Sterilizăm mamele iresponsabile sau le lăsăm să populeze lumea?

Un copil de aproape un an care cântărea două kilograme, adică mai puțin decât când se născuse. Mama avea 22 de ani și era la al zecelea copil. Începuse de la 13 ani, și pe toți i-a făcut cu același bărbat. Doi i-au murit. O altă mamă își îndopase copilul care la doi ani avea 46 de kg. A fi părinte are tot mai puțină legătură cu rațiunea.

De câteva săptămâni fac un curs de prim ajutor, despre care o să vă povestesc săptămâna viitoare, când îl termin. E ținut de un specialist în medicina de urgență. La una dintre ședințe ne-a povestit despre un caz care i-a venit recent într-o gardă. Un copil de aproape un an care cântărea două kilograme, adică mai puțin decât când se născuse. Mama avea 22 de ani și era la al zecelea copil. Începuse de la 13 ani, și pe toți i-a făcut cu același bărbat. Doi i-au murit. Pe unul dintre copii l-a adus la spital cu tetrapareză spastică și apoi a dat spitalul în judecată pe motiv că spitalul l-a făcut așa, că era bine mersi când îl adusese.

Doctorița e obișnuită cu astfel de specimene de pacienți care îi ajung subnutriți în spital. Îi numește „stafide”, adică copii care nu au mai mâncat de când au fost externați din maternitate. Ne-a mai povestit de cazul unei „mame” pe care a ajutat-o cu bani ca să-și pună sterilet, a și mers cu ea să și-l pună, iar după doi ani și l-a scos și l-a vândut ca să facă rost de bani, și a continuat să facă copii. Mai sunt apoi copiii infectați cu HIV de mame care îi fac și îi părăsesc în spitale. Când le internează păcălesc pe toată lumea, pentru că arată absolut normal, nu le-ai bănui că sunt bolnave. Probabil așa li se pare și ălora care fac sex cu ele fără prezervativ și le „impregnează”. (asta apropos de reacțiile pe care unii dintre voi le-au avut la postarea despre infecția cu HIV la narcomani)

Când doctorița povestea lucrurile astea noi, cursanții, rămăsesem siderați. Sunt chestii care se petrec zi de zi într-unul din spitalele de copii din București, nu în vreun fund de Vaslui. Doctorița și-a încheiat povestea adăugând că: „asta e situația, în curând ne vor depăși ca număr, pentru că nu îi poți opri să facă copii”. La care un tip, venit la curs cu soția însărcinată, întreabă: dar nu există nicio soluție pentru ca aceste femei să fie împiedicate să mai facă copii? Dacă se constată că nu pot avea grijă de ei….

Doctorița răspunde, firesc, că nu, că de câte ori au sesizat protecția copilului pentru cazul femeii de 22 de ani cu zece copii, asistenții sociali au spus că au găsit-o în regulă la fiecare inspecție. Cum putea să fie în regulă, iar acel copil să ajungă în spital înfometat, greu de spus. Cert e că s-a stârnit între noi o discuție pe marginea moralității unei astfel de decizii: a interzice sau nu unei femei, fie ea țigancă sau nu, să mai facă copii, pe motiv că nu are posibilități să-i crească sau nu e capabilă s-o facă.

Știu că pe vremea lui Ceaușescu le era interzis prin lege bolnavilor psihic să facă copii. Acum și acea interdicție este abrogată, din motive lesne de înțeles. Suntem o națiune democratică – chiar și în aceste zile de cumpănă – și nu putem interzice drepturi fundamentale ale oamenilor. Deși sunt de acord că nu ar trebui ca statul să se amestece în vreun fel în viața intimă a cuplului – vezi și părerea despre interzicerea avorturilor – m-am trezit la acel curs că rezonez un pic cu punctul de vedere al viitorului tătic. Oare nu le putem interzice să facă copii oamenilor care nu dau semne minime de rațiune? Bine, în treacăt fie spus sunt multe mame care își cam pierd uzul rațiunii de îndată ce se văd cu plodul în brațe, dar asta e altă discuție, pe care am mai avut-o p-aici. Doctorița ne mai povestea și de cazul unei mame care, dimpotrivă, își îndopase copilul care la doi ani avea 46 de kg. Avea obezitate morbidă, dar mama era de părere că „e sănătos, mănâncă orice, ca tac-su. Lasă că acum când începe să meargă o să mai slăbească!”

Știu, nu e OK să gândești că numai oamenii educați pot procrea niște copii buni, ba chiar e o inepție. Sunt atâtea minți luminate care au ieșit, miraculos, din părinți complet idioți. Și totuși, în cazul femeii de 22 de ani eu i-aș pune dop la vagin. Voi ce părere aveți? Nu că ne-ar folosi la ceva, dar hai să votăm să vedem ce zice majoritatea?

