii din cartier indiferent de solutiile adoptate.Deci bani au fost, UNDE AU DISPARUT DLE PRIMAR??????Sunteti singurul cu 2 mandate , ati reusit sa ne pacaliti.
        Au fost trimisi la partid sau in buzunarele politicienilor spre profitul Dvs ??
        A fost simplu astia erau bani neurmariti, cine stie cit ati raportat, 3-4 % din cit ati colectat?/
        Spuneti ca functionarii corupti sunt devina….. HA,HA…
        eu nu cred .Poate ca numele asta de Negoita e predestinat sa stea la racoare.
        Scadenta vine curind Dle primar , doar ati vazut ce se intimpla la primariile din tara care trebuie sa returneze banii pt lucrarile executate din fonduri Europene .
        Astia urmaresc ce se face din banii trimisi., si cine baga mina plateste cu libertatea.
        Acum in disperare de cauza pt a scapa prin raportarea construirii a nu stiu cite locuri de parcare desfiintezi spatiile verzi ,micile parcuri din jurul blocurilor si culmea TROTUARELE si mai spui ca te intereseaza sigurata cetatenilor….. HALAL PRIMAR >PROST SA FIE CEL CARE TE VOTEAZA>

  3. mr_me 31/01/2020 at 10:41 #

    Nu rezolva problema locurilor de parcare, dar nu ai mai sta cu morcovul in fund cind parchezi pe locul altuia daca ala ar face un gest de „omenie”.
    Linga tabla prin care atesta dreptul la loc de parcare in baza autorizatie nr……. sa puna inca o tablita pe care sa scrie „liber in intervalul orar xx-xx”, cit e el plecat la slujba si locul sta neocupat de frica amenzilor si in rest e plin.
    Just a thought

    • Dollo 31/01/2020 at 10:52 #

      asta e prevăzut deja în regulamentul actual, am scris în textul precedent – locul de reședință poate fi folosit la liber de luni până vineri între 8-18 – doar că morcovul există chiar și așa, trebuie să-ți lași numărul în geam și să muți mașina de îndată ce se burzuluiește „proprietarul”.

      • Ady 31/01/2020 at 11:35 #

        După interpretarea mea, „proprietarul” are voie să se burzuluiască în intervalul 18-8, în weekend și sărbători legale. Astea sunt perioadele pentru care plătește el.
        În intervalul 8-18 locul e liber, ocupabil după principiul „primul venit, primul servit”. În acest interval „proprietarul” nu plătește, nu are niciun drept preferențial, nu are drept să ceară eliberarea locului sau să sune la poliție.
        Ar avea dreptul să-mi ceară să eliberez abia la ora 18.00.
        Părerea mea. Și poate cine are interes să ceară o lămurire de la poliție/primărie și să trimită la plimbare „proprietarii” burzuluiți și atunci când nu sunt îndreptățiți.

        • Dollo 31/01/2020 at 11:58 #

          Nu, că tot regulamentul zice că între 8-18 ai voie să parchezi maxim 15 minute sau pe acolo, deci nu te eternizezi de la 8 la 18 că propitarul oricând poate să vină acasă, că ăsta e rolul lui, să-și verifice periodic locul, precum ar lua temperatura curului unui sugar.

  4. Corneliu Moisei 31/01/2020 at 11:43 #

    Cred ca doritorii de loc de parcare sunt o minoritate guraliva si supra-reprezentata. E adevarat, la discutii despre locuri de parcare nu o sa vina cei care nu vor loc de parcare.
    Zicea intr-un interviu cineva, mai, daca am fi intrebat birjarii de dinaintea inventarii automobilului ce solutie doresc, ar fi zic cai mai puternici, trasuri mai fistichii. In nici un caz nu ar fi dorit automobil.
    Similar, inainte de aparitia automatizarii in IT, cu mai putin de 10 ani in urma, solutia angajatilor la „multa munca” era „mai multi angajati”, nicicum automatizare, si inca se mai poarta.
    Asa ca ce credeti ca isi doresc cei care au masini ? Locuri de parcare !
    Gandire creativa? De unde ? RATB functional ne-poluant, sau chiar anti-poluant https://playtech.ro/2020/autobuzul-care-curata-aerul-inventia-de-care-ai-nevoie-in-bucuresti/ ? Neah, PARCARI ! Biciclete ? Neah, PARCARI ! Linii de micro-transport urban ? Neah, PARCARI !

