Un pas mic pentru omenire, o bandă scurtă pentru RATB

Șoferii de autobuz învață să bage în viteza a patra pe lungimea stației pe care se întinde banda specială pentru ei, de pe cheiul Dâmboviței :P Iar ceilalți șoferi învață să treacă printre jaloane

banda ratb

Bucureștiul are de câteva zile o micronime de bandă exclusivă pentru mijloacele de transport în comun, pe cheiul Dâmboviței, între Hanul lui Manuc și Podul Națiunile Unite (intersecția cu Calea Victoriei). Numai pe un sens.

Azi ar fi trebuit să iau un 385 de la Biblioteca Națională până sus la Parlament,  dar pentru că era ora 8.30 și tot bucureșteanul se grăbea, la volan, să ajungă la locul de muncă, am preferat să merg agale pe lângă coloana de mașini de pe Bulevardul Victoria Socialismului (să-i facă Dumnezeu parte lui Ceaușescu acolo unde o fi el că ni l-a făcut așa lat!) până la Unirea. Am ajuns în același timp, eu și autobuzul 385. El a mai stat la semafoarele dintre Unirea și Hanul lui Manuc, apoi a beneficiat din plin de banda specială pentru RATB. Până hăăăăt, la prima stație!

autobuz-banda-ratb

Sceptică, cum mă știți, am preferat să mai întârzii un pic, să văd cum decurge traficul înainte și după minunea secolului, delimitată de niște jaloane albe, subțiri și destul de rare. Unele dintre ele de fapt au și dispărut, nu se știe din ce cauză, probabil erau în plus ;) Doi polițiști stăteau proțăpiți în capătul benzii, și le făceau semne șoferilor care insistau s-o ia pe acolo. Niște cerberi erau, mai ceva ca soldatul român la Mărășești! Trebuie să ai nervii tari să vezi cum stau la coadă sute de șoferi, „înghesuindu-se” pe două benzi, când a treia e liberă și nefolosită :P dar ei, de neclintit.

În fine, hai să nu exagerez, e bine că chiar și la o sută de ani după restul lumii civilizate am descoperit și noi benzile prioritare pentru autobuze. În cazul de față eu aș fi început mai din spate, de pe Bulevardul Victoria Socialismului de exemplu. Are și patru benzi pe alocuri, deci ar fi de unde.  Câte un echipaj de poliție la fiecare intersecție și din loc în loc, între jaloane, câte o bandă de cuie în asfalt. Cum trece unul printre jaloane, ca ăsta din imaginea de mai jos, cum rămâne pe jantă. Și când vin ăia să-l tracteze încasează și amendă. Altfel nu cred că supraviețuiesc mai mult de un week-end jaloanele astea dacă pleacă polițiștii de acolo. Și după aia îl auzim pe Oprescu că se vaită că el a încercat să ne civilizeze, dar noi, niște țărani, n-am vrut.

*Desigur, într-o etapă ulterioară ar mai fi soluția folosirii acelor camere de luat vederi pe care le-am plătit la UTI ca să facem managementul traficului, și să le trimitem acasă amenzi ălora care pun roata pe banda autobuzelor. Dar hai să nu-l luăm prea repede pe dom primar că nu fac față prietenii dumnealui să producă atâtea jaloane din astea pentru mai mulți kilometri de bandă de autobuz. Că nu e ca la bicle, să le desenezi cu creta pe asfalt… Deci eu zic un sincer bravo, pentru începutul ăsta. Unul așa de vreo 250 de metri lungime ;)

masina-pe-banda-ratb

Citeste si:

Etichete: , , , , , , , ,

52 comentarii la “Un pas mic pentru omenire, o bandă scurtă pentru RATB” Subscribe

  1. Grigore Urechelniță 27/09/2013 at 14:01 #

    P.S.

    Sunt atât de proști încât au integrat în “hoțz-ticol” pozele direct de pe domeniul tău.

    E greu să copiezi o poză după ce te-ai chinuit să furi un articol pe care l-ai curățat de diacritice,

  2. Glass and Iron 27/09/2013 at 14:11 #

    Poate ca s-a gandit si RATB-ul la cat consuma in trafic, mai mult stand decat mergand, asa ca s-a gandit sa faca “partie”.

    Apropo de aia 2 politisti pe post de bariera anti-automobil, eu am vazut una si mai distractiva :) : era o zona a unei linii de tramvai in reparatie; pe carosabil : trei benzi; unii jmekeri tasneau ca la Silverstone pe linia de tramvai asa ca au pus un politist; care s-a facut de ras si a cerul ajutor, a venit un motociclist, dar, fraier, a parcat in lungul liniei asa ca jmekerii au cntinuat sa treaca pe langa ei; in cele din urma le-a venit ideea geniala : motociclistul a pus motocicleta de-a curmezisul liniilor de tramvai – daca vroiai sa treci trebuia sa fii sau pe benzile sensului sau pe contrasens – ceea ce echivala cu o amenda fiindca bipedul isi scosese ostentativ “agenda” … totul a durat vreo 10 minute (timp in care am astepatt un autobuz).
    Imi inchipui ca dupa plecarea politistilor s-a reluat circuitul de F1.
    Concluzie : trebuie sa obligi si sa ameninti, altfel este in zadar, nu se va face nimic dintr-o “pornire launtrica” de respectare a traficului.