Sunteți de acord cu interzicerea dreptului de a face copii în cazul unor părinți iresponsabili?

Vezi Rezultatele

Tags: , , , , ,

57 Responses to “Sterilizăm mamele iresponsabile sau le lăsăm să populeze lumea?” Subscribe

  1. Mavi 19/07/2012 at 17:04 #

    Dollo, e firesc să reacţionăm emoţional când ne e prezentat un caz atât de grav şi de trist. Însă copii s-au făcut şi se vor face oricum, oricând. Ştii vorba aia cu „decât să-i interzic să intre în piscină, mai bine îl învăţ să înoate”? E un argument invocat într-o temă învecinată (dezbaterile pro şi contra educaţiei contraceptive pentru adolescenţi). Se poate lucra cu aceleaşi elemente: oare dacă interzicem construirea de piscine în zonele de deal, se vor îneca pretutindeni mai puţini copii?! Mă intrigă însă mai tare faptul că, după ce aţi luat cunoştinţă de proasta funcţionare a mecanismelor existente de intervenţie a autorităţilor competente în astfel de cazuri, nu aţi zăbovit mai mult asupra acestui aspect, ci aţi pornit pe calea suplimentării reglementărilor. E una dintre marile noastre probleme în general, cred. Şi îmi aminteşte de vorba cealaltă, mai veche şi mai de pe la noi – „îl spălăm sau facem altul?”

    • Dollo 19/07/2012 at 17:54 #

      Ai dreptate, soluția stă întotdeauna în educație, nu în interzicere. Problema e că au fost câteva programe de educație contraceptivă, mai ales în județele cu mame din astea „robinet”, care alimentau cu copii și leagănele și sistemul de adopții. Și ce să vezi, au eșuat. Motivele sunt diverse, cert e că unele cazuri sunt cam fără speranță.

  2. Tudor 19/07/2012 at 17:18 #

    Nu ar trebui sa punem mamele iresponsabile in aceeasi oala cu …dezaxata aia de Carmen Bejan?

    • Dollo 19/07/2012 at 17:51 #

      Carmen Bejan a făcut o crimă, mamele iresponsabile nu… încă

      • Tudor 19/07/2012 at 19:05 #

        A, sa arunci copilu in grija altora ca si cum ar fi aruncat la gunoi sau pur si simplu sa fie tratat ca gunoi. Hmm..chiar trebuie comisa crima efectiva ca sa intre in aceeasi oala? :))

  3. Motanul 19/07/2012 at 17:30 #

    Caz in Germania: Frate si sora fac copii impreuna pe banda. Fratele/tatal face inchisoare si de cate ori iese mai face cate un copil cu sora-sa. Ce poti sa le faci?Copii sunt preluati de stat ca mama nu poate sa-i creasca. Doi dintre copii parca, sunt cu retard sever.
    Solutia mea, pot sa faca cati vor, dar daca nu pot sa-i creasca, sa le fie luati toti copiii si trecuti in grija statului si dati spre adoptie(fie si internationala).

  4. ady 19/07/2012 at 19:16 #

    mai frate, ma duc si eu la un nani mic de dupa-amiaza, ca-n concediu si tu arunci in aer blogosfera cu asa ceva. deja s-a trecut la a doua pagina de comentarii, chestie pe care n-o vad atat de des cum mi-ar placea.
    de data asta ma abtin. si eu am cochetat la un moment dat cu ideea sterilizarii in astfel de cazuri, dar din nefericire o astfel de reglementare ar putea duce sau ar duce pur si simplu la niste abuzuri la care nu vreau sa ma gandesc. nazismul/fascismul au pornit tot de la niste idei d-astea care pareau ok la prima vedere.
    cum au spus multi inaintea mea: niste lucratori sociali care chiar isi fac treaba si decaderea din drepturile parintesti. poate in grija statului copiii aia chiar au sansa la educatie si la o viata.
    cine poate stabili regulile, cine poate stabili un numar de copii. pun pariun ca bunicii sau chiar parintii a cel putin 90% din cei care comenteaza aici provin din familii cu minim 5 copii si aia facuti in conditii grele (inainte, in timpul sau imediat dupa razboi, in timpul marii secete, comunismu’ in floare, eventual in timpul marii crize din anii ’30) si iar pun pariu ca toti au iesit oameni si au scos oameni din copiii lor.