    • eu 06/02/2020 at 12:22 #

      Solutiile exista. De exemplu pentru transportul in comun exista semafoarele cu senzor. Stau pe verde pana trec toate autobuzele aflate intr-o anumita raza. E eficient, transportul in comun circula la fix, si educativ, dupa ce o sa stai jumatate de ora sa prinzi un verde de pe o strada secundara, o sa te convingi ca e mult mai bine sa mergi cu autobuzul.
      Invenstitia nu e fabuloasa, oricum se cheltuie o gramada pe alte tampenii, si este simplu de implementat.
      Trec peste ambitia STB de a tine o gramada de linii care trec prin centrul orasului desi acesta e bine acoperit de metrou. Contribuie la aglomeratie inutil, foloseste resurse pentru linii nesigure ca timp de asteptare (pentru ca se infing in cele mai aglomerate zone) deci pe care nimeni nu poate pune baza in mod serios ca sa se deplaseze, in timp ce ar putea sa se concentreze pe trasee radiale care sa conecteze cartierele cu zone unde este metrou.

      Exista o multime de solutii care presupun costuri mici sau niciun cost, dar nimeni nu vrea. Cum spuneam prosti, dar multi.

  5. Alina M 31/01/2020 at 13:05 #

    Cel mai simplu mi s-ar părea să facă primăriile ceva parcări filmate, păzite, etc, undeva unde este teren nefolosit prin oraș pentru proprietarii care nu-și mută mașina mult timp. Ca un fel de parcare pe termen lung, cum sunt în alte orașe din Europa.

    Spre exemplu, cât am stat în Cluj am folosit doar transportul în comun, iar mașina stătea degeaba pe domeniul public în loc nemarcat ca parcare, în așteptarea unei amenzi săptămânale sau a unei vizite la părinți, oricare ar fi venit prima, că de-aia aveam mașină, să nu schimbăm n trenuri și să stăm x ore prin gări.

    Din proprie experiență, mulți oameni vor loc de parcare doar al lor pentru a nu fi amendați, parcările pe principiul primul venit-primul servit fiind inexistente. Regula cu 15 minute e total inutilă, numai la bancomat te încadrezi, la piață, veterinar, ghișeu de bancă, etc., nu ai cum să termini în 15 minute.

    Dacă ar face parcări pe termen lung (3-4 săptămâni), subterane, supraterane, etajate, neetajate, în loc să dea autorizații de construire pentru blocuri lipite de alte blocuri, ar fi suficient spațiu pentru ca cei care folosesc mașina zilnic să poată parca la bloc și să nu se încrânceneze că le trebuie un loc numai al lor.

    • Dollo 31/01/2020 at 13:16 #

      da, s-a discutat și asta, Negoiță zicea ceva că ar fi amenajat niște zone unde se poate parca la periferia sectorului, pe strdada Brățării, dar deocamdată nu le-am identificat la fața locului. Despre parcările park and ride, prevăzute de altfel în strategia vieții, votată de consiliul general, zice că nu are el dreptul să le facă, ci Primăria Capitalei. Când i s-a replicat că poate să colaboreze cu Firea, că doar sunt colegi, s-a urzicat. Sunt mulți cum zici, care-și țin mașinile pentru week-end sau ocazii – inclusiv eu.

  6. Florin 31/01/2020 at 14:17 #

    În orașe din țări civilizate se renunță la automobilele personale. Se folosește transportul în comun sau alternativ (în special biciclete și trotinete).

    Toți primarii Bucureștiului au promis parcări. N-au cum să le facă!! Nu se poate! Pur și simplu nu se poate! Primarul apreciat RN este absolvent de facultate particulară. Nu are expertiză în urbanism. Și Firea e jurnalistă. Aștia nici nu realizează că nu se poate.

    Șoselele nu sunt gonflabile. Orașul se sufocă. Pietonii pot fi călcați pe trotuare. Suprafața trotuarelor este distrusă. Nu mai vorbesc de gaze și zgomot. Renunțați la autoturism!!!

    Mi-a plăcut o fotografie cu un primar dintr-o țară nordică, probabil Suedia sau Lituania, care a călcat cu un utilaj cu roți imense toate autoturismele de pe trotuar.

    • Dollo 31/01/2020 at 14:30 #

      Cred că era de prin fosta URSS poza aia, există și un video cu asta. De acord că trebuie renunțat la mașini cât mai mult în interiorul orașelor. De aici și nevoia de parcări park and ride. Mașina poate să rămână o opțiune pentru vacanțe și deplasări mai lungi.

    • pehash 02/02/2020 at 02:28 #

      Se poate, dar branza e pe bani…

      1. E loc destul pentru parcari subterane intre blocuri. Poate nu este evident, dar pentru o parcare subterana nu e nevoie sa inchizi un bulevard intreg. Se pot face pe suprafete mult mai mici. Toate proiectele rezidentiale noi ar trebui sa aiba locuri de parcare incluse sau sa plateasca 10.000 de euro la primarie taxa pentru fiecare loc de parcare lipsa (HCGMB 66/2006). Doar din taxa asta, daca ar fi fost impusa/colectata, s-ar fi rezolvat jumatate din problema pana acum.