  3. Strainu 27/09/2013 at 14:32 #

    Bandă de autobuz mai există și pe Regina Maria, la Cișmigiu și cred că (teoretic) e și banda cu linie continuă dintre Alba Iulia și Unirii. Dar bineînțeles, dacă nu e poliția, nu o bagă nimeni în seamă…

    Amenzile sunt sfinte.

  4. Anonim 27/09/2013 at 15:39 #

    Ideea de banda numai pentru autobuze intra in categoria “sa-i copiem pe vestici fara sa-i intelegem”, si e o utopie stupida. Mai exact e o constrangere pentru soferii care au posibilitati sa-si achizitioneze un automobil, sau daca il au sa-l lase acasa, si un stimulent pentru cei care se gandesc sa foloseasca autobuzul. Numai ca, este un stimulent fals, cine are bani isi permite un anumit confort iar din acest confort nu face parte ingramadirea in autobuz, expunerea la mica infractionalitate, mirosul de transpiratie al altora, mersul si statul in picioare pe tocuri, etc… In SUA, cu putine exceptii, doar emigrantii si negrii merg cu autobuzul, cu toate ca sunt multi ecologisti care stau in trafic in propria masina pe cand un autobuz gol trece pe langa ei, simtindu-se vinovati si neputiinciosi. Intrebare pt autoare: Credeti ca daca pretul unui bilet de autobuz s-ar micsora cu 25-30%, multi proprietari de automobile personale le vor lasa acasa? Sau daca pretul benzinei ar creste de maine cu 25%, isi vor vinde masinile si vor lua autobuzul? Probabil ca nu, sau foarte putini. Asta pana cand mai creste puterea de cumparare a populatiei si parcul auto va creste iarasi. Si atunci, de ce reducem nr benzilor cu 33% pe directie de mers???

    • Dollo 27/09/2013 at 15:49 #

      Cred că exagerați în multe privințe. Mersul cu metroul/autobuzul nu e chiar atât de rău precum spuneți. Există și aspectele alea, dar nu cred că sunt generale. Eu nu le-am întâlnit întotdeauna, și când știu că nu am unde să parchez sau e o distanță scurtă de mers prefer să las mașina acasă și să folosesc transportul în comun. Nu mi se pare sub demnitatea mea.
      Nu știu cum e în SUA, dar prin marile orașe europene am mers destul și am constatat că și corporatiștii folosesc din plin transportul în comun, nu doar emigranții și țiganii.
      Nu cred că în ultimă instanță în decizia de a folosi autobuzul ar conta prețul biletului sau al benzinei, ci durata de transport până la destinație.
      Iar snobi vor exista întotdeauna, indiferent câte benzi speciale sau fluidizări de trafic se vor face.

      • Anonim 27/09/2013 at 16:30 #

        Doamna, cred ca refuzati sa intelegeti realitatea din subiectivism. Pana la urma, cu totii suntem snobi. Cu totii vrem un confort sporit, nu are nici o legatura cu demnitatea dvs sau a mea. Nu am vrut sa exagerez cu enumerarea de mai sus, ci doar sa spun ca acele lucruri se mai intampla uneori, si cu totii incercam sa le evitam atat de mult cat putem.
        Da, sunt multi corporatisti si in SUA care folosesc mijl de transport in comun, dar doar in NY, care e un oras mai mult european ca topografie. Insa, dpdv topografic, Bucurestiul nu are nimic in comun nici cu NY-ul nici cu alte orase europene ingramadite, din fericire. Si sper, ca daca vom impune anumite reguli in constructii cu privire la densitatea populatiei nu vom ajunge acolo. Dar asta e utopia mea :)
        Imi pare insa rau ca nu ati putut intelege analogia cu pretul biletului si al benzinei, si ceea ce inseamna un stimulent si o constrangere pentru natura umana. :(
        Factorul timp este si el desigur un stimulent, dar nu cred ca trebuie sa sacrificam mii de oameni pentru cateva sute ca sa ne dam noi foarte europeni.
        “când știu că nu am unde să parchez sau e o distanță scurtă de mers prefer să las mașina acasă”… Primul argument nu are legatura cu subiectul, adica daca nu ai unde sa parchezi, nu mai conteaza in cat timp ajungi, iar al doilea e greu de inteles. Mijloacele de transport in comun isi dovedesc eficienta pe distante mari nu mici, calculand aici si timpul de asteptare in statia de metro sau autobuz.
        Cu alte covinte, daca avem nevoie de locuri de parcare, sa le construim, sa nu ingramadim blocurile, sa nu ne punem in calea fericirii si confortului cetatenilor in mod utopic, si sa nu inlocuim unele probleme cu altele mai mari.