  5. Motanul 19/07/2012 at 19:57 #

    89 de voturi pentru! Doamne fereste! Ce tara!!! Macar bine ca e Euro 4.58:). „Pe surse” am aflat ca in doua luni o sa fie 5,20. Faceti-va calculele daca rezistati cu creditele!

    • brontozaurel 19/07/2012 at 23:28 #

      Eu n-am nici un credit, in schimb am depozite in euro. Zic mersi cand vad ca mai creste 😀

      • Motanul 20/07/2012 at 10:47 #

        Eh, de aveai depozit in dolari, acu erau cu 25% mai bogata in lei fata de anul trecut. Iar daca aveai actiuni Apple… puteai sa cresti 20 de copii:).

      • Tudor 21/07/2012 at 01:15 #

        @Bronto, Avastu imi piuie daca incerc sa-ti vizitez blogul. 😉

        • brontozaurel 22/07/2012 at 13:10 #

          Poi nu mai incerca si nu mai piuie 🙂
          De ce crezi ca nu mai pun link? Nici eu nu mai intru pe acolo, deci oricum nu-i nimic nou de vazut 🙂

  6. Ugly Kid Joe 19/07/2012 at 20:35 #

    Nu poti sa ii interzici sa il faca. E dreptul fiecaruia sa bage cate fise doreste in „slot machine”-ul reproducerii pentru a avea mai multe sanse la un 777. 🙂

    In schimb copilul are si el dreptul la o viata decenta. Daca parintele nu e in stare sa i-o ofere atunci copilul trebuie luat, crescut si mai ales educat de catre stat.

    Banii pentru cresterea acestor copii trebuie sa vina mai ales de la oameni (din astia ca mine) care nu au/nu vor copii (si care astfel se sustrag de la asigurarea viitoarei generatii care le va plati pensie si asistenta sociala)

  7. NL 19/07/2012 at 22:12 #

    Eu de obicei sint de dreapta-dreapta-centru.
    De exemplu, la articolul cu drogatii care nu mai au seringi am zis ceva de genul: „daca ei vor sa moara, de ce sa-i impiedic eu, cumparindu-le seringi sterile?”.
    In cazul asta zic la fel: „daca ei vor sa faca copii, de ce sa-i impiedic eu?”. Poate Ion o iubeste pe Maria si, stim cu totii, cind iubesti ti se cam scoala. Cine sint eu sa judec ca Ion n-o iubeste cum trebuie pe Maria? De ce sa o sterilizam pe Maria si nu sa-i taiem cirnacioru’ lu’ Ion?
    Dreapta e buna, e corecta, e minunata. Cu o conditie: sa lasi omul sa faca ce vrea. In momentul in care principiile dreptei sint aplicate cu forta, sau de o autoritate, se poate ajunge lesne la nazism.

    • Nana 20/07/2012 at 09:58 #

      Mie imi place cand oamenii sunt de dreapta, dar numai cand au ajuns la jumatatea problemei si, trecand de jumatate, devin de stanga. Un asemenea carcalete de elitism cu socialism in acelasi text numai pe la Dollo mai gasesti. (e adevarat, numai pe Dollo o citesc eu 🙂 )
      Dar am si eu o intrebare: cum decizi ca cineva e bun sau nu sa faca copii? Cum trasezi linia peste care sa nu se poata trece? Si peste linie ce faci?
      Va tot aud cu statul-STATUL. Sa dea statul. sa faca statul! De unde are statul bani? Frate, statul suntem NOI! EU! De ce as plati pentru faptul ca altii sunt iresponsabili?
      Voi, astia care sunteti cu lacrimile innodate in barba de cat de nefericiti sunt copiii astia, saracii, de ce nu faceti o organizatie, ceva, puneti mana de la mana si ii cresteti voi si lasati-ma pe mine sa salvez padurea amazoniana, spre exemplu, daca asta imi doresc sa fac cu banii mei.
      Iar o chestie extraordinara este cu interdictiile pe corpul meu, viata mea, proprietatea mea. De ce tre sa fac copii, daca decid sa nu fac? Daca fac unul e bine? Facem copii ca sa ne plateasca pensiile? Deci suntem niste criminali care vor sa dea viata fortei de munca_care sa ne slujeasca pe noi la batranete. Asta nu e gandire iresponsabila? Nu cumva facem copiii ca sa ne plateasca pensiile, in loc sa ii facem pentru ceea ce e „drept” sa ii facem? Si unul e de ajuns? Ca, vorba aia, are si tata si poate ar trebui sa facem doi, ca ar fi doua pensii de platit.
      Si uite asa nu ne mai ajunge cu reglementarea si interdictia si Mao isi rade in barba, ca s-a ajuns tot la vorba lui, dar haotic… :))

      Interziceti, oameni, buni, interziceti. De buna voie, daca se poate. Caci a voastra e imparatia DICTATURII!!!