      2. Sunt multe curti/garaje la case care stau goale. Se pot gasi metode sa-i convingi pe proprietari sa le foloseasca. Cea mai simpla e sa le impozitezi suplimentar, caz in care vor cauta singuri un „chirias” la blocurile din zona.

      Dar cel mai important este ca politia sa inceapa sa dea amenzi. Atunci presiunea se va muta din public in privat. Momentan nu exista oferta de parcari private pentru ca nici o afacere nu poate concura cu oferta gratuita a primariilor de a parca ilegal, fara consecinte, „unde vrea muschiul meu”.

      • elenas 02/02/2020 at 08:06 #

        O parcare subterana a primariei va avea nevoie de paza, altfel poti distruge toate masinile din parcare intr-o noapte si nu aude nimeni, chiar daca pornesc alarmele. Nu mai vorbesc de curajul de a intra singur intr-o asemenea parcare unde poti fi atacat usor de hoti si, iar, nu te aude nimeni daca strigi. Este nevoie de paznic si camere de luat vederi.

        • pehash 07/02/2020 at 13:43 #

          Deci tu vezi o parcare subterana si te apuca subit nevoia sa distrugi toate masinile?
          Suntem in 2020. Camerele de filmat in infrarosu costa cateva sute de lei, sistemul de acces pe baza de card alte cateva sute de lei. Nu inventam noi roata, toata Europa e plina de parcari subterane.

      • Eu 06/02/2020 at 00:26 #

        Cum sa impozitezi mai mult daca nu foloseste curtea, cand impozitul se percepe PE PROPRIETATE (adica pentru simplul fapt al detinerii lui, nu al modului in care il folosesti) si se calculeaza LA METRUL PATRAT (adica trebuie sa plateasca la fel si cineva care are doar o alee pe langa casa si cineva care are o curte generoasa – acelasi pret per m.p.

        Putin antrenament cu principiile … nu strica niciodata. 🙂

        Nu doar ca suntem o tara de misecuvenisti, da’ suntem o tara de plina de potentiali tirani. Unul, l-ati descoperit deja. :))

        • pehash 07/02/2020 at 13:37 #

          Impozitul se percepe deja diferentiat in functie de zona (Zona A,B,C,D in Bucuresti), rangul localitatii, de destinatia cladirii (impozitele rezidentiale sunt mai mici decat cele comerciale), de numarul de proprietati (platesti mai mult pentru a doua sau a treia proprietate), etc.

          Deci nu stiu daca suntem o tara de „misecuvinisti” si „potentiali tirani”, dar e clar ca nu ducem lipsa de „habarnisti” si „parerologi”.

  7. Go_Gu 31/01/2020 at 14:34 #

    Se pot pune de astea printre blocuri:
    http://smartparking.ro/

    Sistemul e simplu:
    1) Afis in bloc ca primaria pune de-astea si cine vrea sa trimita cere in scris ca e de acord sa plateasca X lei/luna pentru a avea locul lui de parcare.

    2) Se centralizeaza cererile si unde ai cereri peste 150% dintr-o parcare de-asta se porneste licitatia

    3) Odata facute 20-30, oamenii or sa vrea si ei sa stea masina-n cotet.

    In plus, mai ai si niste spagute din licitatii. Mai ai nevoie si de cateva 4-5 echipe de oameni care sa asigure mentenanta si service-ul.

    • Dollo 31/01/2020 at 14:43 #

      Da, despre astea zicea că pe lângă că sunt pericol public (la incendiu sau cutremur) sunt și costisitoare ca mentenanță, curent+om, comparativ cu cât ar scoate din închiriere. Probabil e ceva ce nu-l atrage financiar vorbind la parcările astea, așa că a găsit motive

    • bunica 02/02/2020 at 08:22 #

      Nu este o solutie sa le faci la toti locuri de parcare, ca este imposibil ca in oras sa incapa toate masinile! Ideea orasului e sa fie compact si sa nu-ti trebuiasca masina.
      Solutia a fost deja inventata in europa de vest: mediu confortabil de deplasare pe jos, bicicleta si transport in comun + descurajarea folosirii/pastrarii unei masini pe strada. Ai parcare subterana/de cartier, iti tii masina acolo. Nu ai, dar vrei masina pt calatorii, o tii in parcari in afara orasului. Ai nevoie neaparata de masina (meserias, agent de inchirieri etc.) suporti costurile.

      • Dimitris 02/02/2020 at 14:26 #

        Foarte bine punctat!

        Amsterdam de exemplu renunță la 10000 locuri de parcare pt a face loc pt trotuare, piste de biciclete și copaci:
        https://www.citylab.com/transportation/2019/03/amsterdam-cars-parking-spaces-bike-lanes-trees-green-left/586108/
        Noi ca de obicei suntem complet defazați.