        • Dollo 27/09/2013 at 17:01 #

          Probabil faptul că avem păreri diferite ne împiedică să înțelegem ce a vrut celălalt să spună. Sau poate de aia gândim și diferit în chestiune ;)
          Eu am zis când nu am unde parca las mașina acasă – lipsa parcării e o constrângere, după mine.
          Când e o distanță mică de parcurs, gen trei stații de autobuz, prefer iar să las mașina acasă, ce rost are să o scot pentru câteva stații – din punctul meu de vedere nu are legătură cu eficiența RATB pe distanțe lungi, ci cu nevoia și comoditatea mea.
          Probabil timpul va arăta cine a gândit mai bine în materie de dezvoltare urbană, cei care au ales să facă parcările la marginea orașelor, ca să-i stimuleze pe oameni să-și lase mașinile acolo și să folosească transportul în comun, sau cei care au congestionat orașul permițându-le oamenilor să fie comozi cum vor ei. Sigur că ideal e să nu chinuim oamenii, dar practica ne arată că dacă vrei să trăiești într-un oraș cam trebuie să te supui diverselor constrângeri generate de aglomerație. Cine nu-și permite să stea pe propriul domeniu, cel puțin.
          Altfel, și eu visez la o casă pe malul mării, dar n-am din ce trăi acolo.

          • Anonim 27/09/2013 at 17:57 #

            Imi cer scuze ca nu am putut sa ma fac inteles. Tocmai asta spuneam eu ca ideea de mai sus congestioneaza traficul, nu il elibereaza. Primaria ar trebui sa impuna niste reglementari cu privire la densitatea spatiilor locative, nu sa sacrifice o banda din 3 pe care sa circule un autobuz o data la 10 minute.
            Dvs luati un exemplu prost drept model, aici e problema. Viitorul frumos in dezvoltarea urbana, nu e sistemul park&ride. Cand ai park&ride deja ai o problema de trafic. Eu sper sa nu ajungem acolo. Sunt FOARTE multe orase vestice, mai ales in SUA, dar si unele in UE, care nu au probleme de trafic si nici transport in comun de suprafata bine dezvoltat, tocmai pentru ca au avut grija sa se dezvolte pe orizontala.
            Din pacate, mi-e frica ca timpul va va da dvs dreptate, tocmai pentru ca nu intelegem bine natura umana si idealurile oamenilor.
            Marile orase europene care impun astfel de masuri, au deja o mare problema de trafic si greselile in lant au fost deja comise. In anii ’50, dupa ce s-a intors de pe frontul de est, generalul Eisenhower a devenit presedinte si inspirat de autostrazile lui Hitler a decis sa faca acelasi lucru si in SUA. S-a decis atunci construirea de autostrazi, de suburbii, dezvoltarea industriei petroliere, subfinantarea transportului in comun in orase si smulgerea sinelor de tren. S-a considerat ca americanul de rand vrea o casa si o masina proprie, iar mersul cu autobuzul e pentru patura saraca a populatiei, nu pentru clasa de mijloc, in crestere atunci ca proportie. Sistemul inca functioneaza bine si azi, si nu sunt americanii cei care ii copie pe europeni, ci invers, Europa continentala dezvoltandu-si acum suburbiile, “pionier” fiind chiar Germania. Asta e realitatea, si ea imi da mie dreptate…

          • Dollo 27/09/2013 at 18:30 #

            Mă rog, poate am văzut eu prea multe filme cu americani care vin în oraș din suburbiile lor cu trenul, că e mai ieftin și mai rapid. Apoi, venise acum câțiva ani un primar de oraș vestic pe la noi și zicea că uite ce bine că n-am scos liniile de tramvai, că ei acum se apucă să le pună la loc, că au constatat că e mai ieftin și mai nepoluant. În plus, petrolul cică e cam pe ducă, ar fi cazul să găsim alte surse de energie pentru transport.
            Dar lasă să se ocupe ăia de mâine de treburile astea, că noi ne-am cam dat măsura posibilităților, ca societate ;)

          • Gilbert 27/09/2013 at 21:34 #

            Banda specială pentru autobuze este o idee bună. Poate implementarea ei lasă de dorit, dar lucrurile sunt perfectibile (fie chiar şi în stil mioritic).

            Sunt foarte mulţi nord-americani care folosesc transportul în comun. Dealtfel mersul cu maşina zi-de-zi la servici e destul de costisitor (consumă timp, carburant, taxă/abonament de parcare). În schimb nu consumă aşa de mulţi nervi pe cât se consumă pe plaiurile mioritice.