      Ura!

      • Marius Georgescu 20/07/2012 at 18:38 #

        Nana,as putea fi de acord-libertarian-cu dreptul oricui de a face ce vrea cu corpul lui-inclusiv copii.Sint si mai de acord ca statul-adica noi-poate avem altceva mai bun sa facem cu banii decit sa intretinem deseurile plodite de altii.Buuun! Atunci care-ar fi solutia,dupa tine?Confuzia mi se pare maxima la tine.Gen rabinic:si tu ai dreptate si tu…Concret,ce ai propune tu,intre fascismul sterilizarii si risipa sociala?

  8. Andor74 20/07/2012 at 07:38 #

    Din pacate, pe langa mama as castra si barbatu’… Nu cred ca numai mama e responsabila de situatie. Ca in perioada de fertilitate emana hormonii care stimuleaza barbatul.
    Si mai e ceva: nu uitati ca in minunata noastra tara „democratica” e nevoie de multi votanti idioti care cu ajutoare sociale se tine. Pana acum cativa ani stiti si voi cum si cat se dadea.
    Si ma opresc aici ca ma bag prea tare in politica (desi jur, am vrut sa expun doar primul punct!)

  9. Escu 20/07/2012 at 09:29 #

    Ce-mi place de astia care zic ca statul ar trebui sa se ocupe. Newsflash: traim in Romania si statul ar trebui sa se ocupe de multe altele. El nu se ocupa de aia care platesc inpozite la timp… asa ca va rog sa schimbati placa. Va dati toti intelectuali si decenti, dar daca e sa luati o decizie, v-ati pierdut in papusoi. Nu mai incercati sa pareti altfel, sa torni 10 plozi pana la 22 de ani e inconstienta curata. Unii oameni nu stiu decat de frica, oricat de mult ai incerca sa-i educi.
    Discutiile si datul cu parerea pe un blog nu rezolva nimic, asta-i realitatea, oricat de oripilati am parea. Mama natura are grija de toti prostii ei, intr-un fel sau in altul.

    • Marius Georgescu 20/07/2012 at 18:41 #

      De acord cu definitia ta a inconstientei.Cum ai justifica insa sterilizarea,care multora le cam miroase a nazism?:)

      • Escu 20/07/2012 at 23:40 #

        Cu mersul la psiholog…si ala sa decida. Nu zic sa sterilizeze pe toata lumea… Solutii sunt. trebuie sa le cauti si sa vrei sa le implementezi.

  10. mixy 20/07/2012 at 14:07 #

    Şi dacă sunt de acord, depinde şi de comisia care ar decide interzicerea asta…
    Vezi bine cum stă treaba cu comisiile azi, posibil să le plătim degeaba.

Leave a Reply

Oldies but goldies

Jadranska magistrala

drum4

Este motivul care ar trebui să vă ducă în Croația, drumul cel mai frumos spre o destinație care nu face decât să confirme preludiul ăsta auto, suspendat între munte și mare.

Generaţia „Silicon Valley” de România, după 50 de ani (II)

Bucuria revederii dupa 50 de ani

Noi nu am muncit pentru un regim politic, ci pentru bunăstarea unui popor. Am rămas aici ca o datorie față de cei care ne-au învățat. Însă acum în România specialiștii sunt tratați în bătaie de joc. Eu încă nu sunt pensionar, deci nu simt că atentez la siguranța țării, cum sunt considerați acum pensionarii, cu veniturile lor

Bolivia: cocaleros, cholitas, sărăcie și frumusețe cât cuprinde

20180320_141433

Frunze de coca amare și politică dulce, socialistă. Bolivia și oamenii ei.

De ce nu s-a surpat Bucureștiul când „ne-a făcut Ceaușescu” metroul

metrou5

Pentru că pe vremea aia s-au folosit mulți mineri cu târnăcoape, care au săpat cu grijă tuneluri, pentru că specialiștii de atunci și-au făcut doctoratele pe bune la metrou, nu plagiindu-i pe alții, și chiar și atunci au existat tasări de teren.

Rulată Germania

marcela

Cum mi-am înscris mașina nemțească în România și am trăit să povestesc despre asta

De ce nu-i prieşte Mioriţei iarba din UE

turma-alergand

Oieritul românesc supravieţuieşte cu greu, între subvenţia europeană care vine târziu, dezinteresul tineretului pentru meseria de cioban, şi supremaţia supermarketurilor care ne bagă pe gât brânză de import.