  8. Raluca 01/02/2020 at 10:12 #

    Cel putin pe langa blocul meu au creat mai nou locuri si pe trotuar(2 roti pe trotuar, 2 pe strada). Cand am vazut asta prima data m-am gandit ca sunt niste oameni foarte tupeisti care si-au atarnat o placuta falsa si s-au facut stapani pe domeniul public, dar apoi au venit de la primarie si au marcat locurile alea. Nu inteleg cum pentru Negoita solutia asta e mai buna decat un sistem de parcari supraetajate. Eu parchez pe domeniul public, pe unde gasesc si tin mereu numarul in geam, sa fie acolo. O singura data am parcat pe locul cuiva, venisem incarcata cu bagaje de la ai mei si m-am simtit asa prost dupa ca prefer sa ma plimb mai mult cu sarsanalele acum. A durat maxim 5 minute pana m-a sunat „proprietarul” locului, am coborat imediat. Am ramas socata cat de urat vorbea o doamna care era stapana pe locul ala(nu mi-a zis mie in fata, isi manifesta furia catre alta persoana din masina si vorbea asa urat la adresa mea ca parca ii dadusem in cap, nu ii ocupasem locul de parcare pt 5 minute). Imi pare rau ca nu am stiut de dezbatere, o sa fiu mai atenta pe viitor la vestile de genul de la primaria sectorului 3.

  9. pehash 02/02/2020 at 02:06 #

    Povestea cu doua locuri de parcare pentru 800 de euro a fost cu tâlc… fostul proxenet al tineretului social democrat v-a explicat de fapt ce trebuie sa faceti ca sa obtineti si azi loc de parcare.
    Problema locurilor de parcare, la fel ca multe alte probleme ale Bucurestiului, nu este rezolvabila fara o schimbare de mentalitate. Care schimbare, nu se zareste…

  10. Mihai 14/05/2020 at 11:14 #

    Sunt zone in București unde se pot amenaja locuri de parcare si primariile nu fac nimic in acest sens, este plin orasul de locuri virane neamenajate sau sa se introduca obligativitatea ca cine isi inmatriculeaza masina sa aiba si loc de parcare. Soluția trebuie sa vina de la autoritățile publice pentru ca pentru asta sunt platite, sa îmbunătățească viata locuitorilor. Probabil cand vor incepe sa lucreze in interesul oamenilor atunci se va rezolva si problema parcărilor.

    • mihai 14/05/2020 at 17:36 #

      „sa se introduca obligativitatea ca cine isi inmatriculeaza masina sa aiba si loc de parcare” -> adică vrei să-i discriminezi pe cei care își cumpără o mașină față de cei care și-au cumpărat deja? Dacă implementezi așa ceva nu doar că hotărârea ta va fi desființată de Justiție în maxim 6 luni, dar îți iei și o grămadă de înjurături în alea 6 luni cât să asigure nerealegerea ta la următoarele alegeri.

Lasă un comentariu

Oldies but goldies

Ce bucurie aș vrea eu să-mi facă Volksbank

bucurie

Banca pe care au dat-o mii de clienți în judecată oferă trei „lozuri” de câte 1000 de euro pentru satisfacerea unor bucurii omenești. Bucuria mea de client ar fi să-mi achit mai repede creditul la ei și să nu-i mai calc pragul niciodată.

Dacă ai vrea să trăiești doar atât cât poți

maini

Când mai vedeți reclame cu bătrâni râzând cu toată placa într-o lumină caldă, solară, să știți că ăia nu sunt nici români, nici la azil. Și poate nici așa bătrâni 😉

Moartea iedului, mănânc și trăiesc

cioban-ied

Ciobanul mi-a zis să nu mă uit, că la ei femeile pleacă de acasă când se taie mieii. Am decis să nu-l ascult. Credeam că o să fiu mai tare ca Labiș și n-o să mai pot mânca după asta.

Dacă Traian ar fi vrut să cucerească Dacia în 2013…

turnulete

… l-ar fi oprit jandarmii să urce la cetatea Sarmizegetusa Regia, pe motiv că e închisă între decembrie și februarie, și astfel geneza poporului român ar fi așteptat primăvara

Turism nemţesc în Transilvania: “Adevărata Românie poate fi descoperită numai la sat”

Casutele de vacanta ale lui Jonas din Valea Verde

„Pupă-mă-n fund şi rămâi sănătos!”, salutul medieval inedit al sighisorenilor, a provocat, in epoca, indignarea Vienei, iar azi le smulge zambetele turistilor straini

Restul de 60% e tăcere

deget

Portret colectiv al celor 60% absenți de la vot: Vine inspecția sanitară și o întreabă pe asistentă dacă anumite aparate de pe care trebuie să ia probe sunt dezinfectate. Asistenta zice că nu, că nu a avut timp. Inspectorul pune mâna pe soluție, dezinfectează aparatul, ia proba și pleacă mulțumit