            Şi eu vin la oraş din suburbii cu trenul pentru că, într-adevăr, e mai ieftin şi mai rapid (mai ales în orele de vârf). Uneori e OK şi cu autobuzul, iar asta tocmai pentru că, de cele mai multe ori, acesta are banda sa pe care circulă şi pe care o împarte cu maşinile care au minim doi ocupanţi (uneori minim trei). Iar pe porţiunile de drum unde spaţiul nu permite o bandă specială pentru autobuze (chiar dacă sunt 3 benzi pe sens) sunt instituite restricţii privind oprirea, staţionarea sau parcarea autoturismelor în timpul orelor de vârf, tocmai pentru fluidizarea traficului.

        • bubu 27/09/2013 at 19:59 #

          Ziceam mai devreme ca ar terbui redus numarul de parcari drastic, pus taxa pe accesul in oras al tuturor masinilor, inclusiv al celor cu buletin de B si imbunatatit sistemul de colectare al amenzilor. Plus mai multe linii de autobuz. Asta pentru a congestiona la maximum transportul cu autoturismul. As mai adauga si zone exclusiv pietonale si pentru biciclisti. Ia sa vezi cum ar renunta omul la “confortul personal”. Dar transformarea masinii in simbol de statut social e caracteristica Europei de Est si majoritatea prefera sa faca tromboflebita si apoplexie in autoturism decat sa se coboare la mers pe jos, bicla etc.
          Si vin atunci cu tot felul de scuze: ca la noi nu se poate, ca e demodat, ca uite cum e in SUA, ca e frig, ca ploua etc. S-a putut in Copenhaga, in Stockholm, in Oslo. In toata scandinavia e posibil. Ar fi posibil si in Ro.
          Europa e o realitate, SUA e alta realitate. Europa e tipic inghesuita, cu multe strazi din orase proiectate pentru trafic lejer sau chiar pentru carute (vezi latimea unora). De ce sa ne incapatanam sa folosim masina cand e clar ca nu e loc?
          Azi vrem 3 benzi pentru masini ca sa nu fie congestie. Maine vom vrea 4 si peste 10 ani 5. Si va fi la fel de congestionat pentru ca vom incuraja cresterea parcului auto. Nu drumuri mai late si mai multe e solutia ci lipsa lor. E normal ca o familie sa aiba unul sau doua autoturisme. Sau zece. Anormal e ca ele sa fie folosite zilnic pentru parcursuri de cate 2, 5, 10 kilometri pe zi in trafic urban. Deplasarile la si de la serviciu ar terbui facute pe cat posibil folosind transportul colectiv. Aceasta este singura solutie viabila si sustenabila pe termen lung.
          A.. Ca mi-am amintit de SUA…Smogul vazutu-l-ati? Ati incercat sa priviti vreodata traficul de la un etaj mai inalt si sa constatati ca jos e un fel de ceata? Dar acelasi smog in tunelurile germane? A trebuit vreodata sa incetiniti pana aproape de oprirea pe loc din cauza vizibilitatii proaste in tunel? Ati fost vreodata imobilizat in coloana in timp ce plamanii vi se zbat dupa o gura de oxigen si ochii incep sa usture?
          Da transportul in comun are dezavantajele enumerate:
          - mica criminalitate
          -mirosuri
          -aglomeratie
          Si pentru toate astea suntem de vina noi, marea masa a cetatenilor. cei care privim in alta parte cand cersetorii aproape agreseaza un pensioanr su un copil; cei care nu reactionam cand cineva e furat sub ochii nostri.
          Miorsurile se combat prin campanii pentru igienizarea populatiei, incepute din gradinita.
          Si benzile speciale pentru autobuse si taxiuri ar mari frecventa si punctualitatea lor, ceea ce ar scadea din aglomeratie.
          Vedeti? Solutii se gasesc. Dar din autoturism vezi altfel lucrurile. Stiu. Am peste 500.000 de km pe foile de parcurs. Si totusi sustin transportul colectiv, benzile de bicicleta si zonele pietonale. Pana la descoperirea unui combustibil complet nepoluant, aceasta e solutia.

          • Ștefan 28/09/2013 at 00:29 #

            Sunt de acord cu bubu. Eu sunt pentru transportul public și pentru cel nepoluant, cu precădere bicicletele. Confortul câtorva șoferi nu justifică prețul plătit de restul cetățenilor: poluare, zgomot, risipă de resurse (1-2tone de mașină față de 15kg o bicicletă), risc de accidente, distrugere spații verzi pentru străzi mai late și parcări mai mari. Orașul este în primul rând al pietonilor!
            Când nu există parcări și infrastructură pentru autovehicule nu-ți iei mașină ca apoi să te plângi că nu ți se asigură loc de parcare și trafic fluid. E ca și cum ți-ai lua cuie fără să ai ciocan sau procesor cu 16 nuclee pentru o placă de bază inadecvată. NU toți punem confortul propriu în fața binelui altora, Anonim.

          • Anonim 29/09/2013 at 18:36 #

            @ Gilbert. Ca sa va dati seama ce aberatii spuneti o sa va invit sa cititi cateva clasamente:
            http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._cities_with_high_transit_ridership

            http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_systems_by_annual_passenger_rides

            Interesant de vazut ca NY e pe locul 7 in lume ca trafic la metrou, iar apoi nici un oras american nu e in primele 40 din lume. Alt lucru interesant e ca Chicago, al doilea oras din SUA in clasament, are o populatie de 5 ori mai mare ca Bucurestiul, lungimea totala a sinelor de metrou de 3 ori mai mare, dar traficul doar de 1,3 ori mai mare.
            Dupa cum vedeti ideea ca multi americani folosesc transportul in comun e un sofism, ca sa fiu politicos.
            HOV lane nu e banda speciala pentru autobuz asa cum voit eronat sustineti. E pentru 2+ pasageri pe… mare atentie! autostrazi. Ar fi si culmea sa nu poata fi folosita de autobuze de 40 de locuri. In articol se vorbeste de o banda speciala pt autoboz in orase. Nu cred ca ati vazut dvs asa ceva nici macar in NY. In concluzie, inteleg ca traiti in SUA, dar intelegeti ce se petrece acolo cam tot atat cat dna Dollo care se uita la filmele americane.

            @Bubu.
            Reducerea nr de parcari, taxarea accesului in oras, descurajarea cresterii nr de masini si marirea nr de linii de autobuz sunt toate niste aberatii care i-ar face invidiosi chiar si pe Ceausescu sau pe Mao. Asta este o abordare tipic comunista de suprimare a cererii si a consumului intern.
            In ceea ce priveste status-ul social invocat de dvs ca ar fi tipic estului… noi oamenii avem o nevoie sociala de a fi respectati de altii in societate, vezi piramida nevoilor enuntata de Maslow in 1943. Nu are nici o legatura cu Estul Europei sau Romania, ci cu natura umana.
            Smogul nu se masoara cu ochiul liber ci cu aparate specifice de masura. SUA e a 3-a tara din lume ca populatie si abia a 24-a ca nr de orase poluate, cu 34 de orase. Prin comparatie BG e o tara mica si e pe 7, cu 61 de orase. Si nu cred ca Romania e departe. Oricum ar fi, si in RO si in SUA si in UE, poluarea e pe o panta descendenta datorita progresului tehnologic in ceea ce proveste sistemul de emisii si al reglementarilor din ultimii ani.

            http://www.google.com/imgres?imgurl=http://rankingamerica.files.wordpress.com/2009/05/particulate-pollution-xlsx.jpg&imgrefurl=http://rankingamerica.wordpress.com/2009/05/19/the-u-s-ranks-24th-in-particulate-pollution/&h=1224&w=1584&sz=171&tbnid=NsOyPHws4p4bTM:&tbnh=108&tbnw=140&zoom=1&usg=__uATLmqufKmujzw7TwEgzMpQurHs=&docid=UFTXZKUqBSYmPM&sa=X&ei=w1NIUrHdLYfi4wSJ-IDADQ&ved=0CIkBEPUBMAk

            Dar oricum asta e mai putin relevant. Ideea e cum demonstrati dvs sau oricine altcineva ca ingreunarea traficului duce la folosirea mai frecventa a transportului in comun? Si daca da, cu cat si cu ce costuri?

  5. gicu 29/09/2013 at 14:38 #

    Sper ca paranteza cu Ceausescu a fost o ironie. Si pe vremea lui existau oameni care sa faca lucruri bine gandite.
    Dar asa e cu spalarea pe creier : Toate le-a facut Ceausescu si ce bine a fost!

    Salbaticii astia care ne conduc nu sunt in stare sa faca nici piste de biciclete si nici benzi dedicate pentru transportul in comun. Ei stiu doar sa fure.

    • Dollo 29/09/2013 at 16:19 #

      Omul smintește locul, e o zicere bună pentru orice perioadă istorică ;)

  6. Anonim 29/09/2013 at 18:55 #

    @Stefan.
    “NU toți punem confortul propriu în fața binelui altora”… Exact draga domn, cu totii avem un spirit civic iesit din comun si ajutarea comunitatii este numele nostru mic. Spuneti-mi va rog, cate persoane cunoasteti in Bucuresti care isi permit lejer o masina, dar nu si-o cumpara pe considerentul ca ii place sa mearga cu autobuzul pentru ca in felul asta ajuta comunitatea locala? Mai exact, peste E2000/luna salariu si sa mearga cu metroul? (cei care nu vor sa conduca pt ca nu se simt in stare, sau de frica nu intra in calcul).
    Cu totii suntem de acord ca altii sa foloseasca transportul in comun dar nu cand vine vorba de noi.
    Asa ca, daca toti vrem confort, de ce sa nu facem ceva pentru asta, de ce sa ne dam singuri in cap?
    De ce sa nu devenim lideri regionali in productia de automobile, productia si rafinarea petrolului si a produselor derivate din petrol, constructia drumurilor, podurilor si a autostrazilor? Sau pionieri in dezvoltarea motoarelor eficiente sau de ce nu al celor hibride si electrice? In plus, e foarte greu, daca nu chiar imposibil, sa vinzi la export un produs nou, inovator, fara sa-l vinzi f bine mai intai pe piata interna.
    Americanii au avut mai intai masini si apoi drumuri, iar daca n-ar fi avut masini nu le-ar fi construit nimeni drumuri, asa ca ultimul aliniat al dvs nu are sens.

    • bubu 29/09/2013 at 21:16 #

      Stimate Anonim,

      “Americanii au avut mai intai masini si apoi drumuri”.
      Vad ca refuzati sa intelegeti ceea ce v-am explicat mai sus. Europa are o traditie de vreo 2 mii de ani de construit drumuri. (vezi Imperiul roman). America a fost teritoriu virgin pana acum vreo cinci sute de anisori. Drumuri au inceput sa aiba de vreun secol doar. Ei si+au proiectat infrastructura de la ZERO pentru a imbunatati circulatia autoturismelor. Inclusiv structura oraselor este gandita pentru a optimiza traficul auto. (intersectii in unghi drept, strazi drepte si uniform de late, etc.)
      Europa a ramas tributara istorie sale, mai ales in ceea ce priveste orasele. Daca unele capitale au avut norocul unui incendiu sau a unui monarh ambitios care au redesenat fata lor, in urma planurilor unor arhitecti, marea majoritate a oraselor au ramas in esenta medievale. Recte cu strazi incapabile sa preia traficul auto din ziua de azi. Europa e o realitate si SUA e o alta realitate.

      Da, spiritul civic nu ne da afara din casa, de aceea si este nevoie de legi drastice si un mecanism elvetian care sa asigure punerea lor in aplicare. Din pacate mecanismul e rusesc sau fanariot, ca sa nu zic balcanic.

      • Anonim 29/09/2013 at 22:06 #

        Americanii nu au inceput chiar de la zero la 1920 cand Model T a devenit accesibil maselor. Atunci orasele de pe coasta de est erau cam la fel de populate ca Bucurestiul de atunci, si erau exact ca si orasele europene, cu tramvaie si drumuri pentru carute.
        Schimbarea in SUA a venit cum am mai spus si mai sus de la Eisenhower in anii ’50, care intr-adevar a avut un plan unitar, bine gandit si bine executat. Uitati-va va rog pe wikipedia la demographics la orase precum Boston, Chicago, DC, Atlanta, Philadelphia, Richmond si o sa vedeti ca in anii ’50 populatia in “city limits” a atins apogeul si de atunci pana azi a scazut. Deci avem de-aface cu o tara a carei populatii creste cu 10-20% de la o decada la alta, dar scade in zonele urbane. Un alt factor care a contribuit la acest trend a fost revolta afro-americanilor condusa de MLK si de-segregarea care a dus la mutarea albilor din orase in suburbii. Topografia peste ocean a luat o turnura distincta si unitara in anii ’50, nu acu 500, 100 de ani sau la nu stiu ce incediu.
        Aveti dreptate, Europa este o realitate si SUA e alta. DAR, Bucurestiul e mai aproape de realitate de peste ocean, ca densitate a populatiei, si nu are problemele unor metropole europene ca Milano, Roma, Paris, Madrid, Atena, Istanbul, etc… Si despre asta este vorba, si ei vad importanta dezvoltarii pe orizontala, acum cand au mari probleme, si noi ar trebui sa o intelegem.
        Spiritul civic nu da pe nimeni afara din casa, nu numai pe noi. Nu stiu insa daca avem nevoie de legi drastice pentru: a schimba placerea de a conduce propria masina, de a ne simti in singuranta, de a avea flexibilitate, de a nu ingheta de frig iarna sau de a veni transpirati la o intalnire vara, si de ce nu, de a ne mandri in fata altora pentru ca si asta e o nevoie. Ar trebui sa avem legi drastice si pentru cei care isi cumpara o masina mai scumpa de E5000 cu motor de 1.4L?

    • Ștefan 29/09/2013 at 21:55 #

      Înainte de automobile și petrol este mintea și corpul nostru. Banii nu cântăresc în ecuația asta

      Înțeleg că aveți un punct de vedere exclusiv din perspectiva de șofer. Nu păreți să vedeți transportul alternativ ca opțiune. Eu mai curând aș lua o bicicletă de 2000E decât o mașină.Am permis categoria A și B dar am ales să merg cu bicla, cot la cot cu mașinile.

      Nu știu oameni care să aibă mașină și să și-o fi permis fără credit sau fără un mare efort financiar. Majoritatea românilor șoferi sunt în postura aceasta și se plâng cât îi costă revizia, reparația, taxele, benzina, … Și totuși persistă. Asta nu e ipocrizie?!

      • Anonim 29/09/2013 at 22:22 #

        Cu tot respectul si cu riscul de a ma repeta dar nu credeti ca luptandu-va cu natura umana va luptati cu morile de vant.? Nu e vorba aici de opinia mea, ci de cum arata societatea si de ce nevoi au oamenii. Persistenta apropiatilor dvs e o realitate.
        Foarte bine ca mergeti cu bicla, cred ca e bine pentru conditia fizica, insa in B e foarte riscant din pricina infrastructurii si sunt sigur ca nu intelegeti foarte bine riscul de accident la care sunteti supus.
        Nu, draga domn, asta nu e ipocrizie, credeti-ma ca am trait in alta tara, una dezvoltata, si acolo e exact la fel! Oamenii vor masini personale si fac sacrificii ca sa le obtina, numai pentru alegerea ei isi petrec zile si nopti uitandu-se la tot felul de clasamente si statistici, si asta reprezinta o traire si o emotie in sine. Si da, masina reprezinta un cost mare, asta nu e un secret.
        Puteti toti sa va contraziceti cu mine pana maine dimineata, dar nu va puteti contrazice cu realitatea. Ne plac automobilele! La nebunie!! Si asta nu se va schimba cu blocarea unei benzi. Una pe care sa circule un autobuz o data la 10 minute facandu-ne in ciuda.

        • bubu 01/10/2013 at 14:38 #

          :))))))))))))
          Ok. Atunci sa negam poluarea, sa transformam costurile publice pe care le incura un parc auto mare in oportunitati, renuntam la transportul in comun si sa subventionam cumpararea de masini.
          :)))))))))))))))))

          Ca o paranteza: Danemarca mai are vreo 3 ani si devine complet independenta energetic, suedezii nu mai ai nici ei mult iar Germania duce o politica sustinuta de reducere a consumului de combustibili fosili. (cu problemele aferente)
          Credeti ca marirea dependentei de petrol si implicit ingreunarea balantei de plati externe este o idee buna?
          Inainte sa imi raspundeti ca ponderea combustibililor destinati transportului auto este prea mica in comparatie cu cea a altor sectoare va rog sa luati in considerare ca Spania acum vreo doi ani a redus viteza maxima pe autostrada tocmai pentru a incerca sa reduca din consumul inutil de combustibil. (nu, nu pentru a limita accidentele).

          Piramida nevoilor lui Maslow? :))))))))))
          Ea imparte nevoile in nevoi primare si nevoi ‘telectuale sau ale sufletului. Din categoria de nevoi ale sufletului faceti referire la nevoia de recunoastere sociala, cred.
          Domnule. Masina nu e normal sa fie o metoda de a obtine status simbol. Nu e un criteriu de recunoastere sociala intr-o societate matura. Tocmai pentru ca poti conduce ceva ieftin ca sa strangi bani pentru o noua casa, poti cumpara ceva ce nu e la moda pentru ca iti doresti siguranta (vezi volvo) sau poti conduce o masina ultra sport pentru ca esti la andropauza sau o mie de alte motive si factori. Ea nu joaca nici un rol in definirea ta ca personalitate proiectata in lume decat daca societatea e in curs de maturizare si ii lipsesc niste repere solide. Atunci da. La asta ma refeream ca e tipic europei de est. In occident conteaza mai putin ce conduci si mai mult cum conduci. Asta daca nu est intr-un mediu de imigranti, of course :))))))))))))))

          Domnul Stefan reda exact ceea ce ar trebui sa fie considerat normal: folosirea masinii pentru distante medii si lungi sau pentru transport lucruri voluminoase, grele si nu pentru naveta zilnica de 2 km pana la munca.
          @ Stefan
          Ati remarcat bine: masina a ajuns cauza in sine. Si nu vor pricepe pana cand nu vor fi obligati sa gandeasca rational si economic. Dar pentru asta mai trebuie puse niste piedici in calea lor :))))))))))))

          • bubu 01/10/2013 at 14:39 #

            In ultimul paragraf vroiam sa scriu kellogs, nu stefan. Imi cer mii de scuze.

      • kellogs 01/10/2013 at 00:27 #

        Referitor la ultimul paragraf, cred ca tocmai de aceea fac pe dracu’n patru sa o foloseasca, pai nu ? Ca tot a costat o caruta de bani si sacrificii, acum morti-copti trebuie sa se si foloseasca de ea ca sa nu clacheze.

        Ca si contraexemplu, eu nu am facut niciun mare efort in a imi procura masina. Folosirea ei este 99% pentru afara orasului. In oras o folosesc aproape exclusiv pentru aprovizionarea de la hypermarket (nu de la piata aflata la nici 1 km de casa)

  7. Anonim 01/10/2013 at 16:53 #

    @ Bubu
    Sa nu confundam lucrurile, eu nu am sustinut nicaieri ca nu doresc dezvoltarea surselor de energie alternativa. Nu cred ca exista cineva pe lumea asta care sa nu viseze la ziua in care vom avea motoare 100% electrice, nepoluante si care ne vor reduce costul per km. Inainte sa vorbim de cat la suta are Danemarca, Suedia sau Islanda combustibili fosili, am putea sa vorbim de ce ne doare pe noi mai mult. Si anume ca ITP-ul se face o data la 2 ani (in SUA e in fiecare an iar in Londra la 6 luni spre exemplu) si se poate maslui usor. Normal trebuie ca un scanner sa fie atasat la computerul masinii citind VIN-ul concomitent cu realizarea testului de emisii si in felul asta nu poti fenta autoritatile. in Bucuresti sunt foarte multe masini, poate chiar 10% din ele, care scot un fum negru, fapt deloc normal. Astfel de probleme trebuie adresate cu urgenta.
    In ceea ce priveste statutul social, vad ca in continuare vorbiti de sentimente si experiente personale. Aveti date cu care sa argumentati? Ma indoiesc ca marii producatori auto lanseaza masinile premium mai intai in Europa de Est sau Rusia si apoi in cea de Vest. Intamplator am citit azi pe Bloomberg ca Lamborghini si Rolls Royce vand mai mult anul asta in SUA decat in China. Uitati-va pe cresterile vanzarilor de luxury vehicles in SUA… double digit growth cam la toti. Sunt de acord ca in secolul XXI multi oameni din economiile dezvoltate simt ca nu mai au nimic de demonstrat si nu-si cumpara masini mai scumpe de 50.000, dar per total segmentul premium se vinde foarte bine si in GB, D, F, SUA etc…
    Daca mai vreti date care sa demonstreze ce impresie gresita aveti putem lua nr de vehicule noi vandute pe cap de locuitor in 2011 in tari emergente si tari dezvoltate:
    Danemarca 30
    Germania, Franta si SUA 40
    China 13
    Brazilia si Rusia 17
    Asa ca nu prea vad tarile dezvoltate dandu-se in laturi de la a mai cumpara vehicule noi si de a lua transportul in comun. Apropo, Danemarca a atins in 2012 recordul de vanzari auto, iar pt 2013 se prefigureaza un nou an record. Va rog luati in calcul si cat de scumpe sunt in DK comparativ cu alte tari europene din cauza taxelor. In acelasi timp, multi romani au impresia ca in Danemarca se merge numai cu bicicleta. Nimic mai fals, cu toate ca vremea este mult mai propice mersului cu bicicleta.
    Inca o data spun, doar pentru ca o anumita masura s-a introdus in nu stiu ce tara vestica, asta nu inseamna neaparat ca e si o masura buna. Sunt multi primari si parlamentari dusi cu pluta si acolo.
    Repet, veniti cu niste date care sa demonstreze ca masurile luate de autoritati in directia dorita de dvs au dat roade, si eu va cred. CU DATE CLARE.

    • Anonim 01/10/2013 at 21:39 #

      erata: la mia de locuitori, nu pe cap de locuitor.

Lasă un comentariu

Anunta-ma prin email cand apar comentarii noi.  Te poti abona si fara sa comentezi.

Oldies but goldies

Pe barba mea, poliția face ce vrea

În era datelor biometrice, în care computerul face recunoașteri faciale chiar și sub burka, poliția română îi refuză unui bucureștean înnoirea permisului de conducere pentru că nu vrea să-și radă barba

Copiii proști nu ies din școli proaste, ci din părinți

După ce dau lunar, la grădiniță, sume cât salariul mediu pe economie, părinții se înghesuie să plătească oricât ca să-și vadă plozii înscriși „la o școală bună”, dar își păstrează intactă lipsa de disponibilitate pentru a petrece timp cu copilul lor.

Cum stăm cu moralitatea, noi ăștia educați în comunism

Dacă e adevărat că predarea religiei în școli are rol de moralizare a maselor, atunci noi decrețeii, pionierii, șomii patriei, de unde am învățat onoarea și moralitatea?

Tata

Mama, aplecată asupra crucii lui, exclamând cu o imperceptibilă urmă de satisfacție: „Deh, Nelule, ai murit așa cum ai trăit, ca un câine!”. Mi-am dat seama că ea nu l-a iertat niciodată.

Visiting Transilvania: “Traditional roma people on the left!”

Turul bisericilor fortificate săseşti din Transilvania a fost, pentru cei şase ziarişti, o ocazie să cunoască România reală, cu drumuri proaste, cu monumente dărăpănate, cu prea mulţi “roma people” în locuri în care li se spunea că au trăit “the saxons”, dar şi cu oameni ospitalieri şi calzi, cu mâncare multă şi gustoasă, şi cu peisaje fabuloase.

Românul s-a născut poet, de aia e mai lent

Când o lucrare unică intră pe mâinile unor muncitori români termenele contractuale devin opționale. Totul în România durează mai mult, zice spaniolul șef de șantier. Dar la final iese o operă brâncușiană, zice inginerul român